View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 23:44

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Udda pot-fråga (kolbane-renovering) 
Author Message

Post Udda pot-fråga (kolbane-renovering)
Hej pulers.
Min gamla Mercedes har en sorts pot som styr bensintillförseln genom att hålla koll på hur mycket insugsspjället är öppet. Detta sker via en "pot"...två wipers sveper synkront över två kolbanor av olika dimension. Efter 30.000 mil är förmodligen bägge kolbanorna slitna fläckvis (där spjället oftast befinner sej, dvs tomgång o därikring (automatlåda!) och på "lagom" varvtal för lådan.

Originaldelen kostar tusenlappar. Eftermarknad från Ebay är billigt, men rasar fort enl rapporter.

Min tanke: går det att reparera kolbanorna med nytt karbonmaterial? Jag inser att materialet måste vara nåtsånär detsamma som i orginal, men...jag tror också att resistansen i potarna i detta fallet avgörs av kolbanans bredd. Aldrig att MB hade använt TVÅ olika material (produktionsekonomi).

Jag TROR inte jag kan flytta armens svep för att få den att nöta på en frisk del av banorna - så jag satsar på en kompletterande beläggning..

Era idéer är jävligt välkomna. Mercan lägger alltså av att hålla tomgång (och bara spottar surt när man vill öka varvet) emellanåt, direkt den blivit varm (och svepet når det förmodat slitna "tomgångsområdet"). Trycker man på spjället lite så tar den sej igen, i regel.
Så här ser det hela ut - hela tråden, inkl bilder:

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... meter.html

10 Dec 2015, 17:56
Profile

Post Re: Udda pot-fråga (kolbane-renovering)
Nej, jag har inte demonterat min - än. Om jag gör det får jag ett helvete att kalibrera den - se tråden - när jag monterar dit den igen .. väntar gärna med det tills jag har lite mer info och helst en fix.... :-)

10 Dec 2015, 18:05
Profile

Det finns ju ledande lack av olika sorter. Jag har inte nån större erfarenhet, men har i alla fall testat både en med nåt svart material i (troligen grafit) och en med silver i (kom som en sorts penna, men finns kanske för pensel också). Sådan skuile kanske kunna vara ett alternativ för att laga de kala fläckarna, men har ingen egen erfarenhet av just sådan användning. Det är ju problematiskt med det ständiga slitaget, men om bindemedlet är tillräckligt bra kan det ju vara ett sätt att angripa problemet.

10 Dec 2015, 22:40
Profile WWW

*funderar*

Jag har sett Graphite 30 som "medicin" för liknande grejor på nåt radioforum. Men...jag fattar inte. Om jag målar över en kolbana så får den ju helt andra egenskaper än originalet? Att bara måla över den skadade biten med nåt ledande(silver eller grafit) - kommer kolbanan att ha samma resistans ändå, från ände till ände?

10 Dec 2015, 23:00
Profile

För det första tror jag du går över ån efter vatten broder.
Som gammal i gemet har jag ju provat att åka fort även med Mercedes och om vi tänker på samma TPS sensor så ÄR det möjligt att flytta armarna vid behov.

Med det sagt,vad är det för årsmodell på eländet? Är det en KE-jet bil eller en Motronic dito? (Har för mig de bytte -93 lr -94)

10 Dec 2015, 23:06
Profile

-92:a 190...
snart 30000 mil :-) Klart poten är sliten. Vilken sorts insprutning den har vete fan.

Och ja, jag är inte förvånad att du har en fix :-)
På skroten har dom bara lika slitna 190:or, om ens det....

10 Dec 2015, 23:12
Profile

Ballz wrote:
*funderar*

Jag har sett Graphite 30 som "medicin" för liknande grejor på nåt radioforum. Men...jag fattar inte. Om jag målar över en kolbana så får den ju helt andra egenskaper än originalet? Att bara måla över den skadade biten med nåt ledande(silver eller grafit) - kommer kolbanan att ha samma resistans ändå, från ände till ände?

Jo, det är ett problem. Möjligen att man kan hoppas att om man "bara täcker en kal fläck" så blir avvikelsen inte avgörande. Beror ju också på vad det är för resistansområde på den poten... Är det Ohm eller kOhm... Om man faktiskt visste värdet och det inte är alltför höga värden, skulle det nästan vara en möjlighet att göra nya banor med motståndstråd i stället för kolmassa...

10 Dec 2015, 23:32
Profile WWW

Då är det en KE-Jet bil.
Isf är det som så att du kan ha fler felkällor.
TPS´en ifråga (throttle position sensor) är i realiteten ingen TPS utan fungerar sekundärt mot.....

.....du skall bla ha en liten microswitch som sitter vid utväxlingen som är monterad vid gasspjället. Om den inte är med i matchen tappar du tomgång. Rektangulär till formen,svart till färgen.

Systemet är,rent relativt sett,lite "korkat". Iofs lambda styrt men mkt mkt grovskaligt så.

Den där lilla microswitchen brukar man nöja sig med att höra att det klickar i den när du manuellt,inne på plats under huven,drar i gaswiren och släpper tillbaka den. Gör det inte det så undersök varför.

Mer ingående förklaring på vad som gör vad i systemet står i Mercedes sk WIS för 190´an. Saknar du en kopia av den går det alldeles säkert att fixa en. Ligger på CD-ROM.

11 Dec 2015, 00:21
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]