View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 18:40

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Pedalfråga, av teknisk natur, därav här, Vox volymp 60-tal. 
Author Message

Post Pedalfråga, av teknisk natur, därav här, Vox volymp 60-tal.
Har upptäckt att jag fick med mig en gammal Vox volympedal när jag köpte diverse gammal halvfungerande och icke fungerande musikelektronik. Pedalen slängde killen med eftersom han ville få tömt förrådet han hade sakerna i. Det andra jag köpte var en förstärkare och ett eko.

Sedan dess, ca fem år sedan, har den legat i en låda i min studio/verkstad. Jag kollade faktiskt aldrig vad det var för pedal, de andra sakerna var roligare.

Har av olika skäl funderat på att skaffa mig en volympedal den senaste tiden, kom att tänka att jag ju hade någon form av pedal i lådan. Tänkte mest att det kanske skulle gå att göra någon optopedal typ orgelvolym av den. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det var en volympedal...

Dock, potten är kass, den är mekaniskt delvis av. Metallen har helt enkelt givit upp.

Attachment:
VOXpott.png
VOXpott.png [ 230.65 KiB | Viewed 70372 times ]

Det är en 100kOhmpott, ser ganska standard ut. Kugghjulet skulle jag vilja ha av helt, för att sätta på ngn annan pott.

Edit; Ser att det finns kompletta pottar med kugghjul. Hittade t.ex denna, https://www.thomann.se/tad_wah_wah_pot_mit_zahnachse_100k.htm?glp=1&gad_source=1&gad_campaignid=1566952518&gclid=Cj0KCQjw097CBhDIARIsAJ3-nxexGmjyHkDShJOsmPhMRpu2P8-QU1lsyUdImm4BbmQRu_Z_IbIJbrMaAlNcEALw_wcB som ska funka till lite olika Wahwah-pedaler. Men det borde iofs vara samma sak. Dock, det är kugghjulet som är frågan...

Någon som vet eller har tips. Jag försökte flytta tråden till Pedalsidan när jag hittade det färdiga kugghjulskitet, men då kom det upp att alla länkar var blacklisted...

Här är pedalen, Type 1, tillverkad i England, 1966 - 1968. Hittade info här. Rulla ner en bit. https://www.voxac30.org.uk/vox_volume_pedals.html

Attachment:
VOXpedal.png
VOXpedal.png [ 244.31 KiB | Viewed 70372 times ]

22 Jun 2025, 21:43
Profile

Post Re: Pedalfråga, av teknisk natur, därav här, Vox volymp 60-t
Går det inte ta bort den kugge som sitter på den existerande potentiometern?..om du ska använda den till gitarr kan du med fördel då byta till det värde som sitter i gitarren för att få ett liknade "swep" som när du använder volymen på gitarren och då först i pedalkjedjan..efter några pedaler blir det annorlunda och en 100K ohm kan funka å blir mer en fråga om logaritmisk eller linjär då troligtvis någon buffer eller pedalerna i sig förändrar signalförhållanderna..en kan ha som grundtanke..blir det "dovare" när volymen dras ner behövs ett strörre värde på potetiometern om inte den effekten är önskvärd...så kanske t.o.m. en 25K blir bra vilket ofta sitter i förförstärkare..t.o.m. ner mot 10K...opto-lösningar är lite kinkigare att labba med vill jag minnas när en meckat gamla Morley pedaler..dock länge sedan jag var inne i en sådan nu å minns inte riktigt vad som var vad, finns det finare "fotocells" lösningar i dagens elektronik.... kräver dock ström.

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

23 Jun 2025, 19:05
Profile WWW

Skulle ändå tro att reservdelen du länkade till är samma. Ser ut att vara 15 kuggar och diametern är nog hyfsat standard. Räkna dina kuggar och se.

23 Jun 2025, 19:23
Profile

Tack för era synpunkter!

Ja, på pedalforumdelen, där jag länkade till denna tråden, pga knepigheter vd flyttförsök har det sagts att det troligen är att byta potten rakt av med den som jag länkade till. Jag räknar till 15-16 st kuggar, det borde inte vara någon skillnad. Tydligen standard på det där.

Det var detta ifall man var tvungen att plocka isär pottaxeln etc som jag tänkte att det fanns mer kunskap här.

Ja, placeringen får jag nog testa mig fram till. Det är ju vanligt att ha den tidigt i kedjan, men jag misstänker att det alltid är bra att ha en buffrad effekt före?

23 Jun 2025, 19:41
Profile

Skrev en kommentar i Pedalforumet. Kan ju skriva här med eftersom jag misstänker att ingen kollar pedalforumet numera. Frågan har gått tillbaka till att vara en fråga för elektronikforumet kan jag konstatera.

En sak som kan vara av allmänt intresse är att det inte är samma pott som i en Wawa, så den potten jag köpte blev ett felköp. Det ska vara en vanlig pot, förmodligen logaritmisk.

Som Jo E var inne på går det utmärkt att ta loss kugghjulet, en två mm dorn på printen så var det loss.

Även kommentarerna om pottvärde som Jo E hade var klart relevanta, då det tydligen ska vara en mindre pot vid buffrad signal. Min tanke är att inte ha den först i kedjan, utan med buffrad signal. Nämns 50 kOhm för ett bra svep. Någon som har testat?

Lite mer info och bild & länk i Pedalforumtråden.

28 Aug 2025, 21:52
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]