View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 05:39

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bokslut förstärkare - och senkommen Bojen-hyllning 
Author Message

Post Re: Bokslut förstärkare - och senkommen Bojen-hyllning
4trax wrote:

Trisst ton? Måste varit gamla strängar! :D

Alternativt dålig förstärkare. Sälj! :D

George Harrison

17 Apr 2026, 13:20
Profile

Post Re: Bokslut förstärkare - och senkommen Bojen-hyllning
Oj, aj usch dubbelpost.... :mrgreen:

Några tankar om stärkarna...

DNS Studio 10 – Inte mycket att säga om den. Lite småkul leksak (efter moddning), vägde knappt nåt.

Dynacord Rex – Inget vidare i mina öron…
Dynacord Eminent – Inget vidare i mina öron…

ENGL Powerball MK 1 – Gillar verkligen den här stärkaren när det ska spelas lite tyngre grejor. Har lyckats ratta in ett ganska bra rent ljud och två kanon ”solo-ljud”. Tung sak, så def. oskön att släpa runt på.

FBT Jumbo 100 – Min första ”riktiga” förstärkare. Fick den i present. Inget att skriva hem till morsan om, men den gjorde sitt jobb och var rätt lätt.

1966 Fender Deluxe reverb – Hyfsat lätt och smidig, och funkar nästan till allt. Kan fås att låta som en bättre gammal Marshall (tagit ur V1, fixat switch för att koppla bort tremolo, osv.) Saknar lite muskler när man spelar i större sammanhang, men det går ju att lösa på olika sätt. Fantastisk förstärkare.

1967 Fender Bassman 50w (topp) – Tillfixad av Daniel Forsberg. Otroligt drag i den här stärkaren. Tycker det är mer ”klipp” i den än i gamla 50w Marshall. Med pedaler blir den mer användbar. Till salu om nån är intresserad.

1967 Fender Bandmaster 40w (topp) – Inte lika mycket drag som i en Bassman, men låter trots det bra (även när man drar på lite). Lite annan typ av dist, mer som blues och rock, än som hårdrock om ni fattar. Med pedaler blir den riktigt användbar.

1964-65 Fender Super reverb – Inga alnico-element men i övrigt som nedan.

1970 Fender Super reverb – Den här har alnico-element och låter riktigt bra. Det blir inte så mycket bättre för visor, jazz, blues, rock. Dock sjukt osmidigt format (och vikt) att konka runt på. Just nu är förstärkardelen monterad i en topp, vilket är väldigt smidigt. En Super reverb är till salu om nån är intresserad.

1973 Fender Dual showman + 2x15 JBL D130 – Moddad av Daniel Forsberg till AB763 och med switch för att köra på två slutrör. Har inte fått något att låta bättre, om man spelar live på ställen som tar upp till 1000-1500 pers…. :wink:

1976 Fender Twin reverb – Värsta stärkaren jag haft, svintung och jag fick den aldrig att låta bra annat än på rent ljud. Mycket beroende på min egen okunskap….

1976-78 Fender Vibrolux reverb – Smidig och allsidig t.o.m en riktigt bra rock’n roll maskin om man drar upp volymen. Tänk swiss army knife…

Fender Tweed Deluxe (5e3 klon) – Extremt snygg, välbyggd och ”trimmad” av Daniel Forsberg. Lätt och smidig, men trots allt lite jaha, jaha. En one trick ponny som kräver sina pedaler. Till salu om nån är intresserad.

'57 Custom "low-powered" Tweed Twin – Låter galet bra. Det är nåt med originalelementen som jag gillar. Också lite one trick ponny som kräver pedaler för att funka i fler sammanhang. Även den fine tuned av Daniel Forsberg, som bl a bytte ut kondningarna.

Peavey Backstage 30 – Repade med den 1,5 år funkade förvånansvärt bra.
Peavey Bandit 112 red stripe – Jag hade 2 st ett tag. Rätt bra och allsidig stärkare som man inte behövde vara så ”rädd” om eller orolig för.
Mesa Boogie (diverse) – MK II, MK V, studio 22 – Mesa är fina grejor, men ljudmässigt inget för mig. Speciellt de större låter lite ”hårt” i mina öron

1969 Marshall JMP 50w – Välljudande One trick ponny, inte mycket mer att säga.

1968-69 Marshall 50W Small Box Plexi – Den snyggaste stärkare jag haft (lät av någon anledning inte speciellt bra). Skulle aldrig sålt den om jag fattat värdeutvecklingen….

Marshall JTM 60 + 4x10 – Allsidig Marshall som lät BRA. Dock dålig konstruktion som ledde till överhettade rör mm.

Vox AC 30 – Jag har haft tre AC 30. En som bara hade ”tonkontroll” och mässingsgaller (råkade välta en öl i den, det blixtrade lite och luktade men stärkare överlevde) en top boost med mässingsgaller och en nyare med gråfärgade tjockare galler + kromad ställning (byttes bort i en dålig deal med Halkan). Jag är ingen voxkille, får aldrig riktigt till ljudet, allt bara hoppar o skakar när man drar på fullt, förmodligen är jag okunnig….

1967 Vox AC 50 – Senast in, så inte direkt spelad på. Vet inte riktigt vad jag förväntar mig…

17 Apr 2026, 14:30
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2