View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 13:37

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Fender Kenny Wayne Shepherd Stratocaster? 
Author Message

Post Fender Kenny Wayne Shepherd Stratocaster?
Någon som har, har haft eller testat en sådan och har lite info/synpunkter att dela med sig av? Det som gör att den verkar intressant är att den har lite tjockare nacke, lite större radie och att det är jumboband på den.

Neck Shape: Thick "C"
Fingerboard Radius: 12" (305 mm)
Fret Size: Jumbo

Så vore intressant med lite synpunkter, jag vet att den tillverkas i Mexico men inte var den ligger rent kvalitetsmässigt. Vet egentligen inte vilken kvalite någon Fender har oavsett var den tillverkas. Aldrig ägt någon, det jag har att jämföra med är en Ibanez AF155 och en Ibanez AS103, men vet inte vart Fenders olika modeller ligger jämfört med dom.

Har ingenstans jag kan testa den heller, vet bara att jag helst vill ha lite tjockare nacke än de flesta andra Fender Stratocaster's.

Uppskattar all info ni kan ge. :)

16 Dec 2014, 17:11
Profile

Post Re: Fender Kenny Wayne Shepherd Stratocaster?
Lite fakta o recensioner här:
http://www.musiciansfriend.com/guitars/ ... ric-guitar

Mina Fender MIM är ok efter en grundlig setup. Har dock ingen med tjock hals 12" radie.

16 Dec 2014, 17:44
Profile

Finns en Robert Cray version också som har lite tjockare hals och 9,5 radie (finns både en amerikansk och en mexare), men den har inget svaj.

Kvalitet, tja, den är väl som mex Classic ungefär, dvs. i mitt tycke rätt bra. Med tanke på priset väldigt bra. Har svårt att tänka mig att någon skulle backa från en mexare pga. dålig kvalitet, då är det nog andra saker man stör sig på i så fall.

Om du kan tänka dig en tele så finns ju Bajan med tjock hals. Den mexikanska Thinlinen har också en redig hals. Bajan med 9,5 radie och Thinlinen med 7,25 radie.

Men vill du ha 12 radie och tjock hals så är nog Kenny Wayne Shepherd en av dom få du har att välja på utanför customshopsegmentet.
Tyvärr är dom väl inte så vanliga, därmed inte sagt att dom brukar vara speciellt dyra.

16 Dec 2014, 18:08
Profile ICQ YIM WWW

Tack för infon, ska kolla upp Robert Cray varianten lite mer.

Cabretta wrote:
Har svårt att tänka mig att någon skulle backa från en mexare pga. dålig kvalitet, då är det nog andra saker man stör sig på i så fall.

Är det några speciella grejer du tänker på där?

Tack för länken valvetubes.

Ska försöka testa stratocaster's lite mer och se om det kanske skulle funka med mindre hals, skulle ge ett större urval om "Modern C" var ett alternativ då de flesta verkar ha den formen.

23 Dec 2014, 13:16
Profile

SalkinA wrote:
Cabretta wrote:
Har svårt att tänka mig att någon skulle backa från en mexare pga. dålig kvalitet, då är det nog andra saker man stör sig på i så fall.

Är det några speciella grejer du tänker på där?

Haha...ja.....alltså många vill nog helt enkelt ha amerikanska grejer, det är en känslomässig grej, inget fel med det.

23 Dec 2014, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

Det är en signatur gitarr för KWS personliga sound. I grunden är gitarren anpassad för att liras med tjockare strängar som Kenny kör med: .011, .014, .018, .028, .038, .058 -strängar. Halsen är tjockare för att fixa detta extra drag utan att krokna, -samt mickarna är lindade för att leverera Kenny-sound ur de tjockare strängarna. En planare "12 tums radius med till hörande jumbo band -för lite slickare stränghöjd -och rejäla band att monsterbenda emot. (Detta är i princip exakt samma spec som på Eric Jonhson's signare Strat.) De fetare strängarna ger givetvis ett mycket större strängdrag i instrumentet. För att inte klippa strängar; diggar Kenny att utrusta sina guror med graph Tech -stall sadlar. Detta ger en lite mjukare ton -jämfört med traditionella metall sadlar.

Det köns-mässigt kraftigare AK-soundet ur denna signatur gitarr; är tänkt att i första hand funka bäst genom tonmässigt mer näbbiga Fender stärkare som Kenny själv använder sig av. Att plugga in gitarren i en förstärkare typ som Ex Marshall med tillhörande 4*"12 -cabinet; kan nog många uppfatta som lite "too much"...

Spelmässigt är detta ganska långt ifrån min egna grej både spel & ton -mässigt. Gitarren kräver starka fingrar & en hård attityd (anslag) för att tyglas. Man måste definitivt nöta in sina fingertoppar. Det gör ont; men är säkert värt besväret för alla Kenny fans när de väl har gjort det. Mickarna är förvånansvärt transparanta. Strängtonen finns alltid där -trots att man överstyr lite hårdare. Gitarrens spel känsla känns rejäl & fet.

- GOD JUL! (-Hoppas denna input hjälper.)

/ Jonken

23 Dec 2014, 22:30
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]