View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 09:32

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Så vart det dags igen! Twen..../ Ljudklipp 
Author Message

Post Så vart det dags igen! Twen..../ Ljudklipp
Dynacord Twen.
Dessa små 112 combos från -60talet...jag tycker faktiskt de e rätt trevliga. Modvänliga som fan e dem i alla fall,å jag har ju ansvar för ngr numer.
Nu är det samtidigt så att det sista har det ju blivit ngr 6V6 maskiner,å..ptja.? Skall jag säga? Känns lite som en form av koncept utvecklats,och jag ser väldigt liten anledning att ändra på det som jag känner är en vinnare.

Image

Det här e nu lite av en Bojen slampa. Varit med har hon...så e re. Det som kom i ett paket var en Twen som var..ptja... Halvt isärplockad. Väl nog med det eftersom "allt" var där.

Image

Elementet är bytt sedan tidigare till en V30,och vi får se hur det blir med den biten framgent. Tänkt prova iaf. Hur som..baffel är tillverkat en ny i plyfa,vilket i sig åxå kan bli intressant. Aldrig provat en Twen med det tidigare. Baffeltyget behöver dock spännas...

Image

Twen är väl en av de tyskarna där det råder mindre tysk "ordnung". Faktum är att de dras med en del,i min mening,rena designfel. Närheten mellan slutrörens katodresistor,de e nämligen katodbias maskiner,och dess avkopplingslyt är väl inte direkt det mest genomtänkta... På det har de redan i standard ett par stöddiga jordloopar iom att preampen dels jordas med kabel mot trippellyten,men på det är inputjacken direkt förbundna med jord dem med.
Trippellyten ja... Kollade med ESR mätaren å där hade lånekortet gått ut. ESR var iofs inom marginalerna,men kapacitansen på dem tre polerna var liksom..färdigt. Klart å betalt. Som när man grillar,svart e färdigt.
Mao..dags för friska bitar.

Image

Luftslott.? Javisst e dem det. Som konstruktion är det ett mellanting mellan PTP och hardwire. På gott å ont,men speciellt platseffektivt är det nu inte.

Så.....

Image

Fuck it. Har helt andra planer denna gången. Nog med luftslott tjafset. Fram med ngt mer genomtänkt ur det perspektivet.

Jordlayout gjordes om rakt av. Bort med jordloopar å annat trams.
Glöden drogs om helt. Dels nu då tvinnat hela vägen och dels bort så mkt det går från allt som handlar om signal.

Image

Hm. Hela biten kring slutrören sattes om. Nya friska bitar osv,å var sak på sin plats.

Image

Chassit på en Twen är inte direkt av det omfattande slaget. Nu e re så att de där "Vox" brädorna gillar jag att jobba med. De är kompakta och till punkt,å som sagt..lite ordning på torpet nu va... Själva grejen här e,bortsett från brädan i sig,att det e så ENORMT smidigt att tillverka detta som sk flying lead. Gör själva installationen mot chassi/socklar väldigt enkel,och vad vidare är..smidigt. Det tom SER juste ut med allt sagt å gjort (tycker jag iaf :lol: )
Å jo.
Det där i bild e alltså det som behövs till två preamp trioder samt ett stycke kmpl fasvändare.

Image

Kaaaaaaaaaan sägas vara inte riktigt lika mkt clusterfuck längre. Gott om plats helt plötsligt,å helt enkelt. Jag använder numer gärna snuttar av krympslang för att binda samman kabel som skall gemensamt nånstans. Ger i mitt tycke ett mer ...genomarbetat intryck.

Image

Jo. Multikardel kabel och väl tilltagna längder. Tanken är att vibrationer inte skall kunna döda skiten. Flerkardel och vettiga längder gör att skit kan röra sig utan att det går av.

Image

Å där har vi i det närmaste stannat för dagen. Som synes har jag använt det hål där input resistorerna sitter till att installera en extra sockel,som jag gjort på tidigare Twen. Där kommer ett EF-86 husera. :wink:
Å jo..ni ser helt rätt. Där sitter ett relä. Är korrekt uppfattat... :lol:

Arbetet har flutit på riktigt bra idag tycker jag. Såpass att det som skall göras nu är att installera en James..pottar har jag i stort fått dit. Så skall signalkabel dras härsan å tvärsan...

Blir i sin tur en sådan där 12VDC relä PSU med. Kommer jag montera undertill på chassit.

Helhetsbilden,tanken,är en liten typ "20 watts" 112 combo som ryter rocknroll och kan växlas mellan "kompljud & leadljud" med fotpedal. Ungefär som med de sista Geloso maskinerna,å det har ju visat sig funka riktigt djävla bra :!: :D

Last edited by Racing on 08 Mar 2015, 21:39, edited 1 time in total.

27 Feb 2015, 21:19
Profile

Post Re: Så vart det dags igen! Twen....
Jo!
Fö!
Slog igång eländet...å satte om den till 220VAC. Gav 6.6VAC i glöd,å med 12.5w i anodförlust per pipa innebar det ett B+ på preciiiiiiiiiiiis knappa 390VDC. Gott nog.
Original sitter där en katodresistor till slutrören om 180 Ohm. Ngt som e VÄL optimistiskt med de förutsättningar som nu råder,varför detta sattes om i 1a läget till 330 Ohm med 47uF tvärs över. Nu "skulle" man utan tvekan kunna köra upp det där 330 Ohms motståndet till 390 Ohm utan ngr märkbara baksidor "gissar" jag kvalificerat,och med det hade garanterat B+ i tomgång hoppat mot 400VDC..men ärligt talat.? Vad e vitsen liksom.
De där ~390VDC vid 25W...e nog så rätt det blir det som jag ser det.

Däremot.
6V6 kräver ju bra mkt mindre sving än tex EL-34 å liknande och därför sattes svansen på LTP PI´n till totalt 55k (33k+22k). Ngt..som jag ev får se över lite för det ger att LTP´n har 108VDC mot backen vid sina katoder. Inte helt lyckat iom att ECC-83 anger max 100VDC mellan katod å glöd...

27 Feb 2015, 21:28
Profile

Är det den jag skickade? Skönt att se att den landat isf!
/Roland

27 Feb 2015, 21:57
Profile ICQ YIM WWW

Japp! :D
Dags å få skrotet å ryta :mrgreen:

27 Feb 2015, 23:04
Profile

Image

Då så. Helt färdigt e de inte,men nog för att vara uppe å gå iaf.

Image

Tja? Vad säger man? Där i bakgrunden e iaf en James som gör sitt jobb.

Image

Mm. Återigen en EF-86 flaska. Det å ett relä. PSU´n till relät e fortfarande inte installerat. Tar det imorgon tänkte jag.

Image

Jomen. Ett par friska JJ kannor åsså det där med separat infästning för skyddsjorden.

Image

Rattar återanvände jag dem som blev över från sista Winston maskinen. Funkar...inte mer med det.

Image

I ett försök att vara lite pedagogisk är rattarna till tonkontrollerna hacket mindre än de andra i dia. Å tja..tejpremsorna säger väl allt antar jag?

Image

Stör mig lite.. :evil: . PPIMV potten "sluter" inte helt. Mao går det inte att få apparaten knäpptyst,vilket man naturligtvis skall kunna göra.
Får kika på det.

Första intryck? Rent distmässigt,genom EF-86 flaskan,e vi allt hemma. Låter rent ut sagt svinbra. Däremot tycker jag den saknar lite "sprinkle",dvs högsta topparna i frekvens. Får kika på det med.
Men..redan som den står duger den i min mening länge. Riktigt länge rent av. En Dynacord Twen som ryter som få..jofan.

Högljudd e den som satan med,FWIW.. Rent av märkligt högljudd för å vara en 6V6 i push/pull.?

Ngr tweaks skall dock till. Fattas bara annat.

01 Mar 2015, 23:39
Profile

Image

Så ja. "Order is restored". Visade sig att det där med att den uppträdde lite märkligt bottnade i den inte fullt fungerande PPIMV potten. "nitningen" av lödöronen var sådär,så efter att ha kramat dem rejält med en tång....ja..givetvis efter att jag tagit isär potten,så var vi tillbax på banan...å allt var frid å fröjd.
Diskant osv vart där.
Märkligt fenomen..
(Fö. Ja. Bakstycket sitter nu rättmonterat. Uttaget skall vara uppåt för att ge luftgenomströmning över rören)

Jaja. Hur som.

Image

Där kändes det lite som att det hela var i mål,varför fokus riktades mot själva cabben. Tolexet fick sig lite frisk svart....å baffeln demonterades. Målades svart,islagsmuttrarna fick sig ett par rediga med hammarn.. Å sen det mödosamma jobbet med att sträcka baffeltyget. Det hela förlöpte dock väldigt väl å..ptja.? Skall jag säga?

Image

Men framför allt då. Relästyrningen. Det lilla koncept jag använt det sista,eller vad fan man skall kalla det,är ngt som verkligen faller mig på läppen. Det är enkelt,det är billigt och funktionellt som fan.
Man rattar den normalt sett 2 stegade preampen för "rocknroll kompljud",å sen kranar man det reläet åstadkommer med det EF-86 som placeras uppepå preampen för solo dito. Det hela funkar verkligen klockrent.
PSU´n installerades enkelt å grejt..kablage drogs och säkrades osv.. I det hela ganska enkelt får man säga.

Image

Tog mig så för att lattja lite med filtrering osv å ut ur andra änden kom ngt jag blev verkligen nöjd med!
I EF-86 läge har den med sig det där metalliska närmast ihåliga i soundet jag gillar..å i ECC-83 mode i sin tur ett "kött" som faller mig på läppen.
Tror ni vet vad jag menar när jag säger att 83 läget där svarar den mkt på tilltal. Dvs,disten tex styrs med anslag (om man nu rattar den så).

Kvar att göra?
Ja. Ja,det e det.
Celestion V30. Nej. Nejfan. ICKE. I den lilla cabben låter det närmast bara burk. Jag veeeeeeeeeet att det finns många som svär vid V30 (detta e dessutom producerat i England),jag e då inte en av dem.
Så enkelt är det bara så ett annat element får fram. Skall prova med lite olika varianter jag har liggande tänkte jag,så får vi se var det landar.

Lite småironiskt visar det sig då att den lilla Twen maskinen faktiskt är riktigt högljudd. Närmast märkligt högljudd i ljuset av bestyckning.
Hm.

Men men. Som förstärkare sett är den i min mening klar. När jag kör den emot den hemmabyggda 212 som står under bänken med G12-50 i så låter den bra tom ur den. Å det säger en del... :wink:

02 Mar 2015, 23:35
Profile

Dagen har spenderats med att prova lite olika element en liten stund,å det vart...ögonöppnande får jag säga.

Provat allt ifrån det som e lite av favoriten i form av Cannabis Rex till div Celestions,Jensens mm och summeringen är att inget fick bort "burk" ljudet.

På polaren Tatu´s inrådan tog jag då bort bakstycket,å det var som att dra ur en kork. Förstärkarens karaktär,som combo,förändrades i ett slag och detta till det MYCKET bättre.

Image

Nu e det ju samtidigt så att rör som trafos mm behöver skyddas och på det sitter det en "speaker out" i bakpanelen,så jag tog fram en bit plyfa jag å gjorde processen kort.
Resultatet var det förväntade,och iom det gick V30 elementet tillbaka på plats. :shock: :lol:
Mjodå.

Därmed ser jag nog sagan kring Twen som all för denna gången. Nu gör den det den gör förtjänstfullt och till punkt. GIVETVIS växer den när man kopplar ner den i en sluten 212 eller 412 låda,inte tu tal om annat,men nu skäms den iaf inte för sig som combo heller.

I det inser jag att det e så att varken Twens cab eller cabben till en Rex duger som de är. Dvs,när vi talar maskin för distad rocknroll. I Rex maskinernas fall har vi ju utvecklat en lösning,å nu då i fallet med Twen...på sitt sätt ett steg tillbaka i min mening men...skit sak samma så länge det gör va det skall. Å se..det gör det.

03 Mar 2015, 21:59
Profile

Då så vänner.

https://www.youtube.com/watch?v=KEhLr131ajo&feature=youtu.be&spfreload=10

..så kan den låta tex :D

08 Mar 2015, 21:39
Profile

Racing wrote:

Låter riktigt kalas! :D

08 Mar 2015, 23:39
Profile

Post Re: Så vart det dags igen! Twen..../ Ljudklipp
Hur enkelt skulle det vara att tillämpa relä/EF86 lösningen på en vanlig AC15?

12 Mar 2015, 07:37
Profile WWW

Mkt,egentligen.
Reläet i sig är inga konstigheter. Inte heller det som matar det med spänning,dvs den lilla PSU (power supply unit) som jag muttrar ihop allt som oftast.
Ett EF-86 i sin tur klarar rubbet vad avser komponenter med ett enkelt 7 poligt lödstöd.
Mtrl ink röret torde hamna strax över 500:- kanske.

Så behöver man på det en switch och/eller ett telejack för att styra relät. Inte mer med det.

Som negativ skall å bör nämnas att det från switchningen kommer ett litet klick. Inget märkvärdigt,men det e där.
Därför kan det vara ide att kika på att glätta levande skiten ur en PSU som ger än lägre spänning och styra en optokopplare istället,om man nu vill.

12 Mar 2015, 13:04
Profile

Det är en Ceriatone Lighitning som jag gärna skulle ha möjlighet att switcha mellan 12ax7 å Ef86!
Har även en DC30 den har två kanaler varav EF86!
Gillar EF86 sidan skarpt :D men skulle vilja switcha mellan kanalerna med en fotswitch! (Pris för en sådan operation?)

Image

12 Mar 2015, 20:11
Profile WWW

Kan inte annat än hålla med dig.
EF-86 har ju blivit lite av en närmast kärleksaffär för min del sista tiden. BRA skit som jag personligen kunde önska att fler som bygger ville utforska.
Som jag ser det för dem med sig..som tidigare påpekats "solo karaktär".

Det sista har det blivit till att denna lilla Twen fått tjänstgöra faktiskt varenda dag. Den bara växer... :shock: :D
Vart ju,i mitt tycke,en rent lysande liten combo av det!

Pris för mod tycker jag du tar med den som gör ingreppet,är inget jag skall lägga mig i.

13 Mar 2015, 00:04
Profile

Tänkte du kunde hjälpa mig Racing :?:
Jag vill också påpeka av mina erfarenheter av EF86 att det är stor skillnad på soundet mellan olika RöR mycket!!mycket!! mer än typ ett 12ax7
Jag har nog 25olika EF86or som jag testat i mellan,
En del är så mikrofoniska,obrukbara.
De mikrofoniska rören är oftast de som har riktigt hög output.
Bästa rören jag har hittat är Telefunken NOS! år1950/1960 är klart bäst,inte så hårda som många andra lägre gain.

Last edited by Bbenderman on 15 Mar 2015, 04:33, edited 1 time in total.

13 Mar 2015, 21:57
Profile WWW

Tja.
Skrev som jag gjorde eftersom jag milt sagt har fullt. Meeeen...vill du vänta så....

14 Mar 2015, 01:51
Profile

Låter ju väldigt typ early Billy Gibbons.. :-)

Ska du sälja den där? Vad vill du ha för den?

Mvh/Jonas

14 Mar 2015, 09:53
Profile

Stort tack! :D

Ja,den kommer gå till salu tids nog.
Inte satt ngt pris än.

Just för tiden används den närmast varje dag. Av ngn anledning växer den bara... Vart i mitt tycke en förträfflig liten maskin av det hela. :mrgreen:

14 Mar 2015, 11:58
Profile

Racing wrote:
Stort tack! :D

Ja,den kommer gå till salu tids nog.
Inte satt ngt pris än.

Just för tiden används den närmast varje dag. Av ngn anledning växer den bara... Vart i mitt tycke en förträfflig liten maskin av det hela. :mrgreen:

Ok, uppfattat. Sätt upp mig överst på
intressentlistan ;-)

14 Mar 2015, 13:52
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]