View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 16:50

Reply to topic  [ 4 posts ] 
H&K Switchblade. HJÄLP! 
Author Message

Hej!

Är en (hittills) nöjd ägare av en H&K Switchblade 100W topp.
I kväll när jag repade så fick den för sig att strula. Helt plötsligt sjönk volymen rejält, inte utvolymen utan det verkade vara insignalen. Jag körde på en distad kanal och när jag började undersöka så visade det sig att det lät riktigt tunt och nästan rent.
Alla rören glödde och jag provade att knacka runt toppen. Jag provade att vrida på alla vred och byta mellan olika kanaler, både manuellt och med pedalen. Naturligtvis gjorde jag kontroller med andra kablar och gitarren går att utesluta (har hänt en gång tidigare när jag spelade på en annan gitarr, dock mycket kortare stund...). Ingen förbättring! Efter ca 5 minuter hoppade den igång igen och allt var som vanligt.

Finns det någon som har någon aning om vad det kan bero på? Har from om två veckor så gott som fullbokad vår/sommar med gig och måste känna att jag kan lita på att stärkaren inte ger upp.

Rören är hyfsat nybytta och bias justerad (av folk som kan).

Kan det vara någon kallödning som håller på att ge upp? Eller kan det vara något "elektroniskt"?

Finns det någon i stockholmsområdet som är experter på felsökning på såna här intermittenta fel? Känner bara till LH-Musik (som gjorde rörbytet och bias-justeringen).

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

/B

29 Apr 2010, 22:33
Profile ICQ YIM WWW

H&K har ingen svensk representant på gitarrförstärkarsidan för närvarande och därmed ingen generalagentservice. Men service på H&K sköttes tidigare av en extern servicegivare i Stockholmsregionen. Han kan Switchblade; maila mig genom profilen i helgen så hjälper jag dig med kontakten.

30 Apr 2010, 22:40
Profile ICQ WWW

Lite uppföljning på tråden...

Jag har pratat med lite olika personer och firmor som kan rörförstärkare och ingen kan på rak arm säga vad som är fel. Dock så råder dom mig att helt enkelt avvakta tills den ger upp helt så att det finns nåt att felsöka på. Låter klokt i mina öron också...

Dock så skaffade jag nya förstegsrör, bara för att utesluta den variabeln. Dock så tror jag att det inte blev helt identiska rör som satt i tidigare. Det jag kunde utläsa från de "gamla" rören var Tube Amp Doctor ECC83. De nya rören var TAD ECC83/12AX7A-C. Förmodligen någon liten skillnad. Kanske är någon här som vet skillnaden?

Hur som helst så upplever jag stärkaren som kraftigare nu. Tom basisten påpekade att den bröt igenom mixen bättre under repet i onsdags. Det enda "negativa" är att jag tycker den blev något mer skrikig/diskantig. Om detta beror på annorlunda rör eller att de gamla rören verkligen var dåliga lämnar jag osagt.

Och stärkaren höll hela repet utan att dippa i volym. Blir spännande att se hur den klarar de kommande gigen...

Blir att damma av POD XT:n som backup...

/B

07 May 2010, 10:46
Profile ICQ YIM WWW

Det jag kunde utläsa från de "gamla" rören var Tube Amp Doctor ECC83. De nya rören var TAD ECC83/12AX7A-C. Förmodligen någon liten skillnad. Kanske är någon här som vet skillnaden?

De vanliga TAD ECC83/12AX7 är JJ-rör, utvalda för låg mikrofoni och brum (ska vara i alla fall...).
TAD 12AX7A-C är kinesiska rör. De finns under en uppsjö brands, men är lätta att känna igen på den invändig designen med två parallella horisontella blanka plattor liksom. Det sägs att de ska ha rätt hög förstärkning, dista ganska tidigt, bra botten och vara crunchiga. Men det tycker jag å andra sidan stämmer väl med hur JJ-rören låter och beter sig.

Sannolikt var det inte bytet av rör-typ som gjorde den stora skillnaden för dig utan att något rör kan ha varit dåligt.

I en high gain-stärkare blir det gärna för mycket av det goda med <u>endast</u> JJ eller kina-puffar i preampen. Ofta kan det vara fiffigt att stoppa in ett rör med lite fastare och mindre crunchig ton, typ ett Sovtek 12AX7LP eller kanske till och med ett 7025. Just den typen av kombination testade jag nyligen i en Soldano med framgång.

/Gunnar

07 May 2010, 11:00
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]