View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 06:24

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Räser-Tele 
Author Message

Är ingen räsergitarrist men ändå sugen på en hårdrocksgitarr i T-stil med hardtail, HH ett måste.
Musikstil, tänk W.A.S.P och Mötley Crue.
Närmar mig 50, så den måste vara lagom gubb-metal.
Har surfat runt lite och det enda vettiga jag hittar är Charvel Pro-Mod SC ST2, vi har även Capmans ML3 men jag vet väldigt lite om dem.

Vad har vi mer att välja på?

31 Mar 2020, 14:45
Profile ICQ WWW

Post Re: Räser-Tele
Byt bara mickarna på en vanlig tele mot dubbelspoliga. Då har du ju plötsligt precis hur mycket som helst att välja mellan.

31 Mar 2020, 15:18
Profile

Fender brukar ju faktiskt ha en eller par modeller. HH och Jim Root finns. Schecter brukar också ha några.

31 Mar 2020, 15:47
Profile

Bygg en! :D

Det gjorde jag förra sommarn.

Allparts HH-kropp från GMF.
Hosco hals från gitarrdelar.

Bild och specar finns på sidan 2 i tråden Sommarprojekt 2019 - vad pysslar ni med.
viewtopic.php?f=4&t=124034&p=815991&hilit=Projekt+2019#p815991

Låter det bra så är det antagligen bra...

31 Mar 2020, 17:32
Profile

Vinyljunkie wrote:
Byt bara mickarna på en vanlig tele mot dubbelspoliga. Då har du ju plötsligt precis hur mycket som helst att välja mellan.

Nja, vill ha fullstora HB.
Tack ändå.

31 Mar 2020, 18:15
Profile ICQ WWW

glassfinger wrote:
Fender brukar ju faktiskt ha en eller par modeller. HH och Jim Root finns. Schecter brukar också ha några.

Jo, dessa känner jag till men känner inte att det rycker liksom.

31 Mar 2020, 18:17
Profile ICQ WWW

Tom-Andrew wrote:
Bygg en! :D

Det gjorde jag förra sommarn.

Allparts HH-kropp från GMF.
Hosco hals från gitarrdelar.

Bild och specar finns på sidan 2 i tråden Sommarprojekt 2019 - vad pysslar ni med.
viewtopic.php?f=4&t=124034&p=815991&hilit=Projekt+2019#p815991

Jag har faktiskt byggt HH-Teles tidigare, fick dem aldrig att bli tillräckligt metal.
Just nu vill jag lägga min dybara tid på att spela, inte bygga.
Fint bygge förresten.

Tack.

31 Mar 2020, 18:24
Profile ICQ WWW

Synd att du inte vill bygga en. Att bygga ihop en ger absolut den bästa gitarren. Kanske kan jag kan väcka lite liv i ditt bygg sug -med en idé till en cool Tele gitarr...?

- Tänk Ex att kombinera en Telecaster -med en Gibson LP Gold top.
- En Tele kropp -med en singel kantlist på ovansidan i kräm.
- Lackad gold top guld på locket (eventuellt addera lite fint bladguld på lacken kanske) -och lackad eller betsad med valfri klassisk LP nyans i rött ller brunt på sidorna och baktill.
- Två styck mick hål för humbuckers; avstånden mellan mickarna mätta ifrån hålen på en Les Paul pleka.
- Valfritt stall: Hardtail (string thru) , TOM med stränghållare, eller ett kapat vintage Telestall (string thru).
- Rear routed för -för att passa Les Paul el: 2 vol, 2 tone -och en treläges switch med pokerchip i creme placerad på det övre "hornet" ala LP.
- Relic -eller inte: Your choice.
- En LP-pleka i creme skruvad plan mot kroppen; ifall hardtail eller Tele stall. För TOM upphöjd standard LP -med en liten distans ala Gretsch för främre pleka skruven.
- En kvartsågad lönnhals -med en extra mörk RW-bräda. Huvudform, halsprofil, reversed, osv: -Your choice.
- Plan 9,5 tum radius ala Tele -eller en planare 12 tums radie ala Gibba -på brädan.
- Nickel -eller relic nickel hardware.
- Två styck humbuckers -med sarger i creme. Raka sarger; om Hardtail och kapad Telestall -och lutade sarger om TOM.
- Traditionella -eller rostfria band: Your choice.
- Mensur: Standard Fender 25.5 tum -eller compensated 24.75".

Ungfär så. Detta skulle iaf i min värld vara ett instrument som både har klassiska, traditionella drag; samtidigt som det är unikt. Den skulle leverera ett sound som med framgång skulle kunna såväl; blueasas eller shreddas med. En GARANTERAD head turner på vilket gig som helst! Då skulle det bli typ: -FAN VA SNYGG GITARR! -Var har du köpt den här?! -Nä; jag har byggt den själv. Är den till salu? -Nope. Kan du bygga en sån här åt mig också...?

- Oh; yeah: Har man byggt ihop den rätt; lär den låta så där skitmycket bra också....

- ingenting som lockar ens lite i detta....? :roll:

/ Jonken :wink:

31 Mar 2020, 20:06
Profile

Eller kanske en ghost guard Tele Räser: https://www.youtube.com/watch?v=lFigDdqYwVc

31 Mar 2020, 20:19
Profile

Om du inte ska bygga, så har du redan svaret; Charvel.

Byggd av Fender fast med 0% country och 100% hårdrock i receptet.

Jag byggde förresten en hårdrockstele för en massa år sedan. Den gillar jag. Receptet var:

- Enbits obehandlad rosewoodhals med konisk greppbräda. (Warmoth)
- Enbits alkropp betsad och cellulosalackad. (Warmoth)
- Lätt Klusonmekanik, d v s vintage
- P90 i hals (SD Vintage Soapbar)
- Telestall för humbucker Numera Suhr Thornbucker, SD Alnico Pro II när den byggdes, SD P-Rail på bilden.
- Två volymkontroller, ingen tonkontroll
- 5-läges switch
- Bensadel av Åke Björnstad
- Bandoptimerad av GuitarLabs

Jag gillar den väldigt mycket.... :)

Attachments:
Tele Warmoth.JPG
Tele Warmoth.JPG [ 73.03 KiB | Viewed 13302 times ]
31 Mar 2020, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

Tycker du ska kolla på Ibanez FR! Har funnits i olika varianter sedan 2008 i olika utföranden och prisnivåer. Jag har en FR2620 som var den första modellen som kom 2008. Den har kropp i ask, fast stall, typiskt räsersnabb hals i lönn och valnöt med 24 band. Det enda som drar ner betyget på den är mikrofonerna som inte är så roliga men det går ju alltid att åtgärda. Sen har jag även en FR365 men den har inte dubbla humbuckers så den lär gå bort för dig av den anledningen.

FR är kanske inte Ibanez mest populära modell så det finns sällan mer än 1 eller 2 olika varianter under ett givet år. Just nu är FR800 den enda modellen som tillverkas och den är inte särskilt gubbig (https://www.ibanez.com/eu/products/model/fr/). Eftersom FR inte har sålt som smör så kan det vara svårt att hitta någon begagnad men med lite tur så går det att få riktigt schysta deals. Jag har köpt båda mina begagnade för mindre än 50% av nypris.

31 Mar 2020, 20:44
Profile

Jonken wrote:
Synd att du inte vill bygga en. Att bygga ihop en ger absolut den bästa gitarren. Kanske kan jag kan väcka lite liv i ditt bygg sug -med en idé till en cool Tele gitarr...?

- Tänk Ex att kombinera en Telecaster -med en Gibson LP Gold top.
- En Tele kropp -med en singel kantlist på ovansidan i kräm.
- Lackad gold top guld på locket (eventuellt addera lite fint bladguld på lacken kanske) -och lackad eller betsad med valfri klassisk LP nyans i rött ller brunt på sidorna och baktill.
- Två styck mick hål för humbuckers; avstånden mellan mickarna mätta ifrån hålen på en Les Paul pleka.
- Valfritt stall: Hardtail (string thru) , TOM med stränghållare, eller ett kapat vintage Telestall (string thru).
- Rear routed för -för att passa Les Paul el: 2 vol, 2 tone -och en treläges switch med pokerchip i creme placerad på det övre "hornet" ala LP.
- Relic -eller inte: Your choice.
- En LP-pleka i creme skruvad plan mot kroppen; ifall hardtail eller Tele stall. För TOM upphöjd standard LP -med en liten distans ala Gretsch för främre pleka skruven.
- En kvartsågad lönnhals -med en extra mörk RW-bräda. Huvudform, halsprofil, reversed, osv: -Your choice.
- Plan 9,5 tum radius ala Tele -eller en planare 12 tums radie ala Gibba -på brädan.
- Nickel -eller relic nickel hardware.
- Två styck humbuckers -med sarger i creme. Raka sarger; om Hardtail och kapad Telestall -och lutade sarger om TOM.
- Traditionella -eller rostfria band: Your choice.
- Mensur: Standard Fender 25.5 tum -eller compensated 24.75".

Ungfär så. Detta skulle iaf i min värld vara ett instrument som både har klassiska, traditionella drag; samtidigt som det är unikt. Den skulle leverera ett sound som med framgång skulle kunna såväl; blueasas eller shreddas med. En GARANTERAD head turner på vilket gig som helst! Då skulle det bli typ: -FAN VA SNYGG GITARR! -Var har du köpt den här?! -Nä; jag har byggt den själv. Är den till salu? -Nope. Kan du bygga en sån här åt mig också...?

- Oh; yeah: Har man byggt ihop den rätt; lär den låta så där skitmycket bra också....

- ingenting som lockar ens lite i detta....? :roll:

Tack för att du försöker peppa mig, men känner fortfarande inget sug till att bygga.
Har surfat runt bland alla möjliga nätbutiker och byggt min nästa gitarr i huvudet, men lusten till att sätta ihop den kommer liksom inte till mig.

01 Apr 2020, 07:22
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Eller kanske en ghost guard Tele Räser: https://www.youtube.com/watch?v=lFigDdqYwVc

Fräck!

01 Apr 2020, 07:22
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:

Jag byggde förresten en hårdrockstele för en massa år sedan. Den gillar jag. Receptet var:

- Telestall för humbucker Numera Suhr Thornbucker, SD Alnico Pro II när den byggdes, SD P-Rail på bilden.
- 5-läges switch

Jag känner att en SC ST2 uppfyller mina önskemål.
Jag vet att man kan bygga en bra gitarr själv men vill bara inte just nu, har inte tiden som det tar heller känner jag och då blir det inget bra.

01 Apr 2020, 08:14
Profile ICQ WWW

Bob-W wrote:
Tycker du ska kolla på Ibanez FR! Har funnits i olika varianter sedan 2008 i olika utföranden och prisnivåer. Jag har en FR2620 som var den första modellen som kom 2008. Den har kropp i ask, fast stall, typiskt räsersnabb hals i lönn och valnöt med 24 band. Det enda som drar ner betyget på den är mikrofonerna som inte är så roliga men det går ju alltid att åtgärda. Sen har jag även en FR365 men den har inte dubbla humbuckers så den lär gå bort för dig av den anledningen.

FR är kanske inte Ibanez mest populära modell så det finns sällan mer än 1 eller 2 olika varianter under ett givet år. Just nu är FR800 den enda modellen som tillverkas och den är inte särskilt gubbig (https://www.ibanez.com/eu/products/model/fr/). Eftersom FR inte har sålt som smör så kan det vara svårt att hitta någon begagnad men med lite tur så går det att få riktigt schysta deals. Jag har köpt båda mina begagnade för mindre än 50% av nypris.

FR känner jag mycket väl till, har dock lite svårt för skallen på de flesta Ibanezer så denna går tyvärr bort av den löjliga anledningen.

01 Apr 2020, 08:56
Profile ICQ WWW

Harvester wrote:
CarlM wrote:

- 5-läges switch

Jag känner att en SC ST2 uppfyller mina önskemål.
Jag vet att man kan bygga en bra gitarr själv men vill bara inte just nu, har inte tiden som det tar heller känner jag och då blir det inget bra.

Skitsnygg Tele förresten.

01 Apr 2020, 08:58
Profile ICQ WWW

ESP Ltd har en del att välja på också:

https://www.thomann.de/se/t-modeller.ht ... dd2a507fd8

Den här är ju rätt fet!!:
https://www.thomann.de/se/esp_ltd_eclipse_87_pw.htm

Rätt dyra kan jag tycka men det kanske har mer med SEK som faller mot Euron..

Som redan föreslagits tidigare så tycker även jag att du ska titta två gånger till på Charvel.
https://www.thomann.de/se/t-modeller.ht ... 5D=Charvel

https://www.thomann.de/se/charvel_joe_d ... _s2hh.htmv

01 Apr 2020, 10:16
Profile

HRJ wrote:
ESP Ltd har en del att välja på också:

https://www.thomann.de/se/t-modeller.ht ... dd2a507fd8

Den här är ju rätt fet!!:
https://www.thomann.de/se/esp_ltd_eclipse_87_pw.htm

Rätt dyra kan jag tycka men det kanske har mer med SEK som faller mot Euron..

Som redan föreslagits tidigare så tycker även jag att du ska titta två gånger till på Charvel.
https://www.thomann.de/se/t-modeller.ht ... 5D=Charvel

https://www.thomann.de/se/charvel_joe_d ... _s2hh.htmv

ESP TE-200 är rätt fräck men Charvel SC ST2 som jag spanat in tror jag mera på.
Charvel Duplantier var jag inne på till början faktiskt, även mot denna vinner SC ST2.

Har kollat mycket på Charvel! :D

01 Apr 2020, 11:08
Profile ICQ WWW

Dean har en modell som heter NashVegas, ser rätt trevlig ut.

01 Apr 2020, 13:43
Profile ICQ WWW

Harvester wrote:

Fast om den nu ska se ut som en tele i kroppen, bör inte huvudet göra det också då?

01 Apr 2020, 15:13
Profile

Vinyljunkie wrote:
Harvester wrote:

Fast om den nu ska se ut som en tele i kroppen, bör inte huvudet göra det också då?

Bör kanske, men inte ett måste för mig.
Reversed headstock funkar också, kanske till och med ett plus på en Tele när det skall spelas hårdrock.

01 Apr 2020, 15:19
Profile ICQ WWW

Ibanez FR.

/Magnus

01 Apr 2020, 22:42
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Ibanez FR.

/Magnus

Jo tack, trevlig gitarr men som sagt så fixar jag inte skallen.
Kräsen! :)

02 Apr 2020, 07:09
Profile ICQ WWW

Kan inte hitta gitarren som till 100% stämmer med mina önskemål.
SKIT!
Då får jag vänta tills jag blir sugen på att bygga en, kanske blir till att samla på sig lite delar, jag har stall, stallmick, pleka, pottar och jack liggandes.

02 Apr 2020, 14:25
Profile ICQ WWW

Harvester wrote:
SKIT!
Då får jag vänta tills jag blir sugen på att bygga en, kanske blir till att samla på sig lite delar, jag har stall, stallmick, pleka, pottar och jack liggandes.

Eller pröjsa någon annan för att sätta ihop den när du har samlat klart.

02 Apr 2020, 15:12
Profile

Vilka verktyg bör man ha hemma för att sätta ihop en HPD-gitarr?

Jag har lagt oförskämt mycket pengar på en handgjord Sonnemo Classic Twangster så jag räknar inte med att kunna sätta ihop en bättre gitarr, men om det blir en gitarr till tänker jag (tror jag) i så fall sätta ihop själv.

02 Apr 2020, 15:42
Profile

lpstd wrote:
Harvester wrote:
SKIT!

Det är ju förstås ett alternativ, eller åtminstone lacka kroppen, det är jag inte så jäkla haj på men har en polare som har en lackeringsverkstad.

02 Apr 2020, 16:20
Profile ICQ WWW

lpstd wrote:
Harvester wrote:
SKIT!

Det där är faktiskt ett jättebra förslag, som inte behöver kosta så mycket heller bara kropp och hals passar.

02 Apr 2020, 17:02
Profile

MdaG wrote:

Jag har lagt oförskämt mycket pengar på en handgjord Sonnemo Classic Twangster så jag räknar inte med att kunna sätta ihop en bättre gitarr, men om det blir en gitarr till tänker jag (tror jag) i så fall sätta ihop själv.

Jag använde en prisvärd borrskruvdragare från Clas Ohlson för att borra alla hål som behövdes.
En kort stållinjal (också Clajjan) för att rikta in stämskruvarna snyggt på rad samt att måtta ut stallet.
Hålen måttades ut med borr i rätt storlek så en sats borrar i olika dimensioner är bra att ha.
Lödkolv och tenn för att löda elektroniken.
Bra skruvmejslar.
Sadelfilar.
Sandpapper.
Kanske nån fil att snygga till bandändar och sadeln med.
Maskeringstejp.
Tålamod. :D

Låter det bra så är det antagligen bra...

02 Apr 2020, 17:02
Profile

Tom-Andrew wrote:
MdaG wrote:

Jag använde en prisvärd borrskruvdragare från Clas Ohlson för att borra alla hål som behövdes.
En kort stållinjal (också Clajjan) för att rikta in stämskruvarna snyggt på rad samt att måtta ut stallet.
Hålen måttades ut med borr i rätt storlek så en sats borrar i olika dimensioner är bra att ha.
Lödkolv och tenn för att löda elektroniken.
Bra skruvmejslar.
Sadelfilar.
Sandpapper.
Kanske nån fil att snygga till bandändar och sadeln med.
Maskeringstejp.
Tålamod. :D

Tackar. :)

Allt det där (utom möjligen lödningsdelen) låter hanterbart. Ser att [url="https://obsidianwire.com/"]Obsidianwire[/url] har en lödningsfri elektroniklösning.

02 Apr 2020, 19:24
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next