View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 21:14

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Traynor Tonstack 
Author Message

Post Traynor Tonstack
Hallå!
Funder över denna tonstack i en Traynor YBA-1:
Image

Lite amatörfrågor kommer här. Det är en senare variant av YBA-1 från 76. Det är en hel del komponenter som tillkommit från tidigare år verkar det som. Är detta något som låter bra eller är det bara skit som ska plockas bort? Vissa verkar kalla det T-filter. Om man tar bort det vart skulle ni sätta presence?

Tidigare variant: http://www.informatik.uni-bremen.de/~da ... r_yba1.pdf

Denna från 74 har något liknande: http://www.informatik.uni-bremen.de/~da ... _yba1b.pdf

06 Jun 2009, 17:26
Profile

Endast DU kan avgöra det...

Låter absolut inte som en Fendertonesatck eller marhall eller Vox---men låter "skit"-- är väl betraktarens öron..

Om den låter för djävligt kan du sälja den billigt till mig--[:D][:D][:D][8D]

b

06 Jun 2009, 19:48
Profile

vadå låter BRA??

Endast DU kan avgöra det...

Låter absolut inte som en Fendertonesatck eller marhall eller Vox---men låter "skit"-- är väl betraktarens öron..

Om den låter för djävligt kan du sälja den billigt till mig--[:D][:D][:D][8D]

b

Ok tack så mycket!
Ska tilläggas att det måste bytas lite grejer i den innan den körs och då tänkte jag att man kanske man ska passa på och dra om lite kabel samtidigt. Skulle bara vara kul med lite åsikter.

06 Jun 2009, 20:00
Profile

Du har inte talat om om du spelar bas eller gitarr, så det är lite svårt att ha åsikter.
Som man kan följa på schemata så utgick Peter Traynor i princip från en bassman, men tyckte väl att man kunde använda tredje steget till nåt roligare än bara en katodföljare. Iom att man då har en del gain man kan kasta bort, så experimenterade han en del med olika filter.
Det finns fler varianter, också på hur han kopplar själva gainsteget.
Värt att studera!
Spelar man gitarr tycker jag att båda filtrena mår bäst av att begravas i tysthet. Då får man ett gainsteg att labba med, och det, i mitt tycke, minst intressanta är att göra en katodföljare av det. Då får man ju en Bassman/Plexi, och vem vill spela på en sån?[;)]
Presence kopplar du bäst som man brukar, titta på en Marshall t.ex.
Om du spelar gitarr, koppla midpoten som en vanlig mid a' la Marshall/fender.
Ta bort R48.
Man kan också lattja lite med motkopplingen i presence-kontrollen; Göra den bredbandig så blir den en sorts master, ger en intressant lite kompressor-effekt, kan bli ball för jazz och blues.
Man kan också koppla den till katoden på steget före.
Se bara till att höja värdet på C23 rejält, minst 100n, helst mer, och poten på minst 1M.
Många skulle också ge sig på fasvändaren...somebody stop me!!!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

06 Jun 2009, 21:28
Profile ICQ WWW

Du har inte talat om om du spelar bas eller gitarr, så det är lite svårt att ha åsikter.
Som man kan följa på schemata så utgick Peter Traynor i princip från en bassman, men tyckte väl att man kunde använda tredje steget till nåt roligare än bara en katodföljare. Iom att man då har en del gain man kan kasta bort, så experimenterade han en del med olika filter.
Det finns fler varianter, också på hur han kopplar själva gainsteget.
Värt att studera!
Spelar man gitarr tycker jag att båda filtrena mår bäst av att begravas i tysthet. Då får man ett gainsteg att labba med, och det, i mitt tycke, minst intressanta är att göra en katodföljare av det. Då får man ju en Bassman/Plexi, och vem vill spela på en sån?[;)]
Presence kopplar du bäst som man brukar, titta på en Marshall t.ex.
Om du spelar gitarr, koppla midpoten som en vanlig mid a' la Marshall/fender.
Ta bort R48.
Man kan också lattja lite med motkopplingen i presence-kontrollen; Göra den bredbandig så blir den en sorts master, ger en intressant lite kompressor-effekt, kan bli ball för jazz och blues.
Man kan också koppla den till katoden på steget före.
Se bara till att höja värdet på C23 rejält, minst 100n, helst mer, och poten på minst 1M.
Många skulle också ge sig på fasvändaren...somebody stop me!!!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Tack Martin! Glömde nämna att det blir för gitarr den kommer att användas i så fall.
Jag följer ditt tips Martin och kopplar bort de där filtren, utan att ha testat dom :) Kopplar då om till "standard" med flyttad midpot.
Såg att tidigare YBA-1 hade presence orienterad som marshall fast med en 25k pot, 4.7k och 0.1uF. Berätta gärna mer om den "bredbandiga".

Vad hade du gjort med fasvändaren? Enligt JTM45/bassman eller?

För övrigt verkar inte schemat stämma riktigt, denna har en lindning för bias kopplad men enligt schemat ska den inte ha det.
Sen har den en utgångstransformator modell A 1323, mindre variant än tidigare YBA-1? Hur är dom?

07 Jun 2009, 13:40
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]