View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 14:22

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gitarrljud på "Rock or bust" AC/DC 
Author Message

Post Gitarrljud på "Rock or bust" AC/DC
Jag tappade intresse för bandet för många år sedan. Fick dock höra senaste plattan och kunde bara konstatera; Åh, herre min skapare vilket sagolikt bra kompgitarrljud! Fullkomligt fenomenalt i mina öron. Någon som vet vad man använt för stärkare o uppmikning?

01 Aug 2015, 22:33
Profile

Post Re: Gitarrljud på "Rock or bust" AC/DC
Check out SoloDalla!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=rOcgtHTlz6U

plexi

01 Aug 2015, 23:07
Profile ICQ YIM WWW

En Schaffer Replica vill man ju onekligen testa även om det var grundljudet(stärkaren) jag främst undrade över

02 Aug 2015, 00:06
Profile

På SoloDallas hemsida kan du läsa allt från vilken Marshalltopp till vilket plektrum som används!

plexi

02 Aug 2015, 08:06
Profile ICQ YIM WWW

pleximaster wrote:
På SoloDallas hemsida kan du läsa allt från vilken Marshalltopp till vilket plektrum som används!

plexi

Jag hittade inte den infon utan enbart lovsång om den pedal/stärk dom säljer.
Jag är skeptisk till alla såna här magiska boxar som ger dig exakt rätt ljud.

Om Angus är inblandad i detta så blir min första tanke hur mycket han fått betalt?

Kanske storyn stämmer , men jag tycker det är konstigt att man själv hållt på i 35 år i gitarrbranchen
och haft AC DC som husgudar längre än så och inte hört om denna manick tidigare.

Studioreceptet på gitarrljud kan ju vara komplicerat, de allra flesta på den nivån har ju moddade stärkare , blandar olika stärkare i ljudbilden på flera spår osv. Både SRV och Billy Gibbons är exempel på herrar som experimenterade vilt i studion med olika effekter mm.

Möjligt att den här mojängen ger dig ett bra AC DC ljud (det tvivlar jag inte på) men 1200 $ + moms och tull + frakt? blir ju runt 14.000 SEK för en effektlåda. Jag tror det går att ratta in Angus ljud med mer basala grejer faktiskt, om jag hade tiden skulle jag kanske tom ge mig på det.

02 Aug 2015, 09:38
Profile ICQ WWW

Image

02 Aug 2015, 09:51
Profile ICQ WWW

AC/DC var ju tidiga med trådlöst och jag kommer själv ihåg att jag testade några olika system på 80-talet, och helt klart så påverkade dom ljudet något. Tekniken är ju inte "rocket science", utan rätt så basic COM-radio teknik. Att det skulle krävas en burk för över 14-loppor för att härma elektroniken i ett Shaffer trådlöst system tycker jag låter absurt!

02 Aug 2015, 11:53
Profile

Mike Leaf wrote:
pleximaster wrote:

plexi

Jag hittade inte den infon utan enbart lovsång om den pedal/stärk dom säljer.
Jag är skeptisk till alla såna här magiska boxar som ger dig exakt rätt ljud.

Om Angus är inblandad i detta så blir min första tanke hur mycket han fått betalt?

Kanske storyn stämmer , men jag tycker det är konstigt att man själv hållt på i 35 år i gitarrbranchen
och haft AC DC som husgudar längre än så och inte hört om denna manick tidigare.

Studioreceptet på gitarrljud kan ju vara komplicerat, de allra flesta på den nivån har ju moddade stärkare , blandar olika stärkare i ljudbilden på flera spår osv. Både SRV och Billy Gibbons är exempel på herrar som experimenterade vilt i studion med olika effekter mm.

Möjligt att den här mojängen ger dig ett bra AC DC ljud (det tvivlar jag inte på) men 1200 $ + moms och tull + frakt? blir ju runt 14.000 SEK för en effektlåda. Jag tror det går att ratta in Angus ljud med mer basala grejer faktiskt, om jag hade tiden skulle jag kanske tom ge mig på det.

+1

Och dessutom får man ganska maniska vibbar från karln.... lite som den där.... Youtube gitarr säljaren.... Gregor Hilden...

02 Aug 2015, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

Så vad, JTM 45:or, 1959:or och Wizard alltså?

02 Aug 2015, 13:42
Profile

angus själv säger ju att han kör sina stärk (ofta JTM45/100 eller 1959 marshall av 4-hålstyp) med alla kontroller på ca 5 och att han använder sitt schaeffer-system inte bara live utan även i studion. Mal körde ju rätt tidigt på Wizardstärk av Super Bass snitt, vet inte om även angus börjat anv Wizard på senare tid, eller om det bara är en sammanblandning av fakta.

Lyssnar man på Solodallas videor så inser man rätt fort, oavsett upplevd jargong, att killen vet vad han pysslar med. Hans ton är kusligt lik Angus. Att man inte hört om detta tidigare är inte konstigt. Det var inte känt "tidigare" vad som var den speciella ingrediensen i angus ton. Det tar ju rätt mkt tid att snoka fram vad som är vad, och att klona detta sen så att det låter rätt med nya komponenter så att det går att upprepa är ju inget som ngn kan försörja sig på - det tar mao tid. Vad jag vet har killen hållt på med detta under många år sedan tidigt 2000-tal. Jag hörde talas om detta för 4-5 år sen och då hade han prototypen klar.

ang priset, vad kostar en enkel marshallklon, där alla ingredienser sen långt tidigare är väl kända? En Friedman tex?

Blanda inte ihop JTM 45 och JTM 45/100, det är två helt olika stärk.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

02 Aug 2015, 13:54
Profile WWW

I minst en AC/DC-biografi finns anekdoten nedtecknad, att Agnus använde det trådlösa systemet även i studion eftersom han gillade vad det gjorde med ljudet. Och den kom ut långt innan Schaffer-replikan släpptes. Så att Agnus körde med systemet långt innan nyutgåvan av detsamma kom ut är nog klarställt utan rimligt tvivel. Tjänar han något på att figurera ihop med produkten? Ja troligen, men det är han ju inte ensam om...

Dessutom finns ju pedalvarianten för 400 dollar. Den ska ju ha alla de "rätta" kretsarna (en kompressor och en boost om jag minns rätt) och hamnar ju då på någonstans mellan 4500 och 5000 tullat och klart, vilket är dyrt men inte extremt dyrt jämfört med andra "helia gralar" där ute.

02 Aug 2015, 15:17
Profile

Plexiglas wrote:
Det var inte känt "tidigare" vad som var den speciella ingrediensen i angus ton.

Här skulle jag vilja säga att det sitter nog mest i fingrarna (klyscha javisst)

Vill någon dega upp en massa pengar för en box dom tror ska dom få att låta som Angus på BIB så är väl det fine?

Man får ju komma ihåg att detta är business, inte nån sorts ideell forskning i gitarrljud.

02 Aug 2015, 15:51
Profile ICQ WWW

Vill minnas att det var snack om att amplitube användes på den skivan.

Edit: det var visst på black ice. http://www.ikmultimedia.com/news-archiv ... hp?Id=1994

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

Last edited by Walain on 02 Aug 2015, 16:52, edited 1 time in total.

02 Aug 2015, 16:24
Profile WWW

Men vänta lite. Har vi inte tappat fokus i här tråden? Visst var det kompljudet som efterfrågades, alltså Malcolms?

02 Aug 2015, 16:25
Profile ICQ WWW

Shaffer Replica eller inte, hur ofta hör man ett rockljud som är så rent med en helt sanslös strängseparation? Synd att inte fler fattar att en mindre mängd gain får gitarren att låta mer ballsy och träda fram bättre i produktionen.
Men naturligtvis sitter det mesta i fingrarna, vilket man knappt ska behöva nämna...

02 Aug 2015, 16:31
Profile

Herb wrote:
Men vänta lite. Har vi inte tappat fokus i här tråden? Visst var det kompljudet som efterfrågades, alltså Malcolms?

Exakt. Det var om detta jag ursprungligen undrade. Tack.

02 Aug 2015, 16:32
Profile

Herb wrote:

Är det Malcolm som spelar ens på plattan? Jag har för mig att han blev sjuk innan den spelades in.

Edit:

Rock or Bust is the band's first album without founding member and rhythm guitarist Malcolm Young, who left the band in 2014 for health reasons.Malcolm's departure was later clarified by the band and their management, saying that he was officially diagnosed with dementia and will possibly never play again. While Malcolm has writing credits for every track on the album, all of his guitar parts were recorded by his nephew Stevie Young. Malcolm does not appear on the album as a performer.

Verkar vara du (också) som tappat fokus?
Lite förvillande att killen i klippet spelar Angus gitarrdelar från BIB när tråden eg handlar om Stevie Youngs gitarrljud på Rock or Bust.

02 Aug 2015, 17:09
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Herb wrote:

Är det Malcolm som spelar ens på plattan? Jag har för mig att han blev sjuk innan den spelades in.

Det är åtminstone inte Angus. Redan i ditt första inlägg började du namedroppa den lille med skoluniformen. Så om du nu kan vara så vänlig att åtminstone hålla dig till topic, AC/DC:s kompljud, så blir åtminstone jag glad och nöjd. Fokus!

02 Aug 2015, 17:44
Profile ICQ WWW

Herb wrote:
Så om du nu kan vara så vänlig att åtminstone hålla dig till topic, AC/DC:s kompljud, så blir åtminstone jag glad och nöjd. Fokus!

Ta det inte så allvarligt, var bara lite kul att du högg på det men samtidigt har helt fel angående Malcolm.

Angående sakfrågan så är det helt omöjligt att veta vem det är som på vilken låt.
Kan likaväl vara Angus som Stevie eller nån annan spelar kompet.

Att Stevie får cred för det är inte liktydigt att han spelar alla delarna, däremot Malcolm verkar uteslutet för han var inte ens där.

02 Aug 2015, 18:34
Profile ICQ WWW

Det blir känsligt igen, he he.

Kul att folk blir så engagerade.

02 Aug 2015, 18:51
Profile

Fingers on fire wrote:
Det blir känsligt igen, he he.

Kul att folk blir så engagerade.

Ja det spårade ur direkt med den där 'Dallas' gubben.

För att återgå till huvudfrågan så är det väldigt svårt att svara på vad man använt om dom inte specifikt uttrycker det själva, inte ens då kan man lita på det fullt.

Band och gitarrister på den här nivån
är ofta bundna i olika avtal till tillverkare och skulle inte erkänna om man använt någon annans prylar.

Grundreceptet är väl Gretsch och Marshall uppmickat i studion om man ska ta en gissning. Sen räcker det ju inte med att veta vilken stärkarmodell heller då alla låter individuellt lite olika. Jag tror det bästa man kan göra av detta är att ta till sig hur det låter och försöka få till ett liknande ljud men liknande prylar om man nu vill det.

Tycker AC DC alltid haft sparsamt med gain på sina plattor ända sen 70-talet och det ger bra resultat genom högtalarna. Live tycker jag ofta varit vassare men det är ju ganska vanligt fenomen.

Att Angus använt den där manicken på några lead tracks har han själv bekräftat tydligen, men att det skulle vara mer än vilken clean boost som helst, tja...... man får väl tro vad man vill om det.

Huruvida Stevie också använde den?

02 Aug 2015, 19:02
Profile ICQ WWW

Rätt bra artikel om Malcolm

http://www.theguardian.com/music/musicb ... nd-economy

Att det blir lite känsligt i tråden är för min del pga att AC varit husgudar sen 70-talet för mig, har snott varenda lick
från Angus. Sett dom massor av ggr Live. Sen det som hänt med Malcolm är ju tragiskt.

Om man vill veta lite om deras turnéer och prylar så är Dregen en bra källa.. dom turnerade med AC DC hyffsat nyligen.
Inget som direkt finns på nätet dock.

02 Aug 2015, 20:54
Profile ICQ WWW

Shaeffersystemet används väl bara på Angus solon (enligt wikipedia och inlägg på forum av mr dallas själv) och är i så fall aldrig inblandat i något kompgitarrljud!

http://www.marshallforum.com/backstage/ ... -bust.html

02 Aug 2015, 22:01
Profile

Quote:
Ta det inte så allvarligt, var bara lite kul att du högg på det men samtidigt har helt fel angående Malcolm.

:twisted: :oops:

03 Aug 2015, 00:18
Profile ICQ WWW

Det här kan arta sig till en klassisk Bojen-tråd :)
För att peta i en pinne till i brasan: Hur svårt kan det va? (rent rattningsmässigt alltså) Halvfisiga mickar rätt in i en mossig Marshall, passa sig för att gaina på för mycket...och här kommer det kritiska, lira med en jävla attityd och se för fan till att få till attacken rätt annars är du i gubb-träsket fortare än du hinner lira intro-E:t i TNT! :mrgreen:

03 Aug 2015, 00:55
Profile

Mike Leaf wrote:
Image

Tydligen taskiga pensionsvillkor som rockenrollstjärna, och i mitt fall gitarrgud sedan jag såg dem på Göta Lejon med Bon Scott.
...men va fan, alla är vi horor, alla utom mamma! :mrgreen:

03 Aug 2015, 04:08
Profile

Man kan inte lita på någonting längre. "For all I know" kan alla kompgitarrer på AC/DCs samtliga inspelningar från 1977 vara lagda med Norums strata.

03 Aug 2015, 10:07
Profile

Ursäkta trådslakten men den där Janne Schaffer replikan alltså.. Kan inte låta bli att tycker att det känns lite fånigt att den ryms i en pedal men även görs i en stor burk med högre prislapp. Ja om det nu är exakt samma krets så blir det ju bara formatet man betalar en väldig massa extra för. Någon som provat? Kan det var så mycket mer än en clean boost med kompressor.. Alltså kan man nå likande resultat bara genom att göra en kompressorpedal med volymen högt uppdragen?

03 Aug 2015, 10:46
Profile

dr.drygh wrote:
Det här kan arta sig till en klassisk Bojen-tråd :)
För att peta i en pinne till i brasan: Hur svårt kan det va? (rent rattningsmässigt alltså) Halvfisiga mickar rätt in i en mossig Marshall, passa sig för att gaina på för mycket...och här kommer det kritiska, lira med en jävla attityd och se för fan till att få till attacken rätt annars är du i gubb-träsket fortare än du hinner lira intro-E:t i TNT! :mrgreen:

+1
Givet!!

gretsch mickar är rätt låg output o man hör ju generellt att han kör med låg gain dessutom, jättehäng? vetefan, det är ju kompgitarren..men strängseparationen kommer ju naturligt utan dist så att säga ;D

sen om angus då o det trådlösa, den boostar och komprimerar ljudet, så det borde gå rätt bra med en compressor o en boost för att komma åt angus lågdistade ljud med häng..

03 Aug 2015, 13:12
Profile

Svullo wrote:
Ursäkta trådslakten men den där Janne Schaffer replikan alltså.. Kan inte låta bli att tycker att det känns lite fånigt att den ryms i en pedal men även görs i en stor burk med högre prislapp. Ja om det nu är exakt samma krets så blir det ju bara formatet man betalar en väldig massa extra för. Någon som provat? Kan det var så mycket mer än en clean boost med kompressor.. Alltså kan man nå likande resultat bara genom att göra en kompressorpedal med volymen högt uppdragen?

håller med fan, det borde räcka, så gjorde jag för att få angus ljud redan innan jag läste om solodallas o schaffergrejen ;)

03 Aug 2015, 13:13
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next