|
Förbättra stämning genom att byta stämskruvar?
| Author |
Message |
|
Groth
|
 Re: Förbättra stämning genom att byta stämskruvar?
Freppezon wrote: Vad Groth säger är relativt ointressant! Mycket myt och ganska lite med källförteckning och vad som faktiskt är sant. Hur fan skulle jag kunna ha en källförteckning som styrker innehållet i en egenformulerad tes som börjar med "Jag har aldrig varit med om..."?
|
| 19 May 2014, 00:27 |
|
 |
|
Groth
|
Tvåtakt wrote: Har ingen tänkt på att det knappt är någon vibration I HUVUD TAGET efter översadeln??
Ta en öppen ton på gitarren, sen tar ni en öppen ton och håller ett finger mot strängen mellan översadeln å stämskruven... Nada, eller åtminståne MIKROSKOPISKT lite. Bumbi wrote: Ja,det har jag tänkt på,det känns inte  Freppezon wrote: Så ni menar att allting MO och Groth har sagt är fel? -Märkligt då ljudbojen tycks hantera deras åsikter som en hinduisk Gud. Dvs en gris med fjädrar och elektriskt spett.  Nu är du och trampar i fel skåp IGEN, jag har inte nämnt någonting alls (någonsin) som berör detta. Ska du referera till mina inlägg så kan du väl åtminstone kolla vad jag skrivit. Min uppfattning kring detta är att strängens vibrationer överförs till hals och kropp där den faktiskt vibrerar, dvs vid översadel och stallsadlar. Bortanför dessa punkter är jag tämligen övertygad om att man lika skulle kunna gjuta in strängarna i gelehallon utan att det skulle höras någon skillnad. Dvs min åsikt är likadan som Tvåtakts och Bumbis, inte tvärtom som du vill få det till av någon anledning.
|
| 19 May 2014, 00:41 |
|
 |
|
kjelle
|
Freppezon wrote: http://www.guyguitars.com/sv/handbok/strangar.html De spunna strängarnas stämskruvar vridas med hålen i 90 graders vinkel mot halsen. Strängarna lindas runt stämskruvsaxlarna ett varv (håll strängen spänd) och strängändan träs sedan genom hålet ÖVER sig själv på ingångssidan och MELLAN varven på utgångssidan.
På vissa gitarrer får man kompensera för korta (eller långa) stämskruvsaxlar genom att ta färre eller flera strängvarv runt dom, men som tumregel försöker jag att ha minst ett och ett halvt varv och max två-tre varv runt axlarna. Strängarna bör lindas neråt på axlarna. Ibland kan det dock vara vettigt att linda 6:e strängen på en Strata eller Tele uppåt på axeln, för att minska vinkeln över sadeln.Paul Guy har mer än 30 års erfarenhet av strängbyte och intonering. Han servade Bla Slash när han var i Sverige senast 1997 tror jag det var. Jäklar vilket minne man har... Paul Guy har mekat en del gitarrer, liksom alla andra som livnär sig på detta. Men, det ovan är ju inte uppfunnet av PG, går att läsa i vilken gitarrmanual som helst, och stämmer väl med det mesta som sagts av Jonken, MO m fl. Gäller för icke låsbara. När det gäller låsbara, jag lämnade en gura till herr PG för genomgång och lite band touch up. Nya strängar kom på, och se där, PG hade strängat mina Sperzel stämmisar med minimalt med sträng, drygt ett halvt varv. Om det nu skulle bevisa någonting. Kanske endast att PG också kan skilja på låsbara vs icke låsbara.
| 19 May 2014, 10:41 |
|
 |
|
woodstock
|
Groth wrote: Min uppfattning kring detta är att strängens vibrationer överförs till hals och kropp där den faktiskt vibrerar, dvs vid översadel och stallsadlar. Bortanför dessa punkter är jag tämligen övertygad om att man lika skulle kunna gjuta in strängarna i gelehallon utan att det skulle höras någon skillnad. Dvs min åsikt är likadan som Tvåtakts och Bumbis, inte tvärtom som du vill få det till av någon anledning.
Alltså en sträng svänger mellan sadlarna på en gitarr. Varför skulle den bara överföra vibration till själva sadlarna? Men inte vidare genom de delar av strängen som är bakom sadlarna? Strängen är ju dessutom homogen/solid, vibrationen finns ju redan i materialet som dessutom är metall = god vibrationsledning. Strängen vibrerar hela vägen, bara lite olika typ av vågrörelse. Grundsvängningen mellan sadlarna är transversell. Bakom sadlarna växlas den bara till en longitudinell vågrörelse. Den leds vidare genom strängens upphängning. Har man testat att byta stalll/sustainblock på en strata, eller tail piece på en LP av olika material hör man normalt skillnaden tydligt. Skillnaden mellan geléhallon och stål blir ännu större. Antalet varv på stämskruvsstolpen: Den överförda kraften blir inte större av en större överföringsyta som någon var inne på i den här tråden. Om det fungerade så skulle hela jordens energiproblem vara löst nu. Däremot, om man strängar med ökande varv på stolpen neråt, blir vinkeln strängen har bakom sadeln större. Det ökar trycket på sadeln och vibrationsöverföringen till sadeln blir bättre. Förhållandevis mer rörelseenergi tas upp vid sadeln. Man får precis samma effekt med färre varv på stolpen men med lägre stolpe. Eller med vinklat huvud som på en typisk Gibson. Låsbart: Största ljudförändringen av att låsbara stämskruvar normalt sett väger mer. Då ökar massan och alltså trögheten. Då blir motfassvängningningen till strängens grundsvängning i hela halsen mindre = klarare ton och längre sustain.
|
| 19 May 2014, 12:02 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5003 Location: Northbottom
|
..And the Q-factor lives on... Några taktiska råd till alla Er som tänker A/B testa Erat absoluta gehör i samband med detta: - För att inte i onödan skifta bort de redan satta drag -spänningarna i halsträet & dess dragstång: Byt helst en sträng i taget. (Töj & dra i den tills den slutar ge efter.) - Linda inte mer än halva det första strängvarvet över den utskjutande strängen. Det är undertill varven skall sitta. (Oavsett vad Ex Paul Guy rekommenderar.) - Försök aldrig att extra låsa strängar i vanliga stämskruvar genom att peta igenom strängen genom hålet mer än en gång. - Linda aldrig på så mycket strängvarv att strängens ut punkt mot nöten; hamnar utanför den koniska delen på axeln. (Helst inte nära gränsen heller.) - Sträck/dra på alltid på strängen ut när den är slack -när man lindar på den nya strängen med strängveven. - Om strängvarven inte centrerar in (hamnar kloss emot det förra varvet på axeln); på konisk axel: Se till att den gör det. (Jämnt, fint & vackert.) - Tunnare strängar har plats på axeln och lindas gärna några fler varv jämfört med de tjockare dito. (Ut punkten på stämskruvaxeln på den tjockaste strängen brukar vara en bra guide för de andra strängarna.) Lyssna/jämför efter följande: - En sträng som är för kort lindad -skall låta tunnare/susigare. - En sträng som är för långt lindad skall låta stabilare -men vara o stabilare när det gäller stämningen. - En sträng som är optimalt lindad skall låta stabil -och vara stabil stämningsmässigt. Trouble shooting/fel sökning: - Om en optimalt lindad sträng låter tunt/är orolig/ susar = Är översadelns utgående strängskåra (den mot stämskruvarna inte optimal till den nya strängvinkeln.) - Ger en ny strängskåra det minsta "knirk ljud" = Samma som ovan + att strängskåran nyper. - En optimalt anlagd sträng skall stämma upp jämnt hela vägen. Kommer det för mycket på en gång vid stämning; dvs att: det är svårt att stabilisera tonen i rätt pitch = Samma som ovan. - Det är väldigt enkelt att fila till sträng ut på de spunna strängarna utan strängfilar. (Emergency Tech one-o-one.) Använd strängen för att fila till skåran. Men OBS: Bara emot stämskruvarna! Fila för bövelen INTE i den sidan av skåran som ligger emot brädan! På stall av T-O-M -typ kan de spunna strängarna även användas för att fila till strängskårorna i stall klackarna. Vinkeln som man siktar efter är strängens vinkel från stop bar:en -eller Bigsbyt etc -till klackens skåra. (Inte exakt rakt; men nästan i sträng vinkel, -men absolut inte förbi just den vinkeln.) Kör man wrap around, half & half = Då är det dessa vinklar som gäller. Och väldigt lite filning räcker. Alla som har strängfilar: Använd givetvis dessa istället. - Blir intressant och höra test resultaten av detta senare. / Jonken
Last edited by Jonken on 19 May 2014, 14:41, edited 2 times in total.
|
| 19 May 2014, 12:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jonken wrote: ..And the Q-factor lives on... Några taktiska råd till alla Er som tänker A/B testa Erat absoluta gehör i samband med detta: - Blir intressant och höra test resultaten av detta senare. / Jonken Utgår från att det blir blindtester , annars räknas det inte. Stränga samma gitarr med först ett varv, sen 2 varv, sen 3 och sen spela in dessa i 3 snuttar som man sen ska kunna ta ut vilken som är 'optimalt' ditsatt.
| 19 May 2014, 13:50 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5003 Location: Northbottom
|
Mike Leaf wrote: Jonken wrote: ..And the Q-factor lives on... Några taktiska råd till alla Er som tänker A/B testa Erat absoluta gehör i samband med detta: - Blir intressant och höra test resultaten av detta senare. / Jonken Utgår från att det blir blindtester , annars räknas det inte. Stränga samma gitarr med först ett varv, sen 2 varv, sen 3 och sen spela in dessa i 3 snuttar som man sen ska kunna ta ut vilken som är 'optimalt' ditsatt. ...Och även om man hör skillnaden: -Hur kan man förklara detta åt oss andra...? / Jonken
|
| 19 May 2014, 14:44 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Jag spelar bara på fabriksstämda gitarrer. 
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 20 May 2014, 17:40 |
|
 |
|
holmis63
|
Sir Realistic wrote: Jag spelar bara på fabriksstämda gitarrer.  Blir rätt många fabriksnya guror då antar jag eller bor du nära Jag kör envist på med 2-3 varv trots alla goda råd här. Men jag kanske missar all Mojo på det här viset 
|
| 20 May 2014, 18:14 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
holmis63 wrote: Sir Realistic wrote: Jag spelar bara på fabriksstämda gitarrer.  Blir rätt många fabriksnya guror då antar jag eller bor du nära Jag kör envist på med 2-3 varv trots alla goda råd här. Men jag kanske missar all Mojo på det här viset  Jag bor nära... Skämt åsido, jag lindar också upp 2-3 varv, någon gång ytterligare ett varv - har ingen patentlösning men tycker att gitarrerna klarar att hålla stämningen helt OK. Faktum är att mina gitarrer oftast stämmer upp sig något litet snäpp under resans gång och det kan jag leva med (spelar till 95% Strator och använder sällan svajmasten).
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 20 May 2014, 19:45 |
|
 |
|
holmis63
|
Sir Realistic wrote: Jag bor nära... Skämt åsido, jag lindar också upp 2-3 varv, någon gång ytterligare ett varv - har ingen patentlösning men tycker att gitarrerna klarar att hålla stämningen helt OK. Faktum är att mina gitarrer oftast stämmer upp sig något litet snäpp under resans gång och det kan jag leva med (spelar till 95% Strator och använder sällan svajmasten). 2-3 varv har jag nog kört med i 20 år, jag har alla möjliga sorters guror, en del håller stämningen från ena repet till det andra faktiskt, med en ytterst liten justering innan man drar igång. Medans, av någon anledning, båda mina Gibson guror båda kräver uppstämning när jag tar dem ur casen och en eller flera efterstämningar innan de sätter sig någorlunda, kan det vara mahognyhalsarna som rör sig mer än lönn som det är på mina flesta guror?
|
| 20 May 2014, 20:38 |
|
 |
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
Tack Woodstock,jag köper det du skriver och konstaterar att den tonskillnad jag tycker mig uppleva troligen snarare hör samman med att strängvinkeln/trycket vid översadeln ökar med 3-4 varv än vid bara 1 varv... Sannolikt samma sak som uppstått då jag gick från Sperzel låsbara till vintagestämmisar på en av mina strator,tar tillbaks det jag sa om låsbara alltså  Tack för bra techtips och resonemang från Jonken och MO också
|
| 21 May 2014, 11:10 |
|
 |
|
Groth
|
Bumbi wrote: Tack Woodstock,jag köper det du skriver och konstaterar att den tonskillnad jag tycker mig uppleva troligen snarare hör samman med att strängvinkeln/trycket vid översadeln ökar med 3-4 varv än vid bara 1 varv... Sannolikt samma sak som uppstått då jag gick från Sperzel låsbara till vintagestämmisar på en av mina strator,tar tillbaks det jag sa om låsbara alltså  Tack för bra techtips och resonemang från Jonken och MO också Även jag håller så klart med om att ökad vinkel över sadeln = ökat tryck mot sadeln = bättre överföring av strängens vibration, och det kan man ju åstadkomma på flera sätt t.ex genom att linda strängen flera varv. Men att flera eller färre varv skulle göra någon som helst skillnad på ljudet om vinkeln över sadeln är densamma, det tror jag inte ett dugg på.  Jag har bara märkt att flera varv för mig verkar leda till att instrumentet stämmer ur sig lättare t.ex vid bends, eftersom större del av strängen då ligger an mot något som ger friktion. Ponera att du gör en rejäl bend som gör att strängen sträcker ut sig en del i de tre varven på stolpen, risken är ju då överhängande att strängen inte går tillbaka så mycket som den ska när du släpper ner den på grund av friktionen mot stolpen och sig själv.
|
| 21 May 2014, 15:08 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mycket mycket trevlig tråd. Nu önskar jag en lika lång och seriös tråd om att justera vintage strata-svaj! (hävdar att det inte går att få dem att fungera!) 
|
| 26 May 2014, 16:41 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Mycket mycket trevlig tråd. Nu önskar jag en lika lång och seriös tråd om att justera vintage strata-svaj! (hävdar att det inte går att få dem att fungera!)  Vad menar Du med 'fungera'? att lägga ett snyggt litet darr på ackordet?
| 26 May 2014, 17:50 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Mycket mycket trevlig tråd. Nu önskar jag en lika lång och seriös tråd om att justera vintage strata-svaj! (hävdar att det inte går att få dem att fungera!)  Vad menar Du med 'fungera'? att lägga ett snyggt litet darr på ackordet? Fnys. Det är det man har Bigsby till... 
|
| 26 May 2014, 17:54 |
|
 |
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
http://youtu.be/Sm_VSjadCiUSå där kanske han menar,inget gubbsvajande där inte  Han pratar om svajet också runt 10 min in...
|
| 26 May 2014, 18:28 |
|
|