View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Aug 2026, 10:09

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur gör du med svaj på din Stratocaster? 

Ja, hur gör du med svaj på din Stratocaster?
Jag använder svajpinnen aktivt när jag spelar. 52%  52%  [ 55 ]
Jag har svajpinnen monterad för tradition och syns skull. 5%  5%  [ 5 ]
Jag vill ha fjädrarna för ljudet men har inte monterat pinnen. 9%  9%  [ 10 ]
Jag bryr mig inte. 8%  8%  [ 9 ]
Jag skruvar ned stallet hårt och hade hellre haft hardtail. 17%  17%  [ 18 ]
Jag blockar med kil som Eric Clapton. 5%  5%  [ 5 ]
Jag bojkottar svajstall. Hardtail or nothing. 4%  4%  [ 4 ]
Total votes : 106

Hur gör du med svaj på din Stratocaster? 
Author Message

Post Re: Hur gör du med svaj på din Stratocaster?
Jag förstår fortfarande inte grejen med flytande svaj på en Stratocaster och är inte övertygad av denna tråd och heller inte av andra, åtminstone inte ännu.

Fråga: Går det verkligen att ha en Stratocaster med flytande original svaj och att gitarren ändå håller stämningen bra eller är det en delvis misslyckad konstruktion?

(Då menar jag inte enbart att bara pinnen hänger där utan hur gitarren fungerar när man faktiskt använder svajet?)

Last edited by makatech on 28 Feb 2017, 08:27, edited 1 time in total.

27 Feb 2017, 19:12
Profile

Med dålig setup så går det i vart fall inte. Fast med dålig setup så kan det vara svårt med ickeflytande också. Mycket är handhavande. Man måste lära sig både teknik och den individuella gitarren. Sen kanske det inte går på vilken gitarr som helst, finns många dåliga stall/gitarrer.

https://www.youtube.com/watch?v=9CkrKdQR6_g

https://www.youtube.com/watch?v=O0Oyc6slYRc

27 Feb 2017, 19:31
Profile

makatech wrote:

Fråga: Går det verkligen att ha en Stratocaster med flytande original svaj och att gitarren ändå håller stämningen bra eller är det en delvis misslyckad konstruktion?

(Då menar jag inte enbart att bara pinnen hänger där utan hur gitarren fungerar när man faktiskt använder svajet?)

Den var konstruerad för att man skulle göra 'vibrato' inte DIVE-BOMBS... samt med 0.12 set m spunnen G-sträng.....
Sen finns det ju Floyd och sånt......

27 Feb 2017, 20:47
Profile ICQ WWW

Mike slog nog huvudet på spiken. använder man det för vibrato och har hyggligt tjocka strängar så funkar det utmärkt. Har man av ngn anledning tänkt störtdyka ska man nog skaffa annan utrustning

27 Feb 2017, 21:14
Profile

Har en med vintagestall som har setup för flytande, dock med en Tremsetter vilket ger ett nolläge. Stallet är alltså en liten bit upp från kroppen i bakkant så det går att svaja bakåt också. Kör mest lättare vibrato, inga dives.
Funkar förträffligt och håller stämningen otroligt bra. Vid många tillfällen har gitarren hängt oanvänd en vecka i repan och ändå stämmer den perfekt direkt :)
Bensadel som jag filat in noggrant, graph techs strängtryck och låsbara Gotoh i Klusonstil.
Kortat och bockat om armen lite à la Gilmour. Pop-in-arm. 010-046.
Har ett par floydstrator OFR också för vildare svajkonster.

28 Feb 2017, 02:44
Profile

Lite OT! Men jag undrar varför svajande med ett Bigsby låter så bra, som exempel Neil Young, Brian Setzer, Lonie Mack, men på en Strata med standard eller ännu värre Floyd låter det bara kliché, även om man försöker spela exakt likadant?

28 Feb 2017, 07:40
Profile

pudas wrote:
Lite OT! Men jag undrar varför svajande med ett Bigsby låter så bra, som exempel Neil Young, Brian Setzer, Lonie Mack, men på en Strata med standard eller ännu värre Floyd låter det bara kliché, även om man försöker spela exakt likadant?

Grov generalisering! :mrgreen:

Posta ett youtube-exempel med Neil Young som demonstrerar avsaknaden av klichéer! :D

28 Feb 2017, 12:59
Profile

Spelar nästan aldrig på min strata, men när jag väl gör det så använder jag svajet, och får stämma typ två ggr per låt.. Har låsbara stämmisar och grafitsadlar men det funkar inge vidare. Jävla piss är vad det är. Lyckligtvis är jag för dålig för att spela på strata ändå, så får hålla mig till mina gibsons med förlåtande ljud och låg stränghöjd.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

28 Feb 2017, 13:36
Profile WWW

LieMfB wrote:
Posta ett youtube-exempel med Neil Young som demonstrerar avsaknaden av klichéer! :D

https://youtu.be/TadiMA4g9_I

Sen är förstås frågan vad som är en kliché eller inte. T.ex Gilmours svajande tycker inte jag låter särskilt kliché. Tror ändå att det handlar mer om vad man spelar, inte om själva svajet. Fast t.ex en divebomb kan väl låta lite kliché.

28 Feb 2017, 14:00
Profile

"Lynxtrap" han före med Young!

Här Brian Setzer: https://www.youtube.com/watch?v=cn6Ntpxmxq4

28 Feb 2017, 14:12
Profile

Lynxtrap wrote:

Sen är förstås frågan vad som är en kliché eller inte. T.ex Gilmours svajande tycker inte jag låter särskilt kliché. Tror ändå att det handlar mer om vad man spelar, inte om själva svajet. Fast t.ex en divebomb kan väl låta lite kliché.

Jag menar att bigsbys kostruktion i sig gör att det blir ett annat ljud, strängarna ändrar inte tonhöjd lika mycket sinsemellan, rullen som strängen går under påverkar ljudet också!

Jo det är väl så att det är metal-divebombandet som jag upplever som kliché i sig.

28 Feb 2017, 14:22
Profile

Har ett antal strator med flytande stall som håller stämningen helt OK, samt ett par blockade också, för det måste man ha....
Floyd på en Fender Strat, men gillar inte känslan eller "ljudet" Floydet ger, men man måste ha en shredder gitarr också....
Tycker annars att Fenders tvåpunkts är bra, håller stämningen fint, behagligt svaja med och förändrar inte "ljudet" mycket.

28 Feb 2017, 15:09
Profile

Goran wrote:
Har ett antal strator med flytande stall som håller stämningen helt OK, samt ett par blockade också, för det måste man ha....
Floyd på en Fender Strat, men gillar inte känslan eller "ljudet" Floydet ger, men man måste ha en shredder gitarr också....
Tycker annars att Fenders tvåpunkts är bra, håller stämningen fint, behagligt svaja med och förändrar inte "ljudet" mycket.

Ska man divebomba så är det bara dubbellåsande som gäller, inget annat håller stämningen, inte ens "ok" . Inte vad jag nånsin testat iaf.

Och floyd har ett irriterande hi-fi-liknande ljud. Moment 22.

Jag använder i princip bara floyd live förutom på en gitarr där det sitter ett Schaller-svaj som är nån form av hybrid mellan ett floyd och tvåpunkts-stratasvaj, vilket är det bästa jag hittat hittills. Sen kan man ju köra på vintage-specar vid inspelning.

28 Feb 2017, 17:08
Profile

Vinyljunkie wrote:

Ska man divebomba så är det bara dubbellåsande som gäller, inget annat håller stämningen, inte ens "ok" . Inte vad jag nånsin testat iaf.

Det är jag villig att hålla med om, men "traditionellt" använt funkar ett vintage svaj, på en rätt justerad gitarr, utmärkt.

28 Feb 2017, 18:48
Profile

Kan fler fjädrar, tex 4, 5 jämfört med 3 eller styvare fjädrar förbättra stämningsstabiliteten på en Strata?

02 Mar 2017, 22:33
Profile

makatech wrote:
Kan fler fjädrar, tex 4, 5 jämfört med 3 eller styvare fjädrar förbättra stämningsstabiliteten på en Strata?

Nej, det kan den inte. Den påverkar endast styvheten/känslan i svajandet. (Detta oavsett ifall man har stallet flytande -eller kloss emot kroppen.)

/ Jonken

03 Mar 2017, 00:30
Profile

Kör flytande med ett tonsteg upp på B-strängen men konverterar gärna till tvåpunktstall, LSR(rullar - JeffBeck) översadel, låsbara stämmisar.
Det går förvisso att få sexpunkt och traditionell sadel att funka men kräver lite mer skills.

Lycklig som ett barn!

03 Mar 2017, 15:56
Profile ICQ WWW

På mina ej flytande Strata stall; brukar jag justera fjäderdraget efter spelstil: Testar mina normalt största (ej överdrivna) -bends utan anslag. Typ; samtidigt som jag slår an en öppen sträng. Tonen på den öppna strängen skall inte pitcha alls -när jag bender normalt. Dock får den pitcha vid riktiga monster bends. Detta ger mig rätt mjukhet i svajjet -som medför att jag inte behöver överarbeta för att använda det.

På mina flytande föredrar jag en halvton upp på mina Strator. Tunnare strängar tenderar också att vara mer stämningsstabilt på mina flytande Strata stall.

/ Jonken

03 Mar 2017, 21:48
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2