Sven-Johan wrote:
Custom Sam wrote:
...Naturligtvis är de inte keramiska, då hade de inte varit kända för ett mjukt, snyggt sound... <font color="red">Nu får jag en massa folk på mig</font id="red">.[;)][:o)]
Tydligen inte [:D][;)]! Men, man kan verkligen diskutera ditt påstående...
Men det var inte det jag ville egentligen utan att det ska bli kul att höra om du tycker det är någon skillnad i ljud och i så fall vilken.
Ett intressant test är att ha både originalkondingen (vad det nu är) och senapskondingen kopplade i anodänden, och en omkopplare i andra änden för att snabbt kunna växla mellan båda. Då kan du även be någon annan koppla om omkopplaren några gånger utan att du vet i vilket läge den står. Ett blindtest kan ju vara intressant eftersom du, bevisligen, har förutfattade meningar [;)].
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
Ja, jag har säkert en massa förutfattade meningar...[:)] Vad gäller keramik så är det främst efter att jag bytte ut en hel del sådant i min Fenderstärkare, och då lät det i mitt tycke bättre.
Mitt ljudideal är en ganska jämn frekvenskurva, utan några speciella frekvenser som sticker ut. Det ska låta gitarr, helt enkelt. Inte så väldigt elektriskt på rena ljud.
Sedan är det naturligtvis så att på rätt ställe så är det så att vissa komponenter helt enkelt låter bättre än andra, t.ex vet jag att du förespråkat keramik i vissa lägen i tidigare trådar.
Ja, ska man höra någon skillnad så är det förmodligen en switch som krävs. Jag tror inte att det är någon jätteskillnad, nämligen. Mer detta att man gjort allt som kan göras.
Den konding som sitter där nu är en standad Fender 70-talskonding (om man nu kan prata om någon sådan), mörkblå klump. Stärken är från 1976.
Ska se om jag kan göra en sådan test, intressant...[:p][;)]
/Lennart
http://www.specter.se