| Author |
Message |
|
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
|
 Nisse Hellbergs gitarrljud??
Satt och lyssnade på en Hellbergsamling på spotify igår,och det slog mej att han har genom åren alltid haft ett jäkla schysst ljud,nån som vet vad för prylar han använder sej av?? Har för mej att jag sett en Traynorstärkare och hans engelsktillverkade LP Juniors på en Wilmer X dvd.
//Robban
_________________ GREEN KRYPTONITE ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO
|
| 14 Apr 2016, 08:33 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Re: Nisse Hellbergs gitarrljud??
Hans favorit gitarr har väl alltid varit hans Gibson 330. Förstärkare har han väl kört på det som låter bra. Vad jag minns från tiden då jag humpade åt dem ett gäng gånger så hade han många olika men alla i samma stuk av ljud. Han säge själv att han inte har något favorit förstärkare.
Grym kille, tycker jag.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 14 Apr 2016, 08:50 |
|
 |
|
holmis63
|
För några år sen såg jag honom på nåt morronprogram inför, eller vid, ett skivsläpp, och även på Gbg kalasett, då spelade han på en gammal es175, väldigt 50 tals rockigt ljud, kommer inte ihåg vilken stärkare dock, grymt bra får man ju lov att säga 
|
| 14 Apr 2016, 09:26 |
|
 |
|
pudas
|
Har för mig jag läst att han hade svårt att skiljas från Traynorn (ygl-3), men att den var i så dåligt skick och fick ersettas av en konstig Engl-rig! Enligt Nisse "helt o-sexig"! I Wilmers barndom spelade han väl mycket på Gibson SG, som enligt Nisse var "helt fel gitarr". Var det inte J-G Guitars (John Gustafsson) som byggde plexi-juniorn?
_________________ pudas
|
| 14 Apr 2016, 09:51 |
|
 |
|
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
|
Han ska tydligen spela på Åmåls bluesfest i år,måste dit och kolla,tycker Hellberg får till det mesta han tar dej för riktigt bra.
//Robban
_________________ GREEN KRYPTONITE ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO
|
| 14 Apr 2016, 10:29 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Nisse hade 2 st. Celestion Vintage 30 i sin Traynor-combo. Jag noterade detta vid två olika tillfällen.
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 15 Apr 2016, 10:50 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 485 Location: Västernorrland
|
Magnus Olsson wrote: Hans favorit gitarr har väl alltid varit hans Gibson 330. Förstärkare har han väl kört på det som låter bra. Vad jag minns från tiden då jag humpade åt dem ett gäng gånger så hade han många olika men alla i samma stuk av ljud. Han säge själv att han inte har något favorit förstärkare.
Grym kille, tycker jag.
/Magnus Intressant det du förmedlar här Magnus. Mina erfarenheter av mitt eget, och även andras, ljud är att man hela tiden skruvar till ett favoritljud oavsett vilken förstärkare man spelar på. Sen att man inte kommer dit man vill med alla stärkare det är en annan femma. //BoB
|
| 15 Apr 2016, 14:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
BlueOnBlue wrote: Mina erfarenheter av mitt eget, och även andras, ljud är att man hela tiden skruvar till ett favoritljud oavsett vilken förstärkare man spelar på. Sen att man inte kommer dit man vill med alla stärkare det är en annan femma.
//BoB Så har det alltid varit och många gamla artister som kunnat detta hantverk, men det har tyvärr försvunnit lite med Internet. Nu är det mer att skaffa samma magneter i mickarna typ. Eller senaste mjukvaran till sin digitala mojäng. Nisse är helt enkelt Old school....
| 15 Apr 2016, 19:55 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
När jag ser engl grejen högre upp så minns jag, LA Musik lät honom testa en hel massa grejer när den stärkare han kört på trillar ihop, och då var den han tyckte lät bäst en Engl (som han mycket riktigt kallade helt o-sexig. Detta var innan engl bara blev metal förstärkare. Men jag tror att detta bara för en turné.
Min bild av honom är att han väljer gitarrer som han tycker har karaktär, ofta ganska kass instrument men som har "något" han går igång på. Och att den image instrumentet har är väldigt viktigt, alltså instrument som artister han diggar har haft.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 15 Apr 2016, 20:28 |
|
|