Beer wrote:
Det jag kunde utläsa från de "gamla" rören var Tube Amp Doctor ECC83. De nya rören var TAD ECC83/12AX7A-C. Förmodligen någon liten skillnad. Kanske är någon här som vet skillnaden?
De vanliga TAD ECC83/12AX7 är JJ-rör, utvalda för låg mikrofoni och brum (ska vara i alla fall...).
TAD 12AX7A-C är kinesiska rör. De finns under en uppsjö brands, men är lätta att känna igen på den invändig designen med två parallella horisontella blanka plattor liksom. Det sägs att de ska ha rätt hög förstärkning, dista ganska tidigt, bra botten och vara crunchiga. Men det tycker jag å andra sidan stämmer väl med hur JJ-rören låter och beter sig.
Sannolikt var det inte bytet av rör-typ som gjorde den stora skillnaden för dig utan att något rör kan ha varit dåligt.
I en high gain-stärkare blir det gärna för mycket av det goda med <u>endast</u> JJ eller kina-puffar i preampen. Ofta kan det vara fiffigt att stoppa in ett rör med lite fastare och mindre crunchig ton, typ ett Sovtek 12AX7LP eller kanske till och med ett 7025. Just den typen av kombination testade jag nyligen i en Soldano med framgång.
/Gunnar