View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 06:52



Reply to topic  [ 7 posts ] 
MAX Forty på Vend. 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post MAX Forty på Vend.
Lite OT här kanske, men det är inte ofta man ser en av dessa till salu.
http://vend.se/ad.php?100657

Image

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


29 Feb 2012, 10:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty på Vend.
Såsom med danskt påbrå skickade jag karln ett mail iaf. Får säga att jag varken sett eller hört talas om dem tidigare.
Vad finns att berätta?
Sixten?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Feb 2012, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: MAX Forty på Vend.
Jodå, jag har en, med tillhörande 3x12-låda bestyckad med Celestion G12 Alnico från -65.

Lite märklig konstruktion av framförallt tonkontrollerna (typ Baxandall med 22nF överallt!), men byggd på rätt sätt för fria modifikationer. Slutrören har c:a 400V till anoderna och hälften till skärmgallren. Ger lätt 50W rent enligt mina mätningar, mer än någon typisk 50-wattare jag mätt på.
Troligen en av de första gitarrförstärkarna med mastervolym?

Inte så vanliga eller ens kända, inte heller i Danmark som det verkar. Ändå är det här den "vanligaste" modellen. Jag har en bastopp också, MAX 70 Bass. Ful, med fyra EL34:or med katodbias, ingen vanlig krets i den heller. Sitter bl.a. en triod-pentod i den, ECF82 eller nå't.
Det finns en MAX 40 också i samma stuk, men den har jag bara sett på bild och knappt det.

Det har ofta påståtts att MAX är kopior av VOX, men det är bara loggan på högtalarlådorna som har samma form. Möjligen påminner exteriören på högtalarlådor om VOX också och elementvalen är likartade, men där slutar likheterna. Inte en siffra rätt om man jämför förstärkarkretsar.

Här finns en gammal tråd på ett danskt forum, som innehåller den bästa infon jag hittat om tillverkningen av MAX. Det finns länkar där till bl.a. GMF-planket, som såklart inte fungerar längre. Även till någon sida som jag haft ute men som inte finns längre.
http://www.soundcheck.dk/forum/thread.p ... adId=35296

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


29 Feb 2012, 12:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty på Vend.
Tack Sixten! Verkligen jätteroligt att läsa!

Det med de 50watten tar jag dig på orden för. Det där med EL36 har ju varit uppe till diskussion förut. Milt sagt en gammal frän grej det där å om jag förstog det som skrevs rätt låter de inte direkt så kul.
Meeeen....det går naturligtvis alltid att råda bot på :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Feb 2012, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: MAX Forty på Vend.
En Max 40 finns här i Gbg, den återupplivar jag då och då, senast fick den ny utgångstrafo.
Det är en 2xEL34 full Williamson dvs, katodbias, ultralinjär osv. James tonkontroller. Som tur var hade jag en liknande UL trafo från ett annat projekt som passade.
Original utgångstrafo är en ganska avancerad pjäs, sekundärlindningen består av flera separata som kopplas i diverse serie-parallela kombinationer för olika lastimpedanser.

EL36 - snacka inte ner dem. Den allra första förstärkaren jag lödde ihop efter byggbeskrivning i en D.I.Y. tidskrift var bestyckad med 2st EL36. Nättrafo kom från en sovjetisk TV och utgångstrafo fick man handlinda själv på en kärna från nättrafo till en radiomottagare. Idag skulle jag inte köra med EL36 främst pga att anodanslutning via en bröstvårta uppe på är näst intill omöjligt att få CE certifierad. Speciellt när det finns folk även utanför bojen som inte kan hålla fingrarna i styr utan skall in och rota i varenda förstärkare som de råkar få syn på. Bröstvårtan skulle någon av dessa galningar få för sig att suga på, garanterat. :wink:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


29 Feb 2012, 13:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: MAX Forty på Vend.
Men Aleks,nu kan det hända jag missat något här,men jag har fått uppfattningen att konsensus snarare e att EL36 e ett bortglömt rör med mycket kapacitet som vad vidare e går att få fram snorbilligt vid behov.?
Rätta mig om jag har fel!

Kul e den iaf den där gamle dansken. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Feb 2012, 14:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: MAX Forty på Vend.
Nja, som jag alltid säger: rör låter inget alls, det är kretsen runt om som gör att det hela låter. Sedan hänger det på hur väl kretsen och rören passar ihop. Plugga in ett par KT88 i en förstärkare konstruerad för 2x6V6 eller tvärtom, ett lärorikt experiment.
Låter det inget kul så är det inte rörens fel i 99% av fallen såvida de aktuella rören inte är trasiga, slutkörda har varit utsatta för misshandel eller tom är felmärkta.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


29 Feb 2012, 14:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 101 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.