View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 18:17

Reply to topic  [ 9 posts ] 
NPD - DP261 DiMarzio PAF Master 
Author Message

Post NPD - DP261 DiMarzio PAF Master
Fixade ihop en HSS hardtail Strata för ett tag sedan. (Finns i sommarprojekt 2019-tråden.) I detta projekt blev det lite huvudbry med att hitta korrekt polspacing till stallmicken. Micken jag behövde skulle vara cream till färgen + ha en polspacing på 51 mm. Detta innebar DiMarzio och deras F-spaced variant. Efter lite velande; slog jag till på en PAF Master (DP261). Micken hade alla de rätta specifikationerna jag letade efter + Alnico IV-magnet. Detta gjorde mig lite osäker. Men jag tänkte: Jag testar! I värsta fall byter jag ut magneten till Alnico II själv.

I dagarna dök min beställda mick äntligen upp! Micken ifråga var en DiMarzio PAF Master -av stall modell. Vacker dubbel kräm och F-spaced. Stallmicken som swappades ur gitarren; var en Gibson 490T -som lät riktigt bra. Så här ser gitarren ut efter mickbytet:

Image

Resultatet blev utseendemässigt riktigt lyckat. Det var precis denna look som jag ursprungligen gick för på gitarren. Ni som läst om denna gitarr i den andra tråden; vet att jag öste superlativ över hur bra 490T-micken lät i gitarren. De övriga SC-mickarna i gitarren är Fender CS '65. Elen i gitarren är custom; så att humbucker micken går genom 500K -och singlecoil mickarna går genom 250K. Kort: Det bästa ur båda världarna så att säga. Den mittersta tonkontrollen är för SC-mickarna -och den undre tonkontrollen är för HB-micken.

Förväntningar:
PAF Mastern var tvungen att spöa 490T:n. Utöver detta ville jag få ut ett twangigt Tele sound ur nedersta eggläget. Om man skall köra en DiMarzio mick tillsammans med Fender mickar; måste man "sno om"/byta plats på signalen och jorden. (Dvs: röd -till jord och grön till hot out.) Detta medför samtidigt att när man tappar HB-micken till SC; blir det den bakre spolen som snackar -istället för den främre vid vanlig koppling. Denna vassare/hårdare tonalitet; skulle tillsammans med singlecoil micken i mitten -ge soundet jag ville ha. Gitarren är i grundkonstruktion en hardtail -och ger därmed det akustiska Tele twanget. (Dvs; inga ursäkter för att detta inte skulle funka.)

Soundet:
Jag trodde nästan inte mina öron; när jag pluggade in gitarren efter mick bytet. Det är bara att lyfta på hatten åt DiMarzio här! Det är krämigt, det är varmt, det är jämnt: Det är PAF! Ovanpå detta har DiMarzio lyckats med bragden att addera en gnutta mer anslagsdynamik. Micken reagerar fantastiskt på anslaget! Givetvis i klassisk PAF-manér; ringer fler toner tillsammans harmoniskt ihop. Den extra anslagsdynamiken ger även micken lite extra attityd ala: Texas style. Skillnaden här är att denna extra attityd inte består av att det "extra susas" i topp registret: Utan att samtliga, separata strängar ges attityd -genom hur man man väljer att spela på strängarna. Och hur mycket -eller hur enkelt detta tillåts att ske i mickens karaktär; går att justera in ruskigt exakt med hjälp av mickens traditionella justerbara polhöjder. När man har uppnått sin personliga "halleluja" i mickens höjd -och pol justeringar: Är det bara och hålla i hatten och åka! Min personliga favoritsound i denna gitarr -ur HB -tapp; var helt klart att vrida på en kvart på tonkontrollen, (som poten förresten står vriden på bilden).
Det nedre egg läget motsvarade verkligen också förväntningarna. På gitarrens plektrumskydd har jag lagt extra tid på att få samtliga mickars -position exakt rätt i förhållande till gitarrens 25.5 tums mensur. Detta för att mickarna skall få de exakta förutsättningarna; att ge mina favorit sound ur varje läge. För stallmicken -var positionen ursprungligen designat för en PAF-mick (utgick ifrån Pålle). Men detta visade sig funka lika klockrent här! Den vassare sträng tonen ur den tappade stall micken gifte sig perfekt med den något varmare mitten micken genom 250K. Rena Tele Twang/lipstick Heaven! Sound är svårt att sätta ner på ord; men tänk Er Tele det vassare "grynet" -kombinerat med det nedersta egg läget på en bra Strata. På en vanlig Strata blir soundet lite nasalt och återhållsammare. Här är blir det mer "gryn" istället för nasalhet. Man kan givetvis göra allt detta krämigt med hjälp av båda tonkontrollerna. -Väldigt inspirerande!

Med detta är denna gitarr nu helt klar. Ser verkligen fram emot en riktigt test vid ett senare tillfälle av denna gitarr.

Slutnotis:
Man är aldrig fullärd. Jag är verkligen djupt imponerad över vad DiMarzio gjort i PAF Master micken! Jag trodde aldrig att det gick att få en Alnico IV -mick -att fungera detta sätt. Detta sätter ju lite eld under ens rumpa -att börja utforska mer i A4-träsket. Och jag kan även konstatera följande: De klipp som finns på Ex YouTube om denna mick: Ger INTE någon rättvis bild av vad denna mick verkligen gör! Det är ju nästan så att det är en helt annan mick jag har fått till min gitarr. All respekt för Paul Gilbert; men DiMarzio skulle verkligen behöva få ut ett klipp -när denna mick spelas ton rikare genom en riktigt, riktigt bra dynamiskt förstärkare. En annan sak är också säker: Detta är INTE min sista PAF Master mick! Nu är ju VÄLDIGT NYFIKEN på hur PAF Master neck -micken låter....?

- Gött så.

/ Jonken 8)

Last edited by Jonken on 20 Mar 2020, 22:20, edited 1 time in total.

20 Mar 2020, 20:38
Profile

Post Re: NPD - DP261 DiMarzio PAF Master
Så snygg som den blev behöver den inte ens låta bra...

20 Mar 2020, 21:02
Profile

Trodde inte jag skulle gilla en gul gitarr, men nu får jag faktiskt ändra mig... :)

21 Mar 2020, 11:45
Profile ICQ YIM WWW

Snygg är väl att underdriva.
Men man undrar hur den låter, PAF Mastern med Alnico 4? Ljud clip! :)

Men det är egentligen denna rad som är särskilt intressant för mig: "Elen i gitarren är custom; så att humbucker micken går genom 500K -och singlecoil mickarna går genom 250K". Och det verkar som gitarren har endast en volym pot?

Saken är den att jag har en Godin Artisan ST-1 där jag har installerat enbart dimarzio-pickuper. Den har då en Area 61 i neck, en Area 58 i mid, och sen en Super Distortion S i bridge, och bara en volym pot. Neck och mid låter mycket bra med den 250k volym pot som de ska ha, men bridge ger då inte så mycket pinch harmonics, vilket var något jag trodde jag var tvungen att leva med. Dimarzio rekommenderar ju en 500k volym pot för en Super Distortion S, och nu säger du att man kan göra ett mod för att få 250k för neck och mid, men 500k för bridge. Hur ser det moddet ut, undrar man?

För tydligen kan Super Distortion S ge fullt med pinch harmonics. Här en engelsman som öser ur sig sådant. Han säger i kommentarsfältet att han inte vad för volym pottar han har, för det var en tidigare ägare av gitarren som satt i pickuperna både i neck och bridge. Men troligen har man då gått på Dimarzios rekommendationer, det låter i alla fall inte som min super distortion S, som jag vet har en 250k volym pot:
https://www.youtube.com/watch?v=TpbGXiw8xLI

22 Mar 2020, 16:01
Profile

Wilmer wrote:
Snygg är väl att underdriva.
Men man undrar hur den låter, PAF Mastern med Alnico 4? Ljud clip! :)

Men det är egentligen denna rad som är särskilt intressant för mig: "Elen i gitarren är custom; så att humbucker micken går genom 500K -och singlecoil mickarna går genom 250K". Och det verkar som gitarren har endast en volym pot?

Saken är den att jag har en Godin Artisan ST-1 där jag har installerat enbart dimarzio-pickuper. Den har då en Area 61 i neck, en Area 58 i mid, och sen en Super Distortion S i bridge, och bara en volym pot. Neck och mid låter mycket bra med den 250k volym pot som de ska ha, men bridge ger då inte så mycket pinch harmonics, vilket var något jag trodde jag var tvungen att leva med. Dimarzio rekommenderar ju en 500k volym pot för en Super Distortion S, och nu säger du att man kan göra ett mod för att få 250k för neck och mid, men 500k för bridge. Hur ser det moddet ut, undrar man?

För tydligen kan Super Distortion S ge fullt med pinch harmonics. Här en engelsman som öser ur sig sådant. Han säger i kommentarsfältet att han inte vad för volym pottar han har, för det var en tidigare ägare av gitarren som satt i pickuperna både i neck och bridge. Men troligen har man då gått på Dimarzios rekommendationer, det låter i alla fall inte som min super distortion S, som jag vet har en 250k volym pot:
https://www.youtube.com/watch?v=TpbGXiw8xLI

På gitarren i fråga; har jag använt mig av parallella resistorer -för att "halvera" ohm värden från 500K -volym poten. Utöver detta sitter den en 250K ton pot -samt en 500K ton pot + 5-läges superswitch i gitarren. 5-läges switchen ger följande:

-Läge 1: Stall humbucker genom 500K.
-Läge 2: Tappad stall humbucker + mitten singlecoil -genom 250K
-Läge 3: Mitten singlecoil -genom 250K.
-Läge 4: Mitten singlecoil + hals siglecoil -genom 250K.
-Läge 5: Hals singlecoil -genom 250K.

Här har du en länk till ett el schema som fungerar på samma sätt: https://guitarmodology.wordpress.com/2014/01/11/hss-strat-mod-humbucker-sees-500k-and-the-single-coils-see-250k/

Det som skiljer min "gula el" -från detta; är parallell resistor värdena: Jag kör 2 x 560K -istället för 2 x 470K. Sedan har jag kopplat ton capparna ala Gibson; dvs direkt till hot luggarna på switchen -för respektive mick.

Med andra ord:
Det som skiljer din Godin gitarr ifrån min; är att du endast har en ton pot. Om du vill ha samma funktion som jag har på din gitarr; behöver du skaffa:

- En 5-läges super switch.
- Två stycken extra resistorer.
- En styck dubbel 250K/500K pot - för ton till både SC mickarna + HB-micken.
- En ,022 uF kondning -för HB ton.

Sedan är det bara att löda all signal enligt schemat på länken. Hur du skall koppla den dubbla ton poten: kan du PM:a mig; så kan jag förklara hur du gör det.
Om du gör detta; kommer du att få det riktiga HB-rytet ur din stallmick. Detta samtidigt som du behåller dina singlecoil tonalitet intakt. Du behöver även förbereda dig på att löd jobbet kommer att bli omfattande -och väldigt pilligt. Dock; när du har gjort det kommer du också få en belöning som är riktigt trevlig!

/ Jonken

22 Mar 2020, 21:39
Profile

Tack för recensionen, gillar verkligen att du tar dig tid att skriva så utförligt.

22 Mar 2020, 23:18
Profile

Stort tack för informationen, Jonken. Ovärderlig.

23 Mar 2020, 08:13
Profile

Wilmer wrote:
Stort tack för informationen, Jonken. Ovärderlig.

Varsågod.
Glömde nämna att du även behöver en ny volym pot på 500K. Troligen har du en 250K volym pot i din gitarr nu. (Ber om ursäkt för missen.)

/ Jonken :oops:

27 Mar 2020, 22:26
Profile

supro wrote:
Tack för recensionen, gillar verkligen att du tar dig tid att skriva så utförligt.

Varsågod. Trevligt att det uppskattas.

/ Jonken

27 Mar 2020, 22:28
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]