View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:12

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Bussgodsförsäkring, något att ha egentligen? 
Author Message

Post Bussgodsförsäkring, något att ha egentligen?
Tjena,
Läste lite på Bussgods prislista idag gällande varuförsäkring,

saxat direkt från prislistan:

"För godsvärde upp till 20 000 kr
25 kr
För godsvärde upp till 50 000 kr
60 kr
Skydda ditt gods med en heltäckande varuförsäkring. Transportörens lagliga ansvar är alltid begränsat till högst 150 kr/kg."

Så när vi skickar en finare gitarr med ett värde på säg 20000:-, använder oss av deras "fastpris" Gitarr.
(Då blir det automatiskt 15 kg) Säg att något händer, paketet (gitarren) går tvärsönder alt. försvinner i hanteringen, då får jag alltså tillbaka 2250:- ? Har jag fattat det hela rätt ? För i så fall känns försäkringen totalt onödig!?

18 Apr 2016, 23:31
Profile

Post Re: Bussgodsförsäkring, något att ha egentligen?
crille80 wrote:
Tjena,
25 kr
60 kr
Skydda ditt gods med en heltäckande varuförsäkring. Transportörens lagliga ansvar är alltid begränsat till högst 150 kr/kg."
Så när vi skickar en finare gitarr med ett värde på säg 20000:-, använder oss av deras "fastpris" Gitarr.
(Då blir det automatiskt 15 kg) Säg att något händer, paketet (gitarren) går tvärsönder alt. försvinner i hanteringen, då får jag alltså tillbaka 2250:- ? Har jag fattat det hela rätt ? För i så fall känns försäkringen totalt onödig!?

Förstår inte riktigt vad som är oklart. Deras ansvar enligt lag är begränsat till 150kr/kg. Därför bör du ta en försäkring, som ersätter det faktiska värdet upp till den nivå du valt (25k eller 50k).

18 Apr 2016, 23:37
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
crille80 wrote:
Tjena,
25 kr
60 kr

Förstår inte riktigt vad som är oklart. Deras ansvar enligt lag är begränsat till 150kr/kg. Därför bör du ta en försäkring, som ersätter det faktiska värdet upp till den nivå du valt (25k eller 50k).

Ja så klart, om man läser det så.. Jag som fick allt om bakfoten. Så de 2250:- är alltså om man inte tar försäkringen så klart..
För trött, god natt och tack. 8)

18 Apr 2016, 23:41
Profile

Om det knasar och olyckan är framme så vill jag minnas att man har en vecka på sig att anmäla skada. Gitarrer och förstärkare skickar jag alltid försäkrat, man kan inte förlita sig på turen.

Religion vs fossils. Fossils win.

19 Apr 2016, 05:27
Profile

För oss som skickar dyra gitarrer kan vi bara förlita oss till Bussgods goda vilja om olyckan skulle vara framme. De har all laglig rätt att neka ersättning. Ett tips är att gå in och läsa det finstilta i deras "Allmänna vilkor för transportförsäkring av varor". Ingen hoppfull läsning direkt. Tex så står det att försäkringen inte gäller begagnade varor.

19 Apr 2016, 12:56
Profile

Vinyljunkie wrote:
Tex så står det att försäkringen inte gäller begagnade varor.

Ja, det var ju ett märkligt villkor med tanke på att det mesta som transporteras som Bussgods troligtvis är begagnat. Känns vilseledande att rekommendera försäkringen utan att tydligt ange att den inte gäller för begagnade prylar!

19 Apr 2016, 13:56
Profile

Samma om det krossas i transport då kommer dom hävda att det inte packats i original emballage oavsett hur bra du packat. Att sälja kunden en försäkring som inte är tillämpligt utan att nämna det är rent kriminellt.

19 Apr 2016, 17:28
Profile ICQ WWW

Blev förvånad över det där villkoret - har mailat Bussgods för att kolla hur de resonerar. Enda gången jag behövs kräva ersättning från dem för en skadad gitarr gick det dock finfint (om än långsamt). Det var dock ganska många år sen, och långt innan den här försäkringslösningen, emn ajg fick ersättning för gitarrens faktiska värde (3000:- kanske).

19 Apr 2016, 18:15
Profile ICQ WWW

Suspekt billig den där försäkringen. Man brukar få vad man betalar för :?

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"

19 Apr 2016, 22:24
Profile

Erfarenhetsmässigt skulle jag säga "skicka ingenting som är dyrt med något fraktbolag".
Man är alltid stekt om det går åt helvete.
Detta oberoende av vilka försäkringar de säljer, läser man det finstilta inser man att man är stekt ändå.

Nu skickar jag i alla fall och håller tummarna.
Men när det går illa får man ta det, tugga i sig och gå vidare.

Posten är ju riktigt illa med sånt som går sönder, man kan helt enkelt inte vinna om det är något dyrare om man inte packat det i en 10cm tjock stållåda.

/Magnus

19 Apr 2016, 23:52
Profile WWW

dacca wrote:
Suspekt billig den där försäkringen. Man brukar få vad man betalar för :?

Hur är den "suspekt billig"? I förhållande till vad? Den kostar 25 spänn för en risk om totalt max 20000, under typ två-tre dagar. Vad kostar din bil- eller hemförsäkring per dag i förhållande till den försäkrade egendomens värde?

20 Apr 2016, 09:20
Profile ICQ WWW

I förhållande till vad jag tror att de skulle behöva ha betalt för att erbjuda en försäkring med schyssta villkor såklart :)

Men kolla gärna DHL/Schenker/posten - vad de tar. Min gissning är att de är dyrare.

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"

20 Apr 2016, 22:03
Profile

Bussgods svarar såhär:

"Jag skickade din fråga vidare till vår kontakperson på LF och svaret finns nedan..

Undantaget gäller inte i den här försäkringen, det är medförsäkrat. Jag tror också att det mesta av det som skickas av privatpersoner är begagnat. Vi kan kolla på Bussgods hemsida och se om den behöver kompletteras."

Obegripligt att de publicerar felaktiga villkor, men då kan man i varje fall vara lugn angående att försäkringen faktiskt gäller. Man får väl hålla utkik efter att de faktiskt uppdaterar de publicerade villkoren.

21 Apr 2016, 09:38
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Bussgods svarar såhär:

"Jag skickade din fråga vidare till vår kontakperson på LF och svaret finns nedan..

Undantaget gäller inte i den här försäkringen, det är medförsäkrat. Jag tror också att det mesta av det som skickas av privatpersoner är begagnat. Vi kan kolla på Bussgods hemsida och se om den behöver kompletteras."

Obegripligt att de publicerar felaktiga villkor, men då kan man i varje fall vara lugn angående att försäkringen faktiskt gäller. Man får väl hålla utkik efter att de faktiskt uppdaterar de publicerade villkoren.

Jösses det blev närmast filosofiskt nu. :shock: Jag menar vad fan är definitionen av en begagnad vara egentligen? Man kan för sjutton säga att det är just det när den övergår från att vara i ett företags ägo till privat ägo!

Men kanske du har gjort årets insats för oss gitarrnördar ChronicTown!?!

Men det viktigaste i slutändan är ändå att Bussgods faktiskt tar ansvar för det de fraktar oavsett formalian. Min spontana känsla är att de var bättre innan de började leja ut verksamheten.

21 Apr 2016, 12:50
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]