View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 12:59

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad ska jag köpa för pedal till surf/rockabilly? 
Author Message

Post Re: Vad ska jag köpa för pedal till surf/rockabilly?
Man kan väl ha mycket reverb till mycket dist men om man har reverbet före disten (distar med stärkaren och den inte har loop) så blir det enligt mig mindre bra. Dock så funkar det ju att köra med reverbet före om man har måttliga mängder dist från stärkaren, jag kör själv så då vi repar en 5W stärkare gasen i botten och reverbet före stärkaren, dock driver jag på med pedaler om jag skall ha mer dist och då ligger distpedalerna före reverbet och då tycker jag att det funkar, men jag kan få justera mixen och tiden, dwell på reverbet lite beroende på vad vi spelar. Till surf och rockabilly har man ju inga våldsamma mängder dist så där tycker jag det funkar med reverbet före stärkaren.

Om man sen snackar 6G15 så upplever jag de gånger jag prövat detta reverb att det distar i själva reverbet en hel del om man vrider upp dwellkontrollen. 6G15 är ju vad det är och man skall väl inte ta det för ett snyggt studioreverb men det är det väl ingen som gör.

Jag får det ljudet jag vill ha till rockabilly och gammal rock med en liten rörstärkare som får gå hårt och sen räcker det med ett kort slapback delay före stärkaren mer än så behövs inte för mig. Funkar ju också med en större stärkare men då brukar övriga klaga på att det är högt.

05 Jan 2015, 22:33
Profile

Analog Alien - Rumble Seat verkar grym tycker jag :wink:
http://youtu.be/BbqPjWr1eLc

05 Jan 2015, 22:47
Profile

Med min nyinköpta Silvertone/Danelectro som har en lipstick-mick med jävligt hög output från 1957 och EH Holy Grail i min gamla Marshall-häck med gainen nerskruvad låter det rätt i mina öron. Helnöjd tills vidare!

Jakten kan således börja på ett eko från Annu Datzumal!

07 Jan 2015, 13:06
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2