View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Aug 2026, 16:05

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Färsking på rör 
Author Message

Post Re: Färsking på rör
VacuumVoodoo wrote:
Jaha du. Så du vill att i grunden felaktigt dimensionerad förstärkarsteg skall bete sig som ett korrekt sådant. Det är ju som att försöka dra en gurka genom nyckelhålet.
Du ger ett generellt påstående och får generalla förklaringar och när det inte passar så kovänder du och säger att det gäller en-två konkreta uppsätningar av arbetspunkter med specifika komponentvärden.
Hade du ritat ut belastningslinjer för de två fallen, som jag rådde tidigt att göra, så hade du kunnat se att de är långt ifrån optimala för låg förvrängning av signalen. Lycka till med gurkan. Ha de'.
Jag har inte kovänt någonstans jag citerar vad jag skrev tidigare:
" och att ville man ha hifidistortion på ingångssteget så duger inte det att ha steget som det ser ut i 99.99 fall av 100 i en gurastärkare"
Jag trodde det var underförstått att när jag skriver hur det brukar se ut så är det just det jag menade. Och jag har inte någonstans påstått att jag vill att ett sådant steg ska bete sig på annat sätt. Jag har enbart konstaterat hur det beter sig. Jag tycker snarare det är du som kovänder i någon konstig vilja att göra allt i din makt för att få det att se ut som jag skriver felaktigheter och är okunnig. Det är inte första gången du beter dig så och jag börjat bli inte lite trött, utan ganska rejält trött på det.

20 Feb 2014, 13:48
Profile

Vi kan göra så här: jag lämnar dina inlägg obesvarade och du lämnar mina då vi tydligen inte tillämpar samma polemikmetod. Detta inlägg inkluderat.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

20 Feb 2014, 14:12
Profile WWW

En sak som förbryllar mig är det där med attacken, som ju i stort sett definierar ett instrument. Tar du bort attacken, anslaget, går det inte att skilja en trumpet från en mandolin. Själva attackförloppet tycks inte riktigt kunna fångas med spajsningar, uträkningar och mätningar. Det har ju gjorts en massa försök att få kisel att låta som rör, men jag tycker att det framför allt avslöjas i attacken, själva anslaget. Det märks också väldigt tydligt på alla distboxar, den där lite trasiga, klirriga attacken. Kchhhh.... Kanske handlar det om mikroskillnader som vi är extremt känsliga för, men som inte riktigt går att kvantifiera?
"Att spela är att veta" :wink:
Quote:
Ta långsvansad rörbaserad fasspeglare, innan utsignalen från den når klippning så skapas där mest 2:a och 4:e övertonen, och jämna övertoner släcks ut i push-pull slutstegets utgångstransformator. När klippning inträder skapar fasvrängaren 3:e. 5:e och lite av 7:e övertonen. Dessa släcks inte ut.

Är inte den där slutsatsen lite väl äventyrlig Alex? OT:n kan väl bara släcka ut övertoner som skapats i slutrören?

20 Feb 2014, 14:57
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Är inte den där slutsatsen lite väl äventyrlig Alex? OT:n kan väl bara släcka ut övertoner som skapats i slutrören?
Jag uttryckte mig nog lite otydligt.
LTPI är i sig en differentialförstärkare, man kan subtrahera dvs bilda skillnaden av dess utsignaler utan inblandning av slutrör och transformatorer.
Samma utsläckning av jämna övertoner fås förutsatt att LTPI är välbalanserad och symmetrisk.
Vi gör dock inte detta utan "delegerar" utsläckningjobbet vidare till slutrören,
de i sig bildar nästa differntialsteg och man skulle kunna bilda samma skillnadsignal här.
Det är det som sker i utgångstransformatorn.
Eftersom perfekt balans och symmetri existerar endast i den matematiska sfären,
så blir utsläckningen i praktiken inte total.
Alltså, i utgångstransformatorn sker en ofullständig utsläckning av jämna harmoniska övertoner
vilka bildas i den (i teorin) symmetriska kedjan av förstärkninsteg, i det fallet LTPI + PP arrangemang av slutrör.
Pga av praktiska brister i symmetrin blir en del jämna övertoner kvar.
Detta kan "förbättras" genom negativ återkoppling runt hela denna signalkedja.
Notera att detta gäller när fasvändaren och ibland dess drivsteg är uppbyggda av differantialförstärkarsteg som just LTPI, SCHMITT.
Fundera gärna på hur det blir med en Concertina mitt i smeten.
Distortionsprodukter som bildas före hela symetriska kedjan påverkas inte av dessa utsläckningsmekanismer..

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

20 Feb 2014, 15:23
Profile WWW
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2