|
| Author |
Message |
|
woodstock
|
 Re: Gibson Smiley no more
holmis63 wrote: woodstock wrote: Bidrar säkert att man ser lagade Gibson för att de är värda att laga. Sedan kan konstruktionen säkert diskuteras. Men den gör sitt jobb under någorlunda normala omständigheter. Å andra sidan ser man sällan eller aldrig en Gibson med vriden hals, skorrande dragstång, puckel på 14:e eller lyft på 16-22:e band, dragstång som bara går runt. Något många andra märken visar upp betydligt oftare. Även på relativt dyra gitarrer. Konstruktionen gör sitt jobb kanonbra så länge den inte går sönder, det är därför det retar mig så, jag har en enkel es120t från 65 i lysande skick, den är helt enkelt underbar att spela på, men jag har slutat ta ut den ur huset pga noja för att halsen ska gå av Min polare lånar den ibland när vi spelar in, traumatiskt Och jag vet, den är inte värd nån förmögenhet, men den är som en god vän, man riskerar inte hälsan på en sån Nån svindyr Gibson tänker jag inte skaffa mig (inbillar jag mig) av samma orsak. Men då handlar det inte om halsen, mer om huvudet?
|
| 28 Jan 2015, 20:34 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
holmis63 wrote: woodstock wrote: Bidrar säkert att man ser lagade Gibson för att de är värda att laga. Sedan kan konstruktionen säkert diskuteras. Men den gör sitt jobb under någorlunda normala omständigheter. Å andra sidan ser man sällan eller aldrig en Gibson med vriden hals, skorrande dragstång, puckel på 14:e eller lyft på 16-22:e band, dragstång som bara går runt. Något många andra märken visar upp betydligt oftare. Även på relativt dyra gitarrer. Konstruktionen gör sitt jobb kanonbra så länge den inte går sönder, det är därför det retar mig så, jag har en enkel es120t från 65 i lysande skick, den är helt enkelt underbar att spela på, men jag har slutat ta ut den ur huset pga noja för att halsen ska gå av Min polare lånar den ibland när vi spelar in, traumatiskt Och jag vet, den är inte värd nån förmögenhet, men den är som en god vän, man riskerar inte hälsan på en sån Nån svindyr Gibson tänker jag inte skaffa mig (inbillar jag mig) av samma orsak. Känner igen det där med att inte ta ut sin äldre gitarr. Jag har en Les Paul Custom 50talare som fick va med ute då och då förr om åren Men den har inte varit utanför huset på många år nu , lite synd faktiskt för det är ett fantastiskt instrument. Är också lite nojig för halsbrott , men hemma får den en hel del speltid och det räcker för mig. Har även en del nyare LPs som jag inte bryr mig det minsta om egentligen men vill iallafall inte att dom ska gå sönder. Spelar en del ute och en närgången full publik e nog inte det optimala mötet med ett kärt instrument.
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
|
| 28 Jan 2015, 20:48 |
|
 |
|
holmis63
|
woodstock wrote: Men då handlar det inte om halsen, mer om huvudet? Oftast är det i övergången hals-huvud man ser brott och sprickor, och det jag menade i ovanstående. Eller menar du vännen jag skrev om 
|
| 28 Jan 2015, 20:51 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Gibson55 wrote: Jag har en Les Paul Custom 50talare som fick va med ute då och då förr om åren
Men den har inte varit utanför huset på många år nu , lite synd faktiskt för det är ett fantastiskt instrument. Är också lite nojig för halsbrott , men hemma får den en hel del speltid och det räcker för mig. . Det är ju synd att inte ta ut den av den anledningen , det går ju att laga snyggt OM olyckan skulle vara framme och på svart kommer det inte ens synas alls om man gör det rätt, men jag förstår ändå hur du tänker.
| 28 Jan 2015, 20:54 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Mike Leaf wrote: Gibson55 wrote: Jag har en Les Paul Custom 50talare som fick va med ute då och då förr om åren
Men den har inte varit utanför huset på många år nu , lite synd faktiskt för det är ett fantastiskt instrument. Är också lite nojig för halsbrott , men hemma får den en hel del speltid och det räcker för mig. . Det är ju synd att inte ta ut den av den anledningen , det går ju att laga snyggt OM olyckan skulle vara framme och på svart kommer det inte ens synas alls om man gör det rätt, men jag förstår ändå hur du tänker. Jodå nog e det synd alltid men jag skulle nog inte vara bekväm på scen med den pga av nojan. Spelar mest på en R7 som börjar bli härligt inspelad , men inte i närheten av Customen. Man kanske inte ska bry sig så mycket egentligen , det är ju bara en gitarr.
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
|
| 28 Jan 2015, 21:20 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Jätte snyggt jobb ! Men jag är oenig med dig med val av lim, epoxy är en big no no på det stället .
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 28 Jan 2015, 22:21 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Rättelse: "Epoxy är en big no no på det stället enligt min mening". Skämt åsido. Jag har limmat många huvuden med epoxy och jag har hittills inte fått någon i retur. Jag har använd flera andra, mer politiskt korrekta, lim och det har hänt att sprickan gått upp med två andra limtyper. Så strukturellt finns det inget att anmärka på vad gäller användandet av Epoxy, det håller och det håller i det långa loppet också. Skulle limmet kunna påverka tonen? Tveksamt att någon skulle kunna avhöra skillnaden i ett blindtest. Så mitt val är enkelt och baserat på personlig erfarenhet. Men det gör inte att det är det enda rätta sättet att göra detta. Det är bara rätt för mig och i förlängningen mina kunder.
|
| 28 Jan 2015, 23:06 |
|
 |
|
woodstock
|
holmis63 wrote: woodstock wrote: Men då handlar det inte om halsen, mer om huvudet? Oftast är det i övergången hals-huvud man ser brott och sprickor, och det jag menade i ovanstående. Eller menar du vännen jag skrev om  Jag menade nog mer att problemet även är av mer psykologisk natur.
|
| 28 Jan 2015, 23:38 |
|
 |
|
woodstock
|
Peter Naglitsch wrote: Rättelse: "Epoxy är en big no no på det stället enligt min mening". Skämt åsido. Jag har limmat många huvuden med epoxy och jag har hittills inte fått någon i retur. Jag har använd flera andra, mer politiskt korrekta, lim och det har hänt att sprickan gått upp med två andra limtyper. Så strukturellt finns det inget att anmärka på vad gäller användandet av Epoxy, det håller och det håller i det långa loppet också. Skulle limmet kunna påverka tonen? Tveksamt att någon skulle kunna avhöra skillnaden i ett blindtest. Så mitt val är enkelt och baserat på personlig erfarenhet. Men det gör inte att det är det enda rätta sättet att göra detta. Det är bara rätt för mig och i förlängningen mina kunder. Man kan kanske anta att epoxilim fyller bättre. Vitlimmer och liknande bygger på absolut kontakt mellan ytorna. Inte säkert att det blir det vid oregelbundna brott hur mycket man än tvingar.
|
| 28 Jan 2015, 23:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Amp Healer wrote: Men jag är oenig med dig med val av lim, epoxy är en big no no på det stället . Ditt inlägg skulle bli mycket intressantare och mer informativt om du orkar utveckla varför det är ett 'big no no'
| 29 Jan 2015, 09:42 |
|
 |
|
susy
Joined: 12 Dec 2008, 19:31 Posts: 630 Location: Västertorp, S Stockholm.
|
R.U. Sirius wrote: Verkligen snyggt jobb. Extra imponerande med finishen. (Jag vet hur svårt det är.)
Får du verkligen in ordentligt med epoxy i sprickan? Jag har alltid använt Titebond till denna typ av skador, till och med lite utspätt med vatten ibland. (Naturligtvis nyfikenhet, inte kritik på något sätt.)
/Uffe Ska bara tipsa om att det finns Epoxy som är riktigt "rinnig" som standard, och som kan förtjockas efter behov. Den här är väl den vanligaste och går att köpa i båttillbehörsaffärer. http://www.westsystem.com/ss/
|
| 29 Jan 2015, 15:44 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Mike Leaf wrote: Amp Healer wrote: Men jag är oenig med dig med val av lim, epoxy är en big no no på det stället . Ditt inlägg skulle bli mycket intressantare och mer informativt om du orkar utveckla varför det är ett 'big no no' Epoxy ger en för hård fog och bör därför inte användas på ett sånt utsatt ställe som halsen . En för hård fog ökar risken att det spricker upp brevid fogen när /om man skulle få ett slag på halsen igen, nä vid ovan lagning gäller Titebond . Hade halsen varit sprucken 90 grader åt andra hållet så hade det däremot varit bra med epoxy. Sen att det skulle vara "big no no" var väl skrivet lite provokativt Visst man kan använda epoxy till en ovan lagning, men " di gamle " lärde mig/avråde mig från det. Detta med lim typer kan nog lätt bli som diskutera 2K lack kontra cellulosa lack.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 29 Jan 2015, 16:12 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Peter! Var köper du epoxy och vilken sort använder du?
|
| 29 Jan 2015, 17:49 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Nu fattar jag inte, skulle titebond "flexa" i själva fogen och då hindra halsen från att gå av i trät som omger fogen? Låter inte helt vetenskapligt faktiskt. Tittar man i denna test: http://www.oldbrownglue.com/images/arti ... ue_FWW.pdfså är skillnaderna marginella mellan PVA och Epoxy och att den lilla skillnaden (Epoxy 3,7% starkare fog) skulle göra att en hals lagad med PVA skulle hålla när den lagad med Epoxy skulle brytas av precis intill den gamla limfogen vid nytt fall i backen håller jag för osannolikt. Däremot vet jag av egen erfarenhet att både PVA och flytande hide glue har falerat för mig vid varsitt tillfälle (strängkraften har öppnat upp fogen efter en viss tid!) och att jag aldrig haft det problemet med epoxy. Så baserat helt och hållet på egen erfarenhet fortsätter jag att välja epoxy Jag kör oftast med denna epoxy https://www.lmii.com/products/finishing ... wood-epoxyMen det har t o m blivit Casco i vissa fall. Jag använder alltid långsamhärdande epoxy eftersom den blir starkast.
|
| 30 Jan 2015, 17:08 |
|
 |
|
woodstock
|
|
| 30 Jan 2015, 18:04 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Jupp, det var det testet jag länkade till i förra posten 
|
| 30 Jan 2015, 22:59 |
|
 |
|
woodstock
|
Peter Naglitsch wrote: Jupp, det var det testet jag länkade till i förra posten  Ja, det ser jag nu. Annat problem med PVA kan vara att fog som är "loose" som testet skriver rör sig när man lägger cellulosalack över. Det gör inte epoxi.
|
| 31 Jan 2015, 01:00 |
|
|