|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Goran
|
 Ergopikk, intryck
Fick fem plektrum av Freppesons Ergopikk igår och drog igång testrunda ganska omgående.
Vad som först tilltalade mig mycket är att dessa plektrum sitter fint i handen, ingen tendens till rotation, vilket är ett otyg. En stor majoritet av plektrum roterar alldeles för lätt men detta har dels en bra yta och dels "fäster" de två piggarna på sidorna perfekt i tummen/pekfingret.
Jag började med 1 mm varianten; den var ungefär av den spänst jag normalt spelar men och det blev kärlek direkt... Kanon! 1,5 mm plektrumet är lite styvare men jag gillar det mycket ändå, detta var nog det plektrum som jag upplevde ha mest aggressiv attack, stenhårt m a o. Kanon det med! 2 mm, lite ovant men man fick väldigt bra "fart" och kontroll när man spelar, inte dumt alls, skulle mycket väl kunna tänka mig ha detta som ett standard plektrum. 3 och 4 mm var lite för tjocka för min nuvarande teknik, men det känns ändå som om det skulle kunna bli mycket användbart att träna upp sig på dessa. Kraftfull attack. Samtliga storlekar "gled" friktionsfritt och fint över strängarna, man har helt enkelt bra flyt, och troligen lite mer fart också. Tog sen ett tjockt, men pyttelitet, Dunlop Jazz och spelade, skillnaden var enorm till Ergopikks fördel. Full kontroll med Ergopikk, Jazz "jazzar" runt och är allmänt knepigt hålla.
Väldigt positiv upplevelse dessa Ergopikk, strålande ergonomi....
Vad tyckte ni som också blev testpiloter?
|
| 31 Dec 2014, 15:03 |
|
 |
|
LabLord
|
 Re: Ergopikk, intryck
Intressant! Googlade men fick fram dessa? http://www.playloud.se/se/art/ergopikk.php Antar att det inte är samma?
|
| 01 Jan 2015, 00:05 |
|
 |
|
Goran
|
Nej det är definitivt inte samma, fick för mig att Freppesson varumärkesskyddat Ergopikk. Vill också tillägga att de tjockare Ergopikk har en otroligt behaglig attack, bright and snappy, som man säger på English. Jämförde med en massa olika plektrum i olika material men inget har denna egenskap i lika hög grad som Ergopikk.
|
| 01 Jan 2015, 09:14 |
|
 |
|
Goran
|
|
| 01 Jan 2015, 12:44 |
|
 |
|
Axewall
|
Goran wrote: http://s201.photobucket.com/user/Freppezon/media/Pamflett_BOLT_zps8738e2bd.png.html Not bad, ser ut som högt skurna damtrosor också! /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 01 Jan 2015, 18:08 |
|
 |
|
albert
|
Tillför de olika "taggarna" nåt, eller är det mest med den långa spetsen man lirar?
_________________ Mats
|
| 01 Jan 2015, 18:49 |
|
 |
|
Freppezon
|
Taggarna är (om man tittar nogrannt) rundade kanter som är till för att göra spelet mer bekvämt i höga hastigheter.
Taggarna är också till för att göra det trevliga att spela tex med både pekfinger/långfinger för tex akustiskt, ukulele, etc.
Man kan spela på taggarna (om man vill) men det är inte det primära...
|
| 01 Jan 2015, 23:00 |
|
 |
|
DonRobin
|
Jag ska testköra de jag fick i helgen, återkommer med intryck!
|
| 02 Jan 2015, 09:26 |
|
 |
|
Cabretta
|
Axewall wrote: Goran wrote: http://s201.photobucket.com/user/Freppezon/media/Pamflett_BOLT_zps8738e2bd.png.html Not bad, ser ut som högt skurna damtrosor också! /Mats Indeed!! Man kanske skulle testa ändå.
|
| 02 Jan 2015, 10:26 |
|
 |
|
Goran
|
Absolut värda en test! Jag fick lite av en nytändning av dessa, gillar både känsla och ton.
|
| 02 Jan 2015, 12:06 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
No need for speed så jag fortsätter med Stig Landströms klassiska plektrum. Dög det åt The Beatles och The Beach Boys så duger det åt mig… 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 02 Jan 2015, 15:00 |
|
 |
|
Bongo Bob
|
Granis67 wrote: No need for speed så jag fortsätter med Stig Landströms klassiska plektrum. Dög det åt The Beatles och The Beach Boys så duger det åt mig…  The Beatles och The Beach Boys hade säkert använt ergopikk om det hade funnits då det begav sig.
|
| 02 Jan 2015, 16:03 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Bongo Bob wrote: Granis67 wrote: No need for speed så jag fortsätter med Stig Landströms klassiska plektrum. Dög det åt The Beatles och The Beach Boys så duger det åt mig…  The Beatles och The Beach Boys hade säkert använt ergopikk om det hade funnits då det begav sig. Hur säker är du på det? 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 03 Jan 2015, 16:19 |
|
 |
|
DonRobin
|
Har nu testat dessa en del och jag gillar dem skarpt. Spelar helst med lite tunnare plektrum och styvheten kan skilja enormt mycket mellan olika fabrikat, jag föredrar ganska styva men tunna plektrum. Ergopikks 1 mm, 1,5 mm & 2 mm är löjligt bra, ligger perfekt i handen och är precis lagom hårda. Materialet är skönt och man har ett ordentligt grepp om dem. Det finns en attack och klarhet i ljudet som försvinner när jag A/B testar mot mina vanliga Dunlop. Det känns även som att man får en klarare ton, framför allt långt upp på halsen, runt 15-bandet och upp. (Körde ett blindtest med flickvännen och hon lyckades höra skillnad hehe.) Kan inte säga mycket om 3 eller 4 mm plektrumen, är inte van vid att spela med så tjocka, men de är säkert kanon de också. Det enda som inte passar mig riktigt är att de är extremt vassa, för min spelstil måste man slipa ner dem lite men det skrev Freppezon att man kanske var tvungen att göra så det är inget jag direkt kan klaga på. Tummen upp 
|
| 05 Jan 2015, 17:28 |
|
 |
|
DNS
|
Glöm inte att jämföra med alldeles nya av den sort som ni nu jämför Erotikk med. Jag minns att jag tyckte ett plektrum tappade tonen helt efter bara ett rep. Det är något med strängsläppet på en mjuk radie som kliar tramsienterna. Sen finns det ju folk som spelar med vad som helst. Då brukar det inte finnas så mycket plektrumdynamik, eller så är ljudet skruvat så anslaget inte hörs.
Yng och jag har fattat.
|
| 05 Jan 2015, 17:44 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|