|
Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
| Author |
Message |
|
Frisk
|
 Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
albert wrote: Är det inte en gitarrhandlare detta handlar om? Låter som många tror det är Gitarristombudsmannens hemsida de kommit till... Är man försäljare så ska man ha 100% koll på det man säljer. Annars ger det som sagt ett oseriöst intryck. Varför skulle man vilja göra affärer med någon som ger ett oseriöst intryck?
|
| 05 Jan 2016, 13:30 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Frisk wrote: albert wrote: Är det inte en gitarrhandlare detta handlar om? Låter som många tror det är Gitarristombudsmannens hemsida de kommit till... Är man försäljare så ska man ha 100% koll på det man säljer. Annars ger det som sagt ett oseriöst intryck. Varför skulle man vilja göra affärer med någon som ger ett oseriöst intryck? Några av mina bästa affärer har jag gjort med folk som ger ett oseriöst intryck. 
|
| 05 Jan 2016, 14:03 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Vinyljunkie wrote: Några av mina bästa affärer har jag gjort med folk som ger ett oseriöst intryck.  
|
| 05 Jan 2016, 14:35 |
|
 |
|
Frisk
|
Vinyljunkie wrote: Några av mina bästa affärer har jag gjort med folk som ger ett oseriöst intryck.  Du kan rulla dina ögon bäst du vill men faktum är att folk generellt sett inte kommer att göra affärer med handlare (vad menar du när du säger folk?) som inte ger ett professionellt och seriöst intryck. Det är väldigt logiskt också. Finns ju ingen anledning att göra det när det finns handlare i överflöd som har ett gott rykte.
|
| 05 Jan 2016, 19:11 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 485 Location: Västernorrland
|
Frisk wrote: Vinyljunkie wrote: Några av mina bästa affärer har jag gjort med folk som ger ett oseriöst intryck.  Du kan rulla dina ögon bäst du vill men faktum är att folk generellt sett inte kommer att göra affärer med handlare (vad menar du när du säger folk?) som inte ger ett professionellt och seriöst intryck. Det är väldigt logiskt också. Finns ju ingen anledning att göra det när det finns handlare i överflöd som har ett gott rykte. Nu förstår jag inte, menar du att Guitarnet inte skulle ha gott rykte och inte ge ett professionellt och seriöst intryck? Undrar... //BoB
|
| 05 Jan 2016, 23:50 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Frisk wrote: Vinyljunkie wrote: Några av mina bästa affärer har jag gjort med folk som ger ett oseriöst intryck.  Du kan rulla dina ögon bäst du vill men faktum är att folk generellt sett inte kommer att göra affärer med handlare (vad menar du när du säger folk?) som inte ger ett professionellt och seriöst intryck. Det är väldigt logiskt också. Finns ju ingen anledning att göra det när det finns handlare i överflöd som har ett gott rykte. Pja... vad menar du själv när du skriver folk? (i den första meningen ovan) *rullar lite mer med ögonen.. Om jag nu personligen får kvala in som "folk" så skiter jag fullständigt i hur seriös en säljare framstår så länge gitarren känns bra vid test och priset är därefter. OT: finns det några återförsäljare av Green? Nånstans där man kan testa några, eller är det grisen i säcken som gäller? Edit: det fanns det visst. I min hemstad verkar det dock inte vara någon renodlad musikaffär.... vilket i sig ger ett lite oseröst intryck. Menar - kan typiska hemmabiosäljare justera gitarrer... 
|
| 07 Jan 2016, 13:19 |
|
 |
|
Frisk
|
Vinyljunkie wrote: Pja... vad menar du själv när du skriver folk? (i den första meningen ovan) *rullar lite mer med ögonen.. Om jag nu personligen får kvala in som "folk" så skiter jag fullständigt i hur seriös en säljare framstår så länge gitarren känns bra vid test och priset är därefter. OT: finns det några återförsäljare av Green? Nånstans där man kan testa några, eller är det grisen i säcken som gäller? Edit: det fanns det visst. I min hemstad verkar det dock inte vara någon renodlad musikaffär.... vilket i sig ger ett lite oseröst intryck. Menar - kan typiska hemmabiosäljare justera gitarrer...  Jag menar konsumenter, eller potentiella konsumenter rättare sagt. När du skrev folk så hade det kunnat vara vem som helst av de drygt sju miljarder människorna som bor på denna planet som skulle sälja någonting och då är det självklart så att jag inte tycker att vem som helst ska behöva ha 100% koll på vad de säljer om de inte är professionella, dvs riktiga yrkeshandlare. Privata affärer är en annan sak.
|
| 07 Jan 2016, 14:45 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Frisk wrote: Vinyljunkie wrote: Pja... vad menar du själv när du skriver folk? (i den första meningen ovan) *rullar lite mer med ögonen.. Om jag nu personligen får kvala in som "folk" så skiter jag fullständigt i hur seriös en säljare framstår så länge gitarren känns bra vid test och priset är därefter. OT: finns det några återförsäljare av Green? Nånstans där man kan testa några, eller är det grisen i säcken som gäller? Edit: det fanns det visst. I min hemstad verkar det dock inte vara någon renodlad musikaffär.... vilket i sig ger ett lite oseröst intryck. Menar - kan typiska hemmabiosäljare justera gitarrer...  Jag menar konsumenter, eller potentiella konsumenter rättare sagt. När du skrev folk så hade det kunnat vara vem som helst av de drygt sju miljarder människorna som bor på denna planet som skulle sälja någonting och då är det självklart så att jag inte tycker att vem som helst ska behöva ha 100% koll på vad de säljer om de inte är professionella, dvs riktiga yrkeshandlare. Privata affärer är en annan sak. Så tex kassabiträden på Ica ska ha fundamental kunskap om livsmedel? Osv...
|
| 07 Jan 2016, 15:30 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: Så tex kassabiträden på Ica ska ha fundamental kunskap om livsmedel? Osv... Att de har fundamental (grundläggande) kunskap om livsmedel hoppas jag verkligen.
|
| 07 Jan 2016, 15:49 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Vinyljunkie wrote: Så tex kassabiträden på Ica ska ha fundamental kunskap om livsmedel? Osv... Att de har fundamental (grundläggande) kunskap om livsmedel hoppas jag verkligen. Nu har du nog gjort en egen tolkning av mitt ordval. Så byt ut det mot att de eventuellt enligt Frisk bör ha en större kunskap om livsmedel än gemene man. Eller hur du nu vill beskriva det. Du fattar nog oavsett... Men nu tog du ett tydligt steg mot debatt om debatten så jag lämnar du gärna ensam med det. Alternativt att du gillar att ordmärka och/eller spela allan...
|
| 07 Jan 2016, 17:13 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: ChronicTown wrote: Att de har fundamental (grundläggande) kunskap om livsmedel hoppas jag verkligen. Nu har du nog gjort en egen tolkning av mitt ordval. Så byt ut det mot att de eventuellt enligt Frisk bör ha en större kunskap om livsmedel än gemene man. Eller hur du nu vill beskriva det. Du fattar nog oavsett... Men nu tog du ett tydligt steg mot debatt om debatten så jag lämnar du gärna ensam med det. Alternativt att du gillar att ordmärka och/eller spela allan... Haha, sorry...men jag kan ju inte tolka ordet på nåt annat sätt än vad det betyder, eller försöka gissa vad du egentligen försökte säga.
|
| 07 Jan 2016, 17:56 |
|
 |
|
Cabretta
|
Vinyljunkie wrote: Så tex kassabiträden på Ica ska ha fundamental kunskap om livsmedel? Osv... Det viktiga är väl ändå att personalen på Rusta har full koll på Rusta-gitarrerna?
|
| 07 Jan 2016, 18:12 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Cabretta wrote: Vinyljunkie wrote: Så tex kassabiträden på Ica ska ha fundamental kunskap om livsmedel? Osv... Det viktiga är väl ändå att personalen på Rusta har full koll på Rusta-gitarrerna? Gubben som jag köpte min av på loppisen hade det då inte. Det var ju tur.
|
| 07 Jan 2016, 18:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Seriös, framstå som seriös, seriöst intryck... vad menas med det? De flesta bedragare framstår ofta som seriösa.
Vad som verkar vara allmänna kriterier för hur konsumenter uppfattar leverantörer 2015 är
* Presentation (websida mm) * Kommunikation (svara på tel/mail i tid och på ett artigt och informativt sätt) * Referenser (exempel på nöjda kunder som köpt produkten)
Har man alla rätt på dessa så verkar man uppfattas som 'seriös' som ny aktör
Sen finns det flera etablerade aktörer i denna bransch som knappt uppfyller något av ovan.
Det första för mig är eg att veta vem man handlar med, vilket bolag alltås. Och detta var ju oklart med denna verksamhet. Bedömer man företag /leverantörer utifrån ett förtagsperspektiv på ett traditionellt sätt så är det ju bokslut mm man kontrollerar först och inte deras facebook
Ska man bara köpa en gitarr för 3 lapp så är det ju mest att skaffa sig garantier att man får rätt vara i tid och säljaren går att nå för ev reklamationer etc efter köpet.
| 07 Jan 2016, 21:32 |
|
 |
|
woodstock
|
Madiba wrote: Kul med så många svar och tack så mycket för alla bra tips! Jag har kollat mycket på blocket också och det lutar nog att det blir något där, bor i Göteborg så det dyker upp många annonser hela tiden.
Angående Green så känns det som en rimlig approach att göra som min vän sa till mig när jag hittade sidan, att testa och om det är skit så är det skit och om det är bra så är det bra typ. Men jag var i alla fall nyfiken på om det fanns någon här som hade personliga erfarenheter med märket. Det är ju inte så lätt att hitta opartisk objektiv information om gitarrerna. Hoppas alla fattar att det var det enda syftet med tråden, hade ingen aning om att det skulle kunna vara något känsligt ämne hehe.. Hej- Helt riktigt att hemsidan inte är opartisk och att informationen där är lång i från objektiv. Men gitarrerna finns ju som nämnts här i en fysisk butik i Göteborg som du bor i. Är det mest Les Paulerna du är intresserad av?
|
| 08 Jan 2016, 12:27 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Seriös, framstå som seriös, seriöst intryck... vad menas med det? De flesta bedragare framstår ofta som seriösa.
Vad som verkar vara allmänna kriterier för hur konsumenter uppfattar leverantörer 2015 är
* Presentation (websida mm) * Kommunikation (svara på tel/mail i tid och på ett artigt och informativt sätt) * Referenser (exempel på nöjda kunder som köpt produkten)
Har man alla rätt på dessa så verkar man uppfattas som 'seriös' som ny aktör
Sen finns det flera etablerade aktörer i denna bransch som knappt uppfyller något av ovan.
Det första för mig är eg att veta vem man handlar med, vilket bolag alltås. Och detta var ju oklart med denna verksamhet. Bedömer man företag /leverantörer utifrån ett förtagsperspektiv på ett traditionellt sätt så är det ju bokslut mm man kontrollerar först och inte deras facebook
Ska man bara köpa en gitarr för 3 lapp så är det ju mest att skaffa sig garantier att man får rätt vara i tid och säljaren går att nå för ev reklamationer etc efter köpet. Den biten är ju inga problem om man använder sig av en fysisk återförsäljare i sin hemstad. Men annars... ja jag har ofta undrat hur det går till att reklamera en gitarr köpt på postorder när tex bandstavar blir vassa efter några månader etc.
|
| 08 Jan 2016, 12:37 |
|
 |
|
woodstock
|
Guitarnet wrote: Vi säljer mer gitarrer för varje månad som går och ökningen är markant - så framtiden får utvisa huruvida det blir lönsamt eller inte. Det ser onekligen väldigt bra ut. Vi har ett mål med våra gitarrer och det är att göra förbaskat bra gitarrer till lägsta möjliga pris. Sen jobbar vi med halsprofiler, lacker, laborerar med lite olika träslag och tjocklekar på kroppar. Gör inga exakta kopior även om det på ytan kan se så ut. Men inget banbrytande - det är inte lätt. Vi är inget lågprismärke - har även dyrare gitarrer i vår Master och Custom Shop serier. Vi har några återförsäljare, små lokala musikaffärer - de har fått ett uppsving med Green gitarrerna. Det känns också bra - viktigt att det finns fysiska butiker. De har det tufft idag. FGN har dock ett eget uttryck för sina gitarrer. Är tacksam för era synpunkter om vår sida - ska kolla stavningen på D´Addario Hittar ni fler felaktigheter får ni gärna upplysa oss om det. Vi är nya i branschen och har en hel del att lära oss. Ingen är väl ofelbar? Rom byggdes inte på en dag. Men vi får väldigt mycket positiv respons från de som köper våra gitarrer och det driver oss vidare.
/Anders Hej Anders- Välkommen till Ljudbojen och generöst av dig att du gör dig tillgänglig här på flera sätt. Du skriver på din hemsida att du/ni klimatkompenserar genom att köpa utsläppsrättigheter för koldioxid: Det är en rätt intressant approach. Debatten i gitarrbranchen handlar ju annars mest om hotade arter (inte minst påtagligt här på Ljudbojen året som just passerat.) Du får gärna utveckla detta! Sedan har jag ett förslag: Ta chansen till lite mer gratisreklam genom att fokusera på den andra kärnfrågan i den här tråden: Skicka några gitarrer till Madiba med ett bra erbjudande och en returfraktsedel mot att han ger sin objektiva återkoppling här (vad tror du om det, Madiba?) Eller ordna en liten clinic/träff för honom med andra Ljudbojenmedlemmar exempelvis hos din återförsäljare/representant i Göteborg. Sedan kan flera göra sin personliga utvärdering här. Är detta möjligt att genomföra?
|
| 08 Jan 2016, 13:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Mal wrote: Petar in en post...
Säger begagnat alla gånger...mer gitarr för pengen helt klart.... Budget 4-5k beggat kommer du långt.på.... Absolut, men du vet att för att det ska finnas en begagnat-marknad krävs en sund nyförsäljning, annars 'no soup for you'! Är nyförsäljningen klen så blir begpriserna högre osv... Rock on!
| 08 Jan 2016, 21:12 |
|
 |
|
Guitarnet
|
Vi har varit gitarrister i över 40 år - gitarrtillverkare i 4 år. Vi känner oss fortfarande mest som gitarrister. Vi hade en tanke när vi drog igång, att Green Guitars utveckling av modeller till viss del skulle drivas av andra gitarrister än vi själva. Och så har det också blivit. Många av våra modeller kommer till efter önskemål. Vi vill därför gärna ha kontakt med andra gitarrister - forum är ett sätt. Men det är rent allmänt intressant att vara med på gitarrforum. Som sagt vi är gitarrister.
Vi gör ett klimatbokslut när året är slut. Där beräknas hur stora utsläpp vår verksamhet har gett upphov till. Från utvinning av råvaror till frakten hem till köparen. Sen köper vi utsläppsrätter av Naturskyddsföreningen. De tar ut ett litet överpris så det går även en slant till deras viktiga arbete. Det står mer på vår hemsida. Kolla gärna in det.
Vi har 14 dagars öppet köp - man får spela hur mycket man vill och uppfyller inte gitarren förväntningarna så får man pengarna tillbaka. Vi vill inte att det ska stå gitarrer som inte används. Man ska vara nöjd med sitt köp från oss. Vi har också 2 st återförsäljare i Göteborgstrakten - där går det att testa dem. Bäst är att komma till Gislaved - det är inte så långt borta. I vår butik har vi alla våra modeller. Om någon vill dra ihop en bil så kan jag ställa upp även kvällstid om det skulle passa bäst.
/Anders
|
| 10 Jan 2016, 11:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Guitarnet wrote: Vi har 14 dagars öppet köp - man får spela hur mycket man vill och uppfyller inte gitarren förväntningarna så får man pengarna tillbaka. /Anders Det är ju bra att bekräfta det skriftligt, även om det är obligatorisk enligt lag med 14 dagars returrätt vid distansköp vilket inte alla verkar ha hajat. Gäller i princip alla webshoppar inom EU som 'riktar sig till svenska konsumenter' Visar ju att man tror på produkten till 100%. Däremot undrar jag lite kring den avbetalning Ni erbjuder kunderna 'utan inblandning av kreditgivare' , är det ens lagligt? Kanske är det om man inte tar ut avgifter eller ränta? Har Ni koll på det? Det där med utsläppsrätter är ju modernt och ser bra ut, även om det rör sig om små volymer. Jag tror det kan vara nyttigt att finnas på gitarrforum, även om det kommer en hel del gnäll och kritik. Märks att Ni är entusiaster och det borgar för att Ni bryr er om kunderna och produkten.
| 10 Jan 2016, 12:53 |
|
 |
|
woodstock
|
Guitarnet wrote: Vi har varit gitarrister i över 40 år - gitarrtillverkare i 4 år. Vi känner oss fortfarande mest som gitarrister. Vi hade en tanke när vi drog igång, att Green Guitars utveckling av modeller till viss del skulle drivas av andra gitarrister än vi själva. Och så har det också blivit. Många av våra modeller kommer till efter önskemål. Vi vill därför gärna ha kontakt med andra gitarrister - forum är ett sätt. Men det är rent allmänt intressant att vara med på gitarrforum. Som sagt vi är gitarrister.
Vi gör ett klimatbokslut när året är slut. Där beräknas hur stora utsläpp vår verksamhet har gett upphov till. Från utvinning av råvaror till frakten hem till köparen. Sen köper vi utsläppsrätter av Naturskyddsföreningen. De tar ut ett litet överpris så det går även en slant till deras viktiga arbete. Det står mer på vår hemsida. Kolla gärna in det.
Vi har 14 dagars öppet köp - man får spela hur mycket man vill och uppfyller inte gitarren förväntningarna så får man pengarna tillbaka. Vi vill inte att det ska stå gitarrer som inte används. Man ska vara nöjd med sitt köp från oss. Vi har också 2 st återförsäljare i Göteborgstrakten - där går det att testa dem. Bäst är att komma till Gislaved - det är inte så långt borta. I vår butik har vi alla våra modeller. Om någon vill dra ihop en bil så kan jag ställa upp även kvällstid om det skulle passa bäst.
/Anders Syftet med Naturskyddsskyddsföreningens handel med utsläppsrätter är väl just att stödja Naturskyddsföreningens arbete? Det är alltså inte något som direkt klimatsäkrar ett företags utsläpp: http://www.naturskyddsforeningen.se/vad ... cgodObEHeQ
|
| 10 Jan 2016, 13:52 |
|
 |
|
woodstock
|
Mike Leaf wrote: Det där med utsläppsrätter är ju modernt och ser bra ut, även om det rör sig om små volymer.
Jag tror det kan vara nyttigt att finnas på gitarrforum, även om det kommer en hel del gnäll och kritik.
Märks att Ni är entusiaster och det borgar för att Ni bryr er om kunderna och produkten. Det där med utsläppsrätter kanske ser modernt och bra ut. Men ett par hundralappar till Naturskyddsföreningen ger kanske inte den moraliska rätten att flytta över ansvaret för den egna produktionen till någon annan. Systemet med utsläppsrätter omfattar väl dessutom produktion inom EU. Men här ligger ju produktionen i Asien. Då gäller den lokala miljölagstiftningen och det finns egentligen inget som säger att man alls uppfyller de miljöambitioner man vill förmedla i marknadsföringssyfte. Quote: För att ditt köp av gitarr inte ska göra något avtryck i klimatet så klimatkompenserar vi för tillverkningen och alla transporter. Vi gör en beräkning av utsläppen av klimatgaser från utvinning av råvaror till att gitarren levereras hem till dig. Därefter köper vi utsläppsrätter vilket i praktiken innebär att någon annan måste minska sina utsläpp motsvarande vad ditt köp av en ny gitarr åstadkommer. http://www.guitarnet.se/sv-SE/informati ... er-6557977 I praktiken är nog utfallet inte helt självklart här. I synnerhet eftersom antalet utsläppsrätter i stort sett är obegränsat i förhållande till efterfrågan/produktion?
|
| 10 Jan 2016, 16:07 |
|
 |
|
makatech
|
Jag är nybörjare men mitt intryck hittills och till viss del erfarenheter av billigare gitarrer vs premium är följande: Helheten av alla delar och detaljer samt precisionen är lite av det som gör en riktigt bra gitarr och det är väl oftast bättre på premium gitarrer även om man också får betala för det, att köpa kvalité och trygghet kostar. Hur en riktigt bra gitarr med fin setup känns att lira på förstår man inte riktigt förrän när man provar en, för mig blev det lite av en aha upplevelse. Men jag tvivlar inte det minsta på att jag kan uppleva en bra Kina gitarr lika bra som en USA tillverkad premium gitarr, extremt mycket har ju att göra med setupen. Att Gibson är så dyra (oftast även begagnade) antar jag mycket har att göra med popularitet än att de har högre kvalitét än tex Fender? Dessutom är väl humbucker utrustade gitarrer generellt populärare nu för tiden än single coil utrustade samt sist men inte minst att Gibson ser väldigt bra ut. Fenders försök att utrusta deras gitarrer med humbuckers för att hänga med i utvecklingen går väl sisådär, entusiasterna verkar ofta ha svårt att acceptera det.  Många som är nöjda med sina billigare gitarrer verkar ofta ha en lång lista på allting de gjort med den vilket i och för sig många tycker är väldigt kul, att greja med sin gitarr. Upplever det tyvärr ganska sällan som om folk är supernöjda med sina billiga Kina gitarrer så som de var när de köpte dem? Sist men inte minst är setupen otroligt viktig för hur man upplever en viss gitarr. Att tex få till en låg stränghöjd utan bandrassel är ju oftast lättare sagt än gjort har jag märkt av egen erfarenhet.  En seriös setup kan ju ofta gå på runt tusingen... minst? Green gitarrerna ser åtminstone väldigt vackra ut och det kan ju mycket väl vara så (spekulerar nu) att de ger en jäkla massa för pengarna, att de kvalitétsmässigt tillhör det bättre segmentet av Kina tillverkade medan övriga komponenter på Green gitarrerna ofta är från Korea, trät i vissa modeller är från USA? Väldigt mycket handlar ju om kvalitétskontroll, att de mindre lyckade exemplaren sorteras ut. Elgitarrer är väl ingen rocket science, enkelt att kopiera och att det kommer fram mycket prisvärda gitarrer från Kina är inget konstigt under förutsättning att det finns bra kvalitétskontroll samt ett par personer på fabriken som verkligen kan sin sak. Köpte nyss en begagnad Fender CD-60 Black (stålsträngad akustisk) tillverkad i Kina för 600kr som jag tycker låter riktigt bra. Värt att betänka är att begagnade premium gitarrer sannolikt håller värdet mycket bättre vs en nyköpt Kina gitarr som man har utfört diverse uppdateringar på + en setup (en setup kan dock krävas på den begagnade premium gitarren också). I begreppet setup lägger jag mera avancerade åtgärder som tex bandjustering, halsjustering, sadeljustering. Prisvärdheten beror så klart mycket på vad Kina gitarren kostar i grundpris också. För att göra rättvisa jämförelser mellan billigare gitarrer och premium gitarrer kan jag tycka att man då först bör göra seriösa setuper av respektive gitarr med liknande stränghöjd etc? Blir det inte lite fel annars att en gitarrs setup ska få avgöra vilken som vinner en viss test? Sist men inte minst har ju Green betydligt dyrare "premium gitarrer" också, Master series och Custom shop, då är de uppe och konkurrerar i en helt annan prisklass. Stratorna och Telecasters i Master series kostar tex ungefär lika mycket (eller t.o.m. någon dryg tusing dyrare) än begagnade Fender American Stratocaster Standard eller Fender American Telecaster Standard. http://www.guitarnet.se/sv-SE/informati ... nt-6874879"Gitarrerna byggs i vår Custom Shop." http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... e-26833622Är detta i Kina eller en någon sorts montering av delar som sker på plats i Sverige?
Last edited by makatech on 13 Jan 2016, 14:10, edited 11 times in total.
|
| 13 Jan 2016, 12:34 |
|
 |
|
SLA
|
tycker hemsidan såg lovande ut och gitarrerna var riktigt snygga  Däremot saknade jag specificering av top-material här: http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... e-26833622Vid val av custombygge anges fler färgval som det inte är helt lätt att hitta färgexempel på, borde göras mer lättillgängligt!! i övrigt verkar det hur prisvärt som helst 
|
| 13 Jan 2016, 13:23 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
makatech wrote: Jag är nybörjare men mitt intryck hittills och till viss del erfarenheter av billigare gitarrer vs premium är följande: Helheten av alla delar och detaljer samt precisionen är lite av det som gör en riktigt bra gitarr och det är väl oftast bättre på premium gitarrer även om man också får betala för det, att köpa kvalité och trygghet kostar. Hur en riktigt bra gitarr med fin setup känns att lira på förstår man inte riktigt förrän när man provar en, för mig blev det lite av en aha upplevelse. Men jag tvivlar inte det minsta på att jag kan uppleva en bra Kina gitarr lika bra som en USA tillverkad premium gitarr, extremt mycket har ju att göra med setupen. Att Gibson är så dyra (oftast även begagnade) antar jag mycket har att göra med popularitet än att de har högre kvalitét än tex Fender? Dessutom är väl humbucker utrustade gitarrer generellt populärare nu för tiden än single coil utrustade samt sist men inte minst att Gibson ser väldigt bra ut. Fenders försök att utrusta deras gitarrer med humbuckers för att hänga med i utvecklingen går väl sisådär, entusiasterna verkar ofta ha svårt att acceptera det.  Många som är nöjda med sina billigare gitarrer verkar ofta ha en lång lista på allting de gjort med den vilket i och för sig många tycker är väldigt kul, att greja med sin gitarr. Upplever det tyvärr ganska sällan som om folk är supernöjda med sina billiga Kina gitarrer så som de var när de köpte dem? Sist men inte minst är setupen otroligt viktig för hur man upplever en viss gitarr. Att tex få till en låg stränghöjd utan bandrassel är ju oftast lättare sagt än gjort har jag märkt av egen erfarenhet.  En seriös setup kan ju ofta gå på runt tusingen... minst? Green gitarrerna ser åtminstone väldigt vackra ut och det kan ju mycket väl vara så (spekulerar nu) att de ger en jäkla massa för pengarna, att de kvalitétsmässigt tillhör det bättre segmentet av Kina tillverkade medan övriga komponenter på Green gitarrerna ofta är från Korea, trät i vissa modeller är från USA? Väldigt mycket handlar ju om kvalitétskontroll, att de mindre lyckade exemplaren sorteras ut. Elgitarrer är väl ingen rocket science, enkelt att kopiera och att det kommer fram mycket prisvärda gitarrer från Kina är inget konstigt under förutsättning att det finns bra kvalitétskontroll samt ett par personer på fabriken som verkligen kan sin sak. Köpte nyss en begagnad Fender CD-60 Black (stålsträngad akustisk) tillverkad i Kina för 600kr som jag tycker låter riktigt bra. Värt att betänka är att begagnade premium gitarrer sannolikt håller värdet mycket bättre vs en nyköpt Kina gitarr som man har utfört diverse uppdateringar på + en setup (en setup kan dock krävas på den begagnade premium gitarren också). I begreppet setup lägger jag mera avancerade åtgärder som tex bandjustering, halsjustering, sadeljustering. Prisvärdheten beror så klart mycket på vad Kina gitarren kostar i grundpris också. För att göra rättvisa jämförelser mellan billigare gitarrer och premium gitarrer kan jag tycka att man då först bör göra seriösa setuper av respektive gitarr med liknande stränghöjd etc? Blir det inte lite fel annars att en gitarrs setup ska få avgöra vilken som vinner en viss test? Sist men inte minst har ju Green betydligt dyrare "premium gitarrer" också, Master series och Custom shop, då är de uppe och konkurrerar i en helt annan prisklass. Stratorna och Telecasters i Master series kostar tex ungefär lika mycket (eller t.o.m. någon dryg tusing dyrare) än begagnade Fender American Stratocaster Standard eller Fender American Telecaster Standard. http://www.guitarnet.se/sv-SE/informati ... nt-6874879"Gitarrerna byggs i vår Custom Shop." http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... e-26833622Är detta i Kina eller en någon sorts montering av delar som sker på plats i Sverige? Du tänker klokt på många plan för att vara en nybörjare. Hur en gitarr känns att spela på, för händerna alltså, har lite med dyr eller inte gitarr att göra (så länge det inte är så billigt att banden är direkt kass). Det är mycket få gitarrer där ute som är så kass att man inte kan göra en vettig setup på dem, stränghöjd osv går att fixa till på nästan alla. Skillnaden kommer mer i hur de låter, träval och hur torrt det är (det är stor skillnad på mahogny och mahogny), hur de svarar på dynamik och nyanser i ens spel, hur bra balans det är ljudmässigt mellan alla strängar och högt/lågt på halsen, hur länge det håller, hur de oftast blir bättre av att spelas istället för (som med de flesta billiga) sämre. Det är många fler saker än så, men för att nämna några. En hel del med priser sitter i hur känt märket är, precis som det är med allt annat vi människor köper. Märke säljer och märke i sig själv kostar (för att som äger det vet att de kan ta mer). Gibson är inte dyrare för att de är högre kvalitet än Fender (eller någon annan som gör bra gitarrer), det är sant. De är generellt dyrare än Fender för att de är en mycket dyrare tillverkningskonstruktion med välvd topp, limmad hals, bindings osv. Popularitet har lite med saken att göra, humbuckers eller singlecoil har ingenting med saken att göra, utseende ännu mindre (jag, till exempel, tycker att Fender är många gånger snyggare än Gibson, generellt). Tillverkningsland har lite med kvalitet på gitarren att göra, vad gitarren får kosta att tillverka är vad som sätter kvalitet på den. Man kan göra en väldigt mycket bättre gitarr för 15000 i Kina än man kan göra en för samma peng i USA Sånt som drägliga löner, levnadsvillkor, arbetsvillkor osv kostar rätt mycket. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 13 Jan 2016, 14:53 |
|
 |
|
makatech
|
Tackar  spelat ca ett år, dock för sällan, är nog bättre teoretiskt än i praktiken än så länge men det kommer... med världens största bibliotek vid fingertopparna (Google) så går det ju också att läsa sig till en del. Intressant svar, jag läser och begrundar. Magnus Olsson wrote: Du tänker klokt på många plan för att vara en nybörjare.
Hur en gitarr känns att spela på, för händerna alltså, har lite med dyr eller inte gitarr att göra (så länge det inte är så billigt att banden är direkt kass). Det är mycket få gitarrer där ute som är så kass att man inte kan göra en vettig setup på dem, stränghöjd osv går att fixa till på nästan alla. Skillnaden kommer mer i hur de låter, träval och hur torrt det är (det är stor skillnad på mahogny och mahogny), hur de svarar på dynamik och nyanser i ens spel, hur bra balans det är ljudmässigt mellan alla strängar och högt/lågt på halsen, hur länge det håller, hur de oftast blir bättre av att spelas istället för (som med de flesta billiga) sämre. Det är många fler saker än så, men för att nämna några.
En hel del med priser sitter i hur känt märket är, precis som det är med allt annat vi människor köper. Märke säljer och märke i sig själv kostar (för att som äger det vet att de kan ta mer).
Gibson är inte dyrare för att de är högre kvalitet än Fender (eller någon annan som gör bra gitarrer), det är sant. De är generellt dyrare än Fender för att de är en mycket dyrare tillverkningskonstruktion med välvd topp, limmad hals, bindings osv. Popularitet har lite med saken att göra, humbuckers eller singlecoil har ingenting med saken att göra, utseende ännu mindre (jag, till exempel, tycker att Fender är många gånger snyggare än Gibson, generellt).
Tillverkningsland har lite med kvalitet på gitarren att göra, vad gitarren får kosta att tillverka är vad som sätter kvalitet på den. Man kan göra en väldigt mycket bättre gitarr för 15000 i Kina än man kan göra en för samma peng i USA Sånt som drägliga löner, levnadsvillkor, arbetsvillkor osv kostar rätt mycket.
/Magnus
|
| 13 Jan 2016, 15:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
makatech wrote: Att Gibson är så dyra (oftast även begagnade) antar jag mycket har att göra med popularitet än att de har högre kvalitét än tex Fender? Nja, som Magnus skrev så är ju en Gibsongitarr betydligt mer avancerad än en Fender att bygga, dessutom med ibland dyrare exotiska träslag. Detta i 'normalfallet'. Dock ÄR det svårt att omnämna Gibson eller Fender så generaliserande. Båda märkena har gitarren mellan 3000 och 300.000 Kr i sitt sortiment. Det är ganska stor skillnad på Custom Shop och den reguljära produktionen gällande båda i hur man upplever 'helhetskänslan' och kvalitet tycker jag i alla fall, och då blir båda dyrare än importmärkena. Man köper det man gillar och har råd med så är det för de flesta människor och hobbies, att man inte går 'all in' direkt, speciellt om man inte har obegränsade ekonomiska resurser. Över lag har det aldrig funnits så många billiga bra elgitarrer på marknaden som nu, det är jättepositivt. Man behöver inte en dyr gitarr för att spela bra eller skriva bra musik. Där skiljer det liiite mot andra grejer kanske.
| 13 Jan 2016, 21:07 |
|
 |
|
makatech
|
Jag syftar väl framförallt på Gibson Les Paul Standard och Gibson Les Paul Studio (samt i Fender jämförelsen deras Standard och Special serier) i denna diskussion som jämförelser men jag förstår att man ändå inte kan generalisera så, generaliseringar blir oftast fel, sorry. Förstår att Gibson Les Pauls är dyrare att tillverka etc vilket förklarar en del att de är så dyra men inte allt. Att den typen av gitarrer (Les Pauls samt Les Pauls kopior) är så dyra att tillverka gör i och för sig priserna hos tex Green och Epiphone än mer imponerande, det gör att det blir en sådan brutal prisskillnad. Men visst, det är summan av alla detaljerna, delarna, träval, setupen, tillverkningen, precisionen etc som gör det och det ska så klart vara vassare på en Gibson Les Paul (vilket jag inte tvivlar på) samt att man betalar en bra slant för märket och tillverkningsland också. Sedan finns det ju flera tillverkare som faktiskt tillverkar dyrare premium kopior av Les Paul också (inklusive Green själva) och att jämföra dessa mot riktiga Gibsons är säkert en väldigt mycket jämnare mera rättvis match, i många fall anser väl folk att kopiorna faktiskt överträffar originalet men då handlar det nog mer om smak och ljud än att man så enkelt kan planka ner på skillnader i kvalitét. Läste tex en tråd här om någon som var fullständigt lyrisk över sin Greco. På sätt och vis har ju även Green gjort som de större märkena, de har en billigare serie och en dyrare Master serie. Angående humbuckers vs singlecoil så hade jag fått för mig att gitarrer utrustade med humbuckers är något populärare än singlecoils nu för tiden, kanske i synnerhet av den yngre generationen men detta kan så klart vara helt fel intryck jag fått? Gibson är ju väldigt stora inom segmentet humbucker utrustade gitarrer och Fender inom segmentet singlecoil utrustade gitarrer. Utbud och efterfrågan brukar ju vara effektivt för att driva upp priser. Jag hade känslan att Gibson generellt är mer eftertraktade än Fenders och att det är en av flera orsaker till det kraftiga prisgapen både på ny samt beg marknaden? Mina intryck kan så klart vara helt uppåt väggarna, men det var så jag tänkte.  Fråga: Är det så att Gibson generellt håller värdet betydligt bättre begagnat än vad Fenders gör? Att komma över mycket fina Fender American Standards (Telecaster och Stratocaster) verkar man kunna göra till drygt ca halva nypriset om man har lite tålamod, är det samma enorma pristapp för tex Gibson Les Paul Standards och Les Paul Studios? Huvudorsaken till den ofta kraftiga prisgapet kanske helt enkelt är att Gibsons är dyrare att tillverka (av olika orsaker) som ni skriver men jag ville förklara mina tankar/teorier i mera detalj.Rent marknadsföringsmässigt tror jag att tillverkare som Green ska satsa betydligt mera på att försöka få till seriösa reviews/tester på deras gitarrer. Gjorde både av tidningar, seriösa gitarrister samt publicera dem både på youtube och på webben. Kommer det fram seriösa positiva reviews/tester på deras gitarrer med gott betyg så lär det ha en kraftigt positivt effekt på försäljningen. Det räcker ju liksom inte med att antyda att de håller Gibson liknande kvalité/ljud, det måste upp till bevis. Om nu inte ägarna är så bra att spela gitarr själva (vilket de skriver här och där på siten) så tycker jag de bör hålla den informationen för sig själva, känns något amatörmässigt, låt duktiga gitarrister spela gitarrerna istället. Kul att det är ett svenskt företag samt att de verkar satsa en del på svensktillverkade pickuper (Lundgren tex).
|
| 14 Jan 2016, 10:28 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
makatech wrote: Jag syftar väl framförallt på Gibson Les Paul Standard och Gibson Les Paul Studio (samt i Fender jämförelsen deras Standard och Special serier) i denna diskussion som jämförelser men jag förstår att man ändå inte kan generalisera så, generaliseringar blir oftast fel, sorry. Förstår att Gibson Les Pauls är dyrare att tillverka etc vilket förklarar en del att de är så dyra men inte allt. Att den typen av gitarrer (Les Pauls samt Les Pauls kopior) är så dyra att tillverka gör i och för sig priserna hos tex Green och Epiphone än mer imponerande, det gör att det blir en sådan brutal prisskillnad. Men visst, det är summan av alla detaljerna, delarna, träval, setupen, tillverkningen, precisionen etc som gör det och det ska så klart vara vassare på en Gibson Les Paul (vilket jag inte tvivlar på) samt att man betalar en bra slant för märket och tillverkningsland också. Sedan finns det ju flera tillverkare som faktiskt tillverkar dyrare premium kopior av Les Paul också (inklusive Green själva) och att jämföra dessa mot riktiga Gibsons är säkert en väldigt mycket jämnare mera rättvis match, i många fall anser väl folk att kopiorna faktiskt överträffar originalet men då handlar det nog mer om smak och ljud än att man så enkelt kan planka ner på skillnader i kvalitét. Läste tex en tråd här om någon som var fullständigt lyrisk över sin Greco. På sätt och vis har ju även Green gjort som de större märkena, de har en billigare serie och en dyrare Master serie.Angående humbuckers vs singlecoil så hade jag fått för mig att gitarrer utrustade med humbuckers är något populärare än singlecoils nu för tiden, kanske i synnerhet av den yngre generationen men detta kan så klart vara helt fel intryck jag fått? Gibson är ju väldigt stora inom segmentet humbucker utrustade gitarrer och Fender inom segmentet singlecoil utrustade gitarrer. Utbud och efterfrågan brukar ju vara effektivt för att driva upp priser. Jag hade känslan att Gibson generellt är mer eftertraktade än Fenders och att det är en stor anledningen till det kraftiga prisgapen både på ny samt beg marknaden? Mina intryck kan så klart vara helt uppåt väggarna, men det var så jag tänkte.  Fråga: Är det så att Gibson generellt håller värdet betydligt bättre begagnat än vad Fenders gör? Att komma över mycket fina Fender American Standards (Telecaster och Stratocaster) verkar man kunna gör till runt ca halva nypriset om man har lite tålamod, är det samma enorma pristapp för tex Gibson Les Paul Standards och Les Paul Studios? Huvudorsaken till den ofta kraftiga prisgapet kanske helt enkelt är att Gibsons är dyrare att tillverka (av olika orsaker) som ni skriver men jag ville förklara mina tankar/teorier i mera detalj.Det finns absolut kopior som är på nivå, eller överträffar originalet. Men oftare är det kopieköpares behov av att framhålla för allt och alla hur mycket bättre grejer de har fått för mycket mindre pengar. "Där går du i din dyra Gore Tex jacka när jag köpte min Ullared Gore Pex jacka som är minst lika bra, troligen bättre, för bara 800:-. Man blir bara lurad om köper märken". Vilket egentligen betyder. "Jag svettas och fryser om vartannat för att jag var snål och trodde jag kunde komma billigt undan, det gör inte du. Egentligen är min högsta dröm en riktig Gore Tex jack". Applicera på vilken sorts pryl du vill. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 14 Jan 2016, 11:29 |
|
 |
|
woodstock
|
Magnus Olsson wrote: Det finns absolut kopior som är på nivå, eller överträffar originalet. Men oftare är det kopieköpares behov av att framhålla för allt och alla hur mycket bättre grejer de har fått för mycket mindre pengar.
"Där går du i din dyra Gore Tex jacka när jag köpte min Ullared Gore Pex jacka som är minst lika bra, troligen bättre, för bara 800:-. Man blir bara lurad om köper märken".
Vilket egentligen betyder. "Jag svettas och fryser om vartannat för att jag var snål och trodde jag kunde komma billigt undan, det gör inte du. Egentligen är min högsta dröm en riktig Gore Tex jack".
Applicera på vilken sorts pryl du vill.
/Magnus Det här är en väldigt bra analogi på flera sätt (och dessutom är det inte så långt mellan Ullared och Smålandstenar...)
|
| 14 Jan 2016, 12:32 |
|
|