Svullo wrote:
...Vilken tolex är det du använt på din 68:a? Alltså var köpte du metervaran, vad hette den?...
Hmmm... Detta är en soppa [xx(]... Det är svårt att veta vad man får utan att ha kollat och känt på vinylen. Det skiljer en hel del mellan olika kvaliteter och utseenden trotts att de marknadsförs som samma... [xx(][V]. Köper man svart Tolex för Fender Blackface, tror man ju att de ska se likadan ut, men icke... Likadant om man köper sådan som ska vara Marshall Black Levant... Suck... [V]
Original på slutet av 60-talet och början av 70-talet var strukturen/mönstret på/i vinylen nästan identiskt på Fender- och Marshall-stärkare. Däremot skiljde det lite i färg, som jag tar upp i den andra tråden. Båda hade svart tyg på baksidan som jag gissar(!) är av bommul.
Min erfarenhet är att de vinyler som säljs för att vara Black Fender Tolex för blackface och silverface, oftast är de bästa, även till Marshall (trotts att den är helsvart). De flesta har dock lite för djup struktur för att vara helt rätt och en del har på tok för djup struktur. Man får kolla, vara noggrann och kräsen! Tyget på baksidan på dagens vinylklädslar verkar inte på långa vägar var av samma höga kvalitet som de gamla. En del har tunnt, avskyvärt skittyg [xx(].
Jag tror att jag köpt den jag använt för min Marshall-topp av LH-Musik, men jag köpte den för några år sedan eller så. Den är köpta för att vara, typ, Fender Black Tolex...
Quote:
...Din 68 ser ju riktigt välklädd ut.. Har du (eller någon annan) några bra tips på hur man gör själva klädningen? Typ är det varmluftspistol som gäller för att få till insidan av hörnen, vilket lim etc... Blir förvånad över hur lite jag finner via google om detta...
Tack! Ja, den är välklädd och ser mycket bra ut...[^][:)]
Hmmm... Men... Nä, alla de tipsen orkar jag, tyvärr, inte att ta upp... Inte just nu i alla fall... Snälla, ha överseende med det...
Grundtipsen är dock:
Man måste vara YTTERST NOGGRANN!! Man måste ha JÄRNKOLL på hur originalen ser ut, och göra så att det ser likant ut!! Helst ha ett original att jämföra med, eller massor av närbilder på ett original. Man måste, innan man börjar, NOGA planera ALLA små steg som ska göras, speciellt hörn och andra specialgrejer som inte är enkla, flata ytor. Vid planeringen och vid utförandet är vetskap om hur originalen är, HELT och fundamentalt nödvändig!
Jag använder vanligt, klassiskt gult, starkt luktande kontaktlim. För mig funkar det bäst, men här finns massa olika andra uppfattningar som florerar bl.a. här, och som säkert kommer att komma upp... Jag är kaxig och säger bara; kolla på mina omklädningar och avgjör själva...
Varmluftspistol behövs inte. Vinylen blir lite mjukare, typ, precis lagom faktiskt, av lösningsmedlet i kontaktlimmet... [;)]
Quote:
...Humbrol Enamel... nu blev man ju kraftigt nostalgisk...
Jo, sannerligen [:p]... Välkommen till klubben... [:)][:)][:p][:o)][:o)]
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker