View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 04:23

Reply to topic  [ 16 posts ] 
tips på grundläggande bok om elektronik? 
Author Message

Post tips på grundläggande bok om elektronik?
som så många här så måste man utvecklas och bli sin egna tekniker med lösningar osv för att kunna förstå hur man underhåller sina prylar som preamps, förstärkare, synthar mm. säkert en och annan som försökt bygga pedaler eller loopsystem eller bara flyttat ett utåtpåliggande el-uttag eller byggt egna casear med system för ljus och 220 usw..

jag tänkte dock ge mig in i det där fast lite mer noggrant och tänkte fråga om det finns någon som har tips på böcker osv där man förklarar väldigt basic allt från komponenter till övergripande kunskap. någon som har tips på var man börjar?

15 Apr 2016, 11:27
Profile ICQ WWW

Post Re: tips på grundläggande bok om elektronik?
Electrical engineering - principles and applications. - Allan R. Hambley.

För mer specifika exempel är det bättre att studera kretsanalyser typ den amp books har på SLO100.
Och läs på rörforat. Finns mycket bra där.

15 Apr 2016, 12:29
Profile

Om du vill ha riktigt basic info så har Kjell o co en bok som heter Hur funkar det. Tar upp lite av varje på ett bra enkelt sätt - på svenska.

15 Apr 2016, 15:01
Profile WWW

Med Hambley och rörforat kommer du att fixa i stort sett allt gitarrelaterat, förutsatt att du har tillräckliga matematiska kunskaper.

Mycket bra bok oavsett om du bara vill ha en allmän kunskap eller en riktig djupdykning.

15 Apr 2016, 15:10
Profile

red_house_painter wrote:
som så många här så måste man utvecklas och bli sin egna tekniker med lösningar osv för att kunna förstå hur man underhåller sina prylar som preamps, förstärkare, synthar mm. säkert en och annan som försökt bygga pedaler eller loopsystem eller bara flyttat ett utåtpåliggande el-uttag eller byggt egna casear med system för ljus och 220 usw..

jag tänkte dock ge mig in i det där fast lite mer noggrant och tänkte fråga om det finns någon som har tips på böcker osv där man förklarar väldigt basic allt från komponenter till övergripande kunskap. någon som har tips på var man börjar?

Gunnar markesjö har skrivit några riktigt bra böcker. Hör med biblioteket eller kolla antikvariat.

15 Apr 2016, 15:35
Profile WWW

behöver nödvändigt vis nte vara gitarrförstärkrelaterat men jag ska kolla upp de där böckerna! adlibris har ju en hel del hög så det är lite mycket och bara ta en

15 Apr 2016, 17:15
Profile ICQ WWW

Kan tillägga att Hambley är den bok som ligger som grund för utbildningen till civilingenjör i elektroteknik på Lunds tekniska högskola.

15 Apr 2016, 18:03
Profile

nilo wrote:
Kan tillägga att Hambley är den bok som ligger som grund för utbildningen till civilingenjör i elektroteknik på Lunds tekniska högskola.

Hehe.. är inte bekant med den boken men högskoleböcker har ju en tendens att vara rätt teoretiska och så heter de gärna nått på "Introduction to.. " men täcker allt upp till typ doktorandnivå...

16 Apr 2016, 17:16
Profile

Denna boken är inget undantag. Men just det teoretiska är ju precis det som behövs för att faktiskt kunna designa och lösa problem.

Sen är det ju också så att man inte behöver lära sig hela boken utantill. Få koll på hur komponenter fungerar och de enklaste formlerna typ ohms lag, serie- och parallellkoppling av motstånd och kondensatorer, spänningsdelning, RC-nätverk, nodanalys samt om man kan sin trigonometri och komplexa tal lite växelström och impedans.

Har man koll på dessa bitarna kan man resonera sig ganska långt och kan med bravur klara att felsöka det mesta i gitarrväg. Sen är det ju det där med elsäkerhet, ta det på allvar. En elchock från en rörstärkare är riktigt obehagligt och känns mycket värre än 230vac. :wink:

16 Apr 2016, 18:09
Profile

nilo wrote:
Denna boken är inget undantag. Men just det teoretiska är ju precis det som behövs för att faktiskt kunna designa och lösa problem.

Sen är det ju också så att man inte behöver lära sig hela boken utantill. Få koll på hur komponenter fungerar och de enklaste formlerna typ ohms lag, serie- och parallellkoppling av motstånd och kondensatorer, spänningsdelning, RC-nätverk, nodanalys samt om man kan sin trigonometri och komplexa tal lite växelström och impedans.

Har man koll på dessa bitarna kan man resonera sig ganska långt och kan med bravur klara att felsöka det mesta i gitarrväg. Sen är det ju det där med elsäkerhet, ta det på allvar. En elchock från en rörstärkare är riktigt obehagligt och känns mycket värre än 230vac. :wink:

Just elsäkerheten brukar det ju inte vara nått större fokus på i sådana böcker så jag skulle personligen välja en mer praktiskt inriktad bok, det är trots allt en rätt stor skillnad på att läsa en massa teori och att bygga nånting praktiskt.

17 Apr 2016, 00:56
Profile

martink78 wrote:
Just elsäkerheten brukar det ju inte vara nått större fokus på i sådana böcker så jag skulle personligen välja en mer praktiskt inriktad bok, det är trots allt en rätt stor skillnad på att läsa en massa teori och att bygga nånting praktiskt.

Mnja. Nu anser jag nog att du är ute och cyklar. Helt nere i diket rent av.
Läran om elektronik är kvantitativ fysik. Punkt.
Elsäkerhet är väsentligt som fan,där är vi helt överens,men även det kan kategoriseras under samma flagg i min mening.
Ber dig med det sagt vara på det klara med att jag om någon är mycket för "the racers way". Men..rätt skall vara rätt och två fel gör fan inte ett rätt.

17 Apr 2016, 01:00
Profile

@RHP i sin tur.
Finns ett antal kurser att ta del av vad avser grundläggande elektronik.

Allt ifrån ABF till folkuniversitet mm.. Iom att elektronik handlar om logik och just kvantitativ fysik,iaf på samtliga rimliga nivåer,så spelar det nog mer roll med vilken lärare än var.

Specifikt rörteknik däremot e det värre med. Där rekommenderar iaf jag dig att i 1a läget just hantera grundläggande elektronik och i andra läget att läsa mkt online. Rörforat vårt i all ära men.. Det ligger mkt avhandlingar uppe online som ger god inblick i rörteknik. Det mesta av det är gammalt under solen,om än inte mindre aktuellt eller sant för det.

17 Apr 2016, 01:03
Profile

Racing wrote:
@RHP i sin tur.
Finns ett antal kurser att ta del av vad avser grundläggande elektronik.

Allt ifrån ABF till folkuniversitet mm.. Iom att elektronik handlar om logik och just kvantitativ fysik,iaf på samtliga rimliga nivåer,så spelar det nog mer roll med vilken lärare än var.

Specifikt rörteknik däremot e det värre med. Där rekommenderar iaf jag dig att i 1a läget just hantera grundläggande elektronik och i andra läget att läsa mkt online. Rörforat vårt i all ära men.. Det ligger mkt avhandlingar uppe online som ger god inblick i rörteknik. Det mesta av det är gammalt under solen,om än inte mindre aktuellt eller sant för det.

Det finns en hel den online läsning :
http://www.valvewizard.co.uk/

Denne blencove har också böcker att sälja för den som vill fördjupa sig.

17 Apr 2016, 09:00
Profile WWW

Racing wrote:
martink78 wrote:

Mnja. Nu anser jag nog att du är ute och cyklar. Helt nere i diket rent av.
Läran om elektronik är kvantitativ fysik. Punkt.
Elsäkerhet är väsentligt som fan,där är vi helt överens,men även det kan kategoriseras under samma flagg i min mening.
Ber dig med det sagt vara på det klara med att jag om någon är mycket för "the racers way". Men..rätt skall vara rätt och två fel gör fan inte ett rätt.

Jovisst är den det, men det är fortfarande skillnad på den ideala värld man i huvudsak ägnar sig åt på högskolan och verkligheten där en massa faktorer tillkommer som inte ryms i de där modellerna. Det är en fråga om pedagogisk inriktning, inte på vilken vetenskap det bygger på. Mig veterligen så har man ingen behörighet att göra elinstallationer efter att ha läst elektro och det är knappast en slump.

17 Apr 2016, 09:24
Profile

tack jag fick lite tips där. jag har koll på delar osv och vet att jag inte ska öppna upp en rörstärkare och leka med bias eller pilla med en en skruvmejsel mot en transformator osv. Det handlar mest om "förståelsen" och vill jag sedan utvidga detta är det givetvis praktiska inslag och kurser som får gälla. Att lära sig allt detta är knappast att spara pengar och göra rörbyten själv utan handlar mer om att kunna fixa småsaker själv och förstå varför vissa saker slutar att funka och hur man tar hand om dem.

17 Apr 2016, 18:31
Profile ICQ WWW

Om vi gör en grov generalisering här så är isf det enda du behöver en audioprob och lite logiskt tänk.

Låt säga att du har en gitarr pedal som är trasig och du vill hitta felet så kan du då från input spåra signalen genom genom kretsen till den punkt signalen försvinner. Någon av komponenterna knutna till den punkten är felkällan.

Detta förutsätter ju dock att pedalen är byggd på en verifierad design. Det jag menar är mest att hur man definierar "småsaker" är väldigt individuellt och det är svårt att få grepp om vad exakt det är du vill uppnå. För att audioproba och byta komponenter behöver du ju inte kunna någonting i stort sett. Men om du ska modifiera, designa, justera eller liknande krävs det att man har förståelse dels för hur varje enskild komponent fungerar, men också att man klarar av att göra nodanalys och lite enklare beräkningar.

Ex: din pedal har slutat fungera och du vill veta vad som är fel - audioprob och lödning räcker.

Ex: din pedal låter inte riktigt som du vill, du skulle vilja ha lite tightare bas/mer gain/mjukare diskant/mindre brus - du behöver kunna ovan nämnda saker.

Många grejer som har med gitarrgrejer att göra kan klumpas ihop, strömförsörjningsdelen i nästan alla pedaler ser likadan ut, klippning sker med dioder i anslutning till en operationsförstärkare, signalkondingarna avgör hur mycket bas man släpper på osv.

Som sagt, kolla främst på spänningsdelning, RC-nätverk, ohms lag, komponentteori och övriga saker jag nämnt om ditt mål är att faktiskt förstå.

18 Apr 2016, 12:04
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]