Henrik wrote:
Izzy wrote:
Om du bara har problemet i denna stärkare kan det handla om dålig jordning i stärkaren. Kanske dålig kontakt mellan signaljord och chassijord i den punkt där det ska vara kontakt.
/Gunnar
nja förstärkarn fungerar bra och det är inget jätte problem, och obetydligt så länge man spelar rent eller med distpedal.
funderar ändå på om det är ingången på stärkaren. Ska kolla om det är skärmad kabel i den.
Vid full volym på gitarren så är ju ingången kopplade till jord via micken på ca: 6k men när man sänker volymen så stiger ju den resistansen. Så fångar ingången upp nåt brum borde det kanske öka, men jag kanske är på fel spår.
Jag hävade inte att förstärkaren fungerar dåligt. Jag menar bara att det kan vara bristande jordanslutning till skyddsjord i stärkaren.
Du kan också vara på rätt spår. Dock tror jag att avsaknad av skärmad kabel från ingången snarare ger upphov till surr och skit. Brum är inte sällan dålig jordanslutning någonstans.
Vad är det för stärkare? Kör du den i jordat uttag?
Jag meckade för inte så länge sedan med en Soldano Lead 60, alltså en rätt exklusiv boutique-stärkare. Den hade just detta problem med brum när man drog ned gitarrvolymen. Vi började leta i gitarren efter dålig jording. Sedan kabel. Därefter inputjack. Drog om jordningen inne i stärkaren, vilket en annan rörmeck redan försökt med. Allt utan resultat. Men när jag slutligen gjorde om signaljordens anslutning till chassit och chassits anslutning till skyddsjord fick jag bort brummet. Man hade skruvat i det målade chassit utan att ordentligt skrapa bort pulverlacken. Trots att det var genomgående skruv som borde få bra kontakt i skruvhålet. Men detta byggslarv räckte för att ge på tok för mkt brum. Just när man drog ned volymen på gitarren.
Jag utgår från att du redan testat olika kablar och olika gitarrrer.
/Gunnar