View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 20:25

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Ni som spelar i stereo... 
Author Message

Post Ni som spelar i stereo...
...hur kopplar ni ihop riggarna? Jag vill köra mina två dl-8 i stereo dock i effektloop. Min tanke är att gå till andra stärken enbart via loopen, bara använda slutsteget och högtalaren s a s. Kommer det att funka? Pedalerna har stereo in och ut.

Hur gör ni?

Matte

09 Apr 2016, 09:56
Profile

Som av en händelse behandlades detta i gårdagens That Pedal Show 8)

http://youtu.be/6moy_pAW3jU

09 Apr 2016, 11:28
Profile ICQ WWW

Loopen villman bara ha i ena sidan, blir jäkligt grötigt annars tycker jag.

09 Apr 2016, 12:32
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Ni som spelar i stereo...
blackers wrote:
Som av en händelse behandlades detta i gårdagens That Pedal Show 8)

http://youtu.be/6moy_pAW3jU

Ahh, brukar ju kolla in dem. Måste se....tack!

Matte

09 Apr 2016, 16:11
Profile

spindeln wrote:
Loopen villman bara ha i ena sidan, blir jäkligt grötigt annars tycker jag.

Menar du en loop pedal typ ditto? Jag menar förstärkaren loop.

Matte

09 Apr 2016, 16:12
Profile

Jag har gjort som du säger, tex med Strymon Timeline. Använder alltså bara slutsteget i den andra förstärkaren. Jag gillar dock wet dry mer än stereo. En av mina förstärkare har line out, så jag plockar signalen från den och kör vidare till pitch>delay>reverb som går in i nästa förstärkare loop return.

09 Apr 2016, 19:26
Profile

monk wrote:
Jag har gjort som du säger, tex med Strymon Timeline. Använder alltså bara slutsteget i den andra förstärkaren. Jag gillar dock wet dry mer än stereo. En av mina förstärkare har line out, så jag plockar signalen från den och kör vidare till pitch>delay>reverb som går in i nästa förstärkare loop return.

Min Koch har också line out, dock med högtalarsim. Måste testa detta också, tack för tipset!

Edit: då blir inte effekterna i stereo, väl?

Matte

09 Apr 2016, 19:49
Profile

Inte stereo. Men jag tycker det är svårt att få punch i ljudet med stereo. Körde med två toppar genom två 4x12 i stereo men det blev liksom smetigt och odistinkt. Fungerar jättebra för andra, speciellt om man har ett bra pa och ljudtekniker som är med på noterna. I mitt fall ligger chorus/phaser/tremolo/flanger osv före förstärkarna i mono. Sedan ligger pitch>delay>reverb i den våta förstärkaren. Jag har utvecklat det här lite sedan du var här sist och testade grejer. Har provat wdw också, det låter fantastiskt men tror inte man blir populär om man dyker upp med tre högtalare på gig.

Image

09 Apr 2016, 20:11
Profile

monk wrote:
Inte stereo. Men jag tycker det är svårt att få punch i ljudet med stereo. Har provat wdw också, det låter fantastiskt men tror inte man blir populär om man dyker upp med tre högtalare på gig.

+11
Kör man bara stereo rakt av försvinner allt tryck IMO, har haft WDW tidigare och det är ljudmässigt klart bäst men har uppenbara duktigt tjocka nackdelar.
För närvarande håller jag på att sätta ihop en ny rigg som kommer bli något slags WD, först wha-wha och kompressor, sedan a/b/y-switch (fast i MIDI-switcher) och ena sidan in i en helt torr enkanalare med öppna spjäll och den andra in i en tvåkanalare och effekter i loopen på denna. Tvåkanalaren har ena kanalen som den torra stärken, dvs full blast och den andra helt clean. Jag ogillar att trampa för mycket på pedaler så jag brukar använda volymratten på guran att justera gain-nivå men ibland behöver man helt rent och då får man nöja sig med enbart den blöta förstärkaren, tycker inte det är lika känsligt att effekter sabbar punch på helt rent ljud.

09 Apr 2016, 21:22
Profile

Låter vettigt. Själv har jag inte så mycket effekter igång samtidigt när jag spelar. Gillar inte reverb till distade ljud. Många förväntar sig stereo bara för att man har ett racksystem.

Vad har du för andra förstärkare Mattias?

09 Apr 2016, 22:27
Profile

monk wrote:
Inte stereo. Men jag tycker det är svårt att få punch i ljudet med stereo. Körde med två toppar genom två 4x12 i stereo men det blev liksom smetigt och odistinkt. Fungerar jättebra för andra, speciellt om man har ett bra pa och ljudtekniker som är med på noterna. I mitt fall ligger chorus/phaser/tremolo/flanger osv före förstärkarna i mono. Sedan ligger pitch>delay>reverb i den våta förstärkaren. Jag har utvecklat det här lite sedan du var här sist och testade grejer. Har provat wdw också, det låter fantastiskt men tror inte man blir populär om man dyker upp med tre högtalare på gig.

Image

Oj, nu kom det dräggel på tangentbordet.

10 Apr 2016, 09:17
Profile

Tack för input, bojs. Har testat nu på morgonen med en liten stärk jag ibland använder till acke, håll i er nu: en Warwick bas combo ( som trots alla odds emot sig är den bästa acke stärken jag provat!).

Körde först DL-8 ornas stereo in/ut till stärkarnas respektive send/retur. Ett par ods innan förtegen på min Koch. Inget ökat brum, fortfarande bra punsch torrt, delay 1 är ett kortare modulationsdelay som jag har på nästan jämt. I stereo låter det större, fick dra ner nivån något. Delay 2 är ett rent digitalt på runt 550 ms. Låter ungefär som i mono men här fick jag dra upp nivån något. Med bägge i serie så lät det underbart, stort fylligt nästan ambient.
Testade även att dra signalen från line out på Koch till den andras effektretur men här ökade brummet markant. Effekterna ligger då i mono. Här håller inte min lilla bas combo måttet, fixar inte signalen från försteget/ods....

Kul att testa men aldrig att jag skulle köra stereo på scen. Mer prylar, mer som kan gå fel typ. Ville ändå testa om jag kunde uppleva någon skillnad eftersom jag har tappat hörseln på höger öra. Hände för två år sedan och det medför bla att det är svårt att placera var ljud kommer ifrån. Hjärnan kompenserar över tid och idag går det bättre med placering. Stereo el mono kunde jag också höra skillnaden på i rummet men live i en bandmix tror jag inte att skillnaden går igenom.

Monk, dina prylar är så sjukt coola! Har följt utvecklingen och undrar hela tiden va fasen som kan bli bättre varje gång nått nytt kommer in... :wink:

Matte

10 Apr 2016, 09:22
Profile

Testar högtalare nu. Har sålt båda 4x12 jag hade sist. Vill ha något smidigare. Blir antagligen någon Friedman eller Bogner låda som matchar topparna. Sen är det där med element också. Har alltid spelat på V30's och Greenbacks.

10 Apr 2016, 09:58
Profile

Nu när man passerat 40 är det inte lika kul att bära på prylar. Senaste gigget blev det den här lilla riggen. Tyckte det fungerade riktigt bra. Min tinnitus gillade det också.

Image

10 Apr 2016, 10:10
Profile

Jag fyllde 51år häromdagen och borde dra ner, men inte..... :wink:

Jag uppdaterar mitt rack nu, kör med 2 olika mixers i och kan köra det racket i både stereo och W/D/W.
Jag tappar dry signal från Aux send på en av mixrarna när jag kör W/D/W och kör jag stereo så drar jag upp drysignal på en av reglarna.

Håller fortfarande på att löda kablar, har lyft in en hylla också med 3 olika Eventide, Time, Pitch och Modefactor som inte är med på bilden.
Flyttade en av kompressorna till baksidan också för att få plats med den utdragbara hyllan med Eventideprylarna.
Ovan på kompressorn bak så ställde jag 3 TC pedaler också, 2 Flashback och en Corona som är seriekopplade
och ligger i 1 loop.

Har provat denna set-up förut i ett litet rack och det funkade hur fint som helst när man körde stereo,
tricket tycker jag är att man måste ha en ställbar "dry-signal" så en mixer är nästan ett måste.
Drysignalen kan man ju splitta antingen via nån splitter/buffer typ CAEs lilla bufferlåda.

W/D/W är i en helt annan liga, låter helt sjukt bra!!

Image

11 Apr 2016, 07:57
Profile WWW

P_Nilsson wrote:
Jag fyllde 51år häromdagen och borde dra ner, men inte..... :wink:

Jag uppdaterar mitt rack nu, kör med 2 olika mixers i och kan köra det racket i både stereo och W/D/W.
Jag tappar dry signal från Aux send på en av mixrarna när jag kör W/D/W och kör jag stereo så drar jag upp drysignal på en av reglarna.

Håller fortfarande på att löda kablar, har lyft in en hylla också med 3 olika Eventide, Time, Pitch och Modefactor som inte är med på bilden.
Flyttade en av kompressorna till baksidan också för att få plats med den utdragbara hyllan med Eventideprylarna.
Ovan på kompressorn bak så ställde jag 3 TC pedaler också, 2 Flashback och en Corona som är seriekopplade
och ligger i 1 loop.

Har provat denna set-up förut i ett litet rack och det funkade hur fint som helst när man körde stereo,
tricket tycker jag är att man måste ha en ställbar "dry-signal" så en mixer är nästan ett måste.
Drysignalen kan man ju splitta antingen via nån splitter/buffer typ CAEs lilla bufferlåda.

W/D/W är i en helt annan liga, låter helt sjukt bra!!

Image

Telefonkiosksrack FTW!
Härligt att se folk som inte håller igen bara för man passerat 40 utan inser att more is more :D
Jag blir helt styv när jag föreställer mig det där tillsammans med några Soldano-toppar och ett par Firebursts...

11 Apr 2016, 22:34
Profile

Ber om ursäkt för trådkapning :wink:

Jo Soldano topparna samt Soldano lådorna och mina VA Fireburts är fortfarande kvar.
Men som Måns säger så blir inte dom andra så glada när man tar upp halva scenen..
Men det bryr jag mig inte om, trummisar tar ju en del plats också har jag märkt :roll:

Igår fick jag lött färdigt alla kablar och sen ut med allt igen, passade på att märka varje kabel samt kontrollchecka så det inte fanns nån fellödning.

Idag skall jag se till att isolera varje enhet så man inte får jordbrum, så under dagen bär det av till Hornbach för att köpa "diverse bra att ha grejer", plastslang som skall klippas i lämplig längd för att trä på rackskruvarna så dom inte kommer i kontakt med effekterna osv. eltejp för att tejpa över rackskenan och över skruvskallar på mina effekter som dom inte kommer åt varandra i racket, allt för att minimera jordbrum.

Nu gäller det att få allt flexibelt, skall ju köra både i stereo och W/D/W.
Alla effekter ligger parallelkopplade, så varje loop i mina Patchmate's har "daisy chain" på varje "in", på så vis tappar jag inte signal, vilket man gör om allt ligger i serie.
Rocktron är inte så transparenta som CAE, Vodoolab etc. men väldigt enkla att jobba med och prisvärda.

Jo, telefonkiosksrack, gick ner från 20-units till 12-units och sen till 6-units men det blev för lite så det fick bli nått mellanting.

Angående splitt, Lehle P-split är väldigt bra förresten, man kan fasvända vilket är bra om man kör 2 förstärkare utav olika märken, funkade kanon när jag körde med Soldano och CAA OD100

BTw, såhär såg det ut för 1,5 vecka sedan i Svenska Grammofon Studion.
Det lät mäktigt :wink: :mrgreen:
Image

Mvh Peter

12 Apr 2016, 10:00
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]