En sumering av mitt pågående rör bygge
Det hela började med att använda rör som jag hade fått av en kompis, tänkte göra förstärkaren 2 kanalig med PCL86 som slutsteg.
Gjorde schassit på jobbet, ritade layouten i PowerPoint, många varianter blev det.
Efter komponent placering, lödande och tråddragning så var det daxs för spänningsättning, försteget fungerade direkt, men jag fick ingen signal genom PI'n. Det visade sig efter tips från coacherna här på forumet att ena halvan av PI kunnde vara trasig, kopplade om PI'n och slutrören så att jag kunnde prova med PCL82 istället (hade bara 2 st PCL86'er).
Med PCL82 fungerade PI'n det var bara ett problem PCL82 jag skulle behöv en trafo till för 16V glöd, bestämmde mig för att köra med EL84. Alltså in med en till rörsockel för PI'n och lite omkoppling.
Efter uppstart och inställd bias så hade jag en del brum på clean kanalen, det visade sig att jag satt ingångsjacket av metall, bytte till plast och problemet borta, jordslinga.
Tyckte att slutsteget distade lite för tidigt. fick tips om komponent byte runt PI'n och labbande med feedbackresistorn, det slutade med att jag gick upp på 300Volts lindningen på trafon istället för 200Volt. (trafon har 2 olika anodspänningar).
När jag börjar hitta hem med PI'n, så dyker nästa sak upp, med volymen på clean över kl.15 så börjar förstärkaren skita på sig, provar med att sätta in ett motstånd efter volymen in till det andra gain steget, hamnade till slut på 160k. Nu fungerar clean kanalen bra, mycket lite brum och med en stratta spricker den upp som en utklämd acne.
Går över till distkanalen och försöker minimera brum och oljud, fick byta plats med några komponenter p.g.a lite fel planering när jag ritade layouten, samt att jag fick sätt in några fler skärmade kablar på känsliga signalvägar.
Så här långt så låter förstärkaren riktigt bra, tycker bäst om clean kanalen med en stratta.
B+ till slutrören ligger på 395V
Biasen ställd till 21mA
Schemat så här långt den nya komponenten är R69 vid V1b:
http://hem.passagen.se/lako63/images/st ... schema.JPG<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">