View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 03:21

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Power scaling o drive comp - update! 
Author Message

Tubis wrote:

Jag har helt enkelt tyckt det låter bättre med lagom NFB. På de som har trelägesswitch från stryp/halvstryp/öppet är det den halvstrypta jag alltid faller för. Dock så spelar jag inte så mycket full slutstegspatte utan brukar stoppa där man bara får en gnutta extra riv.

Jag håller med, när det är så att stärkarn är designad med NFB.
Jag har just nu förmånen att ha två identiska Deluxe reverb inne, då är det lätt att testa moddar.
Och då märker jag att det inte går att bara ta bort NFB rakt av, utan man måste gå djupare in i kretsen.
Det här visar lite av problemet med att jämföra:
Om man bestämmer sig för att ta bort den helt, så får man dimensionera stärkarn lite annorlunda.
Det gäller både nätdel, fasvändare och försteg.
Men har man gjort den resan, blir jämförelsen naturligtvis annorlunda.
För den som vill gå halvvägs, så har Dan Torres designat en fasvändare med svepbar NFB, där också en presencekrets ingår.
Jag tycker den funkar utmärkt.
Den finns i hans bok "Inside tube amps"
Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga ut den här, man jag har haft den ute på Planket tidigare, kanske nån har sparat den, eller har boken?

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

21 Nov 2008, 20:11
Profile ICQ WWW

Så, då är jag igång och testkör. Vill genast bolla några erfarnheter med er och se om vi har samma.

Jag har installerat både boostrapped-master (dubbel-250k) och ppimv enl. O'Connor (dvs. med extra kondingar efter pot).

1) Jag är förvånad över hur lite volymskillnad det blir när man drar ned PS, utan drive compensatio. Det är liksom något steg, eller två, på en hot plate, icke mer (ja, vad snackar vi om 4-8dB). Ja, ned i botten blir det rätt tyst, men ljudet havererar totalt då.

2) Nyckeln för att behålla grundljudet är drive compensation (jag har nu inte labbat med NFB som jag först tänkte, läste Martins tankar om det och det lät vettigt). Endast genom att finjustera drive får man balans i stärkaren. Det låter inte lika som på full volym förstås, men man kommer rät nära i feeling.

3) En större, tydligare volymskillnad jämfört medt allt på fullt (PS och drive comp) uppstår egentligen först när man använder drive compensation [:0] Alltså i praktiken mastern. Vi som numera är mastersskeptiker tänker då genast: Vad tusan är då vitsen med Power Scalingen? Då kan man ju lika gärna bara ha en master för 50 spänn istället för att köpa PS från Kanada och lägga ett par kvällar på att intallera [B)]
Men nej, jag tycker inte det, trots allt, för egen del. Mastern, oavsett om man kör ppimv eller bootstrapped, gör ju att slutrören inte jobbar. Och med PS jobbar de fortfarande. Detta är finlir för finsmakare. Men det är väl det vi är här på rörforumen.
Däremot skulle jag ha svårt att sälja in konceptet för någon som oftast bara pluggar in och kör. Inte ens om jag verkligen satt och handgripligen visade skillanderna med endast master jämfört med PS och drive comp.
Skjut ned mig om ni tycker jag snackar strunt och inte har fattat frågan [8D]

4) Bootstrapped eller ppimv som drive comp? Jisses, vad svårt!! Egentligen blir skillanden ungefär densamma mellan dessa mastervolymer med såväl som utan PS. Egenskaperna består till stor del när man använder dem som drive comp.

<b>Ppimv som drive</b> gör att fasvändaren jobbar lite mer. Det distar lite lättare och mer. Jag tycker tonen blir något lite luddig, aningens dimma över tonen när man drar ned. Men kanske skulle man slippa det med en ppimv av typ 2 istället. Jag vet inte om det funkar med PS, men det borde det göra. Däremot tycker jag inte att man lika tydligt upplever den tagigga fasvändare-disten när man kombinerar ppimv och PS. Det är väldigt skönt!
<b>
Boostrapped som drive </b> är mer transparent. Tonen blir lite cleanare på något sätt. Men när man kör bootsrapped som master utan PS tappar man någon slags fjong i tonen. Den blir stiff och odistad på ett sätt som inte är så kul. Så blir det också när man använder den som drive med PS. <u>Men!</u> - om man ställer ned PS och sedan finsjuterar denna bootstrapped-master hittar man efter en stund ett läge där den rätta feelingen i fasvändare <u>återvänder</u>, på något jäkla sätt. Det blir liksom åter balans i hela stärkaren. På klart lägre volym. Det är coolt! [^]

Slutsats - vill man ha en mer aggressiv och distande stärkare på lägre volym är nog ppimv att fördera som drive. Vill man ha kvar så mkt som möjligt av grundljudet förefaller bootstrapped vara lösningen, tillsammans med ev. finjustering av NFB och fasvändaren.

Kommentera som sagt gärna mina bambi-stapplande erfarenheter! Jag vet inte om jag hör och upplever "rätt". Har inte heller fått järnkoll på hur man ska använda rattarna.

Så här ser min boostrapped ut:
Image

/Gunnar

22 Nov 2008, 14:21
Profile

Intressant att följa med. Tack Gunnar för att du berättar och följer upp så väl dina experiment.

Den effekt som jag personligen tycker att är den viktigaste när man använder Power Scaling är sag. Alltså viktigare än mastervolymer. Alltid när jag använt PS så har jag också velat öka sag:en.

Måste jag välja mellan PS och sag så tycker jag variabel sag är användbarare.

22 Nov 2008, 14:49
Profile

Jag känner att du behöver något mer att experimentera med så jag funderade lite hur man kan tappa av lite feedback från pi så den sansar sig lite och så att presence fungerar.
Testa ifall du har lust.
Behövs ju en master efter sig med givetvis(typ 1M) och större kopplingskondingar möjligen. Är biasen blockad på annat håll behövs inte 1uF vara där.
Image

22 Nov 2008, 15:18
Profile

Tack! Jag ska kolla på det där. Ska börja labba lite med NFB, men jag måste bekanta mig med egenskaperna så som de är nu. Finns en risk att man dömer av för snabbt. Vi vet ju att oftast tycker man allt som låter typ lite högre också låter bättre. Man luras av örats godtycklighet så att säga.

En bra grej är nog att starta stärkaren med PS på min och sedan öka, istället för starta på fullt och dra ned. Allt enligt _CM_:s idé om hur man undivker att det godtyckliga örat lurar en.

Sag är kul. Jag tycker att man får lite sag-feeling genom att slutrören viker sig tidigare med PS neddragen, även om man drive-kompenserar en hel del. Kanske blir det inte riktigt lika mjuk sag som likriktarrör-sag, men lite åt det hållet. Hur arbetar egentligen KOC:s sag-kontroll?

Johan - ditt schema: Ska man behålla NFB från OT:n? Signalen till slutrören körs som vanligt från 22nF-kodningarna och sedan ev. en master efter då?
Blir det inte rätt mkt signaltap till jord med 100+100 på ena sidan och 100+4.7 på andra sidan? Det kommer rimligtvis påvera stärkaren när man vill köra full spätta. Det vill säga man måste switcha in och ur detta om man vill kunna ha stärkaren som original också?

Någon (Martin kanske?) - jag har inte experimenterat så himla mkt med bootstrapped-master, men vad blir egentligen skillanden att köra pot med 1M+1M jmf med min 250k+250k eller kanske 100k+100k. Vi hade någon tråd om detta för länge sedan, men jag tappade bort den.

/Gunnar

22 Nov 2008, 16:03
Profile

Quote:
Någon (Martin kanske?) - jag har inte experimenterat så himla mkt med bootstrapped-master, men vad blir egentligen skillanden att köra pot med 1M+1M jmf med min 250k+250k eller kanske 100k+100k. Vi hade någon tråd om detta för länge sedan, men jag tappade bort den.

/Gunnar

Brus framförallt, men kommer man ner i en impedans under, säg, 1M påverkas ju gainen i steget före mer och mer. Impedansen i ingången till en fasvändare är ju mycket högre än gallerläckan, som normalt bestämmer impedansen (parallellt med anodmotaståndet förstås).
MEN: påpekas bör, att du ska behålla värdet på det fasta motståndet, bara sänka på ingångssidan. PÅ andra sidan jobbar motståndet mot återkopplingskondingen, och det ska vara full bandbredd.

22 Nov 2008, 17:07
Profile ICQ WWW

Quote:

/Gunnar

Brus framförallt, men kommer man ner i en impedans under, säg, 1M påverkas ju gainen i steget före mer och mer. Impedansen i ingången till en fasvändare är ju mycket högre än gallerläckan, som normalt bestämmer impedansen (parallellt med anodmotaståndet förstås).
MEN: påpekas bör, att du ska behålla värdet på det fasta motståndet, bara sänka på ingångssidan. PÅ andra sidan jobbar motståndet mot återkopplingskondingen, och det ska vara full bandbredd.

Du menar att det ska var 1M på återkopplingssidan och ev. lägre på ingångssidan då? Hm, vad betyder det, att man får köra en 1M dubbelpot och sedan ev. då sänka värdet på den ena poten med ett parallellkopplat motstånd?
Brus är inget problem för mig (i den här stärkaren i alla fall), men om man kör 1M-pot - får man inte rätt (onädigt) mycket serieresistans då när man drar ned, vilket rimligen borde kapa diskant?
/G

22 Nov 2008, 17:22
Profile

Johan - ditt schema: Ska man behålla NFB från OT:n? Signalen till slutrören körs som vanligt från 22nF-kodningarna och sedan ev. en master efter då?
Blir det inte rätt mkt signaltap till jord med 100+100 på ena sidan och 100+4.7 på andra sidan? Det kommer rimligtvis påvera stärkaren när man vill köra full spätta. Det vill säga man måste switcha in och ur detta om man vill kunna ha stärkaren som original också?

Bort med den vanliga NFB. Går nog att byta 100karna mot master. Det blir ungefär 4.7k på bägge sidor och den extra 100k är bara egentligen för att kunna mata bias genom.Dom ska gå till biasen och inte till jord. Ritade lite otydligt där. Matas biasen från annat håll kan ju den 100k slopas. Anledningen att jag sänkte till 100k från 220k var att jag tyckte det blev för lite motkoppling med 220k. Orkade inte gå in och ändra på värdena i själva fasvändaren. Och det blir ju lite mer signaltapp men det blir det ju med fullt fungerandde NFB med om man jämför med powerscalingen där den är i stort sett borta när man vrider ner den.

Detta är bara på papperet och har inte testat det själv och kommer förmodligen inte göra det heller.[:)]

22 Nov 2008, 20:29
Profile

Kul att läsa om din PS-instalering och tankar runt den o dess bihang [;)]

Se om jag kan komma med lite nytt att testa.
Först o främst "tror" jag att KOC inte tagit upp detta med feedbak och tankar ni diskuterat pga att han använder ju själv consetina fasvändare och då får man ju inga större bekummer med den delen.

Om du vill få en efektivara feedbak med boostrapped-master (den mastern enlig mig som låter mest transperant) så ser jag två vägar att gå:

1.Separera jordningen till fasvändaren och feedbaken, om du tittar på sida; 15-2 (guitar Mate)i TUT3 så ser du vad jag menar.
Eventuellt kan det vara lämpligare att bara boostrappa ena sidan då.

2.Behåll boostrapped-master som du har nu, men flytta feedbaken till rumpan på EQ:n som du kan se på Bassman 5F6 (även TUT3 sid:6-3)

Sen finns ju även lösningen och använda en vanlig master framför fasvändaren, Vet att Mark Stewensson gör så, då han tycker det blir tystare så.

Om du har sökt mig Gunnar så har jag inte varit nåbar på ett tag, har nått telefonstrul [B)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

24 Nov 2008, 18:45
Profile

Tack för olika modifkations- och trixeifixtips. Jag labbar vidare så får vi se.

Jag trodde dubbelpoten var att föredra när man snackar bootstrapped. Men fördelen är kanske främst att den stänger signalen helt på 0?

/Gunnar

25 Nov 2008, 00:22
Profile

Fastnade till slut för Owes förslag nr 1 - att separera jordningen i fasvändaren. Funkar fint. Precense är fortfarande aktiv ned till typ halva bootstrapped-volymen och det räcker mer än väl för att kunna styra soundet. Vid lägre volymen så känns precense ändå rätt meningslös.

Jag boostrappade nu endast ingångssidan, med en 1M-pot. Testade även lägre värden på poten, men tyckte inte det gav någon uppenbar fördel i kombination med PS. Man kan uppleva att tonen blir lite krafsigare och hårdare i diskanten med nedvriden PS. Med 1M som bootstrapped blir det bra balans.

Sank jå för hjällepään. Får kanske göra lite ljudklipp i helgen...

Först ska jag bara se om det även går att pavverskejla än Laney Klipp 100. De mäktiga spänningarna förskräcker, men om nu KOC tycker det ska funka även med B+ på över 600V så... på med stövlarna och kör.

/Gunnar

25 Nov 2008, 23:46
Profile

Känns som lite ljudklipp hade varit nice i det här läget[:p][:)]

26 Nov 2008, 12:45
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2