View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:01

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Surr kring inputsteg high gain 
Author Message

Post Surr kring inputsteg high gain
Försöker få bort surr och sånt i en Soldano. Problemet yttrar sig så här:

När man vrider ned gitarrvolymen en bit tilltar ett kraftigt surr/brum. När man lägger handen på stallet, eller för den delen chassit, försvinner det nästan helt. Men det alltså onormalt mkt när man släpper strängarna.

Detta missljud påverkas inte av hur man står med gitarren, nära eller långt från, om man vrider på sig osv.

Jag vet inte om det är ett jordsurr egentligen, kanske snarare som att signalledande tåt blir hyperkänslig när man drar volympoten. Det ökar en hel del när man petar på inputjackets tip, eller för handen över/nära det området.

På fullt blås på gitarren låter det normalt, lite lagom surr från mickarna.

Åtgärder so far:
Det hjälper inte att man sätter in stärkaren i chassit. Det är dessutom nu noga avskärmat i botten.

Jag har dragit om kablaget kring inputjack och det två första stegen. Det när noga skärmat från jack och fram till 68k om nu sitter direkt på rörsockeln. Likadant är kring gainpoten och fram till 220k på V1b rörsockel.

Jag har testat att drag om jorden i stärkaren så att första jordpunkt inte längre är i chassit vid första steg utan tvärtom, vid slutsteget. Det gjorde stärkaren tystare generellt - men tog inte bort just detta surr-problem kring input!

Har testat olika jordpunkter för inputjacket, men det gör ingen skillnad.

Vad säger och tror ni? Är första steg är så hett att det helt enkelt bá suger åt sig surr när man drar ned gitarrvolymen? Eller vad är det som förorsakar detta. Det måste ju vara något kring första stegen, ev. med jordningen som bov. [:(!]

Hilfe bitte!

/Gunnar

02 Apr 2010, 09:30
Profile

Ta 4st 1.5V batterier i serie. Koppla bort V1 glöd från intern 6.3V AC och anslut batterierna. Om surret är borta eller väsentligt lägre har du två vägar att gå: leta efter ett rör som är okänsligt för smuts på glödspänningen eller fixa snygg ren DC till V1's glöd t.ex. så här:

Image

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

02 Apr 2010, 10:16
Profile WWW

Det kan inte möjligen vara gitarrens elektronik som gör detta?
Vad är det som är skillnaden mellan att ha full volym och låg volym rent kretsmässigt och skärmmässigt och varför blir det störningar av det ena och inte det andra.

02 Apr 2010, 10:45
Profile

Är glödens jord lyft?
Image
Kan räcka för att få det tillräckligt tyst...
Har haft samma problem själv och då har detta varit tillräckligt.

Eller kolla jordningen kring steget så signaljord och DC jord inte är mixat.

/Hasse

02 Apr 2010, 11:56
Profile

Det kan inte möjligen vara gitarrens elektronik som gör detta?
Vad är det som är skillnaden mellan att ha full volym och låg volym rent kretsmässigt och skärmmässigt och varför blir det störningar av det ena och inte det andra.

På sitt sätt, ja, kanske. Men då borde det bli så även i andra stärkare. Och det är i denna som det blir problem. Men du har en point! Så här:

Jag testar nu olika gitarrer. Värst blir det med min Greco-pålle, humbuckers. Det blir ett distinkt brum-surr på halva volymen. Oavsett mick. Det påminner mkt om det brum-surr du får när du rycker ur kabeln ur gitarren. Gitarren är nogrannt skärmad, folieklädd på insidan som alla mina gitarrer.

På mina single coil-gitarrer inkl p90 får jag inte alls samma kraftulla brum-surr när jag drar ned volymen (men här kommer det ju sedvanligt brum o surr när man drar på fullt...). Ej heller med två andra gitarrer med buckers.

Men fenomenet fanns där även med ägarens gitarr! Den har buckers för övrigt.

Hm, skumt. Stärkaren är känslig för något. Visst skulle det kunna vara felkopplat i dessa gitarrer, men vad...!?

Jag ska kolla era förslag kring glöden också. Den är lite skumt dragen i Soldano. Helt otvinnad genom försteget och sedan två 100ohm på V1, därefter till chassijord. Det kan finnas skäl att göra något åt glöden i vilket fall (t.ex. lyfta till pos potential), men det brum-surr jag får ligger högre i frekvens, högre än rippel också.

/Gunnar

02 Apr 2010, 13:12
Profile

Det verkar ju onekligen som att surret blir störst när resistansen till jord är som störst dvs ungefär på mitten av volympoten. Why? Ingen aning.
Eftersom det blir tyst med händerna på jorddelar(eller delar som ska vara jord men kanske inte är det) känns det lite underligt om det vore glöden.
Känns ju mer som att det är undermånlig jordning.
Testa att koppla gitarrens jord via en 100nF direkt till väggjorden och se om det släpper.

02 Apr 2010, 13:49
Profile

Det verkar ju onekligen som att surret blir störst när resistansen till jord är som störst dvs ungefär på mitten av volympoten. Why? Ingen aning.
Eftersom det blir tyst med händerna på jorddelar(eller delar som ska vara jord men kanske inte är det) känns det lite underligt om det vore glöden.
Känns ju mer som att det är undermånlig jordning.
Testa att koppla gitarrens jord via en 100nF direkt till väggjorden och se om det släpper.

Hade en tåt med en 22nF o krokodil klar. Antar att det duger?

Jag kopplade den nu från inputjackets jord direkt till jord i vägguttaget. Kopplade inte bort något i stärkaren utan häktade bara på här. Och mycket riktigt, så som du är inne på, blir det mkt tystare! Brummet försvinner inte helt, men i stort sett. Stoor skillnad!!! Nu är vi något på spåren!

Men vad drar man för slutsats? Hur tusan ska man hitta var problemet sitter? Är inputjackets jordanslutning för dålig till chassi och chassijord? Jag mäter och mäter och tycker jag har full jordconnection från inputjacket till chassijorden, alltså från början av jordslingan kring V1, via kortets jordanslutningar och från potarnas jordssidor bort till inkommande AC och jorden där. Det är 0 ohm hela vägen!?

/Gunnar

02 Apr 2010, 22:11
Profile

Mät inte. Löd om! Och se till att inputjack blänker rent och fint och nyper bra om telepluggen. Kolla även nätsladden och dess stift plus nätjacket i stärkaren. Blir det ordentlig anknytning överallt. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
Annars så direktkoppla inputjacket via en konding till där nätsladdens jord sitter fast.
Anledningen till kondingen är att inte få joordloopsbrum när man har multipla jordanslutningar.

03 Apr 2010, 08:08
Profile

Har sett över alla jordanslutningar och särskilt de mot chassit. Signaljordens anslutning till chassit går via ett ben till kortet som fäster mot kopparfolilen. Skrapat bort lack från chassit så det blir metallrent där, bytt skruvar och brickor. Har lött om jordstiftet i 230V-kontakten och dragit ny rejäl tåt till skyddsjorden. Etc etc.

Nu är den mkt tystare! Surrnivån är klart lägre med alla gitarrer jag testar, även det här vanliga micksurret är lägre. Men fortfarande finns ett litet brum med just Greco-gitarren, när jag drar ned volymen. Det ligger nu lägre i volym och i lägre frekvens. Det måste bara handla om taskig jordning i just den gitarren, i jacket eller så. Får gå över gitarren och se om den hypotesen går att bekräfta.

Löser inte det saken får det blir en 100nF från jacket, så som du föreslår.

Tack för hjälpen så länge!!

/Gunnar

03 Apr 2010, 09:49
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]