View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 08:43

Reply to topic  [ 7 posts ] 
brum vid nerdragen volym 
Author Message

Har ett litet problem.
om jag drar ner volymen på gitarren aningens till 8-9 någon stans så får jag en del brum i stärkaren.
Kan det bero på att kabeln mellan ingången och första röret inte är skärmad (jag tror inte det är det på min gamla ac30, är inte säker dock)?

Jag tänker att signalen jordas ju lite genom gittarmicken, men när jag sänker volymen så ökar ju resistansen via volympotten och eventuellt brum blir starkare in på ingångsröret.

Det är lite störande om man pressar förstärkaren till att dista för då kan man inte jobba med volymkontrollen för att hantera mängden överstyrning.

23 Aug 2010, 09:52
Profile ICQ WWW

Kolla din gitarrkabel först. Kolla även volympotten(-pottarna) i gitarren att de/n är rätt kopplad/e, prova att skifta in och utkablarna på volym.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

23 Aug 2010, 10:39
Profile ICQ WWW

Om du bara har problemet i denna stärkare kan det handla om dålig jordning i stärkaren. Kanske dålig kontakt mellan signaljord och chassijord i den punkt där det ska vara kontakt.
/Gunnar

23 Aug 2010, 18:46
Profile

Izzy wrote:

Om du bara har problemet i denna stärkare kan det handla om dålig jordning i stärkaren. Kanske dålig kontakt mellan signaljord och chassijord i den punkt där det ska vara kontakt.
/Gunnar

nja förstärkarn fungerar bra och det är inget jätte problem, och obetydligt så länge man spelar rent eller med distpedal.

funderar ändå på om det är ingången på stärkaren. Ska kolla om det är skärmad kabel i den.
Vid full volym på gitarren så är ju ingången kopplade till jord via micken på ca: 6k men när man sänker volymen så stiger ju den resistansen. Så fångar ingången upp nåt brum borde det kanske öka, men jag kanske är på fel spår.

23 Aug 2010, 19:15
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

/Gunnar

nja förstärkarn fungerar bra och det är inget jätte problem, och obetydligt så länge man spelar rent eller med distpedal.

funderar ändå på om det är ingången på stärkaren. Ska kolla om det är skärmad kabel i den.
Vid full volym på gitarren så är ju ingången kopplade till jord via micken på ca: 6k men när man sänker volymen så stiger ju den resistansen. Så fångar ingången upp nåt brum borde det kanske öka, men jag kanske är på fel spår.

Jag hävade inte att förstärkaren fungerar dåligt. Jag menar bara att det kan vara bristande jordanslutning till skyddsjord i stärkaren.

Du kan också vara på rätt spår. Dock tror jag att avsaknad av skärmad kabel från ingången snarare ger upphov till surr och skit. Brum är inte sällan dålig jordanslutning någonstans.

Vad är det för stärkare? Kör du den i jordat uttag?

Jag meckade för inte så länge sedan med en Soldano Lead 60, alltså en rätt exklusiv boutique-stärkare. Den hade just detta problem med brum när man drog ned gitarrvolymen. Vi började leta i gitarren efter dålig jording. Sedan kabel. Därefter inputjack. Drog om jordningen inne i stärkaren, vilket en annan rörmeck redan försökt med. Allt utan resultat. Men när jag slutligen gjorde om signaljordens anslutning till chassit och chassits anslutning till skyddsjord fick jag bort brummet. Man hade skruvat i det målade chassit utan att ordentligt skrapa bort pulverlacken. Trots att det var genomgående skruv som borde få bra kontakt i skruvhålet. Men detta byggslarv räckte för att ge på tok för mkt brum. Just när man drog ned volymen på gitarren.

Jag utgår från att du redan testat olika kablar och olika gitarrrer.

/Gunnar

24 Aug 2010, 17:19
Profile

Izzy wrote:

Henrik wrote:

Izzy wrote:

/Gunnar

Jag hävade inte att förstärkaren fungerar dåligt. Jag menar bara att det kan vara bristande jordanslutning till skyddsjord i stärkaren.

Du kan också vara på rätt spår. Dock tror jag att avsaknad av skärmad kabel från ingången snarare ger upphov till surr och skit. Brum är inte sällan dålig jordanslutning någonstans.

Vad är det för stärkare? Kör du den i jordat uttag?

Jag meckade för inte så länge sedan med en Soldano Lead 60, alltså en rätt exklusiv boutique-stärkare. Den hade just detta problem med brum när man drog ned gitarrvolymen. Vi började leta i gitarren efter dålig jording. Sedan kabel. Därefter inputjack. Drog om jordningen inne i stärkaren, vilket en annan rörmeck redan försökt med. Allt utan resultat. Men när jag slutligen gjorde om signaljordens anslutning till chassit och chassits anslutning till skyddsjord fick jag bort brummet. Man hade skruvat i det målade chassit utan att ordentligt skrapa bort pulverlacken. Trots att det var genomgående skruv som borde få bra kontakt i skruvhålet. Men detta byggslarv räckte för att ge på tok för mkt brum. Just när man drog ned volymen på gitarren.

Jag utgår från att du redan testat olika kablar och olika gitarrrer.

/Gunnar

Intressant, ska kolla chassijordningen. Kör i jordat uttag för närvarande. Förstärkaren är en Vox ac30 från 60-talet.

Tack/ Henrik

24 Aug 2010, 22:48
Profile ICQ WWW

Okej. Jag har för lite erfarenhet av gamla AC30. Men det finns andra här som meckat mkt med dem som kanske kan ge ytterligare råd. De flesta modeller har ju sina egenheter och ibland standardfel. Vet inte om dessa stärkare generellt brukar ha problem med jordningens utformning eller om det är troligare att ngt lossnat eller har dålig kontakt.
/Gunnar

25 Aug 2010, 08:37
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]