View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 13:40

Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Förbättra stämning genom att byta stämskruvar? 
Author Message

Post Re: Förbättra stämning genom att byta stämskruvar?
Quote:
Jag inbillar mig att 2-3 varv på axeln ger bättre vibrationsöverföring till trät än inga varv alls.

Se där ja,en till :)

18 May 2014, 15:35
Profile

Det är ju flera varv som "dämpar" vibrationerna än inget varv (låsbar stämmis) som går raka vägen till trät utan små strängar som dämpar trät.

(jag vet inte om det ena eller andra är sant, jag bara fliker in lite med andra tankar :mrgreen: )

Å med andra ord; alltså nä, jag tror inte det finns nån real-life skillnad i LJUDET om man vevar upp fler eller inga varv... HAhaha! Det gör skillnad i vetenskaplig mening precis som allt annat på en gitarr gör skillnad, men mikroskopiska skillnader känns inte som det viktigaste i världen att diskutera... Dock kul, och självklart blir jag påverkad av detta och får för mej att inga varv kommer ge bättre vibrationer.
Eller tvärtom, ifall fler säger emot. Men så funkar det alltid med saker å ting :)

18 May 2014, 15:43
Profile

Bumbi wrote:
Quote:
Jag inbillar mig att 2-3 varv på axeln ger bättre vibrationsöverföring till trät än inga varv alls.

Se där ja,en till :)

'vibrationsöverföring till trät' På mina gitarrer så har inte strängen direktkontakt med 'trät' alls.
Borde inte olika typer av stämskruvar och stall i så fall ha 99% mer betydelse för 'vibrationsöverföringen'
än om man lindar 1 ,2 eller 3 varv?

Kan publiken höra skillnad på 2 och 3 varv?

Har beslutat ge mig in i denna vetenskap nu.

Och satt en hundring på Tvåtakts teori.

18 May 2014, 15:46
Profile ICQ WWW

Nästa grej kommer vara låsbara stämskruvar i karvat trä, och diskussionerna kommer kretsa kring vilket träslag i stämmisarna som är bäst med mahogny och al åsividare åsåvidare... Å jag kan lova att någon kommer tycka att stämskruvar i lönn är ALLDELES för "harsch sounding" med EMG 81, så det måste va i ebenholtz :mrgreen:

Mike Leaf wrote:
Och satt en hundring på Tvåtakts teori.

Självklart :wink:

18 May 2014, 15:49
Profile

Men 2-3 varv anlägger större yta på axeln än noll (eller 1) varv, axeln som i sin tur, via skruv etc, för över vibrationerna till trät.

18 May 2014, 15:51
Profile

Jonken wrote:
Gällande Googel translate & utrikiska gäster här på Bojen: Även om dessa inte skriver några inlägg här; tar de sig gärna ofta tid i sina spikade almanackor att ta del av saker som vi skriver om här. Och många av dessa är nog ganska respektabla personer i branschen.... :wink:

/ Jonken

Hm... Vilka då?

Blev rätt kul i Translate , funkade hyfsat ok. men facktermer mm blir ju rätt kul

That a spun string would get support from the shipyards inside it just because the pole is tapered sounds simply not possible

18 May 2014, 15:54
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:
Men 2-3 varv anlägger större yta på axeln än noll (eller 1) varv, axeln som i sin tur, via skruv etc, för över vibrationerna till trät.

Varför skulle 'mer yta' på axeln ge bättre ton?

Kanske ska börja lind a 4 varv sträng runt stallet också?

Strängen ligger ju mer dikt mot metallen om det är ett varv.

För varje varv du lindar på borde det gå 'ton' förlorad, tänk dig om du hade 100 meter sträng lindad runt en kolaburk till stämskruv, skulle
det ge 'bättre ton' ?

Det allt detta kokar ned till är att det är helt OK att tycka något för man själv upplever det , men det går nästan aldrig att bevisa
för någon annan har en annan uppfattning och en annan teori.
Så det bästa är att stränga som man tycker fungerar bäst.

18 May 2014, 15:58
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Varför skulle 'mer yta' på axeln ge bättre ton?

Kanske ska börja lind a 4 varv sträng runt stallet också?

Strängen ligger ju mer dikt mot metallen om det är ett varv.

För varje varv du lindar på borde det gå 'ton' förlorad, tänk dig om du hade 100 meter sträng lindad runt en kolaburk till stämskruv, skulle
det ge 'bättre ton' ?

Det allt detta kokar ned till är att det är helt OK att tycka något för man själv upplever det , men det går nästan aldrig att bevisa
för någon annan har en annan uppfattning och en annan teori.
Så det bästa är att stränga som man tycker fungerar bäst.

Större yta - högre energiöverföring.

18 May 2014, 16:22
Profile

Quote:
'vibrationsöverföring till trät' På mina gitarrer så har inte strängen direktkontakt med 'trät' alls.
Borde inte olika typer av stämskruvar och stall i så fall ha 99% mer betydelse för 'vibrationsöverföringen'
än om man lindar 1 ,2 eller 3 varv?

Kan publiken höra skillnad på 2 och 3 varv?

Har beslutat ge mig in i denna vetenskap nu.

Mer massa från strängen dvs fler varv runt stolpen i kombination med ngt högre tryck mot översadeln förväntas överföra mer av strängens vibration till stolpen/halsen och så vidare genom träet...det finns en gräns där resultatet blir försämring,om det är rätt eller fel i absolut mening påstår jag inget om,det är bara min uppfattning

Det är mycket publiken inte hör skillnad på men det är ju rätt ointressant för mig och - tror jag- för dom flesta som försöker utveckla sin ton,publiken driver inte utvecklingen,dom följer den :)

18 May 2014, 16:23
Profile

Svårt att släppa :D

Om olika mängder varv påverkar ljudet (är inte för eller emot, har inte provat än. Men väldigt skeptisk).
Inne i stämskruven är det en strängstolpe som slutar i ett kugghjul som sitter i ett kugghjul till vredet, det känns som om de mesta av strängens vibrationer borde försvinna där i skruvens konstruktion.
Jag har svårt att se att de små vibrationer det är där uppe på skallen, efter sadeln, skulle vara så stora att något kommer förbi skruvens konstruktion. Alltså ner i träet så att träet kan vibrera tillbaka och påverka tonen.
Eller är teorin att det är vibrationerna i stämskruven, oberoende av träet, det som påverkar ljudet?

Inte bara låsbara eller inte låsbara borde låta olika, olika modeller på skruvar borde låta olika.
De flesta har ett kugghjul i mässing, kanske skulle en stämskruv med kugghjul i titan låta bättre?

Jag tror att strängen sitter så hårt mot stolpen att strängens minimala vibrationer efter sadeln har försvunnit i strängen så fort den får kontakt med stämskruven. Att varven innanför yttersta biten inte får någon vibration från ett plektrumanslag överhuvudtaget.

Ett steg längre.
Om strängen inte har kontakt med mycket yta (som en låsbar) och kan föra över vibrationer till stämskruven så stannar ju den vibrationen i strängen istället. Energin försvinner ju inte bara i ingenting.
Med sånt tänk borde låsbara ha längre sustain än såna med fler varv sträng.

Spännande diskussion (är seriös).
Även om eventuella skillnader är så små att det inte spelar någon roll om de är där eller inte (och jag kommer att skämmas lite över mig själv när jag börjar jaga såna micro skillnader) så är det intressanta teorier.

/Magnus

18 May 2014, 16:54
Profile WWW

Så varför lindar Ni inte 3-4 varv sträng runt stränghållaren?

18 May 2014, 17:27
Profile ICQ WWW

Bumbi wrote:
Det är mycket publiken inte hör skillnad på men det är ju rätt ointressant för mig och - tror jag- för dom flesta som försöker utveckla sin ton,publiken driver inte utvecklingen,dom följer den :)

Ja det har Du rätt i , det hör inte hit alls.

18 May 2014, 17:28
Profile ICQ WWW

Quote:

Hur menar du nu?

18 May 2014, 17:37
Profile

Bumbi wrote:
Quote:

Hur menar du nu?

Om det blir bättre ton med mera massa? Borde ju vara samma i andra änden?

Mer massa från strängen dvs fler varv runt stolpen i kombination med ngt högre tryck mot översadeln förväntas överföra mer av strängens vibration till stolpen/halsen och så vidare genom träet..

Ärligt talat , denna tråd förtjänar att fortsätta leva så länge det handlar om 'funktion' dvs hur bra/bättre etc fungerar x eller y.
När man börjar blanda in ton blir det totalt bizarrt.

Vilken är den viktigaste faktorn för hur en elgitarr låter? Ja.... förstärkaren.
Men utan den då? , Träets kvalitet , konstruktion, mickar? typ av stall? , kondingar? det smalnar av men finns MASSOR av faktorer där som påverkar
om man lindar strängen 1 eller 3 varv kommer väldigt långt ner på listan , kanske tom sista plats?

18 May 2014, 17:42
Profile ICQ WWW

Quote:
Svårt att släppa

Om olika mängder varv påverkar ljudet (är inte för eller emot, har inte provat än. Men väldigt skeptisk).
Inne i stämskruven är det en strängstolpe som slutar i ett kugghjul som sitter i ett kugghjul till vredet, det känns som om de mesta av strängens vibrationer borde försvinna där i skruvens konstruktion.
Jag har svårt att se att de små vibrationer det är där uppe på skallen, efter sadeln, skulle vara så stora att något kommer förbi skruvens konstruktion. Alltså ner i träet så att träet kan vibrera tillbaka och påverka tonen.
Eller är teorin att det är vibrationerna i stämskruven, oberoende av träet, det som påverkar ljudet?

Inte bara låsbara eller inte låsbara borde låta olika, olika modeller på skruvar borde låta olika.
De flesta har ett kugghjul i mässing, kanske skulle en stämskruv med kugghjul i titan låta bättre?

Jag tror att strängen sitter så hårt mot stolpen att strängens minimala vibrationer efter sadeln har försvunnit i strängen så fort den får kontakt med stämskruven. Att varven innanför yttersta biten inte får någon vibration från ett plektrumanslag överhuvudtaget.

Ett steg längre.
Om strängen inte har kontakt med mycket yta (som en låsbar) och kan föra över vibrationer till stämskruven så stannar ju den vibrationen i strängen istället. Energin försvinner ju inte bara i ingenting.

Även om eventuella skillnader är så små att det inte spelar någon roll om de är där eller inte (och jag kommer att skämmas lite över mig själv när jag börjar jaga såna micro skillnader) så är det intressanta teorier.

/Magnus

Bra frågor och jag kan inte svara,nu är vi inne på sånt man behöver mätinstrument för att bevisa/motbevisa,och jag skulle gärna följa ett sånt test :)

18 May 2014, 17:45
Profile
Klart det blir bättre intonering med mera varv.
Mera varv=mera massa av allt!
:mrgreen:

Kolla Paul Guys hemsida återigen om ni känner er tveksamma!

18 May 2014, 17:48

Quote:
Om det blir bättre ton med mera massa? Borde ju vara samma i andra änden?

Mer massa från strängen dvs fler varv runt stolpen i kombination med ngt högre tryck mot översadeln förväntas överföra mer av strängens vibration till stolpen/halsen och så vidare genom träet..

Ärligt talat , denna tråd förtjänar att fortsätta leva så länge det handlar om 'funktion' dvs hur bra/bättre etc fungerar x eller y.
När man börjar blanda in ton blir det totalt bizarrt.

Vilken är den viktigaste faktorn för hur en elgitarr låter? Ja.... förstärkaren.
Men utan den då? , Träets kvalitet , konstruktion, mickar? typ av stall? , kondingar? det smalnar av men finns MASSOR av faktorer där som påverkar
om man lindar strängen 1 eller 3 varv kommer väldigt långt ner på listan , kanske tom sista plats?

Inte så många stall/stränghållare som tillåter det och det är inte i den änden diskussionen tar sin utgångspunkt,så jag har inget svar eller ambition att utveckla det,men skulle gärna testa Callaham,Tonepros TOM och stränghållare,där går gränsen

Funktion och ton går inte sällan hand i hand,det ena påverkar det andra och allting hör oftast ihop och skapar en helhet så jag ser ingen större konflikt där,(och lägger ingen särskild energi på det heller)
Jag har heller inget större intresse av x&y axlar för att analysera vad som ofta är subjektiva intryck

18 May 2014, 17:58
Profile

Mike Leaf wrote:

Då blir vinkeln över sadeln för brant.
Det viktiga är ju att man får stämnings stabilitet, det tråden handlar om, och det verkar ju som vi har lite olika sätt att nå dit, de eventuella fördelar som de olika sätten ger är nog ens egna subjektiva uppfattning.
Men jag har under åren kommit fram till mitt sätt, vilket är skottsäkert ur både stabilitet och minimal förlust av ton hänseende, funkar på alla mina guror och ja, jag är nöjd med det :wink:

För övrigt har jag en ganska ansenlig samling med guror, och inte har jag nånsin övervägt att byta mekanik, (förutom de låsbara då), oftast sitter problemet i sadelnyp, lätt avhjälpt med blyerts och kanske en liten breddning av spåret där det nyper.

18 May 2014, 18:14
Profile

holmis63 wrote:
Det viktiga är ju att man får stämnings stabilitet, det tråden handlar om

Ja så långt är det ju läsbart och relevant, när man blandar in 'ton' i det hela så blir det en helt annan diskussion.
problemet i sig löstes/besvarades i första posten av Groth , resten är väl mest pga intresse att spekulera.

18 May 2014, 18:31
Profile ICQ WWW
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:
Det viktiga är ju att man får stämnings stabilitet, det tråden handlar om

Ja så långt är det ju läsbart och relevant, när man blandar in 'ton' i det hela så blir det en helt annan diskussion.
problemet i sig löstes/besvarades i första posten av Groth , resten är väl mest pga intresse att spekulera.

Vad säger proffsen?

Vad Groth säger är relativt ointressant!
Mycket myt och ganska lite med källförteckning och vad som faktiskt är sant.

18 May 2014, 18:52

Freppezon wrote:
Vad säger proffsen?

Tja Du , vilka är det ?

Jonken är proffs på mecka gitarr, Magnus är professionell gitarrist , själv är jag 'ingen expert' men har hållt på med gitarrer i 35 år och jobbat i musikaffär.
Vet inte vem Du syftar på direkt , de flesta 'proffs' jobbar mer än dom snackar och håller inte till på forum.

Last edited by Mike Leaf on 19 May 2014, 10:03, edited 1 time in total.

18 May 2014, 18:57
Profile ICQ WWW
http://www.guyguitars.com/sv/handbok/strangar.html

De spunna strängarnas stämskruvar vridas med hålen i 90 graders vinkel mot halsen. Strängarna lindas runt stämskruvsaxlarna ett varv (håll strängen spänd) och strängändan träs sedan genom hålet ÖVER sig själv på ingångssidan och MELLAN varven på utgångssidan.

På vissa gitarrer får man kompensera för korta (eller långa) stämskruvsaxlar genom att ta färre eller flera strängvarv runt dom, men som tumregel försöker jag att ha minst ett och ett halvt varv och max två-tre varv runt axlarna. Strängarna bör lindas neråt på axlarna. Ibland kan det dock vara vettigt att linda 6:e strängen på en Strata eller Tele uppåt på axeln, för att minska vinkeln över sadeln.

Paul Guy har mer än 30 års erfarenhet av strängbyte och intonering.

Han servade Bla Slash när han var i Sverige senast 1997 tror jag det var.
:mrgreen:

Jäklar vilket minne man har...

Last edited by Freppezon on 18 May 2014, 19:06, edited 1 time in total.

18 May 2014, 19:04
Sedärja där satt den!
8)

Mindre folköl och rallycross och mera sunt förnuft!

18 May 2014, 19:05

Paul Guy he he......

Last edited by Mike Leaf on 19 May 2014, 10:03, edited 1 time in total.

18 May 2014, 19:10
Profile ICQ WWW

Förresten... Jag tror vi har glömt en ganska viktig (!!!) detalj i stämskruvsvibrations-diskussionen...

Har ingen tänkt på att det knappt är någon vibration I HUVUD TAGET efter översadeln??

Ta en öppen ton på gitarren, sen tar ni en öppen ton och håller ett finger mot strängen mellan översadeln å stämskruven... Nada, eller åtminståne MIKROSKOPISKT lite.

18 May 2014, 19:37
Profile

Quote:
Har ingen tänkt på att det knappt är någon vibration I HUVUD TAGET efter översadeln??

Ta en öppen ton på gitarren, sen tar ni en öppen ton och håller ett finger mot strängen mellan översadeln å stämskruven... Nada, eller åtminståne MIKROSKOPISKT lite.

Ja,det har jag tänkt på,det känns inte :)

18 May 2014, 20:10
Profile
Bumbi wrote:
Quote:

Ja,det har jag tänkt på,det känns inte :)

Så ni menar att allting MO och Groth har sagt
är fel?

-Märkligt då ljudbojen tycks hantera deras åsikter
som en hinduisk Gud.
Dvs en gris med fjädrar och elektriskt spett.
:evil:

18 May 2014, 20:15

Freppezon wrote:
-Märkligt då ljudbojen tycks hantera deras åsikter
som en hinduisk Gud.
Dvs en gris med fjädrar och elektriskt spett.
:evil:

.

Last edited by Mike Leaf on 19 May 2014, 10:04, edited 1 time in total.

18 May 2014, 21:19
Profile ICQ WWW

Bumbi wrote:
Quote:
Svårt att släppa

Ett steg längre.

/Magnus

Bra frågor och jag kan inte svara,nu är vi inne på sånt man behöver mätinstrument för att bevisa/motbevisa,och jag skulle gärna följa ett sånt test :)

För mig är mätinstrument inte viktigt, mycket som påverkat ljud går inte alltid att bevisa i mätningar.
Men jag skulle gärna uppleva skillnaden (och tänker testa den i senare i kväll).

/Magnus

18 May 2014, 22:02
Profile WWW

Sann exploreranda Magnus :D

18 May 2014, 22:21
Profile
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next