|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
Pod XT, hur står de sig idag?
| Author |
Message |
|
Renfield
|
 Pod XT, hur står de sig idag?
Eftersom min Bias fx tar ganska mycket cpu när använder den för att spela in i min iPad funderar jag på att skaffa en Pod XT. Men eftersom det finns många sådana till salu har jag börjat misstänka att de anses föråldrade. Vad har ni för åsikt?
|
| 04 Mar 2016, 18:48 |
|
 |
|
makatech
|
 Re: Pod XT, hur står de sig idag?
Även priserna på HD300, HD400 och HD500 har gått ner dramatiskt, köpte en HD300 för 750kr för ca ett halvår sedan. Renfield wrote: Eftersom min Bias fx tar ganska mycket cpu när använder den för att spela in i min iPad funderar jag på att skaffa en Pod XT. Men eftersom det finns många sådana till salu har jag börjat misstänka att de anses föråldrade. Vad har ni för åsikt?
|
| 04 Mar 2016, 18:53 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Allt de kunde då kan de ju fortfarande. Ljudmässigt är de ganska rejält akterseglade mot de senaste där ute, men prisskillnaden axe-fx vs en beg pod XT är klart större än ljudskillnaden.
De kostar ju inget, köp en och testa tycker jag.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 05 Mar 2016, 10:59 |
|
 |
|
makatech
|
Jag upplever Line 6 HD serien som underskattad men visst kan det vara jobbigt att ratta in bra ljud.
|
| 05 Mar 2016, 13:40 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
makatech wrote: Jag upplever Line 6 HD serien som underskattad men visst kan det vara jobbigt att ratta in bra ljud. Med tanke på hur många av deras burkar det sålts där ute, och hur många plattor de gjorts med såna, har jag svårt att se att man kan kalla dem underskattade? Med tanke på hur de låter kan man ju inte säga något annat än brutalt överskattade. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 05 Mar 2016, 15:01 |
|
 |
|
makatech
|
 hehe Det jag menar är att Line 6 varianterna väldigt ofta får negativ kritik (jag upplever det så varje fall), själv är jag mer positiv även om det kan krävas mycket rattande och testande av olika presets innan man hittar inställningar som ger ett bra ljud. Däremot hade jag för ett år sedan en begagnad Line 6 Spider III kombo som jag starkt ogillade men de har verkligen gått framåt i de senaste generationerna. Nu blev väl Line 6 nyligen uppköpta av Yamaha och det blir intressant att se vad de kan åstadkomma tillsammans. Jag gissar att de digitala förstärkarna kommer knipa marknadsandelar för varje år som går från rörförstärkarna, utvecklingen går snabbt. Om tex Kemper och Axe-Fx börjar komma med billigare fast bra modeller tror jag det kommer ta fart rejält. Magnus Olsson wrote: makatech wrote: Jag upplever Line 6 HD serien som underskattad men visst kan det vara jobbigt att ratta in bra ljud. Med tanke på hur många av deras burkar det sålts där ute, och hur många plattor de gjorts med såna, har jag svårt att se att man kan kalla dem underskattade? Med tanke på hur de låter kan man ju inte säga något annat än brutalt överskattade. /Magnus
|
| 05 Mar 2016, 15:17 |
|
 |
|
makatech
|
OT nu men sagt...
HD300, 400 & 500 börjar bli riktigt prisvärda på begmarknaden, även HD500 kryper strax under 2000 gränsen tror jag, en HD300 går att få för under tusingen med lite tur.
Folk brukar ju ofta höja Yamaha THR serien till skyarna som hemma amp för tex lägenhet.
Men skaffar man ett par vettiga studiohögtalare till sin Line 6 HD så bör den knäppa Yamaha THR på fingrarna rent ljudmässigt. Bör ju gå att komma över ett par hyfsade studiohögtalare för tusingen begagnat.
Nackdelen med HD serien vs THR är som sagt att den är krångligare att använda, mer rattande och sökande efter presets etc för att bli nöjd, åtminstone i början.
|
| 09 Mar 2016, 15:27 |
|
 |
|
Renfield
|
Tack för svar och intressanta funderingar!
|
| 03 Apr 2016, 23:23 |
|
 |
|
Donatello
|
makatech wrote: OT nu men sagt...
HD300, 400 & 500 börjar bli riktigt prisvärda på begmarknaden, även HD500 kryper strax under 2000 gränsen tror jag, en HD300 går att få för under tusingen med lite tur.
Folk brukar ju ofta höja Yamaha THR serien till skyarna som hemma amp för tex lägenhet.
Men skaffar man ett par vettiga studiohögtalare till sin Line 6 HD så bör den knäppa Yamaha THR på fingrarna rent ljudmässigt. Bör ju gå att komma över ett par hyfsade studiohögtalare för tusingen begagnat.
Nackdelen med HD serien vs THR är som sagt att den är krångligare att använda, mer rattande och sökande efter presets etc för att bli nöjd, åtminstone i början. Nix tycker inte pod knäpper THR på fingrarna ljudmässigt, hade personligen gärna sett samma ljud i en riktig förstärkare. Ang pod HD så har jag haft 500:an den låter inte alls dumt, mkt bra köp för dom pengarna. Däremot så får den memory limit ganska snabbt varpå x-modellen kom som är ett vettigare köp prestandamässigt. Sen är det en djäkla massa rattande och fixande med inställningar. Tidigare tyckte jag det var rätt kul till och med, men nu kör jag bara riktiga rörförstärkare med enklast möjliga rattande. Min kemper står bara och dammar, duktigt trött på alla "möjligheter".
|
| 04 Apr 2016, 11:39 |
|
 |
|
makatech
|
Smaken är som baken, hellre en Line 6 från HD serien med ett par vettiga studiohögtalare vs en THR med dess inbyggda högtalare för mig. Dock kanske en något orättvis jämförelse.  Ja, rattandet och fixandet med inställningar är nackdelen med Line 6 även om man i många fall åtminstone kan utgå från en preset som man laddat ner från hemsidan. Angående jämförelsen med rörförstärkare så håller jag generellt med dig även om jag föredrar Line 6 för spontant hörlursspelande jämfört med att dra igång rörisen. Donatello wrote: makatech wrote: OT nu men sagt...
Nackdelen med HD serien vs THR är som sagt att den är krångligare att använda, mer rattande och sökande efter presets etc för att bli nöjd, åtminstone i början. Nix tycker inte pod knäpper THR på fingrarna ljudmässigt, hade personligen gärna sett samma ljud i en riktig förstärkare. Ang pod HD så har jag haft 500:an den låter inte alls dumt, mkt bra köp för dom pengarna. Däremot så får den memory limit ganska snabbt varpå x-modellen kom som är ett vettigare köp prestandamässigt. Sen är det en djäkla massa rattande och fixande med inställningar. Tidigare tyckte jag det var rätt kul till och med, men nu kör jag bara riktiga rörförstärkare med enklast möjliga rattande. Min kemper står bara och dammar, duktigt trött på alla "möjligheter".
|
| 04 Apr 2016, 12:06 |
|
 |
|
martink78
|
Donatello wrote: Nix tycker inte pod knäpper THR på fingrarna ljudmässigt, hade personligen gärna sett samma ljud i en riktig förstärkare.
THR finns som en riktig förstärkare, om du med det menar saker som 100W, effektloop och andra godsaker (ladda egna IR's t.ex). De kallas THR100H och THR100HD om du vill googla, den sistnämnda är "Dual", dvs två förstärkare som man t.ex kan köra samtidigt. Personligen gillar jag det de har ändrat och skulle gärna ha en (för jag gillar ljudet i min THR10) men den är för dyr för mig. Gjorde de en billigare med lägre W skulle jag nog byta min THR10 mot den. Jag tycker också Line6 är sämre och det tror jag mest blir värre med bättre högtalare faktiskt, de har en otrevlig digital diskant som jag inte gillar och eftersom den verkar finnas genomgående på alla deras produkter (som jag testat/hört via andras demo etc) så verkar det vara ett ljudideal de har. Jag har svårt att tänka mig att de inte efter alla år skulle ha kunnat få bort den om de ville när andra har det trots mindre erfarenhet. Och många verkar ju gilla dem så det är väl en smaksak antar jag..
|
| 04 Apr 2016, 20:33 |
|
 |
|
Donatello
|
martink78 wrote: Donatello wrote: Nix tycker inte pod knäpper THR på fingrarna ljudmässigt, hade personligen gärna sett samma ljud i en riktig förstärkare.
THR finns som en riktig förstärkare, om du med det menar saker som 100W, effektloop och andra godsaker (ladda egna IR's t.ex). De kallas THR100H och THR100HD om du vill googla, den sistnämnda är "Dual", dvs två förstärkare som man t.ex kan köra samtidigt. Personligen gillar jag det de har ändrat och skulle gärna ha en (för jag gillar ljudet i min THR10) men den är för dyr för mig. Gjorde de en billigare med lägre W skulle jag nog byta min THR10 mot den. Jag tycker också Line6 är sämre och det tror jag mest blir värre med bättre högtalare faktiskt, de har en otrevlig digital diskant som jag inte gillar och eftersom den verkar finnas genomgående på alla deras produkter (som jag testat/hört via andras demo etc) så verkar det vara ett ljudideal de har. Jag har svårt att tänka mig att de inte efter alla år skulle ha kunnat få bort den om de ville när andra har det trots mindre erfarenhet. Och många verkar ju gilla dem så det är väl en smaksak antar jag.. Aha! Vad spännande, tror inte det fanns när jag hade en THR10, annars hade jag kanske köpt en då. Gillade verkligen ljudet i THR10 och enkelheten var helt klockren! Har verkligen inget behov av en sådan nu för tiden, men vore ju kul att testa storebror. Ang. Line6 så har jag lyckats både fått bra ljud vid inspelningar och live. Så visst går det att ratta fram vettigt ljud ur dem. Men som sagt mkt rattande blir det.
|
| 05 Apr 2016, 08:09 |
|
 |
|
makatech
|
En annan något oväntad upptäckt jag gjorde i går var att prova plugga in en dist pedal i min Line 6 HD300. Aldrig roat mig med det tidigare men förstått att en del youtubare gör så. Faktum är att det lät lite bättre än väntat. Lite kaka på kaka kanske men en fördel är att podden blir ännu enklare att hantera vilket kan vara bekvämt ibland, lite snabbare hitta ett tillräckligt bra sound, ställde helt enkelt in Line 6'en på clean och kopplade in dist pedalen. För att Line 6'en ska låta tillräckligt bra bör man annars tweaka alla presets man laddar ner (eller skapa själv) och anpassa dem till sina olika gitarrer, lurar och eventuella högtalare eftersom allt påverkar slutresultatet. Så det blir ett ganska stort antal presets till slut vilket kräver en hel del jobb. Så ja, rattandet är nackdelen med HD serien. En fördel kan jag dock tycka är att man lär sig ganska mycket om att bygga signalkedjor och om olika effekter, blir så klart inte samma sak som med en röris men ganska lärorikt. I synnerhet om man har HD500 serien och uppåt, jag har själv uppgraderat till HD500 och släpper nu min HD300 vilket inte är ett helt självklart val alls. HD300an är mindre i storlek och smidigare att hantera på flera sätt. Tycker att någon sorts digital variant är smidigt att ha som komplement till sin röris vid hemmaspelande, i synnerhet när man lirar via hörlurar. Jag kanske ger Yamaha en chans också i framtiden, får se.  Donatello wrote: Ang. Line6 så har jag lyckats både fått bra ljud vid inspelningar och live. Så visst går det att ratta fram vettigt ljud ur dem. Men som sagt mkt rattande blir det.
|
| 08 Apr 2016, 11:03 |
|
 |
|
Donatello
|
Ang Pod och tweakande och ladda ner patchar och tidsödande arbete. Så kör jag själv med Kemper nu för tiden. Men jag tycker det är samma veva där. Det mesta låter skit från början och man får leta över halva jordklotet innan man hittar det man söker. Jag tycker den funkar bra och låter bra och är en djäkligt bra apparat, men stämmer inte in i lovsången att allt låter skitbra om den. Fattar tex inte de som kör med dom inbyggda ljuden. Låter apa enligt mig. Dvs samma sak som med Pod, man får lägga en himla tid och 99% låter illa men det går att få fram riktigt bra ljud.
|
| 17 Apr 2016, 08:47 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|