View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 23:05

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Budget 
Author Message

Post Budget
Är på jakt efter en elgitarr åt en snål släkting. Vad tycker ni man bör se efter? Budget är cirka 1500 kr. Är det värt att vänta på en begagnad squier av högre serie eller kan man lika gärna inhandla en harley benton och bespara sig allt letande?

03 Apr 2020, 18:50
Profile

Post Re: Budget
Min erfarenhet av billiga Harley Benton gitarrer är fenomenalt skräp på precis varenda detalj. Allt från stämskruvar, stall, översadel, telejack, mickar, switch, potar, driftved....... Jag tror du är i bättre läge med den billigaste squier du kan hitta......

03 Apr 2020, 21:13
Profile

Inte för att jag har särskilt bra koll på den marknaden, men brukar det inte finnas en hel del på Blocket? Som barn/tonåringar har fått av sina föräldrar för ett par år sen, men sen har de blivit liggande utan att nånsin användas. Tills de ger upp och inser att de inte kommer att börja spela, och istället säljer de rubbet för att köpa något som intresserar mer. Inklusive kabel, axelband och plektrum.

03 Apr 2020, 22:34
Profile

Tubis wrote:
Min erfarenhet av billiga Harley Benton gitarrer är fenomenalt skräp på precis varenda detalj. Allt från stämskruvar, stall, översadel, telejack, mickar, switch, potar, driftved....... Jag tror du är i bättre läge med den billigaste squier du kan hitta......

Jag och min son har besökt Thomann och jag måste säga att den som uttalar sig kategoriskt
om Harley Benton visar bara sin okunskap! Gör ett eget besök och återkom sedan med dina synpunkter!
Den som bedömer ett instrument utifrån vad som står på huvudet konserverar fördomar som länge
funnits när det gäller instrument i allmänhet och gitarrer i synnerhet!

Hälsningar
//BoB

03 Apr 2020, 22:56
Profile

Squier Bullet Strat.
https://www.youtube.com/watch?v=EW_ajThs8Vo&t=889s

Vintage (märket) är de bästa i budget-klass som jag haft, men han får nog betala mer än 1500:-

04 Apr 2020, 07:15
Profile

BlueOnBlue wrote:
Tubis wrote:

Jag och min son har besökt Thomann och jag måste säga att den som uttalar sig kategoriskt
om Harley Benton visar bara sin okunskap! Gör ett eget besök och återkom sedan med dina synpunkter!
Den som bedömer ett instrument utifrån vad som står på huvudet konserverar fördomar som länge
funnits när det gäller instrument i allmänhet och gitarrer i synnerhet!

Hälsningar
//BoB
Öh what? Jag har alltså två st Harley Benton gitarrer av den lägre prisklassen och det är utifrån det jag baserar att jag tycker de är skräp. Med mycket möda och byte av massa delar har jag fått dem nätt och jämt spelbara. Jag äger även en Squire och även om det inte sitter de dyraste delarna på den så är det inget problem med den alls. En riktigt bra nybörjargitarr som inte får en att tappa sugen för att gitarren är för dålig. Vad ditt besök på en postorderfirma skulle ha för relevans förstår jag inte alls. Trollar du med mig?

04 Apr 2020, 11:00
Profile

Det finns hur mycket vettigt som helst på Blocket mm i den prisklassen som vare sig är Harley Benton (det finns ok grejor från dem men det mesta är skit) eller Squier (alltid överprisat för vad man får). Se bara till att testa före köp.

04 Apr 2020, 12:26
Profile

Min erfarenhet är att Samik och Cort ofta är förvånansvärt bra gitarrer, som begagnade oftast kosta väldigt lite!
Vist är det budget, men det väsentliga är oftast helt ok, som bandjobb, stämskruvar, stall, medans design och lack känns lite billigt.

Men rörande Harley Benton: Är det inte en stor skillnad mellan dom äldre serierna och dagens utbud?
Som jag fattat det utifrån nätet så är det ju flera modeller som fått mycket gott renommé!
Sen vet man ju inte hur många av sådana omdömen som har sitt ursprung i Thonmann huset?

04 Apr 2020, 12:34
Profile

Svar till Tubis.

Att köpa på postorder är väl alltid en risk oavsett om det gäller musikinstrument eller något annat. Har man otur så får man undermåliga varor.
Mitt besök, på det du kallar postorderfirma, är jämförbart med besök på en musikaffär om man vill köpa en gitarr. Att köpa en gitarr osedd, oavsett om det är från Thomann eller någon annan, innebär naturligtvis en risk att bli missnöjd. Thomann har dessutom returrätt, så mitt första val skulle ha varit att skicka tillbaka en produkt som jag inte var nöjd med. Hellre det än att lägga pengar på att byta ut delar som inte håller måttet.

Den som besöker en musikaffär väljer väl också bland det utbud affären har och provar sig fram till ett instrument som passar och känns bra. Relevansen med mitt besök på Thomann var naturligtvis att jag på plats kunde förvissa mig om kvaliteten på deras produkter och inte behövde köpa grisen i säcken.

//BoB

04 Apr 2020, 12:45
Profile

BlueOnBlue wrote:
Svar till Tubis.

Att köpa på postorder är väl alltid en risk oavsett om det gäller musikinstrument eller något annat. Har man otur så får man undermåliga varor.
Mitt besök, på det du kallar postorderfirma, är jämförbart med besök på en musikaffär om man vill köpa en gitarr. Att köpa en gitarr osedd, oavsett om det är från Thomann eller någon annan, innebär naturligtvis en risk att bli missnöjd. Thomann har dessutom returrätt, så mitt första val skulle ha varit att skicka tillbaka en produkt som jag inte var nöjd med. Hellre det än att lägga pengar på att byta ut delar som inte håller måttet.

Den som besöker en musikaffär väljer väl också bland det utbud affären har och provar sig fram till ett instrument som passar och känns bra. Relevansen med mitt besök på Thomann var naturligtvis att jag på plats kunde förvissa mig om kvaliteten på deras produkter och inte behövde köpa grisen i säcken.

//BoB

När jag pratar om att byta saker så är det inte pga att det mesta egentligen är något fabriksfel utan att kvaliten helt enkelt inte håller måttet för att gå att använda i en gitarr som ska fungera. Nu köpte jag dessa mest för att ha ett par olika exemplar angående mickar för att kunna testa förstärkare och kunde inte låta bli att försöka göra dem något mer spelbara med saker jag redan hade i lådan. Jag funderar nu dock starkt på att bara slänga dem. Att du lyckas gå igenom Harley Bentons utbud genom ett besök på thoman och där lyckats kvalitetssäkra denna budgetlinje är något alldeles extra.....

04 Apr 2020, 12:59
Profile

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... e/88760307

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... e/88778317

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... r/89176030

04 Apr 2020, 13:00
Profile

Yamaha Pacifica
Jag slog till på en sån här begagnad för 2000 http://www.thomann.de/se/yamaha_pacifica_311h_vw.htm

Man ser dem då och då för runt det priset på blocket och det är mycket gitarr för pengarna. Grover låsbara stämmisar, tusq-översadel, alkropp m.m. Även en mångsidig gitarr i allmänhet med en p90 i halsen och en splitbar humbucker i stallet.

04 Apr 2020, 14:52
Profile

Pacifica är bra! Köpte en ny när dom kom för 1600kr, den billigaste, enklaste modellen med telecaster liknande form och 2hb. Köptes mest för att ha som backup vid live gig. Men den blev fort en favorit! Inga behov av mickbyte eller andra ingrepp! Den hade det där lite oförklarliga över sig i ljudet, nån typ av behaglig resonans, eller akustisk kvalitet.
Såldes i ren sinnesförvirring. En av dom få gitarrer jag verkligen ångrar att jag sålt!

04 Apr 2020, 15:09
Profile

På tal om Harley Benton: Min erfarenhet av dom jag haft i händerna är inte särskilt bra. Farsan har en till exempel, inte alls särskilt rolig.

04 Apr 2020, 17:17
Profile

tweedjr wrote:
Är på jakt efter en elgitarr åt en snål släkting.

Personligen avsäger jag mig alla såna förfrågningar, dom får leta upp skräpet själva.
Annars skicka 5 länkar till olika modeller.

06 Apr 2020, 15:45
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
tweedjr wrote:
Är på jakt efter en elgitarr åt en snål släkting.

Personligen avsäger jag mig alla såna förfrågningar, dom får leta upp skräpet själva.
Annars skicka 5 länkar till olika modeller.

För att snåla släktingar förtjänar ohjälpsamma släktingar?

06 Apr 2020, 17:01
Profile

pudas wrote:
Min erfarenhet är att Samik och Cort ofta är förvånansvärt bra gitarrer, som begagnade oftast kosta väldigt lite!
Vist är det budget, men det väsentliga är oftast helt ok, som bandjobb, stämskruvar, stall, medans design och lack känns lite billigt.

Men rörande Harley Benton: Är det inte en stor skillnad mellan dom äldre serierna och dagens utbud?
Som jag fattat det utifrån nätet så är det ju flera modeller som fått mycket gott renommé!
Sen vet man ju inte hur många av sådana omdömen som har sitt ursprung i Thonmann huset?

Intressant att du nämner Samick som enligt min mening är utmärkta instrument som många dömmer ut utan att ens ha provat dessa.
Jag köpte min första Samick 1990 (den längst till vänster - en Sarc 902) i USA av en bekant som hade musikaffär och han hade fått in
provexemplar. Han hade även besökt Samicks fabrik i Korea och sett rader av gitarrhalsar tillverkade för många kända fabrikat i USA.
Många kanske inte vet att Samick är en av världens största tillverkare av musikinstrument bl. a. gitarrer och har under lång tid varit
underleverantör till ett otal kända fabrikat som man kanske trodde tillverkade allt själva.

Som med många andra fabrikat så finns det både budgetvarianter och ädlare instrument till ett högre pris men som fortfarande är
förhållandevis billiga. Jag vill slå ett slag för "artist series" som många anser är lika bra som "originalet" som man kopierat. Vem vet,
kanske har Samick även tillverkat "originalet"?

Jag har själv fyra instrument tillverkade av Samick vilka ofta blir mina första val när jag är ute och spelar, av åldersskäl inte så ofta nu för
tiden, men i alla fall - jag har en hel del annat att välja på. Skickar en bild på mina favoriter! Är det någon som ruvar på en skaplig Samick
till rätt kurs så kan jag vara spekulant!

Häslningar
//BoB

Image

06 Apr 2020, 17:58
Profile

Tacksam för era svar, har varit en fröjd att följa. Fick tag på en Squier Affinity strata idag begagnad för 300 kr. Har spelat på den 20 minuter nu. och jag har goda förhoppningar att det ska fungera fint! Lite sprak i switchen vid stallpickupen men annars behöver den egentligen bara rengöras.

08 Apr 2020, 14:18
Profile

tweedjr wrote:
Tacksam för era svar, har varit en fröjd att följa. Fick tag på en Squier Affinity strata idag begagnad för 300 kr. Har spelat på den 20 minuter nu. och jag har goda förhoppningar att det ska fungera fint! Lite sprak i switchen vid stallpickupen men annars behöver den egentligen bara rengöras.

Grattis! Det där var ett fynd helt klart.

08 Apr 2020, 14:44
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]