View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 02:25

Reply to topic  [ 9 posts ] 
4 olika element i en och samma låda? 
Author Message

Post 4 olika element i en och samma låda?
Efter att ha läst tråden om Alias123´s elementprojekt så fick jag lite feeling.
Jag har förstått att olika element låter olika "mycket" dock...
Men eftersom jag inte är så vass på teknik och så vidare ställer jag några frågor rakt ut.

1. Kan man kombinera vilka element som helst? tex. 16, 8 och 4 ohm lite hur som helst?
2. Ska elementen vara av samma watt?
3. Inom en rimlig prisklass (max 1000 kr/st eller helst billigare), vilka 4 element skulle DU välja?
Det ska låta bra ihop med en Marshall-topp på hög volym tänkte jag.

Med risk för att verka puckad (fast det kanske finns andra som också undrar men inte vågar fråga).
Är tacksam för alla ytterligare tips och påhopp i frågan...

//Danne

11 Apr 2016, 15:14
Profile WWW

Post Re: 4 olika element i en och samma låda?
Jag är inte expert på detta område men svarar på detta utifrån bästa förmåga.
Fyris wrote:
1. Kan man kombinera vilka element som helst? tex. 16, 8 och 4 ohm lite hur som helst?

Man kan säkert det men jag skulle undvika det eftersom blandade ohm-tal kan ge väldigt konstiga siffror om man inte har järnkoll på läget.
Fyris wrote:
2. Ska elementen vara av samma watt?

Behövs inte - men en effekttåligheten skall räknas så som summan av alla element har samma effekt som det med lägst effekt.
Dvs 1x25w och 1x100w ger inte 125w utan 50w.
Fyris wrote:
3. Inom en rimlig prisklass (max 1000 kr/st eller helst billigare), vilka 4 element skulle DU välja?

Greenback, Creamback, Anniversary och Vintage 30 - all in Celestion.

11 Apr 2016, 16:06
Profile

Höll ett höga på elementens sensitivity också - anges i dB. Som jag förstår det är det i princip hur högt elementet spelar vid en given effekt.
Blandar du element med stora skillnader här kommer du höra mindre av de som har lägre dB.

Relaterat till glassfingers tips kommer ett 25W Greenback spela tystare än ett V30 t.ex. Du kommer alltså att höra mer av V30. Detta blir ju såklart mindre relevant beroende på hur du mickar lådan i fråga.

Skulle jag välja hade jag valt 2st G12H30, 1st G12m20 eller 25w (beroende på effektlämplighet sett till förstärkare), samt 1 st alnico element (återigen med effekt i förhållande till toppen). Kanske ett Fane element om jag skulle blanda riktigt ordentligt. Men: detta ska ju anpassas efter ditt tycke och smak, vad du gillar att lira och vad du lirar genom. Tror det var Magnus Olsson som hade en rätt utförlig tråd om just olika element och deras karaktärer här för inte så längesen. Så mitt tips för att hjälpa dig på traven i val av element är att läsa Magnus tråd och forska vidare utifrån den läsningen.

11 Apr 2016, 16:16
Profile

En sensitivitetsskillnad på 1-2 db kan vara okej, men 3 är för mycket. Kolla också in Eminence. De har många olika element till bra priser.

11 Apr 2016, 17:37
Profile

Det funkar jättebra, jag har det så själv i min studiolåda.

Men jag skulle säga att skall man ha lådan live eller för att repa i finns det ingen direkt mening med det, summan av alla låter inte speciellt bra. Två olika kan dock bli väldigt bra. Men har man det för närmickning är det användbart, alltså så att man mer eller mindre bara får ljudet av ett element åt gången.

Bäst skulle det nog bli om man kunde ha bara ett element igång åt gången, men vem orkar det?

Sitter i 4x12an här.

Image

/Magnus

11 Apr 2016, 18:31
Profile WWW

Är ingen Einstein i ämnet men testat en del.

Håller med Magnus här.......Studio:Ja! Live: Mjä!
Live låter det antingen Aftonbladet eller Expressen, är superkänsligt var du står kontra vad du hör för element, om du nu ens hör någon skillnad, live alltså.

Men! Att testa är inte förbjudet, kan bli kanon för dig det kan ingen säga i förväg.

Har man lust och möjlighet så ska man testa, ett tag låter "X" perfekt, men efter några rundor men olika element upptäcker iaf jag att, de flesta element låter rätt ok, nån favorit och nån som ratas. Men! Det är inte bara element "X" som bestämmer slutresultat, ja om man nu inte tänkt att bara lyssna på sig själv.
I mixen (live eller studio), kan det tyvärr vara det element man ratat som låter......rätt(???)

Att föreslå en kombo av fyra element är supersvårt för alla har sitt tonideal i huvudet, sitt anslag, vibrato, plektrum, strängar..............

Ursäkta om jag sabbat nåt men......testa, det är lite som med pedaler (fast mer invecklat matematiskt....Ohm, Watt, verkningsgrad........)

Lycka till och ge inte upp :D

/D

13 Apr 2016, 00:22
Profile

dodde wrote:
Är ingen Einstein i ämnet men testat en del.
Håller med Magnus här.......Studio:Ja! Live: Mjä!
Live låter det antingen Aftonbladet eller Expressen, är superkänsligt var du står kontra vad du hör för element, om du nu ens hör någon skillnad, live alltså.

Men! Att testa är inte förbjudet, kan bli kanon för dig det kan ingen säga i förväg.

Har man lust och möjlighet så ska man testa, ett tag låter "X" perfekt, men efter några rundor men olika element upptäcker iaf jag att, de flesta element låter rätt ok, nån favorit och nån som ratas. Men! Det är inte bara element "X" som bestämmer slutresultat, ja om man nu inte tänkt att bara lyssna på sig själv.
I mixen (live eller studio), kan det tyvärr vara det element man ratat som låter......rätt(???)

Håller med till 100% och vill minnas att slutsatsen blev den samma i Magnus Olssons test, startade utifrån V30, och landade tillslut på V30?
Fan, när jag får tid ska jag också grotta lite mer i mixade element i någon av lådorna.

13 Apr 2016, 12:57
Profile

Skulle kört på Celestion rätt över om det är klassiskt Marshall du är ute efter:

V30
G12M Heritage
G12H Heritage
G12-65

Varför inte göra som på min så du kan kombinera hur du vill; en och en, alla, eller en kombination av vilka element du vill?
Glöm dock inte ha koll på vilken total last det blir.

13 Apr 2016, 16:10
Profile

Tusen tack för tipsen alla! Nu känner jag mig trygg.

Det lutar 4 av samma sort nu när jag har lite mer kött på benen.
Kommer trots allt att köra rep/live och i studion kan det finnas andra lådor att välja på.

14 Apr 2016, 19:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]