Ett bygge projekt till julklapp
Fick ett instrument bygge till julklapp. Funderade i några dagar om jag verkligen behövde ett till instrument. Jag kom fram till att om det är något som jag behövde -så var det i så fall en kick ass bas. Har alltid älskat utseendet gamla Fender P-basar. De som jag mest gillat ljudet på; har varit tunga som bly -och de som jag gillat vikten på har haft en för "poppig" ton. Tog några dagar att fundera & skissa ihop specifikationerna till min dröm bas. Kom fram till följande:
Kropp:
- Medium vikt 2 bit swamp ash
- Fender Precision 4 string
- Standard top rout
- Standard Comfort routings (arm + belly)
- String thru
- Vintage Classic 3-tone sunburst
- Lätt relicerad
Hals:
- Kvartsågad lönn -med indian R/W bräda
- 20 band (old school)
- Rostfria 6230 band
- Heel adj T/R
- Graphite support rods
- Standard 10" radius
- Radiused nut slot
- Mother of Pearl board dots
- Mother of Pearl top dots
- Vintage tint tellow lack
- Lätt relicerad
Plektrumskydd:
- Red turtoise P Bass (3 ply)
Ett annat viktigt sak för mig var stallet: Jag skulle bara ha Fender Stu Hamm URGE-stallet! Tonmässigt har jag inte hört något annat stall som ger bättre ton förutsättningar i en bas. Egentligen är stallet ett Fender Deluxe -fast med mycket, mycket bättre sadlar. Mitt mick val tog längre tid -och det var en hel del tankar fram och tillbaka. Men jag bestämde mig slutligen för en Seymour Duncan Quarter Pound split P-mick. Är en riktigt STOR FAN av Marcel Jacob, Billy Sheehan & Cliff Burton! Ville ha liknande, mullrande botten i soundet -som dessa herrar.
jag ville också ge basen en lite mer custom-look. Valde därför att köra förgylld (guld) hardware på den. Försökte utseende -mässigt sikta lite åt detta håll:

Detta är första gången som jag bygger en riktig custom bas åt mig själv. Har kört standard factory line basar av Fender, Rickenbacker & Ibanez typ -fram till nu.
Skulle vara jätte kul att få Bojarnas input om detta Bas -bygge/ projekt.
/ Jonken