|
Vilken liten Marshallcombo funkar i "sovrummet"?
| Author |
Message |
|
makatech
|
 Re: Vilken liten Marshallcombo funkar i "sovrummet"?
Nej, du har rätt men med hänvisning till mitt inlägg ovan "17 Apr 2016, 11:37" så är det enkelt att via en 50th Anniversary förstärkare med 0,1W läget aktivt köra hela förstärkaren genom ett slutsteg (alternativt fx loop) för att enkelt få mer tryck. Tex det här pedal liknande slutsteget ser enormt smidig ut, själv har jag dock inga behov nu men kul att veta. http://www.thomann.de/se/electro_harmon ... er_amp.htmMan kan så klart micka sin förstärkare etc för vidare signal dragning in i tyngre prylar men ovanstående verkar sjukt enkelt och snabbt. Vet att tex johan.b på Marshall forumet har full koll på detta, hur man kan nyttja sin 50th Anniversary för tyngre uppgifter. falkman wrote: Sen är väl fördelen med Class 5 att den kan hänga med en inte alltför högljudd trummis. Vilket 50th anniversary kanske har svårt med? Eller har jag fel? Ingen av dem hänger med min trummis, det vet jag iaf...
|
| 18 Apr 2016, 13:24 |
|
 |
|
Honest Charley
Joined: 03 Sep 2013, 21:53 Posts: 125 Location: Mellersta Skånes inland.
|
De låter inte alls tokigt! Lead 12 har jag nu hittat klipp på clean som låter ungefär som jag vill ha det. Här har jag nu något att börja kolla på. O förstås 50th Anniversary men antar att de är betydligt mycket över min budget. (Spara!) Stort Tack alla Bojare för er hjälpsamhet!!P.S. Jag har Peavey, Vox, Orange, Roland och en Yamaha THR10C (som låter vidunderligt på Tv-volym..) men inte sjutton kan man väl anses leva ett normalt liv om man inte åtminstone äger en (liten) Marshall??? Dessutom finns det ju gott om plats under sängen.
_________________ “If I wanted you to understand, I would have explain it better.” Johann Cruyff
|
| 18 Apr 2016, 21:42 |
|
 |
|
makatech
|
Läser man på ordentligt och har koll på vad man köper (begagnat) så kan man prova sig fram utan alltför stor ekonomisk risk. Ett sorts nollsummespel förutom de grejerna man har/äger för stunden. Jag gör så och har lärt mig rätt mycket men erkänner att min nya gitarrhobby gjort mig lite prylgalen, hittills har jag dock inte ramlat i fällan att samla på mig alltför mycket. Det är en enormt bra och kul andrahandsmarknad i Sverige. Honest Charley wrote: De låter inte alls tokigt! Lead 12 har jag nu hittat klipp på clean som låter ungefär som jag vill ha det. Här har jag nu något att börja kolla på. O förstås 50th Anniversary men antar att de är betydligt mycket över min budget. (Spara!) Stort Tack alla Bojare för er hjälpsamhet!!P.S. Jag har Peavey, Vox, Orange, Roland och en Yamaha THR10C (som låter vidunderligt på Tv-volym..) men inte sjutton kan man väl anses leva ett normalt liv om man inte åtminstone äger en (liten) Marshall??? Dessutom finns det ju gott om plats under sängen.
|
| 18 Apr 2016, 21:53 |
|
 |
|
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
|
Ett dyrare alternativ iof,men kom på imorse att jag hade en gång en Zvex Nano Amp,en rörtopp på 0,5w har jag för mej,riktigt seriös sak med inbyggd kylfläkt till kretsen och även ett litet element intryckt i det extremt lilla chassiet.... Minns att jag körde ut den i en 2*12 låda och det lät ju bara skitbra  Den kan jag starkt rekommendera att du iaf testar! http://www.tgt11.com/product.html/zvex-nano-amp-head?category_id=56//Robban
_________________ GREEN KRYPTONITE ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO
|
| 19 Apr 2016, 08:30 |
|
 |
|
SLA
|
Har testat Marshalls 80-tals solid state combon och måste säga att jag blev helt klart positivt överraskad. Båda mina grabbar lirar på dem nu hemma och en sålde jag av till en blueskille som sålde sin billiga rörcombo då Marshallen lät bättre. var Marshall 5010 Master Lead Combo allihopa. Hade min budget varit kring 1000 lappen hade jag helt klart kört på en sån, dessutom funkar det ju att slänga på nån pedal om man vill, tex en billig mxr compressor att mjuka upp dem lite och boosta blir mumma.. De reagerar dessutom fint på anslag o volymratten på gitarren. Coola med dem är även att de förutom att vara solid state är byggda precis som rör combonen vad gäller chassi, komponent kvalite osv  reverb varianten Marshall 5210 ska vara ännu bättre har jag hört. Här lirar Alvin Youngblood Hart på just en sån https://www.youtube.com/watch?v=6g1RXG7R-jchttps://www.youtube.com/watch?v=geNTmY5brSg
|
| 19 Apr 2016, 09:13 |
|
 |
|
makatech
|
Rätt cool tycker jag, frågan är dock om den är kvar. Marshall Lead 12 http://www.blocket.se/jonkoping/Marshal ... ?ca=11&w=3
|
| 19 Apr 2016, 09:53 |
|
 |
|
albert
|
gretschen wrote: Ett dyrare alternativ iof,men kom på imorse att jag hade en gång en Zvex Nano Amp,en rörtopp på 0,5w har jag för mej,riktigt seriös sak med inbyggd kylfläkt till kretsen och även ett litet element intryckt i det extremt lilla chassiet.... Minns att jag körde ut den i en 2*12 låda och det lät ju bara skitbra  Den kan jag starkt rekommendera att du iaf testar! http://www.tgt11.com/product.html/zvex-nano-amp-head?category_id=56//Robban Håller med om att den låter bra (har haft Nano Amp i två omgångar), men tyvärr inte på lägenhetsvolym.
_________________ Mats
|
| 19 Apr 2016, 11:27 |
|
 |
|
pudas
|
Har lite svårt att se att femtusen spänn för en NanoAmp är den bästa sovrumslösningen för dom pengarna. Om man inte för all framtid vill vara ensam i sitt sovrum så kan man ju överväga att spela akustisk gitarr i sovrummet!
_________________ pudas
|
| 19 Apr 2016, 13:00 |
|
 |
|
makatech
|
Begagnat bör man väl kunna norpa en för halva priset dock, fast det är väl sällan man ser dem kanske? Däremot kan det vara ett värre problem om ni anser den vara för högljudd samt att TS behöver en högtalarlåda att koppla in den i, så ja, budgeten sprängs rejält. Som sagt, otroligt svårt det här att avgöra vad som är för högljutt eller inte, rörisar med 0,1W läget eller mindre om det nu finns fungerar nog bäst men det finns säkert folk här som även tycker att de är för högljudda, rör är rör. Det här har blivit en rörig men intressant tråd, tror enbart TS är ute efter en Marshall?  pudas wrote: Har lite svårt att se att femtusen spänn för en NanoAmp är den bästa sovrumslösningen för dom pengarna. Om man inte för all framtid vill vara ensam i sitt sovrum så kan man ju överväga att spela akustisk gitarr i sovrummet!
|
| 19 Apr 2016, 13:40 |
|
|