View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:12

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Sound Lead 100 
Author Message

Post Re: Lead 100
Image

Sakta men säkert. En långsvansare som sagt och då med det i baktanke att signal dels skall kunna skickas TILL den ifrån en separat preamp del och dels IFRÅN den ut mot ett par PPIMV pottar och sedan signal tillbaka IGEN in i de dubbla katodföljarna.
Blir bra detta i ljuset av att det nu är att betrakta som sk hardwired.

Resistorerna i sammanhanget sitter väl bra som de gör medans samtliga kondensatorer sett en liten dutt av det special lim jag använder för ändamålet,så skiten sitter fast under resans gång så att säga.

Maskin använder ju DIN kontakter som gränssnitt och jag lurar på om jag skall fortsätta på den inslagna vägen. Kommer slakta bort lågspänningsdelen i chassits andra hörn iaf...TROR jag,så..kan isf lika gärna använda den DIN kontakten att skicka upp glödspänning,railspänning samt jord i.
TROR..för jag grunnar lite på om man skulle göra som en "booster" till ena läget medelst kiseldyngan... :wink:

27 Mar 2016, 18:54
Profile

Bah.
To hell with it,påskdagen e ingen höjdare. Lika bra att få gjort nått vettigt.

Image

Nu är en del kabel mm högst temporärt eftersom gränssnitten skall bytas. Dvs DIN kontakterna. Iaf,skiten e uppe å lullar å går med sin "nya" fasvändare och de två katodföljarna.

Image

Eg mest för att få en idé om dels spännvidden med 88´orna och dels kunna mäta lite amplituder hängde jag dit en PPIMV mkt temporärt med.

Å..? Ptja? Skall jag säga? Det hela mest fungerar. Iom 83´an som fasvändare,vs original en 82´a,så ändrades ju spelreglerna lite meeeen...det bara fungerar. Inte mer med det.

Fick sett över lite spänningar mm och det hela ligger rimligt inom marginal iaf. Långsvansen går nog så hårt den kan och katodföljarna i sin tur kommer få se lite mer volt allt sagt och gjort.

Image

Det där handlar inte så mkt om hur det ser ut utan om den "hängande" plåten ni ser i bild. Original är detta en skärm för kisel preampen,och nu kommer den utgöra fundament för novaler,turretboard mm. Tänkte vidare som så att jag skall se om jag inte kan dra glöden på utsidan av plåten. Återstår att se...

Image

Å där har vi de där kompisarna igen. Poängen e den att denna formen av "mockup assy" gör att man får en ganska god idé om var prylarna behöver hamna för att inte stångas med varandra.

Image

Någon som behöver en transistor preamp? :mrgreen: :mrgreen:

Image

Som sagt,det där trasiga tyget får ersättas. Förslaget har kommit om att använda Marshall typ av "checker board",får se hur det blir med den biten.
Hur som.
Faceplaten behöver ju förändras något för att passa sin nya uppgift och det löser vi även denna gången med en adderad plåt. Bara det..en som inte är större än att den passar innanför den sista "avgränsningen" så att säga runt pottarna. Mao är min tanke att kunna bibehålla stora delar av faceplaten som den är,eg mest för att jag tycker det är lite roligt att kunna påvisa maskinens historia.

28 Mar 2016, 01:38
Profile

Image

Preamp. Av rent praktiska skäl hamnar kondensatorerna upptill denna gången,helt enkelt för att jag vill ha turretboarden så nära plåten som rimligt.

Image

Å jodå. Nu skall där dit en dubbelkanna,som hamnar i samma vågräta läge som flaskorna. Det och glöd,samt givetvis alla kablar ToF reglage.
Men..det tar sig iaf.

28 Mar 2016, 19:28
Profile

Image

Mm. Iom närheten till slutrören för ena flaskan nu så vart det skärmar av stål. Å som ni ser e den ena sockeln gummiupphängd så de av er som känner mig kan säkert lista ut resten :wink:

Image

Mm. Tanken från mitt håll nu är att dra kablaget med högspänning som jord och glöd på utsidan av det hela. På det drar jag ner det till gränssnittet som sitter i motsatt ände av chassit vs dit signalen sedan skall,vid fasvändaren mm.

29 Mar 2016, 21:45
Profile

Hoppas nu de här bilderna kommer förklara det hela lite enklare och bättre än vad en massa text gör.

Image

Eg "overengineering" mest för att man kan,men nu hänger iaf kabelpiskan i egna fästen. Sen som sagt,skärmar i stål iom närheten till KT-88´orna samt utgångstrafon. Stål har som kanske bekant lite vettigare egenskaper när det handlar om att hindra magnetism än aluminium.
Gummiupphängningen av V1 i sin tur syns ju klart och tydligt. Bussningarna har varsin liten insats som fungerar som ett effektivt "deadstop".

Image

Mm. DIN kontakt. Jag vet..jag vet,men samtidigt har jag lagt upp det så att OM kontakten mot all förmodan släpper så dör per effekt allt eftersom allt vad spänning och jord heter ligger på den enda givna kontakten.

Image

Fullständigt vansinnig bild,men den ger en god inblick i hur "preamp lådan" ser ut invändigt. Vad som finns att slåss med så att säga.
Märk väl hur tight det är mellan jacken och socklarna.

Image

..å ur en annan vinkel. Är inte så mkt som återstår,faceplaten har redan fått sitt men med facit i hand är jag MYCKET osäker på om den kommer få förbli natureloxerad aluminium som den är nu. Har ju grovt yxat till en plåt som passar utanpå den befintliga,lite som kaka på kaka,varför det blir av vikt att den smälter in vettigt.

30 Mar 2016, 21:04
Profile

Image

Mm. Den rullar,lullar,ryter och fungerar. Så e läget.
Gjorde bort mig i det att jag plockade ihop James tonkontrollen och insåg först efter en stund att jag installerat komponenterna till baspotten fel...reagerade just över att jag tyckte att baspotten inte uträttade ngt.
Jaja. E bara att skriva av som stress..

Image

Rent estetiskt då. Nu e ju den där tygbiten framtill ganska dominant. Den MÅSTE bytas och i det att det kommer dit ngt annat kommer givetvis spelreglerna förändras en del. Så e re ju..
Men samtidigt.
Gör mig den tjänsten att ni gärna kommenterar ifall den av mig adderade plåten på faceplaten bör ha en annan färg. Bla har jag varit inne på mattsvart.
Rattarna e ifrån en gammal Winston maskin. Tyckte det blev lite avsteg från det normala med de där jätteblafforna. Switcharna i sin tur har i vanlig ordning lite olika funktioner. Midshift och basshift. Den längst ut är till PPIMV No2.
Blir nog så att jag adderar en switch till för James kontrollen. Tror det iaf.

Hur låter den då?
Jaaasså... E ju det där med switcharna. Där är ju en del som under årens lopp gett mig kritik för att jag midfokuserar sounden som jag gör. ATT jag gör är att ställa bortom allt tvivel,är ju bara det att som åsikt sett betraktar jag gitarren som ett mellanregister instrument och jag anser därför att den bör ha sitt fokus där.
Samtidigt är det så att "epicentrum" för mid skiftar en del när vi tex jmfr distade ljud vs rena ljud varför de där switcharna finns med i matchen. De breddar verkligen maskinens kapacitet ngt helt löjligt. Är till den grad att de ger maskinen olika ansikten rent av.
Jag har ju vid ngr tillfällen det senaste även kompletterat det med en pott så man kan bestämma vilken av bas vs diskant potten som skall vara dominant. Så är alltså INTE gjort här än men fan vet om inte det kan vara ide med.?

Image

Annars är det faktiskt mest all systems go. Inte mkt mer med det. Utfallet är helt enkelt det förväntade.
Högljudd e den då rakt så det räcker till och blir över och i det har jag en reflektion.. När jag tidigare serverat tex EL-34´or höga anodspänningar har ljudet en tendens att bli lite hårt. Som motsatt,positiv,effekt får man det med sig att tonerna närmast hoppar ur cabben innan man ens hunnit dra till strängarna.
Så..reagerar INTE KT-88. Snarare får man,som jag ser det,iofs ett rappare slutstegsbeteende MEN utan den där "hårdheten". De gör liksom mer eller mindre samma sak som vid 500V,bara mera och rappare.

Att jag ligger nååååååååååååågot för högt (ca 40V) i g2 spänning har så långt inte visat sig ha ngr baksidor. Som det varit sagt innan,för resp angiven spec i datablad kan vi som sammanställning OFTAST komma undan med att ha EN av parametrarna utanför spec,och vad det verkar så hanterar 88´orna detta rent glimrande.
Nu skall man samtidigt vara på det klara med att i effekt allt under huven är nya grejer. Mer eller mindre iaf och definitivt vad avser det som spelar ngn praktisk roll.

Jahauuuu..
Då va la vi mer eller mindre framme med denna med eller?
Ja. Jo. Mer eller mindre. Ngr småsaker kvarstår. Som det med tyget framtill,som att jag behöver addera ett fotswitch jack till styrning av PPIMV´erna osv,men i stort...jo. E i mål. Låter och ryter som den skall.

För..så e läget :mrgreen:

Last edited by Racing on 02 Apr 2016, 11:33, edited 2 times in total.

01 Apr 2016, 18:51
Profile

Grattis till ännu ett snyggt bygge!

Vad gäller faceplaten, den lyser en del. Mattsvart kommer nog att lysa inverterat så att säga, något i skalan beige champagne till brunt skulle nog smälta in bättre. Dvs tolex och tygfärgerna. IMHO.

02 Apr 2016, 08:30
Profile

Tack Lennart.

Ja,fan vet om du inte har rätt. Tex har jag lurat på om det hade funkat med ngt i den färgskalan som är i form av primer.
Dvs matt färg. Vidare,att använda en mer eller mindre ljus färg ger som du säger inte lika mkt iögonfallande kontrast i sammanhanget.

02 Apr 2016, 11:25
Profile

Post Re: Sound Lead 100
Image

Ja. Alltså. Courtesy A.Niemand enterprises (aka stuvbiten :lol: ) så vart det nu såhär. Bra mycket trevligare. Rattarna har vi demonterat och gett orange färg som highlight. Tror jag åxå blir bra.
Kommer prova att spraya den adderade plåten i primer grå...så får vi se var det tar vägen. :lol:
Tycker det bruna i tyget ger lite värme åt de annars ganska "kalla" färgerna som är inblandade.

Hur som helst har jag lekt lite med den idag och den gör helt klart det den skall. Det jag kommer göra är det jag nämner ovan SAMT att tämja fladdermusdiskant i långsvansaren samt kika på hur signalen ser ut vid lite större amplituder såväl in som ut ur de efterföljande katodföljarstegen.
Nope...är inget problem utan bara jag som har en magkänsla av att det blir väl bra just där i kretsen.

Det jag lattjat med rent musikmässigt e tex Ozzys "I don´t know"...å det e den rent ut sagt som klippt och skuren för,för se helvete vad den ryter om man ber den om det!

02 Apr 2016, 21:51
Profile

Post Re: Sound Lead 100
Image

Mm. Detaljer. Så e re ju. Tillbringat en liten stund idag med just detaljer.
Styrningen av de dubbla PPIMV´erna tex. Så..klart å betalt som det heter.

Image

Nä. Sanningen att säga,i generella ordalag,känns den färdig. Lekt lite med den idag igen och det finns liksom inte så mycket att tillägga i min mening.
Den gör det den skall och den gör det bra. Riktigt bra rent av.

Image

Rattarna fick sig som sagt en rengöring och lite orange färg. Så var de det där med faceplaten. Vette fan faktiskt....

03 Apr 2016, 20:09
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2