View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 23:00

Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Drygt ett år sen min första customgitarr aldrig kom fram :( 
Author Message

Post Drygt ett år sen min första customgitarr aldrig kom fram :(
För ungefär ett år sen beställde jag efter att ha hittat en relativt billig gitarrbyggare min absoluta drömgitarr... Neckthrough strata med 24 band, hardtail å allt.

Men... Ja, så fort han skickade bilderna på den färdiga produkten kunde jag se direkt att han hade satt något av dom högsta banden helt snett. Så jag bad om pengarna tillbaka och jag fick det också, så det ska han ha kudos för. Tyvärr verkade han lägga ner helt med gitarrbyggandet efter detta, vilket är lite tråkigt för han verkade ha väldigt bra potential åtminståne.

Såg inga liknande fel på hans andra gitarrer, men ja. Hädanefter kommer jag anlita någon som jag vet (eller iaf enligt internet-snack) gör bra jobb, så jag kommer nog anlita Peter Naglitsch till att bygga ihop en ny version av denna i framtiden. Just nu väntar jag på en custom pickup ifrån killen så får se om den blir så fantastisk som jag hoppas.

Aja, vad tycker ni? (märker först nu efter den vilda tråden om stämskruvar att det är lite för många varv för å vara låsskruvar :mrgreen: )

Image
Image
Image
Image
Image

(jag behåller byggaren anonym)

21 May 2014, 22:21
Profile

Post Re: Drygt ett år sen min första customgitarr aldrig kom fram
Coolt bygge, brukar inte gilla HB-strator annars, men den där var snygg.

Är det den aktuella gitarren alltså?

Kunde han inte bara rätta till felet då? Ny greppbräda iofs, men bättre än att skrota hela bygget?

Känns som väldigt snabba beslut från alla parter? :shock: :mrgreen:

21 May 2014, 22:34
Profile ICQ YIM WWW

Tja, det var den han byggde, som jag fortfarande inte sett i verkligheten. Men om jag ska låta någon annan bygga en, så kommer jag skicka dessa bilder som referens, för jag tänker inte dö förrän jag har en sån där i min ägo 8)

Han tog bort bandet som var felplacerat, å gjorde ny skåra å grejer, men jag tyckte skadan va skedd å ville inte lägga pengar på det då. Trots att jag i annars är väldigt mycket "skräpromantiker" som gillar skräpguror, mot då får dom inte kosta sådär mycket. Lyxgura å skräpgura är två olika saker liksom. Båda kan kännas bra att spela på men den ena måste ju SE bra ut. :mrgreen: tänk typ Eddie Van Halens gura, och Chris Holmes piss-gula Star gura... den såg ju ut som skit men måste ha vart en dröm å lira på förmodligen.

Egentligen hade jag annat jag var tvungen att lägga pengar på just då (skulder å sånt) men fan, GAS-djävulen är starkare än man vill :mrgreen: så jag är glad i efterhand att jag kunde betala dom istället för å ha en gitarr å fortfarande sitta med skulder faktiskt.

21 May 2014, 22:45
Profile

Jag fattar ingenting.

Är det den här gitarren han byggde?
Såg du på bilderna att han satt ett band snett?
Hade du gjort en beställning på en custombyggd gitarr, fått den byggd, insett att du hade skulder att betala, hittat ett snett band, fått alla pengar tillbaka och betalt dina skulder? :shock: :roll: :roll: :?: :arrow:

21 May 2014, 23:46
Profile

Tuff gitarr. Men varför vill man ha lackad hals? Är det för att man spelar så oerhört snabbt att man behöver något som saktar ner en? :wink:

22 May 2014, 03:01
Profile WWW

Bentooshape wrote:
Jag fattar ingenting.

Är det den här gitarren han byggde?
Såg du på bilderna att han satt ett band snett?
Hade du gjort en beställning på en custombyggd gitarr, fått den byggd, insett att du hade skulder att betala, hittat ett snett band, fått alla pengar tillbaka och betalt dina skulder? :shock: :roll: :roll: :?: :arrow:

Skulderna KUNDE (ej dödsviktigt) vänta men såhär i efterhand kändes det som bättre att jag bara betalade dom istället.
Som sagt, GAS-djävulen är ganska svår att stå emot :mrgreen: nu har jag snart inga skulder kvar alls eftersom jag faktiskt stått emot GAS å spontana inköp så när jag är skuldfri ja då kommer det inte finnas nån nåd på gitarr handlandet :mrgreen:

Oakman wrote:
Tuff gitarr. Men varför vill man ha lackad hals? Är det för att man spelar så oerhört snabbt att man behöver något som saktar ner en? :wink:

Därför att jag ej har problem med lackad hals. Nästan alla gitarrer har ju lackad hals, typ Gibson å Fender är det ju ingen som klagar över. Dom Jackson å ESP jag provat med satin-hals är cool men inget jag måste ha. Har satinhals på min ena Warmoth-gura också. Men som sagt, för mej blir det ingen större skillnad.

Jag har inga svettiga händer så mina gitarrhalsar blir aldrig kladdiga. Har spelat på en gura i 10 år som inte visar ett spår av kladd, ända tills en kompis kom förbi å skulle prova den och jag var tvungen att tvätta av skiten haha :twisted:

22 May 2014, 08:00
Profile

Snygg gura, förr så avskydde jag faktiskt vit färg på gitarrer, jävla båtfärg liksom :lol: Fast jag har faktiskt ändrat mig helt och hållet där och vit är min favoritfärg på gitarrer nu, faktiskt den enda solida färgen som jag gillar.

Tycker dock din gitarr skulle bli snyggare med vitt huvud också, eller naturligt utan färg. Även zebra mickar i svart/vit skulle se fint ut. Sen skulle jag personligen inte lacka halsen med vit färg, i alla fall inte om det är glansig lack, det blir lätt klibbigt på sommrarna. Men smaken är som baken, det är det som är så bra med custombyggen, man kan välja det man själv gillar.

Själv funderar jag på nåt liknande fast ändå ganska olikt, den som lever får se hur det går :lol:

22 May 2014, 08:49
Profile ICQ WWW

Jäkligt snygg gura men se till att få reverse headstock på nästa bygge :wink:

22 May 2014, 08:54
Profile

För sådär 20 år sedan höll jag på med att bygga gitarrer. Gjorde ett antal roliga byggen och så. Sen fick jag en beställning på en väldigt specifikt specad gitarr av en väldigt entusiastisk kille i Gbg, som jag sedan byggde i två ex, där det skiljde lite på detaljnivå, bara för att han själv skulle få välja vilken som han föredrog. När jag ringde upp honom och berättade att gitarren (-rna) var klar. Kom det något svamlande om en skatteskuld på 22000:- och att han inte kunde köpa en gitarr av mig, tyvärr... Detta gjorde att jag helt tappade sugen på gitarrbyggandet (åt andra).

22 May 2014, 09:02
Profile ICQ WWW

Magic wrote:
För sådär 20 år sedan höll jag på med att bygga gitarrer. Gjorde ett antal roliga byggen och så. Sen fick jag en beställning på en väldigt specifikt specad gitarr av en väldigt entusiastisk kille i Gbg, som jag sedan byggde i två ex, där det skiljde lite på detaljnivå, bara för att han själv skulle få välja vilken som han föredrog. När jag ringde upp honom och berättade att gitarren (-rna) var klar. Kom det något svamlande om en skatteskuld på 22000:- och att han inte kunde köpa en gitarr av mig, tyvärr... Detta gjorde att jag helt tappade sugen på gitarrbyggandet (åt andra).

Man tar ju betalt i förväg, i alla fall 50% av totalpriset. Ganska knasigt att börja bygga med pengar från egen ficka liksom.

22 May 2014, 09:28
Profile ICQ WWW

Visst kan det vara så, men spelar det någon roll om jag hade fått ge tillbaka förskottet sen i efterhand...? Jag litade helt på personen ifråga när jag satte igång med bygget, och han var väldigt säker på sin sak!

Frisk wrote:
Magic wrote:

Man tar ju betalt i förväg, i alla fall 50% av totalpriset. Ganska knasigt att börja bygga med pengar från egen ficka liksom.

22 May 2014, 09:42
Profile ICQ WWW

Magic wrote:
Visst kan det vara så, men spelar det någon roll om jag hade fått ge tillbaka förskottet sen i efterhand...?

jag skulle inte betalat tillbaka förskottet om jag påbörjat bygget , utan levererat det material etc som beställts till köparen.
Hade gitarren varit klar hade jag inte betalt tillbaka en spänn, utan sålt den till någon annan till reducerat pris (förskottet avdraget)

Sen hade jag nog haft allt detta i ett kontrakt som säljare/köpare skrivit på.

22 May 2014, 10:23
Profile ICQ WWW

Snygg gitarr, fast skallen skulle varit vit.

Med all respekt.
Men jag gissar, och hoppas, att du aldrig kommer att hitta en aktiv byggare här i landet som kommer att bygga en gitarr åt dig efter denna tråden. Att beställa ett bygge och backa när den är klar är inte speciellt snyggt gjort.
Någon har bekostat massor av material, mängder av hardware och ännu mer tid som du bara struntade i för ett fixbart problem.

/Magnus

22 May 2014, 10:44
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:

Med all respekt.
Men jag gissar, och hoppas, att du aldrig kommer att hitta en aktiv byggare här i landet som kommer att bygga en gitarr åt dig efter denna tråden. Att beställa ett bygge och backa när den är klar är inte speciellt snyggt gjort.
Någon har bekostat massor av material, mängder av hardware och ännu mer tid som du bara struntade i för ett fixbart problem.

/Magnus

Ja...jag kan förstå att han upphörde med gitarrbyggandet efter detta.... Men man får hoppas att han kanske hade en annan köpare till denna gitarr, eller behöll den själv. Det är ju ett snyggt bygge, finns nog många som skulle lägga bud på den, men han får ju troligen inte samma pengar som av en beställare.

Känns ju lite tveksamt att blanda in sina övriga personliga skulder som ett argument i dramat :? :? .

22 May 2014, 10:51
Profile ICQ YIM WWW

B.B.A. wrote:
Jäkligt snygg gura men se till att få reverse headstock på nästa bygge :wink:

Har du en automatisk knapp för att skriva "reverse headstock"? :mrgreen:

Magic wrote:

Shit va tråkigt! Men ja, man bör ju ta pengarna i förväg iaf.

Magnus Olsson wrote:

Med all respekt.

/Magnus

Hmmmm, fixbart kanske men jag misstänkte att han mer kunde vara fler fel på den också. Detta var faktiskt hans första gitarr han byggde åt en annan, så det finns inga utomståendes åsikter om hans guror förutom bilder på dom han byggt åt sig själv (som såg bra ut på bild iaf) men jag tänkte igenom det där med att det kanske var så att han kanske hade undermåligt trä, andra frets satt fel (med tanke på större avstånd på dom andra så är det svårare att se) och så vidare... Hålen för strängarna på baksidan var sneda också, och undrar om inte halsmicken sitter felvänd? Det skulle den inte göra enligt uppgift men har inte sett såna där mickar sitta åt det hållet så kanske stämmer. I vilket fall som helst så tror jag inte att han använde kasst trä eller så men jag kunde inte riktigt vara säker heller.

Sedan skulle gitarren förresten gå på strax över 10000 kr bara, medans dom andra byggarna gick på 20000+ vilket jag kände var för mycket då. Men nu skulle jag inte tycka det var för mycket eftersom jag vet mer hur processen går till när man bygger en gitarr tids å materialmässigt, men jag skulle inte beställa nåt numera utan att ha sparat pengar ordentligt. Jag tror inte risken att jag beställer i år eller nästa år är för stor heller för det finns annat i prioriteringslistan

22 May 2014, 11:02
Profile

Magnus Olsson wrote:

Med all respekt.

/Magnus

Hade jag beställt en custom-byggd gitarr med ett band snett monterat, hade jag nog ifrågasatt kvaliteten på hela bygget såpass att jag också hävt köpet. Känns fullständig b-klass av en custom-byggare att göra ett så grundläggande och avgörande fel! Bara att byggaren inte själv upptäckte det, utan att köparen påtalade det, är ju under all kritik. Att det sen råkade sammanfalla med att köparen behövde pengarna till annat, förstod jag bara som ett fall av tur i oturen.

22 May 2014, 11:06
Profile

albert wrote:
Magnus Olsson wrote:

Med all respekt.

/Magnus

Hade jag beställt en custom-byggd gitarr med ett band snett monterat, hade jag nog ifrågasatt kvaliteten på hela bygget såpass att jag också hävt köpet. Känns fullständig b-klass av en custom-byggare att göra ett så grundläggande och avgörande fel! Bara att byggaren inte själv upptäckte det, utan att köparen påtalade det, är ju under all kritik. Att det sen råkade sammanfalla med att köparen behövde pengarna till annat, förstod jag bara som ett fall av tur i oturen.

Fast han fick ju ett pris på den som var hälften av vad andra byggare tar, och han verkar ju införstådd med att det var byggarens första bygge åt utomstående. Man måste ha rimliga förväntningar då, tycker jag.

22 May 2014, 11:11
Profile ICQ YIM WWW

Jo såklart, men när tillåmed Harley Benton gitarrer för 700 spänn har fretsen på rätt plats så...

22 May 2014, 11:14
Profile

Magic wrote:
Visst kan det vara så, men spelar det någon roll om jag hade fått ge tillbaka förskottet sen i efterhand...? Jag litade helt på personen ifråga när jag satte igång med bygget, och han var väldigt säker på sin sak!

Förskottet betalar man inte tillbaka, det skulle jag aldrig någonsin som byggare erbjuda. Materialen kostar, det kommer man liksom aldrig ifrån. Sen om kunden ändrar sig är kundens eget problem. Ska man som byggare behöva bry sig om det, jobbar man gratis? Nej givetvis inte. Jag tror man är lite väl snäll om man gör det. Bygger man en gitarr med hälften förskott så är det ens egen gitarr tills resten av pengarna trillar in, det är ju en tjänst man erbjuder som kostar pengar. Alternativt att man säljer den till någon annan för fullt pris och sen kan man betala tillbaka pengarna till den ursprungliga kunden.

Duger inte det för kund så kan man väl bygga sin egen gitarr om man nu är så jävla duktig.

22 May 2014, 13:26
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Duger inte det för kund så kan man väl bygga sin egen gitarr om man nu är så jävla duktig.

Känns inte "men gör det bättre själv då"-grejen lite utdaterad? :mrgreen:

Hade jag haft kunskaperna och verktygen hade jag ju såklart byggt mej min gura själv (för att det förutom sparade pengar är skoj att fixa egna grejor), men jag litade på någon annan som erbjöd sig kunna göra det istället. Vilket inte var fallet då...

22 May 2014, 13:35
Profile

Cabretta wrote:
Fast han fick ju ett pris på den som var hälften av vad andra byggare tar, och han verkar ju införstådd med att det var byggarens första bygge åt utomstående. Man måste ha rimliga förväntningar då, tycker jag.

Nejdå, ett band som sitter snett är ett sånt allvarligt fel så det inte ska gå att sälja en gitarr i sådant skick. Gitarrer för 500 kr har raka band, antingen skärper man sig eller så skaffar man en CNC-maskin, förhoppningsvis både och. Band som sitter snett är aldrig godkänt oavsett pris. Lite självkritik måste man ha i fall man vill komma nånstans med sina affärer. Folk som säljer dåliga produkter utan att de vet om det eller ännu värre vet om det fast håller tyst om det (luras) förtjänar att gå i konkurs stenhårt. Har otroligt svårt för såna personer, antingen lär man sig göra det man håller på med på professionell nivå eller så låter man det vara en hobby. Man måste dra en gräns, ställa sig själv frågan, klarar jag av detta eller inte? Att sälja en gitarr till en person man inte känner (antar att det var så i detta fall) som första gitarr man gör åt nån annan är ett tecken på dåligt omdöme tycker jag. Man kan ju börja bygga gitarrer på kompisars specifikationer och låta dem testa och få feedback på det sättet först.

Mitt råd till alla som ska skaffa en custom-gura är dock att beställa av någon som är erkänt duktig, det är värt att lägga 10-15000 extra och få en bra gitarr istället för en dålig gitarr.

Med erkänt duktig så menar jag byggare som har byggt åt ganska många folk med bra resultat eller byggt åt erkänt framgångsrika musiker (inte mindre okända musiker för det är inte nödvändigtvis nån garanti för att det är en skicklig byggare.) De flesta som har gjort det har varit med ett tag och har bra rykte annars skulle inte kända musiker ha dessa instrument, troligtvis.

22 May 2014, 13:44
Profile ICQ WWW

Tvåtakt wrote:
Frisk wrote:

Känns inte "men gör det bättre själv då"-grejen lite utdaterad? :mrgreen:

Hade jag haft kunskaperna och verktygen hade jag ju såklart byggt mej min gura själv (för att det förutom sparade pengar är skoj att fixa egna grejor), men jag litade på någon annan som erbjöd sig kunna göra det istället. Vilket inte var fallet då...

Utdaterad? Jag sa det alldeles nyss så uppenbarligen så är det inte utdaterat, det hände idag! :D

Ja gör det bättre själv! Exakt det menar jag och inget annat.

Förväntar du dig att folk ska jobba gratis för dig så kommer du nog bli besviken många gånger i ditt liv :lol:

Som sagt sluta var snål, ta kontakt med en erkänt duktig byggare och få garanti för ett bra instrument.

22 May 2014, 13:50
Profile ICQ WWW

Quote:
Har du en automatisk knapp för att skriva "reverse headstock

Japp, sitter bredvid "gilla-knappen" :mrgreen:

22 May 2014, 13:55
Profile

Och som köpare kan man ju ha som regel att: "låter det för bra för att vara sant så är det nog det".

Om någon erbjuder en customgura för 8000 kr när en likadan kostar tre gånger så mycket hos de flesta andra så kanske man ska överväga att, som sagt lägga ut mer pengar och gå den vägen istället. Det är värt att spara ihop.

Jag har fått lära mig detta den hårda vägen så jag vet vad jag pratar om.

22 May 2014, 13:56
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Tvåtakt wrote:
Utdaterad? Jag sa det alldeles nyss så uppenbarligen så är det inte utdaterat, det hände idag! :D

Ja gör det bättre själv! Exakt det menar jag och inget annat.

Förväntar du dig att folk ska jobba gratis för dig så kommer du nog bli besviken många gånger i ditt liv :lol:

Som sagt sluta var snål, ta kontakt med en erkänt duktig byggare och få garanti för ett bra instrument.

Jo jag vet och jag lärde mej exakt det vid tillfället. Att man får vad man betalar för.

Och även om Magnus Olsson tycker att jag inte ska beställa någon gitarr mer (med risk för att backa när den är klar? Skulle nog inte backa om slutprodukten visade vara det jag önskade...) så kommer jag göra det någon gång i framtiden.

Alternativt bygga själv, men det är väldigt mycket variabler som ska till för att sätta igång och snickra en gura själv, så det ligger längre bort än att bara beställa från någon annan. Oavsett vilket behöver jag jobb så jag har råd på riktigt också.

22 May 2014, 14:24
Profile

Lärdomarna haglar in...
Som alltid om vill man ha på fötterna, så går man till ett företag(enmans eller flermans) och ber om service.

Går man till privatperson att utföra byggen/service så finns inga garantier, åt nåt håll.

Kontra företag kan man alltid processa, mot privatperson är det värre..

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

22 May 2014, 14:48
Profile WWW

Det är ju flera tankar man får när man läser detta (bortsätt från att du är välkommen med en beställning om du gillar micken, annars också :wink: )

Dels så har ju troligen byggaren tagit sig vatten över huvudet. Han är enligt min tolkning en glad amatör med begränsad erfarenhet och begränsad affärsmannaskap. Att han häver köpet utan att fått betalt kan komma av minst två olika saker, dels så kan han mycket riktigt ha varit medveten om flera kvalitetsfel än de vi känner till, men han kan även ha blivit så förtjust i gitarren själv att han inte hade något problem med att behålla den och själv bekosta materialet. Det händer fortfarande mig att jag förälskar mig i vissa av de kundgitarrer jag bygger (jag ljuger, jag förälskar mig i alla gitarrer jag bygger, mer eller mindre, men jag har lärt mig hantera det, man är ju driven av passion från början till slut...).

Dels så är det branchstandard att man tar ut mellan 30 och 60% av priset vid beställningen, man skriver ett ordentligt kontrakt, alternativt har en tydlig och klar elektronisk dokumentation (e-mail o s v) där det framgår att gitarren är byggarens egendom tills full betalning erlagts. Sedan ger man beställaren rimlig tid att "hosta upp" slutbetalningen, faktiskt upp till tre månader hos en del, där gitarren under tiden stannar kvar hos byggaren. På så sätt täcker byggaren i alla fall kostnaden för materiel. Om sedan kunden inte löser ut gitarren på slutet kan man sälja den till vilket pris man nu kan få ut för en custom-gitarr (oftast lägre än för en standardgitarr eftersom den är så personifierad). Själv har jag en av de snyggaste gitarrerna jag byggt kvar efter att kunden gått upp i rök när slutbetalning skulle erläggas. Jag har fått offra min tid, men jag har en riktigt påkostad och snygg demo-gitarr (den är till salu om någon är intresserad...)

Sedan måste även kunden vara involverad i processen. Det är viktigt att man bygger en dialog där man kan stämma av punkter efter vägen. En annan bra grund är en riktigt detaljerad specifikation där man listar allt av betydelse (låstbara stämskruvar t ex) ned i minsta detalj. Jag specar t o m axelbandsknopparna...

Sist men inte minst måste man som kund kunna vara tydlig med att något inte lever upp till färväntningarna. Med det betyder inte med automatik att köpet ska hävas. Byggaren ska få en chans att ordna upp det som ev är fel, alternativt faktisk få valet att bygga en ny gitarr/hals/kropp om felet är på den nivån att det inte går att åtgärda. Allt sådant ska man ha med i kontrakten också. Då slipper man problem i samarbetet och med sånt i ryggen är nog även Tvåtakt välkommen att beställa ett custombygge i framtiden, i alla fall hos mig! :wink:

22 May 2014, 18:08
Profile

Men alltså, det finns inga byggare som föds "erkänt duktiga", alla har via misstag lärt sig succesivt, alla måste börja någonstans med ett första bygge. Om man då får det för halva priset just av denna orsak och sen hittar ett fel som byggaren åtgärdar tycker inte jag att det är mycket att orda om.

Går jag till en lackerare på Bojen (ej Crimson :? :? :? :? ) så kan jag anta att jag får jobbet gjort, men jag bör också anta att det inte blir lika bra som hos Arne Arvidsson. Man får inte jobb till halva priset utan orsak.

10 pannor känns som ett jävla bra pris på en customgitarr. Betänk att det finns Gibson CS där stallen har suttit fel.

22 May 2014, 18:08
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Men alltså, det finns inga byggare som föds "erkänt duktiga", alla har via misstag lärt sig succesivt, alla måste börja någonstans med ett första bygge. Om man då får det för halva priset just av denna orsak och sen hittar ett fel som byggaren åtgärdar tycker inte jag att det är mycket att orda om.

Går jag till en lackerare på Bojen (ej Crimson :? :? :? :? ) så kan jag anta att jag får jobbet gjort, men jag bör också anta att det inte blir lika bra som hos Arne Arvidsson. Man får inte jobb till halva priset utan orsak.

10 pannor känns som ett jävla bra pris på en customgitarr. Betänk att det finns Gibson CS där stallen har suttit fel.

Faktum är att han åtgärdade det "lite", för jag kunde fortfarande urskilja att bandet satt snett. Dvs, det syns på dom bilder som jag har i trådstarten att något av dom högsta banden sitter snett (tror det är 22a av tjugiofyra) och då kan jag säga att det där ser rätt ut i jämförelse till hur det såg ut från början.

Peter Naglitsch wrote:
Det är ju flera tankar man får när man läser detta (bortsätt från att du är välkommen med en beställning om du gillar micken, annars också :wink: )

Dels så har ju troligen byggaren tagit sig vatten över huvudet. Han är enligt min tolkning en glad amatör med begränsad erfarenhet och begränsad affärsmannaskap. Att han häver köpet utan att fått betalt kan komma av minst två olika saker, dels så kan han mycket riktigt ha varit medveten om flera kvalitetsfel än de vi känner till, men han kan även ha blivit så förtjust i gitarren själv att han inte hade något problem med att behålla den och själv bekosta materialet. Det händer fortfarande mig att jag förälskar mig i vissa av de kundgitarrer jag bygger (jag ljuger, jag förälskar mig i alla gitarrer jag bygger, mer eller mindre, men jag har lärt mig hantera det, man är ju driven av passion från början till slut...).

Dels så är det branchstandard att man tar ut mellan 30 och 60% av priset vid beställningen, man skriver ett ordentligt kontrakt, alternativt har en tydlig och klar elektronisk dokumentation (e-mail o s v) där det framgår att gitarren är byggarens egendom tills full betalning erlagts. Sedan ger man beställaren rimlig tid att "hosta upp" slutbetalningen, faktiskt upp till tre månader hos en del, där gitarren under tiden stannar kvar hos byggaren. På så sätt täcker byggaren i alla fall kostnaden för materiel. Om sedan kunden inte löser ut gitarren på slutet kan man sälja den till vilket pris man nu kan få ut för en custom-gitarr (oftast lägre än för en standardgitarr eftersom den är så personifierad). Själv har jag en av de snyggaste gitarrerna jag byggt kvar efter att kunden gått upp i rök när slutbetalning skulle erläggas. Jag har fått offra min tid, men jag har en riktigt påkostad och snygg demo-gitarr (den är till salu om någon är intresserad...)

Sedan måste även kunden vara involverad i processen. Det är viktigt att man bygger en dialog där man kan stämma av punkter efter vägen. En annan bra grund är en riktigt detaljerad specifikation där man listar allt av betydelse (låstbara stämskruvar t ex) ned i minsta detalj. Jag specar t o m axelbandsknopparna...

Sist men inte minst måste man som kund kunna vara tydlig med att något inte lever upp till färväntningarna. Med det betyder inte med automatik att köpet ska hävas. Byggaren ska få en chans att ordna upp det som ev är fel, alternativt faktisk få valet att bygga en ny gitarr/hals/kropp om felet är på den nivån att det inte går att åtgärda. Allt sådant ska man ha med i kontrakten också. Då slipper man problem i samarbetet och med sånt i ryggen är nog även Tvåtakt välkommen att beställa ett custombygge i framtiden, i alla fall hos mig! :wink:

Det du skriver stämmer nog helt :)

Å bra att jag inte är svartlistad på grund av denna tråd :mrgreen: det hade ju inte vart så bra å exkludera en eventuell kund när man som gitarrbyggare ändå inte har så många. Men det kan ta ett tag innan det händer såklart. Jag vill inte vara en av dom som bara går upp i rök när det är dags att "hosta upp" slantar 8)

22 May 2014, 18:44
Profile

Peter Naglitsch wrote:

Bra sammanfattning av hur det bör gå till!
Det är bra för beställaren också att en viss del återstår att betala när gitarren är klar, för att hantera ev situationer när något blir fel.
Jobbigast måste vara kunder som ändrar sig hela tiden under processens gång, ja förutom dom som inte betalar då.

22 May 2014, 19:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next