Re: Allt om kondingar i signalvägen
Mrcool wrote:
Säg att jag har en konding på 10nF i serie med 470k och sedan kommer en till konding på 100nF innan nästa gain steg. Hur kommer den sista kondingen att påverka ljudet, kan man se det som 10nf parallellt med 100nF ?
Menar du alla tre komponenter ligger i serie: 10nF-470K-100nF ? I så fall är detta samma sak som 9,09nF i serie med 470k. Detta förutsatt att kapacitanserna är exakta.
Har du bara plockat fram 2st kondensatorer från lådan med nominell tolerans på 10% så kan resulterande kapacitans hamna någonstans mellan 8.18nF när båda ligger på -10% och 10nF när båda råkar ligga på +10%. Med andra ord, det är ganska meningslöst att försöka greja till något exotiskt kapacitans värde genom parallel eller seriekoppling av kondensatorer med höga toleransgränser utan att ha mätt upp dem och korrigerat beräkningen. Först då kan man ge sig på att fixa 3050pF. Annars köper man en 3.3nF med 2.5% tolerans och en 33nF med 1%. Generellt sett tycker jag det är en ganska meningslös övning om man inte håller på konstruerar precsionsmätinstrument.
Så till korksniffartestet. Där beror mycket på vilken position i signalkedjan testkondensator sitter. Tar vi signalkoppling mellan två steg så tror jag att 10% skillnad i kapacitans mellan två kondensatorer blir svår att detektera med öronen oavsett plastmaterial. Tar vi istället diskantkondensator i tonstacken så blir 10% skillnad i kapacitans ganska iöronfallande även om båda kondensatorer är av samma fabrikat, material och från samma rulle.
Så gör gärna ett test men mät testkondensatorerna noga så att de inte skiljer mer än 1% i kapacitans. Blindtest, tack.
Själv har jag aldrig fattat det där med att först lukta på korken och sedan inte klaga att vinet saknar korksmaken. Varför lukta på korken över huvudtaget i så fall?
_________________Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review