Udda pot-fråga (kolbane-renovering)
Hej pulers.
Min gamla Mercedes har en sorts pot som styr bensintillförseln genom att hålla koll på hur mycket insugsspjället är öppet. Detta sker via en "pot"...två wipers sveper synkront över två kolbanor av olika dimension. Efter 30.000 mil är förmodligen bägge kolbanorna slitna fläckvis (där spjället oftast befinner sej, dvs tomgång o därikring (automatlåda!) och på "lagom" varvtal för lådan.
Originaldelen kostar tusenlappar. Eftermarknad från Ebay är billigt, men rasar fort enl rapporter.
Min tanke: går det att reparera kolbanorna med nytt karbonmaterial? Jag inser att materialet måste vara nåtsånär detsamma som i orginal, men...jag tror också att resistansen i potarna i detta fallet avgörs av kolbanans bredd. Aldrig att MB hade använt TVÅ olika material (produktionsekonomi).
Jag TROR inte jag kan flytta armens svep för att få den att nöta på en frisk del av banorna - så jag satsar på en kompletterande beläggning..
Era idéer är jävligt välkomna. Mercan lägger alltså av att hålla tomgång (och bara spottar surt när man vill öka varvet) emellanåt, direkt den blivit varm (och svepet når det förmodat slitna "tomgångsområdet"). Trycker man på spjället lite så tar den sej igen, i regel.
Så här ser det hela ut - hela tråden, inkl bilder:
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... meter.html