Shoegazers Anonymous wrote:
Bilden som visas när man kollar länken visar ett rör som är mjöligt och vitt inuti. Jag vill minnas att det är ett kännetecken på att det är slut, eller minns jag helt fel då? (med detta inte sagt att alla hans rör är det) Vore ju kul att testa lite gammalt skit så att säga.
"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"
Jag gissar att du blandar ihop det med att om "flashingen" blivit vit, så betyder det att röret tappat sitt vacuum och därmed är alldeles odugligt.
Det är ett lotteri att köpa begagnade rör, likväl som NOS.
Dels kan det förekomma rent ljug från säljaren, men framförallt vet man inget om hur ett rör fungerar i en förstärkare, även om det mäter bra i en rörprovare. Mikrofoni märks inte i en rörprovare, och det kan förekomma i vilka rör som helst, även NOS av de finaste sorter.
I det här fallet kan man tycka att säljaren kunde precisera mätresultaten, eftersom rören enligt texten verkar vara uppmätta.
Jag skulle aldrig lägga ut några större summor på rör som jag inte kan prova ordentligt i en förstärkare. Jag har provat massor av "fina" rör som är odugliga i praktiken, många med OK mätresultat.
Röret i länken är enligt etskoden ett Philips från Heerlen i Holland.
Äkta Telefunkenrör kan alltid identifieras av en romb i glaset i botten. Säljaren verkar inte känna till det.
http://www.tradera.com/Begagnat-ELEKTRO ... _106515913Och så förekommer det ju massor med rör som är märkta med ett fabrikat eller handelsnamn men tillverkade av någon annan, ofta i dåvarande öststaterna. Jag har t.ex. flera 6V6 och 6L6 Sovjet-rör som det t.o.m. helt fräckt är stämplat "Made in England" på. Märket är oftast eller alltid United Electron, men de rören förkommer även med namn som Philips, Haltron, AEG, RSD m.m
6L6:orna har ibland suffixet GC trots att de är mycket klenare än riktiga 6L6GC.
/Sixten