View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:12

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Sound Lead 100 
Author Message

Post Sound Lead 100
I början av mina eskapader minns kanske ngr av er att jag gjorde en halvt stor affär över hur jag upplevde byggkvaliteten på FBT rör maskinerna.?
Mm.
DNS i sin tur..inte riktigt lika hög,men de båda fabrikaten anser iaf jag har ett oförtjänt dåligt rykte. Kanske framför allt då FBT puffrorna som är rena tagboard/PTP maskiner av riktigt vettig klass. Enda de eg har emot sig som jag ser det är att tex 500an e ganska tung.
Å andra sidan..en JMP e fan ingen lättviktare det heller..

Nåja.
DNS stod alltså för Danmark,Norge,Sverige och var ett påhitt av Hagström i ambition att tjäna pengar. Givetvis.
Å se precis däri skulle jag misstänka att vi hittar en del av de problem som DNS varit behäftade med. De byggdes ju mot Hagströms spec och tanken var givetvis att tjäna pengar på att importera dem,annars hade ju det hela varit ganska futilt som tanke.
I Sverige såldes de ju,som rörförstärkare sett,ganska billigt ändå.

Men. Företaget som producerade DNS hette inte detta utan det var ett Italienskt företag som hette "Sound".
Därför är det inte helt ovanligt att man springer på antingen direkta DNS modeller eller alt derivat därav som e 70tals pjäser ute i Europa som heter just Sound.

Aleks var väl den då som visade mig vägen till Italienskt producerade bitar av högre kvalitet,och det jag tänker på framför allt är givetvis Geloso. I den vevan bör även fabrikat som LESA..Marell...Lombardi,Galanti mfl nämnas och alla dessa fabrikat var av vettig/bra kvalitet när vi kikar på 60tal och bakåt.

Sound.
Mm. Nu skall jag inte ta ut ngt i förskott men jag vann ikväll en auktion på en mkt tidig Sound "Lead 100" på tyska e-bay till en vettig peng.
Förskott vis av erfarenhet då det hänt tidigare att jag just vunnit auktioner på vettigt prissatta maskiner..betalt desamma och sedan inte fått ett skit levererat. :evil: :evil:

Lead 100.
HELT klart en tidigare grej. En kvalificerad gissning är att vi talar tidigt/mid -60tal.

Image

Vacker e väl inte vad som kommer till sinnes kanske. Påminner mig lite om vissa Selmer och vissa av Sixtens favoriter.. :wink:
Som synes HELT klart tillverkad för den Europeiska marknaden iom sina DIN jack. Baktill i sin tur,bilder längre ner,ser vi vad jag skäligt antar är Geloso jack för speaker out.

Image

Mm. Cabben förefaller vara i solitt trä. Kan givetvis vara plywood med men..mnja. Osäker kanske jag skall säga. Oavsett e det iaf inte spånplatt,vilket både DNS och FBT använde senare. Mao e även detta en indikation på ålder.

Image

Italien. "Lead 100". Tutte uppepå. Dammigt å djävligt,vilket jag i detta läget ser som en ren fördel,men det hela verkar ju sitta där iaf.
Tutte uppepå var det andra Italienare som använde med när det skulle tas ut effekt,och då via oktaler...nämligen 807´or.
I Gelosos fall flaskor de gav ETT TUSEN VOLT... :shock: :shock: :shock:
Det FÖREFALLER som att det bara rör sig om två slutrör...men fortsatt..inte ta ut ett skit i förskott.
Vi vet sedan tidigare att Sound,när de levererades som DNS,hade en tendens att använda effekten som var reell och gångra det med två.
Dvs en DNS 60 var en maskin med 4st EL-84´or i arslet...en DNS 30 en med två stycken.. Så det att den är döpt till Lead 100 kan vi kanske än så länge ta med en skopa salt. Men..807´or förefaller det vara iaf,å se 807 maskiner e ngt jag kikat på att ta hem en tid. Mest av nyfikenhet eg.. 807´or hittar man till vettiga pengar som NOS än idag och att de duger till audio bruk kan vi kanske bara kvittera och lämna därhän.
Nu blev det då ingen Geloso med 807´or...utan denna :D

Image

Jojo. Det där e ju oxå ett djävla sätt att lösa ett bakstycke antar jag. Ni ser iaf de runda,svarta,plastpluttarna på chassit. Misstänker att just de e Geloso jack för speaker out. FBT använde ju samma lösning.
De lite märkliga switcharna vette fan vad det kan vara? Lär väl visa sig.

Image

Det förefaller även saknas ett emblem framtill på denna pjäs. Har googlat kring det en stund men hittar fan inte ett skit. Nåja,e inte det saknade emblemet som låter så...fuck it.

Lead 100. Kan nog inte kvitteras rakare än så va?

Jaja. Vi får se var det landar. Om det nu landar ngt alls som sagt. Cynisk? Jag? Mja..mjo..lite... :wink:

Last edited by Racing on 02 Apr 2016, 11:31, edited 1 time in total.

18 Feb 2016, 01:14
Profile

Post Re: Lead 100
Så.
Då var det hela klart och betalt iaf. Återstår att vänta...å med lite tur dyker det upp grejer i slutet på nästa vecka.

20 Feb 2016, 17:04
Profile

Å ida hade vi besök av den gode Peter H!
..som vänligt nog lämnade av ett par gamla 807´or.

Ska bli kul det här!

21 Feb 2016, 22:16
Profile

Inget e som väntans tider...

Å tror ni inte att detta höll på att balla ur det med. Vi fick en nota på frakt som var rent löjlig,varvid det efter ngr dgr kommer besked om att frakten skall bli dubbelt så dyr,igen. Landa på 150 Euro. Där..drog vi i tyglarna jag och Ohjay och konstaterade att han redan fått orimligt betalt för frakt.

Visar sig då att han inte bor i Tyskland utan i Tjeckien. Mm. Angivet som Tyskland i auktionen...
Det hela slutade,såvitt vi vet,med att han tog sig över gränsen (skulle enl uppgift dit iaf) och postade maskin från Bayern.

28 Feb 2016, 15:36
Profile

Schenker behöver 5.5 förklaras.
Det finns ingen annan lösning,det e bara att konstatera. Vi har alltså följt godset,som ankom Gbg härom dagen...å räknade med att vi kunde knata ner och hämta så idag. Skulle eg varit igår,men enl online infon så vart det på G till utlämningsstället...
Jaja. Skit händer.

Eller...not so much. Inget meddelande om att hämta idag heller. Inte?
Nä. Inte.
Schenker har lyckats...igen. De är förbanne mig imbeciller. De är så soprena på loftet att det fanimig finns inte,och om det är ngt som retar levande PISSET ur mig är det billiga lögner eftersom jag anser att man därigenom förolämpar mitt eget intellekt.

??
Mm.
Guess what. Allt har förflutit friktionsfritt...men NÅN 5.5 förklarad idiot insåg att DE SJÄLVA tydligen rivit sönder adresslappen,och deras egen databas står inte att lita till,SÅ I BRIST PÅ ADRESSAT PÅ LAPPEN HAR DE NU SKICKAT TILLBAKA SKITEN TILL TYSKLAND!!!!! :evil: :evil:

Seriöst.
Människor som har IQ på den nivån behöver faktiskt avrättas. Genpoolen klarar sig utan dem. Punkt.
:evil: :evil:
Om ni önskar ngt förstört,att det "fuckas upp" bortom precis all sans..bara lämna det till Schenker. Där finns det idioter av den rang anställda att de fixar det!!!

Allvarligt? Skulle fanimig inte hänga ut den sure för att ens PISSA på det företaget om det så stod i brand!
Måtte FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN ta dem!

04 Mar 2016, 20:52
Profile

Racing wrote:
Schenker behöver 5.5 förklaras.
Det finns ingen annan lösning,det e bara att konstatera. Vi har alltså följt godset,som ankom Gbg härom dagen...å räknade med att vi kunde knata ner och hämta så idag. Skulle eg varit igår,men enl online infon så vart det på G till utlämningsstället...
Jaja. Skit händer.

Eller...not so much. Inget meddelande om att hämta idag heller. Inte?
Nä. Inte.
Schenker har lyckats...igen. De är förbanne mig imbeciller. De är så soprena på loftet att det fanimig finns inte,och om det är ngt som retar levande PISSET ur mig är det billiga lögner eftersom jag anser att man därigenom förolämpar mitt eget intellekt.

??
Mm.
Guess what. Allt har förflutit friktionsfritt...men NÅN 5.5 förklarad idiot insåg att DE SJÄLVA tydligen rivit sönder adresslappen,och deras egen databas står inte att lita till,SÅ I BRIST PÅ ADRESSAT PÅ LAPPEN HAR DE NU SKICKAT TILLBAKA SKITEN TILL TYSKLAND!!!!! :evil: :evil:

Seriöst.
Människor som har IQ på den nivån behöver faktiskt avrättas. Genpoolen klarar sig utan dem. Punkt.
:evil: :evil:
Om ni önskar ngt förstört,att det "fuckas upp" bortom precis all sans..bara lämna det till Schenker. Där finns det idioter av den rang anställda att de fixar det!!!

Allvarligt? Skulle fanimig inte hänga ut den sure för att ens PISSA på det företaget om det så stod i brand!
Måtte FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN ta dem!

Skall jag förstå detta som att du ogillar schenkers service ?

04 Mar 2016, 21:28
Profile WWW

Vi tar bort ordet service....
Å konstaterar...mjo.. :wink:
Lite så.

05 Mar 2016, 03:04
Profile

Med all respekt för att denna delen av Ljudbojen skall handla om rörteknik...

För se..det blir..
Värre.

Schenker har visat sig direkt ljuga. Man har INTE skickat tillbaka godset till Tyskland,man har INTE kontaktat den tyska speditören,man har INTE kontaktat avsändaren utan...enl egen utsago finns denna förstärkaren fortsatt på ngn av terminalerna i Göteborg och man gör...ingenting.

Jag och Oscar har samtalat med avsändaren...och denne har samtalat med den tyska speditören som meddelat Schenker här i Sverige att man har ett problem att lösa och att det ansvaret ligger på Schenker,att adressat mm finns i deras egna databaser enl utsago och på Schenker anser man att ansvaret att hitta adressaten är den tyske speditörens ansvar.

Å emellertid står MIN EGENDOM till sig på en av Schenkers terminaler här i Göteborg.

Så frågan är vad jag skall göra nu? Eftersom de ljuger om det ena kan de mycket väl ljuga om det andra,jag har inte en levande aning om ifall godset tex kan vara stulet,förstört osv. Är det avsiktligt ngn på Schenker agerar såhär? Rör det sig om stöld?
Behöver polis kopplas in?

Dessa totalt efterblivna idioter har kort sagt fortsatt inte löst uppgiften och enl vad vi erfar kommer nya bud imorgon.

Börjar bli en VÄL intressant förstärkare det här!

Kan låta som jag skriver i total affekt,men så är inte fallet. Detta är inte första gången Schenker skiter ut sig själva på det här sättet,varken mot mig eller andra,och jag kan kort än en gång konstatera att när man agerar på det här sättet som speditör förtjänar i mitt tycke det hela en avslutning på närmast amerikanskt manér,med ett skadeståndsanspråk i den formen av miljonklass att detta förbannade skitföretag gör det de bör.

Konkurs.

10 Mar 2016, 00:50
Profile

Har inte schänker en reklamationsavdelning som du ( vänligt) kan be att efterforska ditt gods ?
Det gäller nog att vara lite artig när man söker upp nästa nivå, så att de håller med dig och inte
försöker skydda sina egna.

För det är ju inte korrekt att agera som du beskriver, hittar du bara rätt ingång så kommer stänker själva
att röja i skiten.

Du kan ju formulera ett passande behov av ekonomisk kompensation under tiden de letar.

10 Mar 2016, 07:17
Profile WWW

Nejdå Peter.
Du förstår,detta är helt uppelbart-bevisat bortom sans och balans,på inget vis ett SERVICE företag.
(Vilket väl milt sagt borde vara det primära intresset med deras företagside.)

För du förstår...cirkus Schenker fortsätter! :lol:

Nu har man då via allegat från avsändaren fått klart för sig att adressaten på godset återfinns här i Göteborg.
Bra!
Då kan man ju,som normalbegåvad iaf,tycka att det bara är att leverera!

Nej.
Går inte,för se Schenker har rutiner.
Dessa rutiner innebär nu att vi hamnat i en situation där de fått underlaget för vart det skall levereras,som då Schenker är ansvariga för att från första början ha supit bort,ifrån den tyska speditören GLS. GLS har alltså utgjort "reläansvaret" vs avsändaren. Avsändaren har då vänligt nog skickat en kopia på sin kvittens,där bla adressaten står märkt.
Det e ju bra!
Men,nu är det så att SCHENKER har märkt godset för retur till Tyskland,ni vet.."det är redan skickat i retur"...fast med det abret att det inte flyttat sig ur fläcken från terminalen här i Göteborg och nu vill Schenker att GLS av ngn anledning skall kvittera att de lämnar ut godset till sin rättmätige ägare.

Nää...nää...jag får inte heller ihop det här. Man ljuger som en häst travar,i alla ändar,och till vilket ändamål är mig bara förbi.
I min mening är deras nuvarande agerande anledning till en anmälan för bedrägeri och stöld för såhär får det fanimig bara inte gå till. Det här är VITT förbi sans och balans tamigfan i alla ändar! Man får inte VARA sådär inkompetent på sitt arbete och kunna fortsätta...det är bara inte ok.

I sittande stund har de lovat höra av sig inom 1,5h för att meddela ifall vi SLUTLIGEN kan hämta vår egna ägodel. Hur det blir med den saken återstår att se.

Som sagt. En gång är ingen gång och problemet med detta är bland annat att beteendet från dessa lögnare och bedragare är upprepat. Det här är varken första eller sista gången de agerar på det här viset och sköter man ett vinstdrivande företag på detta sättet förtjänar man i min mening att sättas i KK. Här anser jag,ärligt,att svensk lagstiftning borde ta efter den amerikanska för detta är fanimig helt sjukt.

Vännen Jonas PRS tex..."försvann". En gitarr för 15 000. Den har man fortfarande inte "hittat" och där sitter Jonas än idag...utan gitarr och utan ersättning.

Som sagt,jag skulle inte hänga ut den sure för att pissa på företaget en gång om det så stod i brand.

10 Mar 2016, 12:10
Profile

Ja,för den som nu trodde att detta fått sin upplösning...ledsen att göra er besvikna för...nix.

Nänä.
Vi blir fortsatt presenterade en massa skitprat.

Godset skulle ju tillbaka till Tyskland,det hade Schenker minsann bestämt. Nåja. Nu skickades allegat för att vi var de rätta personerna att hämta ut godset till Schenker från Tyskland men..
Då e re helg se,så å då kan man fetglömma att Schenker fungerar. Utom..lastbilarna i sig. Så...godset som nu skall vara spärrat för vidare transport kan man tycka,genom att de serverats allegatet,är då på väg mot Tyskland igen. För att ngn inte tagit sina feta fingrar ur räven och läst sin e-post.
I den här såpoperan,är där NÅGOT som överhuvudtaget kan förvåna mer.?

Eller?

Mnja. Lämna det till Schenker. Det hann tydligen till Malmö innan informationen hann ikapp godset. Så frågan just nu är hur länge det skall ruttna i Malmö innan ngn läskunnig på Schenker ser till att det kommer till Göteborg igen.
Eller ja..vafan vet jag? Det kanske hamnar i Kuala Lumpur via flygfrakt med lite tur och medflyt. :lol:

Mina vänner.
Jag kan inte,inte under några omständigheter,ge företaget Schenker sämre betyg nu. Det är praktiskt omöjligt. Superlativerna,i negativ mening,är helt enkelt förbrukade. Fact of life.

Skulle inte förvåna mig ett uns om det vi inom sinom tid kan hämta ut..(Jaja!! HOPPAS kan man ju alltid eller?!?!)... är en förtvinad vedhög med glaskross i.

Jag vet verkligen inte om man skall skratta eller gråta. De ENDA som gjort bort sig i denna soppan,som normalt skall ta ung tre dagar,är Schenker. INGEN annan. Å se..Schenker förnekar sig inte utan bär sig åt som värsta sorten av socialdemokratisk fackförening. Man gömmer ALLT bakom en mur där nog fan inte ens de insatta har tillträde.
Detta skall vara ett fristående,vinstdrivande,företag.?

Jag hoppas alla som läser detta begriper med räven och en paddel att ett fristående företag som sköts såhär illa BEHÖVER göra konkurs. Inget snack.
Det är sedan en bra stund förbi kritik. Med all önskvärd tydlighet.

15 Mar 2016, 23:48
Profile

Trist att du har haft sån otur, Jesper. Själv så har jag beställt t.ex. däck från Tyskland massor av gånger och aldrig haft några som helst problem med Schenker, men det kanske är annorlunda nere i Sveriges rövhål?
Samma med DHL, Bring, Posten osv. Aldrig några problem. Inte en enda gång, när jag tänker efter, inte såna problem iaf.

Hoppas din otur vänder snart! :)

16 Mar 2016, 01:40
Profile WWW

Undrens tid är tydligen inte förbi.
Vi var och hämtade en Sound Lead 100 idag och med det hoppas jag att jag ALDRIG mer kommer ha med skitföretaget Schenker att skaffa.
Därmed färdigt med det,och så låter vi tråden handla om något BRA mycket mer intressant... :mrgreen:

Ok.
Så vad e det vi fått levererat då?
Ja se...det vette fan faktiskt! Mina tidigare tankar kring 807´or och Italien vette fan om det inte kommit på skam.
En Sound Lead 100 använder EL-51. Så var det med den saken.

Jaha?
Mm. Gamla svensktillverkade Philips med EL-50,som levererar effekt nog för att sänka Titanic...å nu då EL-51.?
WTF gives?

http://tubedata.milbert.com/sheets/046/e/EL51.pdf

Ptja. Impad e jag iaf av de gamla EL-50. Spelar långt över förväntan i min bok... Men där har ni alltså datablad på EL-51.
Lägger upp länken för...om ni kollar vad man snackar om i Ra-a vid lite olika spänningar så finns ju alltid möjligheten att hysta i ngt annat om andan faller på.
Men. Vi börjar i en ände.

Image

Image

Efter en snabb rengöring med fönsterputs..mjo. Om ni kollar databladet så är det två saker som "imponerar" (tänk nu audiorör -vilket detta alltså är).
Det ena e det med toppanod...å vad den mäktar med,och det andra är vad de fixar i skärmgallerspänning.
En lite lustig fotnot i sammanhanget i sin tur är hur Philips,i detta fallet,anger att man KAN strömbegränsa det som skall mot g2. Kika då oxå på vad som anges som max effekt ur g2 :shock: .

Image

Trafona är då stora nog. E ett som är säkert! I sin tur sitter där stackade elektrolyter med. Som kan utläsas av databladet för EL-51´orna är det inte direkt ngr "lågvoltare".

Image

Av olika anledningar hann jag inte med att göra så mkt mer än okulärbesiktiga maskin. Men se..många dioder är det med. Helt klart.
Å om ni kikar på det främre setet av dem..det där säger en del om byggkvaliteten på det hela.

Sound=DNS. Är nu milt sagt inte lika säker på det längre. Tex,det står Tesla på precis allting,vilket vi kanske kan enas om inte direkt är skitprylar när vi ser sannolikt tillverkningsår på den här prylen an.
Så? Om det nu inte är en DNS i botten (dvs Sound som det hette i resten av Europa) så är väl den naturliga frågan vad fan det e för ngt?
Förstärkare för musikbruk står väl rätt klart,men vad kan vara ursprungsland.? DIN kontakter som ingångar..
Välbyggt och pryggt å snydligt under huven. Just det..rören sitter ALLA i ett givet chassi. Sedan sitter det en plåt som utgör faceplate och jag har inte hunnit kika "inuti" den än men det skulle inte förvåna mig om vi hittar transistorer däri.
För se..rören är till antalet begränsade. Det sitter två novaler i form av ett par ECC-82,varav den ena då är PI,och sedan leder det två kabelpiskor upp mot preamp/kontroll delen.
Hm.

Om ni sedan kikar på jacken på bilden ovan så kan jag här och nu säga att det är varianter JAG iaf inte sett innan. Nätjacket är mycket speciellt. Väldigt litet till storleken. Där sitter sedan ett par vippbrytare,vad jag då antar den ena till "mains" och den andra som "standby".
Jaja. Vi lär få fler svar imorgon!

Image

Image

Där har ni då slutrörssocklarna och novalerna. Som ni ser är det hela baserat,vad avser komponenter,i en form av lödlist.
Det lilla jag hann kika på det som sitter i pott/preamp delen så har man använt en form av liknande,närmast primitiv,lösning som en form av kretskort där med.

Djävla märklig maskin det här,men frän! :mrgreen:

Dare to be different liksom...hur fel kan det bli! En annan reflektion jag gjort är att cabben,om den nu är orörd,förefaller sakna all form av bärhandtag.?
Hm.

18 Mar 2016, 00:35
Profile

Kollat runt lite och vad det verkar skulle man vid behov nog kunna ersätta de där EL-51´orna med KT-88´or.?

Behovet av Ra-a förefaller liknande. 88´orna drar tom ngt mindre glödström..snarlika i effekt..osv osv.
Å se KT-88a är ju ett avsevärt vanligare rör.

Kollat priser lite på EL-51 internationellt och det är ju närmast hysteriskt. :shock:

18 Mar 2016, 02:25
Profile

Surfat vidare lite, och det verkar ju som att det hade funkat med 807or med.?

18 Mar 2016, 13:16
Profile

Racing wrote:
Surfat vidare lite, och det verkar ju som att det hade funkat med 807or med.?

Du får byta hållare vare sig du kör kt88 eller 807. Då är det kanske klokast att köra med
oktaler och 88 då bägge är "current production". Dessutom är nog 807 inte riktigt i den effektklassen.

Vidare skall ju en framtida ägare inte ha allt för besvärligt att hitta reservdelar, 88 eller 6550 hittar man
i närmaste välsorterade lanthandel.

18 Mar 2016, 15:13
Profile WWW

Racing wrote:
Kollat runt lite och vad det verkar skulle man vid behov nog kunna ersätta de där EL-51´orna med KT-88´or.?

Behovet av Ra-a förefaller liknande. 88´orna drar tom ngt mindre glödström..snarlika i effekt..osv osv.
Å se KT-88a är ju ett avsevärt vanligare rör.

Kollat priser lite på EL-51 internationellt och det är ju närmast hysteriskt. :shock:

http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=6222

18 Mar 2016, 18:46
Profile WWW

Mm Sven.
Som kontrast då.

http://www.ebay.de/itm/PHILIPS-MINIWATT-EL51-MONSTER-POWER-PENTODE-MATCHED-PAIR-DOUBLE-FOIL-GETTER-/222056699194?hash=item33b39c553a:g:6K0AAOSwDuJWwukE

Jo tjena... Fö. Annonsen du länkar till har en stund på nacken.

Hur som helst,visst har Peter rätt. Så e re ju.
Med det sagt....

Image

Image

Image

...mycket riktigt. Hybrid. Lägg märke till att det fortsatt står Tesla på precis ALLT. Italien? Noooooooooooooot so much,e iaf min slutsats.

Dagen har varit..intressant.
Det visar sig att ena toppanoden satt löst..på ena EL-51´an. Så MUKKE tålamod,en fil å den där Curie styrda lödstation gjorde att jag efter en helvetes massa pillande fick till det. Mm...må vara...

Image

Märkliga jack var det. Faktum e,SM i märkliga jack-den här apparaten vinner. Det ni ser där är utgångsjacket. Aldrig sett ngt liknande.
Det ligger då i fatet att OT´n e kopplad så att man wirat ihop fan å hans nåde. DC mäter man mäter det hela MYCKET lågt så en kvalificerad gissning (om man betänker vad som rimligen e primärimpedans) är att det är gjort för typ 4 Ohm minimum,som typ vissa Fender maskiner.
Anslutningarna kring OT´n var bara att byta. Sopslut.

Image

Det stoppar dock inte där. Asså...två omgångar med likriktare (eller,närmast tre iom bias krets). Återigen...noooooooooot so much stackad trafo utan ena omgången likriktare är till preampen,som ju då e kiseldriven.
Så?
Jo. Så. B+ är en affär på 500-0-500 med CT. Mao är ung 650VDC att förvänta under last och väl nog med det. No worries.
Samtliga insatser till de tre säkringshållarna saknades ju. Tyvärr är de då av den dimensionen att det inte bara är att ersätta med moderna dito så vad jag gjorde var att brygga in ett gäng OCH i sin tur att göra rimliga antaganden vad avser size på säkringarna. Å som det visar sig...gott nog.

Samtliga elektrolyter mättes upp och de var med i matchen varenda en. Så....för en ggn skull var jag "feg". Kopplade in skiten via Variac,och tur var väl det.
Visar sig då att det vist nog sitter "utjämningsmotstånd" mellan lytarna för första smäll och....första resistorn var skottad med påföljd att där var obalans mellan de två.
Mao,dit med moderna grejer å igång igen. Mkt mkt bättre..nu var vi liksom i fas va.. :mrgreen:

Drev upp spänningen allt eftersom och nådde till slut såpass primärt in att rören tog fyr. Individuellt justerbar bias så...
Visar sig då att röret jag INTE reparerat vart ledset. Av med spänningen å ut med det...kontrollmätte glödtråden= OL.
Jaha liksom. Tack för kaffet.

I rimlighetens namn innebär det att det VETTIGA nu är att ersätta de där EL-51 rören så..efter att jag postat detta har ni killen som kommer plugga datablad.

18 Mar 2016, 22:26
Profile

Tesla = Tjeckoslovakien

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

19 Mar 2016, 09:19
Profile WWW

Jo Sixten,jag är mer än väl medveten om det. Samtidigt har jag svårt att ta till mig att den skulle vara från forna Tjeckoslovakien när jag betraktar bygget som sådant.

Har ju haft nere skallen i ett antal forna öststatsmaskiner med tiden och denna är helt enkelt för prydlig och modern i sitt utförande som jag ser det.

19 Mar 2016, 13:27
Profile

Jahapp.
Då sitter 88´orna där. Problemet är att biaskretsen inte ger mer än ca 50VAC och det blir allt för mkt på håret för att funka.
Mao,dags för en spänningsdubblerare...men iddes inte mer idag så det får vi ta i det närmste helt enkelt.

19 Mar 2016, 18:53
Profile

Image

19 Mar 2016, 19:34
Profile

Racing wrote:
Jahapp.
Då sitter 88´orna där. Problemet är att biaskretsen inte ger mer än ca 50VAC och det blir allt för mkt på håret för att funka.
Mao,dags för en spänningsdubblerare...men iddes inte mer idag så det får vi ta i det närmste helt enkelt.

Eller ett katodmotstånd som tar en del av bias-behovet. 200 ohm ger dig c:a 10V

19 Mar 2016, 19:53
Profile WWW

Image

Högst grovhugget eftersom den enda ambitionen här är att få fart i den.
Spänningsdubblerare som sagt. Ger ung 120VDC i första smäll nu då... Första serieresistor är på 22k original och så ligger de båda trimpottarna parallellt mot backen efter det.
Landar kring att den vill ha ca 75V minus.. Inte så mkt att orda om. Får ta i det med elektrolyterna som är inblandade imorgon,så det iaf ser ut som ngt allt sagt och gjort.

Image

Å joooodå. Visst fungerar den lilla apparajten nu. Den lilla pilotlampan lyser så fint så. Två kanaler och transistor preamp alltså,och vad den presterar är väl ungefär det som står att förvänta.
Dvs den lirar cleant.

Nu sitter det samtidigt lite justermöjligheter för preamp ut i form av som en master trimpott..å att skruva på den har ju sina egenheter meeeeen....vafan..enda som händer är ju att volymen går upp. Med två KT-88´or som ser närmare 700VDC i arslet så medför ju det att man blir döv i ett nafs om man får för sig att pusha den.

Hm.
Fungerande maskin alltså. Då återstår att lista ut vad göra med den. :D

20 Mar 2016, 19:56
Profile

Operation uppstädning har börjat.
Fick till det med kortet till bias bra mkt bättre...å på det börjat göra rent chassit samt OT´n från all gammal skit. Är en del jobb med det kan vi säga...

På det fick jag isolerat höljet på den ena av de två stackade elektrolyterna i 1a smäll. Iom att de är av typen "tuskt torn" så medför det att chassit/höljet för den ena av de ligger på potential...å se det e kanske inte direkt världens vaknaste grej iom att det är så enkelt att lösa. I detta fallet använde jag faktiskt helt vanlig eltejp..

På det är ju chassit inte speciellt högt vilket ger lite specifika ramar för vad som är genomförbart invändigt.
Handlat lite extra novaler mm...så vi får se var det skall ta vägen.

Image

Image

Kommer ni ihåg det jag skrev om litet nätjack? Nu kommer det alltså bytas mot ett IEC men..det där e då fan inte likt ngt jag sett innan iaf och jag har en känsla av att listar man ut bakgrunden till det där har vi oss en god aning om vilken marknad maskin varit avsedd för.

21 Mar 2016, 22:05
Profile

Detta ser väl inte helt annorlunda ut...

http://www.radiomuseum.org/forumdata/us ... chluss.jpg

Sitter på denna maskinen http://www.radiomuseum.org/r/clamann_wi ... _gf_2.html

Rulla ner på sidan jag länkade till, så kommer det en intressant diskussion! "DDR-experten gefragt". T.o.m förslag på var du kan köpa ett nytt sådant jack.

Jag bildgooglade plus sökbegrepp "Netzanschluss", Tjeckiska är inte min starka sida. Då känns Tyska som det som kommer närmast.

22 Mar 2016, 11:17
Profile

...det går av olika orsaker inte så fort fn,men..nått händer det iaf.

Image

De gamla hålen var ju för stora och säkringshållare behövs. Lösningen var att jag svetsade in M12 brickor i chassit.
I sin tur kom brytare och det som var löst ur..rengjordes osv.

Image

Ett IEC jack mycket riktigt. I denna vevan städades det upp ganska påtagligt i kablaget bakom,som ifrån början såg ut som rena ormgropen med en massa lödblobbar och gud vet vad.
Den enda punkt i förstärkaren där man märker att ngn varit och härjat på riktigt sedan den byggdes. Varför? Inte en susning. Inte märkt ngt bränt eller liknande iaf.

Image

Mm. Tele ut. I denna vevan byttes kablage till OT sekundär med. Div bryggningar på OT gjordes om mm. I huvudsak för att det faktiskt såg rent för djävligt ut,om inget annat.

Image

Ja,jo. Det blir lite plottrigare som intryck än det behöver vara,mycket beroende på att jag inte vet vad göra med det bortre kortet riktigt än. Det kortet som servar maskinens kiseldel. Får se...
Hur som helst,städat upp en del i det som berör det som är intressant för OSS. Dvs HT. Det visar sig då bla att utgångarna för g2 saknade glättning helt. Vad jag kan bedöma har maskinen aldrig haft det? Ironiskt då..var maskinen mkt tyst i tomgång.?
Jaja. Nu har den det iaf. Inte mer med det. 2st 100µF i serie.

Nu hör det till saken att vi har vettig koll på var B+ mm hamnar. Allt väl och ve med det. Det medför att spänningarna mot g2 behöver ner lite om man skall åtfölja spec för KT-88,vilket det väl inte finns ngn direkt vits med att låta bli.
Mao..zeners.

I sin tur har jag som synes samlat maskinens jordpunkter lite annorlunda. Den där lödblobben borta vid anslutningen för maskinens skyddsjord kan fan kvitta..
I sin tur ser ni hur det med biaskortet blev. Bra mkt vettigare.

23 Mar 2016, 10:39
Profile

Image

Mm. Som synes sitter där nu en annan form av lödlist. Mer till punkt och pricka kan man kanske beskriva det.?
Inte så mkt att orda om eg. Nu har alltså även g2 glättning värd namnet och med det poppade B+ upp en del helt klart så B+ landar nu precis på andra sidan 700VDC. Typ 702-704... Med det följer att spänningen mot g2 kliver iväg med givetvis,och det hanterar vi då med zeners. Dilemmat ligger i att jag inte plockar ner det fulla 100VDC utan snarare i häradet 60VDC.
Sätter man det i sig i kontext...om det kommer funka.? Ptja..u tell me. Stabilt å gutt e det i tomgång iaf,det e ett som är säkert.
Biasspänningen landar nu kring 85VDC per flaska ung. Mao all systems go och i linje med vad som är att förvänta.

Image

I tanke att det skall tåla tuffa tag är det med komponentben osv draget till sitt maximum. Wirarna till glöden gjordes om lite mer estetiskt tilltalande osv. Några av originalresistorerna sparar jag,av mest nostalgiska skäl eg. Kontrollmätt de,och vad vidare är kört med de med maskinen igång så..torde väl vara ok tycker jag.

Next up nu blir en fasvändare. Lurar lite på hur hantera det. KT-88´orna vill ju ha en hel del sving för att ge sitt allt...får se hur vi hanterar det.
700VDC och jätte nättrafon från helvetet lär ju borga för effekt iaf.

23 Mar 2016, 22:02
Profile

Överläggningarna har nått konsensus.

Det blir såhär,mest som funktion av KT-88´orna,att vi sätter upp en ECC-83 baserad långsvansare som matar in i varsin halva av ett ECC-82 uppsatt som KF. AC kopplat.

Mao blir det att skapa ett gränssnitt till en "preamp modul". DIN kontakt? Ja,iofs..om det är så att vi kan samla allt som innebär spänning och jord i samma kontakt. Mao,failsafe tänk. I annat fall blir det ngn annan form av gränssnitt.
Inte mer med det.

PPIMV är en nödvändighet och denna hamnar mellan långsvans fasvändaren och katodföljarstegen.

Mao. Chassit på bilderna blir en ren slutstegs och PSU del.

24 Mar 2016, 23:12
Profile

Image

Fasvändare och katodföljare var det ja.
Grunnade en stund på hur hantera det hela,och valet föll som ni ser på en uppstädad variant av originallösningen. Den primära anledningen till det är eg att chassit är så förbannat grunt att det blir krångligt att implementera ngn form av turret/tagboard.
Originalet sitter som ni ser med två skruv per lödstöd,och i original är det hela "utshimsat" medelst ett par muttrar som distanser.
Inte direkt min stil kan vi säga...så nya fästelement och mer ändamålsriktiga distanser å så bra där.

Image

Det där är då,i stort,det som är den ECC-82 baserade katodföljaren. Grunnade en stund på div resistorvärden och det hela landade efter lite snabba överslag på 2,2k katodresistor och 47k svans för respektive triod. Hur det kommer stå sig lär vi bli varse tids nog.
AC kopplat då,som jag påtalat innan,av mer än en anledning.

Image

Sen. Asså.... Cabben hade ju milt sagt sett bättre dagar. Vi har ju berört det med hur göra rent gammal tolex sedan tidigare och tolexet såg rent ut sagt helt för djävligt ut. Men...en reva,resten var mao bara smuts.
Det försvårar ju en del då att materialet inte är svart utan...grått,vilket gör att ALLT syns i form av gammal skit och skador.
Det ni ser på bilden där är efter en vända med fönsterputs och nagelborste...följt av ångtvätt och lite diskmedel. Skillnaden är ju inget kort på monumental.
Å som synes har cabben nu även begåvats med ett bärhandtag. Kan man kanske säga var på tiden.

Faceplaten nu då...får se hur hantera den men sedan har vi ju baffelstycket,eller vad fan man skall kalla det. Emblemet måste jag givetvis ta vara på men tyget e fan FÖR förstört,fullt med revor osv så det e nog lika bra att se sanningen i vitögat och klä om den där träbiten.
Gjorde faktiskt rent det men...nää....

26 Mar 2016, 19:41
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next