View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 01:21

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Epiphone Wilshire 
Author Message

Post Epiphone Wilshire
Köpte mig en Wilshire, billig gitarr gjord i Indonesien, då främst "inspirerad" av att Bengan Dahlen körde på en sån i Fläsket Brinner.
Strax över 2K är inget för en gitarr, och förväntningarna var inte jättestora...
Man, ta mig tusan, både låter den och spelar som en dröm. Kvaliteten är hög, bandarbetet oklanderligt och mickarna så bra att de inte behöver bytas. Lacken är halvmatt och hur snygg som helst, finns inga likheter med Gibson W&F.
Låter som en korsning mellan tele och Les P Jr, om man ska placera den ljudmässigt.
Sannolikt den billigaste gitarr jag köpt som har en kvalitet och användbarhet långt över förväntan, med tanke på priset.
Plus att Batwing huvudet är urläckert :D

Lite fakta:
http://www.epiphone.com/Products/Design ... shire.aspx

07 Aug 2013, 11:15
Profile

Post Re: Epiphone Wilshire
Wilshire är en förbannat cool gitarr!

Den här skulle jag inte tackat nej till
http://www.youtube.com/watch?v=gahO9IlwDEw

07 Aug 2013, 21:59
Profile

Goran wrote:
Köpte mig en Wilshire, billig gitarr gjord i Indonesien, då främst "inspirerad" av att Bengan Dahlen körde på en sån i Fläsket Brinner.
Strax över 2K är inget för en gitarr, och förväntningarna var inte jättestora...
Man, ta mig tusan, både låter den och spelar som en dröm. Kvaliteten är hög, bandarbetet oklanderligt och mickarna så bra att de inte behöver bytas. Lacken är halvmatt och hur snygg som helst, finns inga likheter med Gibson W&F.
Låter som en korsning mellan tele och Les P Jr, om man ska placera den ljudmässigt.
Sannolikt den billigaste gitarr jag köpt som har en kvalitet och användbarhet långt över förväntan, med tanke på priset.
Plus att Batwing huvudet är urläckert :D

Lite fakta:
http://www.epiphone.com/Products/Design ... shire.aspx

Nån affär i Malmö som har dem inne?

07 Aug 2013, 22:15
Profile

har själv en Olympic -67a som är en fröjd att äga..
Attachment:
phpQmKBmMPM.jpg
phpQmKBmMPM.jpg [ 17.05 KiB | Viewed 4683 times ]

07 Aug 2013, 22:25
Profile

Jag älskar utseendet på Wilshire, men den där matta lacken går fetbort för mig. Jag suktade länge efter den och höll på att trycka på köpknappen hos tysken, men backade direkt när jag såg den IRL. Jag vet, jag är kinkig!

07 Aug 2013, 23:21
Profile ICQ YIM WWW

Här har vi en Wilshire in action med MC5:
http://www.youtube.com/watch?v=MM8WRCipZZg

10 Aug 2013, 17:14
Profile

http://www.youtube.com/watch?v=BbI6tXY5YU0

and Johnny Winter too...

10 Aug 2013, 18:49
Profile

Dom där har jag varit på flera gånger, ångrar djupt att jag inte köpte en i slutet på 70-talet, då stod dom inte så högt i kurs vill jag minnas, Halkan hade massor, undrar vart alla tog vägen, man ser sällan nån spela ute på dom.

Reissuen har lite för tunn hals för mej. Annarts en väldigt snygg modell.

10 Aug 2013, 19:04
Profile ICQ YIM WWW

Finns det något enkelt sätt att få mer glans i den matta lacken på reissues?

10 Aug 2013, 19:18
Profile

En snabb koll på eBay visar att de inte är svindyra i original. Cirka 20 papp för en sån med minihumbuckers i perfekt skick, och så kan man få många Wilshires/Coronets i moddat skick och/eller i singlecoilvarianter för så lite som 4-5 tusen.

Här kan man rycka en reissue för 1200 spänn plus frakt:
http://www.ebay.com/itm/EPIPHONE-WILSHIRE-1966-reissue-2012-VERY-CLEAN-Aged-Cherry-/290957582633?pt=Guitar&hash=item43be6c6129

Jag gillar Wilshiren bättre än Gibson Melody Maker som folk här har tjatat om på sistone. Det är en tuffare mer egen modell istället för en Les Paul som blivit alltför avskalad.

10 Aug 2013, 23:08
Profile

Synpunkter på Wilshire "Phant-o-matic" ??
Tycker den är ganska cool.
http://www.epiphone.com/Products/Design ... matic.aspx

12 Aug 2013, 00:15
Profile

jag gillar dom gröna phant-o-matic och
jag erkänner öppet att jag gillar My Chemical Romance.

12 Aug 2013, 00:27
Profile ICQ WWW

rocky67 wrote:
Finns det något enkelt sätt att få mer glans i den matta lacken på reissues?

Nog inga problem polera upp om man vill, lacken är snygg tycker jag som den är. Inte ojämnt och tunt som på Gibson W&F, helt annan klass.

12 Aug 2013, 08:33
Profile

Nu är jag också ägare av en indonesisk Epiphone Wilshire. Och den är lätt bästa gitarr per krona som jag köpt, eller kanske näst bäst efter Aria-basen som jag knep för 900 spänn. :D
Lätt, resonant, låter mycket mahogny, påminner mycket om en SG i akustisk ton och känsla. Precis som Goran säger så är bandarbetet helt fläckfritt. Alla fogar, sadel och sånt är skitsnyggt gjort. Det Bigsbyliknande svajet funkar bra. Enda som bråkar är att E-strängarna har en tendens att hoppar ur rullsadlarna på stallet.

Mickarna är också riktigt bra, även om det frestar lite att testa nån botique-minihumbucker (men orka och ha råd....).

Jag ska nog polera upp min till glans i lacken nån gång, men det är ingen brådska (och jag kommer låta halsen vara matt).

18 Jul 2014, 10:11
Profile

Tack för tipset!

18 Jul 2014, 11:12
Profile

Min bedömning av Wilshire kvarstår, fantastisk gitarr även om man bortser det låga priset
Har inte funnit anledning att byta mickarna, men bytt portar och kablage.

20 Jul 2014, 10:54
Profile

LieMfB wrote:
Nu är jag också ägare av en indonesisk Epiphone Wilshire. Och den är lätt bästa gitarr per krona som jag köpt, eller kanske näst bäst efter Aria-basen som jag knep för 900 spänn. :D
Lätt, resonant, låter mycket mahogny, påminner mycket om en SG i akustisk ton och känsla. Precis som Goran säger så är bandarbetet helt fläckfritt. Alla fogar, sadel och sånt är skitsnyggt gjort. Det Bigsbyliknande svajet funkar bra. Enda som bråkar är att E-strängarna har en tendens att hoppar ur rullsadlarna på stallet.

Mickarna är också riktigt bra, även om det frestar lite att testa nån botique-minihumbucker (men orka och ha råd....).

Jag ska nog polera upp min till glans i lacken nån gång, men det är ingen brådska (och jag kommer låta halsen vara matt).

Rapportera gärna om hur poleringen gått..?..

20 Jul 2014, 10:57
Profile

Jag körde lite med en rubbing från Biltema och resultatet blev jättebra och snabbt gick det.

20 Jul 2014, 21:21
Profile

rocky67 wrote:
Jag körde lite med en rubbing från Biltema och resultatet blev jättebra och snabbt gick det.

Trevligt att höra! Precis så jag också tänkte göra när jag får tid. Har använt Biltemas rubbing flera gånger och det har alltid funkat bra.

21 Jul 2014, 10:50
Profile

Jag har tittat på de där sedan de kom. Jag har länge velat ha en Wilshire, antagligen p g a The Hellacopters, men jag har tyvärr ingen bra ursäkt att köpa en, eftersom jag har det jag behöver när det gäller helmahognygitarrer. Men lik förbannat blir man sugen varje gång man ser en. Och nu när det verkar som de är bra också så blir det ännu värre... :)

22 Jul 2014, 08:32
Profile ICQ YIM WWW

Hade en Whilshire med svaj, löjligt bra för det låga priset. Lätt svinbra och helt okej att lira på! Satte på konverteringsbussningar och stämmisar av vintage klusontyp så såg den helrätt ut också!

22 Jul 2014, 16:25
Profile

LieMfB wrote:

Trevligt att höra! Precis så jag också tänkte göra när jag får tid. Har använt Biltemas rubbing flera gånger och det har alltid funkat bra.

Har Biltema bara en sorts rubbing, så man inte tar fel.....
Och processen, hur görs den lämpligen :?:

23 Jul 2014, 17:16
Profile

Goran wrote:
LieMfB wrote:

Antingen polermaskin med rondell eller vanligt polertrassel!

23 Jul 2014, 17:25
Profile

Little Wing wrote:
Hade en Whilshire med svaj, löjligt bra för det låga priset. Lätt svinbra och helt okej att lira på! Satte på konverteringsbussningar och stämmisar av vintage klusontyp så såg den helrätt ut också!

Den köpte jag av dig, tack för en trevlig affär.
Och tack en trevlig, snygg gitarr för ett extremt bra pris också.
Jag var dock tvungen att låta den gå, ty allt var för "småttigt" på på greppbrädan för mig, mellanrummen mellan strängarna, mensuren.
Och då ska man veta att jag inte har speciellt feta fingrar, stora händer...
Provspela gitarren ordentligt någonstans, innan ni beställer på nätet!

23 Jul 2014, 17:26
Profile

Har de utgått? Jag hittar bara den dyrare varianten med fult huvud.

24 Jul 2014, 18:06
Profile ICQ YIM WWW

Goran wrote:
LieMfB wrote:

Jag vet inte om de har fler, men den enda som dyker upp när man söker på "rubbing" på biltema.se är den som jag använt:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exteri ... ing-36629/

Jag följde instruktionerna på tuben, och det var bara väldigt enkla saker. Jag använde bara trasa (gammal t-shirt) och lite vatten. Man får gno ganska hårt, så man blir rätt trött i armen och fingrarna. Kanske är värt att använda maskin om man har en. Fast det finns en chans att Wilshiren är mer lättpolerad än de nitrolackeringar jag själv gjort.

26 Jul 2014, 14:02
Profile

Nu har jag polerat min Wilshire och kolla vad fin den blev!
Först en work-in-progress:

Image

Sedan slutresultatet:

Image

Image

Använde (som jag skrev om tidigare) Biltemas Rubbing ... svetten lackade men lacken glänste. Inte den absolut blankaste gitarr jag sett, men tveklöst blank och inte ett dugg matt -- och fan vad mycket snyggare den blev! Ser mycket mera ut som en gammal 60-talare, och den röda färgen har på något sätt blivit lite mer cherry-färgad på ett autentiskt sätt. Ironiskt att den som heter "worn" bara ser billigare ut och mindre vintage, men det är väl kanske en ursäkt till att sänka kostnaden.

Provade den nyligen i min nybyggda Plexi 6V6-förstärkare och faaan vad bra den låter. Grymt nasalt humbuckerljud fast med mera diskant och "bite". Älskar mahognyhonket i träet också. Ska försöka ta mig tid att fixa lite ljudklipp inom kort.

25 Jan 2015, 00:57
Profile

_CM_ wrote:
Jag har tittat på de där sedan de kom. Jag har länge velat ha en Wilshire, antagligen p g a The Hellacopters, men jag har tyvärr ingen bra ursäkt att köpa en, eftersom jag har det jag behöver när det gäller helmahognygitarrer. Men lik förbannat blir man sugen varje gång man ser en. Och nu när det verkar som de är bra också så blir det ännu värre... :)

Robert "Strängen" Dahlqvist säljer/annonserar en Wilshire just nu.
Edit: Fel av mig, det är en Crestwood han säljer

25 Jan 2015, 11:22
Profile
Reply to topic   [ 28 posts ]