View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:30



Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2
PPIMV Pot? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: PPIMV Pot?
Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten. :wink:

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


07 Dec 2011, 21:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot.
100k går att få tag i :roll:


Finns på musikding.de

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


07 Dec 2011, 21:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot.
100k går att få tag i :roll:


Även Tube Town...finns ju lite överallt faktiskt 8)
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p739_Alpha-250-kOhm-log-Stereo.html

Jag har hemma å....

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


08 Dec 2011, 09:44
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: PPIMV Pot?
VacuumVoodoo wrote:
Martin Kuhn wrote:
Dessutom finns det ju en del gain att hämta om man gör om fasvändarn till en concertina.

Bara om man ersätter dubbeltrioden med t.ex. ECF80 eller ECF82 dvs en pentod och en triod och gör fasvändaren med trioden och gainsteget med pentoden.
Med bara dubbeltriod blir gainvinsten +/-0..ok, kanske 3db extra om man kör concertinas drivsteg med 330K anodresistor och concertinan med botstrappad galler.

Mnjaaa... vad jag tänkte på är att du kan ha konding parallellt med katodmotståndet, och, som sagt, bootstrappad master till concertinan. Sen kan man ju också öka anodmotståndet om man vill.
Men framför allt blir den lösningen mer tweakbar än med en Schmitt tycker jag. Det blir lättare att få till en musikalisk "gain scheduling", fördela gainen mellan stegen för att få bästa ton och sustain. Sen kan man ju också ytterligare öka gainen genom medkoppling, men det får bli överkurs 93A kap. 12....

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


08 Dec 2011, 09:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: PPIMV Pot?
Martin Kuhn wrote:
överkurs 93A kap. 12....


....har googlat på den nu...hittar den inte.... :shock:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


08 Dec 2011, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot.
100k går att få tag i :roll:


Hur svårt kan det vara? Just do it! Bra grejor. Snabb leverans.

http://www.banzaimusic.com/Alpha-24mm-STE-250k-log.html

/Gunnar


10 Dec 2011, 00:14
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1703
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot.
100k går att få tag i :roll:


Och jag är sent ute. I skrotlådan visar märkningen 50K, så det var nog alldeles fel.


10 Dec 2011, 02:17
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
arinihsd wrote:
Overdriver wrote:
Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot.
100k går att få tag i :roll:


Och jag är sent ute. I skrotlådan visar märkningen 50K, så det var nog alldeles fel.


Har fått ett kit av plexiglas men tack ändå!


Last edited by Overdriver on 23 Jan 2012, 11:32, edited 1 time in total.



10 Dec 2011, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
Plexiglas wrote:
Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten. :wink:


Nu sitter det i. Tack som fan! Imorn blir det till att prova rör och se hur den beter sig på högre volymer :mrgreen:


16 Dec 2011, 00:44
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
Plexiglas wrote:
Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten. :wink:


Nu sitter det i. Tack som fan! Imorn blir det till att prova rör och se hur den beter sig på högre volymer :mrgreen:


Sen vill ja ha rapport!!


16 Dec 2011, 02:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
Plexiglas wrote:
Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten. :wink:


Nu sitter det i. Tack som fan! Imorn blir det till att prova rör och se hur den beter sig på högre volymer :mrgreen:


Kul, då får vi snart en rapport på hur din stärk beter sig med den monterad.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


16 Dec 2011, 08:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
Plexiglas wrote:
Kul, då får vi snart en rapport på hur din stärk beter sig med den monterad.



Den beter sig skumt... kan jag ha gjort fel? trippelkollade fan innan jag satte ihop den :?

Det verkar som max volym är någomstans mitt på... när man vrider ner (åt valfritt håll) så blir det "muddigt". Tilläggas ska väl att jag inte har hunnit byta rör... har provat några varianter i försteget, ska testa lite till...

Uppför din sig likadant?


16 Dec 2011, 19:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: PPIMV Pot?
nä, nåt måste vara galet...

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


16 Dec 2011, 19:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
emlon wrote:
Sen vill ja ha rapport!!


Den låter pess... :evil:

Fick hem en Laney Klipp som jag skulle titta på åt en polare.
Det var bara slutrör som fattades. Slog igång den...
Den lät ju gött. Då upptäckte jag att det satt en pot på baksidan.
Slave output??? Google... Aha! inte orginal. Master?
Provade att skruva.
Åh jävlar va gött den lät!!!!! på vettig volym!
Slet upp den. Å jo då. En helt vanlig master.... Pre PI eller vad dom kallas.
Ska fan prova det i min...

Vad för värde ska man ha på den poten???


22 Jan 2012, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2008, 16:33
Posts: 589
Location:
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
emlon wrote:
Sen vill ja ha rapport!!


Den låter pess... :evil:

Fick hem en Laney Klipp som jag skulle titta på åt en polare.
Det var bara slutrör som fattades. Slog igång den...
Den lät ju gött. Då upptäckte jag att det satt en pot på baksidan.
Slave output??? Google... Aha! inte orginal. Master?
Provade att skruva.
Åh jävlar va gött den lät!!!!! på vettig volym!
Slet upp den. Å jo då. En helt vanlig master.... Pre PI eller vad dom kallas.
Ska fan prova det i min...

Vad för värde ska man ha på den poten???

1 Meg log är det som de flesta kör med.


22 Jan 2012, 21:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
cruBB wrote:
1 Meg log är det som de flesta kör med.


Då kommer ju följdfrågan kan jag ha ett annant värde?
Vad blir det för skillnad?
Kan jag använda en av potarna som hag har från PPIMV-kitet?


23 Jan 2012, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2008, 16:33
Posts: 589
Location:
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
cruBB wrote:
1 Meg log är det som de flesta kör med.


Då kommer ju följdfrågan kan jag ha ett annant värde?
Vad blir det för skillnad?
Kan jag använda en av potarna som hag har från PPIMV-kitet?


Om poten ska användas bakom en klassisk FMV tonestack så kommer ett lägre värde ge mindre "out-gain".


Här kan du se den övre kurvan har 1M pot, och den nedre har 250k. Detta är för en klassisk Marshall tonestack med katodföljare.

Image


23 Jan 2012, 13:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
Då pajjar jag inget om jag testar med en av dom potarna, bara förlorar dist?


23 Jan 2012, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: PPIMV Pot?
Kolla med ngt som heter Tema Elektronik här i Gbg. De har Alpha dubbelpottar både som 220 å 500. Var å handla detta senast igår å det låg gott om den varan i draglådan kan jag säga.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Jan 2012, 11:23
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: PPIMV Pot?
Någon som har 22awg skärmad kabel med två ledare och kan skicka till mig? Vill prova Lar/Mar-PPIMV, men tyckte att kabeln från musikding (den enda med två ledare och skärm!) verkade rätt klen.

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Jan 2012, 00:27
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: PPIMV Pot?
nilo wrote:
Någon som har 22awg skärmad kabel med två ledare och kan skicka till mig? Vill prova Lar/Mar-PPIMV, men tyckte att kabeln från musikding (den enda med två ledare och skärm!) verkade rätt klen.


Jag har flera gånger kört utan skärmad kabel och det funkar utmärkt. Beror lite på var du sätter poten förstås, så att det blir vettig kabeldragning. Just 22AWG låter särskilt bra. Även oskärmad.
/G


28 Jan 2012, 01:14
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: PPIMV Pot?
Izzy wrote:
nilo wrote:
Någon som har 22awg skärmad kabel med två ledare och kan skicka till mig? Vill prova Lar/Mar-PPIMV, men tyckte att kabeln från musikding (den enda med två ledare och skärm!) verkade rätt klen.


Jag har flera gånger kört utan skärmad kabel och det funkar utmärkt. Beror lite på var du sätter poten förstås, så att det blir vettig kabeldragning. Just 22AWG låter särskilt bra. Även oskärmad.
/G

Då provar jag det. Har ju en del kabel kvar från plexikitet jag köpte :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Jan 2012, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: PPIMV Pot?
cruBB wrote:
1 Meg log är det som de flesta kör med.


Hittade en linjär här hemma!
Vad blir det för skillnad om jag sätter i den??


01 Feb 2012, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2008, 16:33
Posts: 589
Location:
Post Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote:
cruBB wrote:
1 Meg log är det som de flesta kör med.


Hittade en linjär här hemma!
Vad blir det för skillnad om jag sätter i den??

Du kommer få mer volym "snabbare". Du får i princip all volym på en och samma gång så det blir som om volymkontrollen är hyperkänslig.


01 Feb 2012, 22:42
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.