View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:18

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Klemt Echolette M 40 
Author Message

Post Klemt Echolette M 40
Vet någon något om dessa?
http://www.blocket.se/vi/19823852.htm?ca=23_11_s

Har mailat säljaren, inget svar än.

12 Feb 2009, 11:20
Profile

Ja, jag vet lite om såna - så mycket att jag lugnt kan konstatera att säljaren troligen är döv, för den låter inte som han säger.

Dom där har typiskt "tyskt" ljud, tycker jag - rent, varmt och mulligt - och definitivt mer Vox-karaktär än Marshall/Fender. 4 st EL84 ger runt 25W på max. Försteget är ganska "hi-fi", eftersom det där är en s k "mischverstärker" - alltså egentligen avsedd som litet "PA" för sång och instrument, t o m bas med passiva mickar. Tonkontrollerna är ytterst enkla - en bas, en diskant, en mastervolym, (dom stora rattarna) och sedan en volymkontroll per ingång.

Funkar bra för singelcoils och milda humbuckers, men hetare mickar kräks dom av. Låter allra bäst på 3/4 volym i en 2x12", just när den börjar spricka upp. Ingen diststärkare, alltså.

Dom brukar behöva service (kondensatorerna behöver bytas, oftast många eller alla). Ingångarna på den här är telejack, den finns med DIN-pluggar också. Frågan är om det är original telejack (den fanns i två versioner) eller en hemmakonvertering (som kan bli ful och fel på många sätt). Ingångarna är avsedda för dåtidens instrument, vilket gör att moderna instrument inte har optimal anpassning (signalnivå till preampen). Brukar enkelt kunna fixas till av en rörpulare nära dej.

PÅ baksidan finns banankontaktsuttag för 3 olika högtalarimpedanser (om jag minns rätt).

Prislappen är helt OK om den funkar och original nätsladd följer med - men bygg helst om den till 3-polig modern sladd om det inte redan är gjort.

Fråga säljaren om den brummar, sprakar intermittent eller tappar effekt/börjar dista fult efter en stund = stor service = lågt pris. Viktigt att strömbrytaren på fronten fungerar - dom går knappt att hitta nya/beg. Intryckt=avstängd :-)

/R

12 Feb 2009, 12:33
Profile

OK, tack för snabbt och kunnigt svar, passar nog på denna.

12 Feb 2009, 12:52
Profile

Håller precis på renovera min echolette m40. Kan säga att alla kondingar läckte. Har alltså bytt alla elektrolyter och kopplingkondingar. Ca 400kr på nya komponenter får du nog räkna med. Hade en tråd uppe för nån månad sedan.
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22251
Skall testa den i dagarna och om allt går bra kan jag ju ge min synpunkt på ljud då. Även om ballz antagligen vet vad han snackar om.
Förutom nämnda tonkontroller sitter där även nått filter på varje kanal som regleras under huven. Eftersom där finns fyra kanaler kan man ju modda för humbuckers och behålla nån orginal.

12 Feb 2009, 21:54
Profile

Just ja - dom pottarna (närmast panelen) under skalet hade jag glömt, sorry :-)
Nån variant har väl ett dragläge på volympottarna också, för av/påslag av eko (om det är tillkopplat) på resp ingång, men det kan evt vara en M70 jag tänker på där, eller t o m en Dynacord. Minnet sviker ibland [:D]

13 Feb 2009, 00:22
Profile

Echolette hade några bra instrumentförstärkare under 1960 talet, men M-serien som innehöll M-40, 60, o.s.v. med olika uteffekt, och var enkla universal PA-förstärkare med några ingångar för mickar.

Däremot så gjorde dom en gitarrförstärkar-topp som hette S-40 Showstar med upplyst frontpanel och fräckt utseende.
Detta var en 50 watts Fenderkopia i stort sett, men med EL-34 som slutrör och ECC-808 (lågbrus/mikrofoni version av ECC-83, med annan pin-out)som ingångsrör.

Dom gjorde också en basversion av denna, som hette BS-40, som var nästan samma men utan vibrator och några andra spakar.

Dessa två förstärkare lät mycket bra, jag hade tillgång till båda i min första inspelningsstudio i slutet på 1960 talet, dom var ansedda som "hi-tech" på den tiden, alla ville köra på dom.
Men dom var tysta och bra, och fungerade i de flesta sammanhang.

Det som Echolette var mest kända för här i Sverige var deras eko-maskin NG-51, som var snarlik Dynacord S-62/65 i både elektroniken och utseende, men hade tonhuvudena något annorlunda konfigurerde, som resulterade i ett snyggare eko.

Dynacord köpte upp Echolette företaget i slutet 1970 talet om jag inte missminner mig helt.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

13 Feb 2009, 03:17
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]