Hjälp att hitta rätt transformator (PT)
Jag har en gammal 60-tals Ampeg Reverberocket från usa, som jag skulle vilja sätta in en 230v-trafo i. Det finns utbytestrafos från Mercury Magnetics, men det blir väldigt dyrt att ta hem en sån med frakt, tull etc. Och håller därför på att kolla om det finns andra alternativ. Det verkar kunna finnas, men jag blir förvirrad och osäker av alla motstridiga uppgifter som jag hittar på nätet och vet inte vad det är jag letar efter.
Bulthålen i mitt chassie är exakt samma som Deluxe Reverb (2 13/16 x 2 1/4). Enligt vissa specifikationer har Deluxe 5e3 också samma hål och enligt vissa specar är dessa trafos mindre. Någon som vet om det är samma fysiska storlek på blackface och tweed deluxe?
Reverberocket har 5Y3GT likriktarrör och hittat uppgifter att den ska ligga på 385v B+. Vilket är då det korrekta sättet att beräkna trafon på en sån? Jag har läst xVAC*1.1=385 för 5Y3 vilket motsvarar 350-0-350. Har också läst xVAC*1.4-50v=385 vilket ju motsvarar 325-0-325. (samt några andra räknesätt som också gett motstridiga siffror.)
Min stärkare har 6SL7 6NL7 6SL7 6SL7 7591 7591 5Y3, katodbias och (center/jord?)-tapp på glödströmmen.
En annan fråga också, om jag skulle bli tvungen låta linda upp en, är det olika standardmått på trafos i europa? Jag kollade på
http://www.die-wuestens.de/ och det finns en snarlik, men kåpan passar inte i hålet och bultmönstret verkar vara någon mm off, tillräckligt för att det inte ska passa utan åverkan. Eller är det bara så att man avrundat lite slarvigt?