View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Oct 2026, 01:03

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Är detta nåt och ha tro? (PRS DGT) / Levererad 
Author Message

Post Re: Är detta nåt och ha tro? (PRS DGT) / Levererad
ser trevlig ut. säkert en kanongura. smaka på den några dagar o ge oss en recension.
du brukar göra kanonfina video också. den i en cougar bör smaka mumma

nog för at den ser fin ut men vad har säljaren använt för filter eller fototeknik. färger är helt annorlunda. Hardware ser guld ut på deras bilder.

08 Apr 2014, 14:28
Profile

...

Last edited by Hönsgärna on 02 Feb 2015, 10:34, edited 1 time in total.

08 Apr 2014, 14:52
Profile

Min är av äldre modell o har normal placering på stall o hals volym.
Grissom spelar själv uteslutande på stallmick o då blev det så här. Lättare med swells o annat. Lätt fixat
Jag själv ska ändra split-kopplingen till som du har. Ger tydligen lite annat ljud. Min har lite andra värden tror jag.

Märker du av att halsen är smalare? Lite vanesak men inga problems för mig. Väldigt skön.

Stallet ger en ambience, ett naturligt reverb till den akustiska tonen. Det gillar jag.

Inte testat 011 men med tanke på hur min gitarr spelar lär det kännas som en enkel sak att vänja sig vid. Inget motstånd alls...

08 Apr 2014, 15:05
Profile

Snygg !! Grattis :D

08 Apr 2014, 15:59
Profile

Grattis till en grymt läcker gitarr! Har haft sån grym GAS på just DGT de senaste åren, inte minst pga att alla tycks beskriva dom med idel superlativ. Och får lov att hålla med Mats i att PRS är ett av få märken där jag kan tänka mig att köpa en gitarr osedd.
Kul att du valde en DGT Standard. Är ju inte så ofta man ser PRS utan lönntopp, men konstaterar att PRS är extremt duktiga på att framhäva det vackra i materialet även med deras rena mahogny-gitarrer.
Hur upplever du klangen i den?

Har själv en McCarty Standard som jag köpte (osedd) härom året. Har spelat in med den några gånger och det är slående hur snyggt den sätter sig i mixen. Skulle dock gärna byta mikarna till ett par DGT-diton istället :wink:

14 Apr 2014, 00:07
Profile

...

14 Apr 2014, 08:26
Profile

Hönsgärna wrote:
Detta är den tredje PRS jag köper osedd, så jag var inte särskilt orolig - PRS har en grymt hög lägstanivå. De gör dessutom de stabilaste, eller hur man nu skall uttrycka det, gitarrerna jag känner till. De känns nästan oförstörbara på något sätt som jag inte kan beskriva, det måste upplevas. DGT:n känns som en väldigt lyckad modell i alla avseenden och jag valde en standard eftersom jag redan har en Custom, med fåglar och allt. Den låter något middigare och mjukare än den med lönntopp, utan att det för den sakens skull känns som om man går miste om någonting, den lägger sig bara på ett annat ställe i mixen typ. DGT-pickuperna är väldigt klara och klangfulla, med en touch av single-coil karaktär faktiskt, och väldigt perkussiva i själva anslaget. Det faktum att man har två volymkontroller gör att man kan krana in sköna ljud i mittläget. Halsen, som är åt det fetare hållet, passar mig perfekt, du vet en sån där gitarr där fingrarna bara landar på rätt ställe direkt hela tiden - men detta är naturligtvis en högst individuell iakttagelse.

Hur fet är halsen på en sån där. Har du nått att jämföra med? Jag har en Les Paul Trad, är den fetare än en sån ?

14 Apr 2014, 10:57
Profile ICQ YIM WWW

Har precis skaffat en PRS DGT Goldtop. Den har ju till skillnad från Standard en lönntopp. Dom här minkarna är förmodligen dom bästa Pafar jag har spelat på. Öppet ärligt luftigt. DG säger ju att det tog ett år innan han var nöjd. Splitlägena är också väldigt användbara, mer P90 än fender skulle jag säga. Halsen som också är DG:s egen variant är inte så fet, mer åt Gibson 60:s skulle jag säga. Sammanfattningsvis, en grym gitarr. Grattis till oss :)

15 Apr 2014, 11:28
Profile

johanPetter wrote:
Har precis skaffat en PRS DGT Goldtop. Den har ju till skillnad från Standard en lönntopp. Dom här minkarna är förmodligen dom bästa Pafar jag har spelat på. Öppet ärligt luftigt. DG säger ju att det tog ett år innan han var nöjd. Splitlägena är också väldigt användbara, mer P90 än fender skulle jag säga. Halsen som också är DG:s egen variant är inte så fet, mer åt Gibson 60:s skulle jag säga. Sammanfattningsvis, en grym gitarr. Grattis till oss :)

:D

15 Apr 2014, 11:36
Profile

Hönsgärna wrote:
Detta är den tredje PRS jag köper osedd, så jag var inte särskilt orolig - PRS har en grymt hög lägstanivå. De gör dessutom de stabilaste, eller hur man nu skall uttrycka det, gitarrerna jag känner till. De känns nästan oförstörbara på något sätt som jag inte kan beskriva, det måste upplevas. DGT:n känns som en väldigt lyckad modell i alla avseenden och jag valde en standard eftersom jag redan har en Custom, med fåglar och allt. Den låter något middigare och mjukare än den med lönntopp, utan att det för den sakens skull känns som om man går miste om någonting, den lägger sig bara på ett annat ställe i mixen typ. DGT-pickuperna är väldigt klara och klangfulla, med en touch av single-coil karaktär faktiskt, och väldigt perkussiva i själva anslaget. Det faktum att man har två volymkontroller gör att man kan krana in sköna ljud i mittläget. Halsen, som är åt det fetare hållet, passar mig perfekt, du vet en sån där gitarr där fingrarna bara landar på rätt ställe direkt hela tiden - men detta är naturligtvis en högst individuell iakttagelse.

Bra beskrivning av ljudegenskaperna. Kan jag helt klart skriva under på.
Och tack för beskrivningen i övrigt som förstärkte min DGT-GAS ännu mer. Måste testa en sån så snart tillfälle ges :P

Har för egen del, som sagt en McCarty Standard samt en 20th Anniversary CE22 Mahogny som jag la vantarna på förra våren. Båda har WF-halsen som jag föredrar och det där sköna mahogny-honket men det är intressant att jämföra dom och höra den skillnad som CE22:ans tunnare kropp och framförallt lönnhals gör. Sen är det ju rätt stor skillnad på mikarna också...
Men som du säger, man slås direkt av hur stabila och välbyggda samtliga PRS verkar vara.

18 Apr 2014, 00:38
Profile

johanPetter wrote:

Åt Gibson 60;s......... då låter det som om halsen är lagom fet. Ingen baseboll hals alltså ;)

18 Apr 2014, 09:04
Profile ICQ YIM WWW

Nja, jag skulle nog säga Gibson 50s. Den är lika tjock som "Wide fat", men inte lika bred.

18 Apr 2014, 09:41
Profile

Hönsgärna wrote:
Nja, jag skulle nog säga Gibson 50s. Den är lika tjock som "Wide fat", men inte lika bred.

Attans då :)
Du har inte möjlighet att mäta bredd och tjocklek vid första band, så jag kan jämföra med min Trad Les Paul?

18 Apr 2014, 10:08
Profile ICQ YIM WWW

Elmwood wrote:
Hönsgärna wrote:

Attans då :)
Du har inte möjlighet att mäta bredd och tjocklek vid första band, så jag kan jämföra med min Trad Les Paul?

"It has a nut width of 1 11/16ths of an inch (42.86mm), though it measures 42.7mm. With a first-fret depth of 22.2mm, and at the 12th fret, 24.5mm"

18 Apr 2014, 19:13
Profile

Tackar, Då är den nååågot smäckrare än min LP trad. Dock har min LP " breda axlar" eller vad man ska kalla det. Hur är DGT när det gäller det ( om du nu fattar vad jag menar med breda axlar ;) )

18 Apr 2014, 19:26
Profile ICQ YIM WWW

Efter att ha läst hur alla och det verkar faktiskt vara ALLA höjer denna gitarr till skyarna så blev köpsuget för stort. Hittade en i England till skapligt pris. Så nästa vecka dimper den ner :D

14 May 2014, 22:49
Profile ICQ YIM WWW

Grattis!!
Vilken modell? Vanlig m lönetopp el Standard?
Bilde!

15 May 2014, 06:52
Profile

Elmwood wrote:
Efter att ha läst hur alla och det verkar faktiskt vara ALLA höjer denna gitarr till skyarna så blev köpsuget för stort. Hittade en i England till skapligt pris. Så nästa vecka dimper den ner :D

Kul, ser fram emot ett utlåtande :D

15 May 2014, 08:09
Profile

O hur känns det för Stefan så här några veckor senare? Till salu snart eller? :D

15 May 2014, 08:18
Profile

...

15 May 2014, 09:02
Profile

johan wrote:
Grattis!!
Vilken modell? Vanlig m lönetopp el Standard?
Bilde!

Var ute efter en standard så efter ett tags sökande hittade jag en hyfsat nära. Färgen på den är svart

15 May 2014, 09:05
Profile ICQ YIM WWW

Fick hem gitarren för några dagar sedan och är hur nöjd som helst, eller nästan i alla fall...... Märkte direkt att tremolot inte höll stämningen så bra som jag trodde det skulle. Mailade butiken ang detta och eftersom dom gjort en set up efter att bytt till 10-46 strängar ( enligt mitt önskemål) så sa dom att ge det ett par dagar så har nog gitarren satt sig. Fortfarande problem och har nu gått in på PRS sida och läst om set up för tremolo. Där står det att alla sex skruvar som håller tremolot ska ligga i linje, alltså inte som ett vintage strata svaj där de yttersta ska vara mer dragna än de resterande fyra. Mitt tremolo är inställt där just de yttersta är mer dragna än de fyra andra.
Gitarren är ju ny ( enligt butiken ) och ska vara set up från fabrik.

Är nu nyfiken på hur era tremolo ser ut ang skruvarna,

Så här ser min ut

Image

23 May 2014, 22:52
Profile ICQ YIM WWW

...

Last edited by Hönsgärna on 02 Feb 2015, 10:35, edited 2 times in total.

23 May 2014, 23:24
Profile

Hönsgärna wrote:
De skall vara i samma linje. Det är viktigt att eggen på stallet är exakt mitt i skåran på skruvarna. Mina PRS:er håller stämningen perfekt även när man svajar flitigt. Som det är nu på din gitarr hänger hela stallet på de två yttersta skruvarna.

Misstänkte det. Vet i tusan om jag ska börja röra detta om det är så att butiken varit där och klantat sig. Vet ju inte hur eggen på stallet är osv.....

23 May 2014, 23:28
Profile ICQ YIM WWW

Släpp strängtrycket och justera skruvarna försiktigt i bra belysning så du ser vad som händer.

23 May 2014, 23:38
Profile

Har aldrig justerat detta förut. Hur går man till väga? Hur långt ner ska skruvarna dras?

24 May 2014, 08:53
Profile ICQ YIM WWW

Först och främst hade jag höjt de två yttersta skruvarna, så alla hamnar på samma nivå. Titta noga på din bild ovan så ser du att varje skruv har ett litet spår. Det är i det spåret stallet skall vila. Se till att varje skruv hamnar så exakt du bara kan. Bra belysning och släpp strängtrycket först. Behöver du justera hela stallet i höjdled gör sedan det genom att skruva lite på en skruv i taget. Avstånd mellan trä och underkant stall skall vara ca. 1.6mm. Jag brukar vilja ha stallet parallellt med kroppen i längsled, det fixar du med fjädrarna på baksidan om det behövs.

Så här ser min ut

Image
Image
Image

24 May 2014, 09:12
Profile

Tackar och bugar,

Var exakt ska det vara ett mellanrum på 1.6 mm. Är det i framkant på stallet ( mot stalmicken ) eller ska jag mäta på sidan av stallet precis innan avfasningen på stallet börjar, eller i bakkant :)

24 May 2014, 10:10
Profile ICQ YIM WWW

...

Last edited by Hönsgärna on 02 Feb 2015, 10:35, edited 1 time in total.

24 May 2014, 11:16
Profile

Vet i tusan vem som har varit på detta stall. Men nu har jag höjt de båda yttersta skruvarna så att alla är i linje men då ligger nästan stallet dikt an mot kroppen på sidan i linje med skruvarna ( där det ska vara 1.6 mm )

Mailade PRS och frågade. Och dom sa ju att först och främst se till att alla skruvarna är lika höga i linje. Sen kan man droppa lite olja under varje skruvskalle.

När jag sen mailade Codamusic varifrån jag köpt gitarren och påpekade vad PRS sa och jag bifogade bilden på stallet där man ser hur skruvarna sitter fel.
Svaret från dom var att droppa lite olja kan vara en bra ide :(

Får hopas detta inte blir nått krångel och att det löser sig

24 May 2014, 12:43
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next