View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 03:14

Reply to topic  [ 23 posts ] 
TV Yellow Dilemma 
Author Message

Post TV Yellow Dilemma
Efter många om och men har jag börjat sakta få fart på ett projekt som jag har haft i tankarna sen 2008. Har sakta samlat på mig tillbehören och försökt komma så nära original material som 50 tals pottar och kondingar och plektrum etc till honduras mahogny som en gång tillhört en väldigt vacker segelbåt och ett stycke väldigt fin sydamerikans rosewood, inläggen kommer att komma från källa i USA.

Jag ska sakta men säkert börja bygga kropp till en Jr LP medans en vän till mig bygger halsen från scratch, för det kräver mer precision och kunskap än vad jag har tillgång till.

Jag har luskat fram ritningar och diverse fakta om modellen från nätet och lyckats komma fram till rätt bra mängd dokumentation om Junior modellen och Gibsons sätt att bygga på den här tiden.

Men vad jag har haft mindre tur med är fakta och dokumentation om just färgen. Den löper omkring i så många nyanser att man får yrsel. Allt från Limegrön till banan gul faller inom spektrumet.

Så jag behöver lite hjälp här, det kan gå vilket som i slutändan. Men om någon av er har haft eller äger en vintage Jr eller har fakta om färgen vore jag väldigt tacksam.

Bild tagen från Gibson forumet från staterna. Ni kan se själva vad jag menar när jag pratar om TV Yellow nyansen nedan. Båda vintage från samma tidsperiod men helt olika i nyans och mättnad i genomskinlighet.

Hur genomskinligt ska jag gå från skala 1-100? Och vilken nyans är mer attraktiv att luta sig åt?

Image
Image
Image
Image
Image

12 Jan 2015, 02:53
Profile

Modellen hette 'Tv Model' och var bara med en pickup, SC eller DC.
Helt enkelt en Junior med annan färg och annat script på huvudet

Färgen kallades 'Limed mahogany' och tillverkades från
början i ett antal olika nyanser , från veteliknande brun till gulare med mer 'see through' i början , därefter mer täckande, dessutom gulnar dom
vidare beroende på att klarlacken gulnar och det sker olika på olika instrument, därav finns ju allt mellan 'beige' och banangul. Det blir nästan
till att välja det man tycker är snyggast. Ska man se något mönster så är väl DC modeller efter 58 gulare än föregående SC modeller.

Termen 'TV yellow' uppkom som smeknamn på LP Specials som också hade 'Limed mahogany' trots att det ej var TV models. Likaså termen 'TV Special' är
ett smeknamn för dessa.

12 Jan 2015, 08:44
Profile ICQ WWW

Post Re: TV Yellow Dilemma
Jag tycker att den grällare, solidare, mera banangula varianten är snyggare och känns mer "rätt" än den blekare och mera genomskinliga (som påminner en del om Fenders blonda färg). Men det baseras mest på att jag känner igen den banangulare färgen mera från bilder och videos med mina idoler (typ Keith Richards, Leslie West och Johnny Thunders).

Gibsons Custom Shop-'57:a verkar vara av den lite blekare senapsgula varianten.

Jag har själv en strippad Junior (från 2001) som jag ska måla i tv yellow, så exakt denna frågeställning står jag själv inför. Jag ska rita/måla lite andra motiv på gitarren också, men bakgrunden ska vara en klassisk tv yellow som jag tänkte blanda till själv med akryl. (Uppepå allt blir det nitrocellulosa.)

12 Jan 2015, 14:57
Profile

LieMfB wrote:

Jag har själv en strippad Junior (från 2001) som jag ska måla i tv yellow, så exakt denna frågeställning står jag själv inför.

Är det en SC eller DC du har då? Dom där vetefärgade kan man nog räkna bort , fanns bara ett fåtal av.

Dom banangula är sent 58 - 60.

Men som sagt finns alla varianter nyanser, om man vill ha en mer teoretisk inblick så kolla i Robb Lawrence första LP bok, där beskrivs det mer noggrannt.
Och varför måla Akryl och sen nitro?

Blir ju enklare och bättre att blanda pigment i nitrolacken och skjuta direkt med den kulör du vill ha.

12 Jan 2015, 15:19
Profile ICQ WWW

Det stämmer inte att det bara var Junior's som var TV yellow, Les Paul Special från "den tiden" var inte ovanlig som TV yellow - både på SC och DC. Visst var det Juniorerna som var de första med TV yellow men det fanns även andra modeller med den färgen.

TV yellow var en färg som användes för att helt vita gitarrer då såg så konstiga ut i gamla svart/vita TV-apparater, i.o.m. att de gjordes gulare så blev de inte så hiskeligt "självlysande" i TV men att de fortfarande såg vita ut i rutan.
Läste en story nånstans om att det i en TV-show med doktorer användes gula doktorsrockar på dem för att det inte fungerade med helt vita, det såg bara konstigt ut i det starka strålkastarskenet som då behövdes.

Visst skiljer det en hel del i nyanser på den gula färgen. Det var i original en svag nyans av lime i färgen.
Från början målades och slipades det i omgångar, sist själva klarlacken då. Senare blev det allt "fetare" gul färg på dem.
Finns även en Limed Mahogany men det är en annan historia.

12 Jan 2015, 16:01
Profile

Sir Realistic wrote:
Det stämmer inte att det bara var Junior's som var TV yellow, Les Paul Special från "den tiden" var inte ovanlig som TV yellow

Som sagt modellen hette 'Tv Model' , Juniors fanns endast i Sunburst.

Samma färg användes på Specials och kallades 'Limed mahogany'

Dom gitarrerna (Specials) kallades aldrig TV av Gibson själva , likaså färgen ej 'Tv yellow' det är senare påhitt.

Men det är klart ska man ta in allt Gibson gjort på senare år så finns det TV yellow av allt , även SG och färgen finsn så i en mängd olika kulörer'

Image

Hittar Du en LP Junior i gult så är det en omlackad (pga dubbla värdet)

12 Jan 2015, 16:04
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Och varför måla Akryl och sen nitro?

Blir ju enklare och bättre att blanda pigment i nitrolacken och skjuta direkt med den kulör du vill ha.

Absolut, håller helt med om att det vore enklare. Men jag ska (delvis) göra ett detaljerat motiv på den, där jag ritar "för hand" med pennor och penslar, som jag gjorde med en Tele för ett par år sedan (viewtopic.php?f=4&t=74349). Jag skulle gärna grunda med en gul nitrosprej, men jag vill inte ha gul bakgrund där jag ska måla själva motiven. En fördel med akryl tänkte jag är att jag faktiskt kan blanda till precis den gula nyans jag vill ha, även om det säkert finns nån tv-gul nitro som jag också skulle tycka var nästan perfekt.

12 Jan 2015, 16:35
Profile

Har inte sett många i sunburst men inte dåligt alls. Nu blev inte beslutet inte alls enklare... visserligen en smaksak men jag vill få det rätt på första gången.

obs bild från två olika gitarrer inte samma.

Attachments:
P1011350_zps68e04ddf (1).jpg
P1011350_zps68e04ddf (1).jpg [ 47.76 KiB | Viewed 4784 times ]
2hp3pc5.jpg
2hp3pc5.jpg [ 52.69 KiB | Viewed 4784 times ]
12 Jan 2015, 21:40
Profile

Mike Leaf wrote:
Sir Realistic wrote:
Det stämmer inte att det bara var Junior's som var TV yellow, Les Paul Special från "den tiden" var inte ovanlig som TV yellow

Som sagt modellen hette 'Tv Model' , Juniors fanns endast i Sunburst.

Samma färg användes på Specials och kallades 'Limed mahogany'

Dom gitarrerna (Specials) kallades aldrig TV av Gibson själva , likaså färgen ej 'Tv yellow' det är senare påhitt.

Men det är klart ska man ta in allt Gibson gjort på senare år så finns det TV yellow av allt , även SG och färgen finsn så i en mängd olika kulörer'

Hittar Du en LP Junior i gult så är det en omlackad (pga dubbla värdet)

Aha, OK. Missuppfattade det hela lite och man lär sig så länge man lever. 8)

Bortsett från TV yellow så har jag i min ägo en cherry red LP Special DC från -59 eller -60. Den var mitt huvudinstrument i många år men numera får hon mest vila.

12 Jan 2015, 22:14
Profile

Realist, hur Fet skulle du säga att halsen är på din Double cut? Är den lika tjock hela vägen eller blir det tunnnare/tjockare ju längre ner man går
Och om det finns en möjlighet, tror du att du kan ta en titt på pottarna och kondingen, kanske lägga upp en bild av lödningen? Om det inte är för mycket.

Innan jag startade så trodde jag att alla Gibson från den här tiden var lödda med PIO, men jag har sprungit på många olika blandningar. En del i Bivax till och med.

Jag har tillgång till två kondingar med bivax från denna tid, oprövad. Om någon vet hur det låter till skillnad till PIO eller keramiska uppskattar jag infot

12 Jan 2015, 22:26
Profile

Heisenberg wrote:
Jag har tillgång till två kondingar med bivax från denna tid, oprövad. Om någon vet hur det låter till skillnad till PIO eller keramiska uppskattar jag infot

Vill inte starta nån kondingsdiskussion men jag säger det här ändå: Jag tror/tycker att värdet på kondingen gör större skillnad än vad den är tillverkad i. Har du mätt upp de två du har? Gamla kondingar kan ju ge vilket värde som helst..

12 Jan 2015, 22:30
Profile

Absolut, helt rätt. Båda är 0,022 på värde. Medveten om att värdet är det viktiga men vad den är gjord av har betydelse också. Keramiska brukar jag normalt undervika som regel för det får ljudet att låta så dovt och platt, som om man lagt en tjock matta över stärkaren.

PIO, oberoende på tillverkare , har en mycket naturligare eller rättare sagt låter en mycket naturligare ljud komma ut när man rullar ner ton kontrollen.

Jag leker ofta med tonkontrollen och det är viktigt för mig att kunna skrolla ner ända till 1 och få bra ljud. Nu vet jag inte varför man slutade att tillverka dem i Bivax, kanske produktionen inte höll kvalitén, I don´t know.

Men Bivax har något väldigt speciellt, kan inte riktigt sätta fingret på det men det låter gitarren att låta mer "Vintage"

12 Jan 2015, 22:46
Profile

Heisenberg wrote:
Absolut, helt rätt. Båda är 0,022 på värde. Medveten om att värdet är det viktiga men vad den är gjord av har betydelse också. Keramiska brukar jag normalt undervika som regel för det får ljudet att låta så dovt och platt, som om man lagt en tjock matta över stärkaren.

PIO, oberoende på tillverkare , har en mycket naturligare eller rättare sagt låter en mycket naturligare ljud komma ut när man rullar ner ton kontrollen.

Jag leker ofta med tonkontrollen och det är viktigt för mig att kunna skrolla ner ända till 1 och få bra ljud. Nu vet jag inte varför man slutade att tillverka dem i Bivax, kanske produktionen inte höll kvalitén, I don´t know.

Men Bivax har något väldigt speciellt, kan inte riktigt sätta fingret på det men det låter gitarren att låta mer "Vintage"

Detta har diskuterats i kilometerlånga trådar, det ska teoretiskt inte kunna vara någon skillnad vilket det finns tester som visar, sen finns det dom
som ändå själva hör skillnad.

Det är nog andra faktorer i spel än du tror kanske? Har du kontrollmätt de kondingar du testat?

Bumble bees kom först 56 de första åren var det dom bruna 'phone book' varianten.
sen finns undantag också.

Att skillnaden skulle vara som att 'lägga en matta över stärkaren' för att du byter konding till annan typ är ju knappast rimligt, eller går rättare sagt inte
att förklara på ett vetenskapligt sätt.

12 Jan 2015, 22:54
Profile ICQ WWW

Heisenberg wrote:

Efter x antal år så kan värdet på din konding (om du ej mätt upp den) vara va fasiken som helst......

12 Jan 2015, 22:58
Profile

Nu känns det som att vi ändrar kurs, jag ska ta och mäta kondingarna när jag får chans. Men frågan faller mest på nyans och mättnad i genomskinlighet.

Kan inte klamra fast i det att det ska vara så orig som möjligt vid den punkten utan det faller på smaken. Men jag har verkligen svårt att att bestämma mig.

Det viktigaste delen i TV färgen och det alla exemplar har gemensamt verkar vara porfyllningen. För en så ljus mahognytyp vill man framhäva ådringen kan jag tänka mig.

Något som kan likna detta innan lackarbetet börjar
Image

Men borde slutresultatet vara mörkare än det här eller verkar den här nyansen rätt?

Image

bilder är från
http://www.manchesterguitartech.co.uk/2 ... ow-finish/

13 Jan 2015, 00:22
Profile

Heisenberg wrote:
Realist, hur Fet skulle du säga att halsen är på din Double cut? Är den lika tjock hela vägen eller blir det tunnnare/tjockare ju längre ner man går
Och om det finns en möjlighet, tror du att du kan ta en titt på pottarna och kondingen, kanske lägga upp en bild av lödningen? Om det inte är för mycket.

Innan jag startade så trodde jag att alla Gibson från den här tiden var lödda med PIO, men jag har sprungit på många olika blandningar. En del i Bivax till och med.

Halsen är ganska jämntjock men något tjockare emot infästningen.

Så här ser lödningarna ut under luckan;
Image

Och här är anledningen till att hon får vila. Håller på att gå av för 3:e gången.
Image

13 Jan 2015, 10:08
Profile

Wow riktigt snygg. Har provat bumblebees kondingar och det är bra grejer. Hela tre gånger? Det är ändå bra lagat och det måste vara riktigt kul att spela på den.

Jag funderar på att gå en tums tjock hela vägen, men så rund som det går att göra det.

14 Jan 2015, 01:20
Profile

Du har sett denna, eller: http://www.mylespaul.com/forums/luthier ... orial.html
Tyvärr är bilderna borttagna (gammal tråd) men själva processen finns bra beskriven i texten.

Överst i denna tråd finns en extremt bra ritning på en JrDC: http://www.mylespaul.com/forums/luthier ... r-pdf.html

Lycka till med bygget!

15 Jan 2015, 23:46
Profile ICQ WWW

Det handlar inte så mycket om att färgen är seethrough på dessa. Det är nämligen så att man lade den gula färgen i botten och porfyllde därefter och sist klarlack. Detta är vad som ger intrycket av att de är seethrough.

F.ö tycker jag att den gulare varianten är snyggast, men de får inte bli banangula.
Den här tycker jag är lagom i färgen (är dock en special):
http://3.bp.blogspot.com/-F2FvvuMg838/T ... %2520s.jpg

F.ö tycker jag att om man ska ha tortoise-skydd så är det vit/creme som gäller. på de gula är svart ett måste.

15 Jan 2015, 23:59
Profile

Coolt projekt! Ska du lacka den själv?

26 Jan 2015, 00:39
Profile

Nej sånt kan inte jag, och jag vill inte bara spendera 500kr på rätt andningmask

26 Jan 2015, 02:32
Profile

Heisenberg wrote:
Nej sånt kan inte jag, och jag vill inte bara spendera 500kr på rätt andningmask

Aha! Trodde du hade något utrymme i källaren eller något 8)

26 Jan 2015, 08:31
Profile

BUMP

26 Jan 2015, 14:47
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]