|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Var börjar mitt Gretsch/Filtertron-äventyr?
| Author |
Message |
|
Mats Nermark
|
 Var börjar mitt Gretsch/Filtertron-äventyr?
Hej!
För ett tag sedan vill jag skaffa en gitarr med P90 och frågade här på Bojen efter förslag på vad jag borde titta på och vad jag borde undvika. Det slutade med att jag köpte en PRS SE Soapbar av CM här på Bojen.
Nu är jag nyfiken på Gretsch/Filtertron-stuket och undrar vad Bojarna har för förslag på bra gitarrer. Observera att det inte alls behöver står Gretsch på huvudet eller alls se ut som en Gretsch. Det är soundet jag är ute efter.
/Mats N
|
| 30 Apr 2020, 21:40 |
|
 |
|
CarlM
|
 Re: Var börjar mitt Gretsch/Filtertron-äventyr?
Gretsch och Filter'Tron är väldigt kul. Jag började en liknande resa med att en kompis köpte en Gretsch som jag blev golvad av, men som låg ovanför min budget.
Som tur var visade det sig att det finns en hel del kul Gretsch för rimliga pengar. Deras Electromatic-modeller är i vissa fall extremt bra. Visst, den betydligt dyrare japantillverkade Professional Collection är kanske de bästa Gretscharna som gjorts, men Electromatic-modelerna har smarta kompromisser och det som inte är så lyckat går att fixa till.
Den modell jag ville ha (och fortfarande vill ha) hette G6120SSLVO. G6120-modellerna är de klassiska stora typiska Gretscharna och Electromatic versionerna hette ursprungligen G5120, men uppdaterades en hel del och heter numera G5240T. Den bestämde jag mig för och vår andra gitarrist hängde på. Men dagen före jag skulle köpa min så dök en begagnad Pro Collection upp inom budget på Blocket i närområdet, så då fick jag och vår gitarrist lika modeller.
Hans koreatillverkade G5240T var oväntat bra. Visst, halsen var korealackad med tjock plastlack, men det gick att slipa ner. Bigsbyn satt lite snett, men det gick att räta upp. Pottarna är som de brukar på på koreanska gitarrer, skräp som inte håller garantitiden ut, men det går att byta. Eftersom vi är entusiaster så slipade vi inte stallbasen på bådas gitarrer, något som man med fördel gör på i stort sett alla halvakustiska gitarrer med flytande stall. Plastsadlarna byttes ut mot bensadlar av ren rutin.
Hans G5240T blev makalöst bra (och senare slipade han ner en del av den tjocka halslacken och det var också en bra idé). Den lät väldigt bra opluggad och tack vare att nyare Electromatic har Black Top Filter'Tron, d v s riktigt bra mickar så lät den både bra och mångsidigt. Det märkliga med Gretschar är att de ofta kan ersätta i stort sett alla typer av gitarrer. De går hela vägen från rena snygga gitarrer till hårdrocksmonster, mycket tack vare var deras fiffiga mickkonstruktion.
Min japanska G6118T är bättre och har ebenholts-bräda som jag gillar på Gretsch och lite annat, men jag skulle lätt kunna leva med min kompis koreanska G5240T.
Deras motsvarighet till ES335 skulle jag gärna ha och en Jet a'la Malcom Young vore också kul. Där har du tre kategorier Gretsch som som finns i olika prislägen. Om du inte har levt med Gretsch än så har du något kul framfrö dig. Glöm andra liknande varianter. Med Gretsch blir det rätt, speciellt sedan Fender tog över produktionen och la den i de fabriker de använder.
|
| 03 May 2020, 12:30 |
|
 |
|
Marshall
|
Ett alternativ kunde vara en Fender Cabronita, dvs. en telecaster med Filter’tron-lika pickups. Finns som solid resp. thinline. En mycket trevlig, om än simpel, gitarr (har bara en volym och en pickupväljarswitch, ingen tonkontroll).
Tonkontrollen går lätt att få till med en stackad pot och ett par koncentriska rattar.
Pickupsen är på Mexiko-varianten inga riktiga Filter’trons utan Fenders kopior, kallade Fideli’trons, och designade av TV Jones. På Custom Shop-varianten sitter det riktiga TV Jones-tillverkade ’trons.
Ett schysst sätt att bekanta sig med ’tron-världen, som jag själv lärde känna i somras via Cabronita. Pickupsen är speciella; de är humbuckers med låg output. Brusfria och med gott häng, med en topp och en klarhet som anstår bra singlecoilpickups. Oerhört mångsidiga men med egen karaktär.
|
| 04 May 2020, 23:53 |
|
 |
|
CarlM
|
Jag har länge varit sugen på en Carbonita eftersom jag gillar både Telecasters, halvakustiska och Filter'Tron.
|
| 05 May 2020, 09:47 |
|
 |
|
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1021 Location: Järbo,Dalsland
|
Har en Warmoth Thinline tele som jag satte filtertrons i faktiskt långt före Cabronita fanns,det blev en väldigt fin kombination. En filtertron låter ju så många andra också säger,som en twangig humbucker,eller en sc med mer bett!!
Har spelat på en Gretsch 6120 "Brian Setzer" sen -02,och det är min No1 i alla lägen,en supergitarr!
//Robban
_________________ GREEN KRYPTONITE ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO
|
| 05 May 2020, 10:35 |
|
 |
|
CarlM
|
gretschen wrote: Har en Warmoth Thinline tele som jag satte filtertrons i faktiskt långt före Cabronita fanns,det blev en väldigt fin kombination. En filtertron låter ju så många andra också säger,som en twangig humbucker,eller en sc med mer bett!!
Har spelat på en Gretsch 6120 "Brian Setzer" sen -02,och det är min No1 i alla lägen,en supergitarr!
//Robban Jag vet inte hur många gånger jag har spelat upp en Carbonita på Warmoth hemsida... Ha, ha!
|
| 05 May 2020, 11:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|