| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 löda ytmonterat - funkar det med en vanlig lödkolv?
Ska byta ett par schottkydioder i en pedal. Det är ytmonterade saker, så det är djuriskt pilligt. Nu är som tur är just dessa dioderna inte fullt så små.
Frågan är, funkar det med en vanlig 30W lödkolv? Pytteliten spets kanske?
Tackar på förhand!
_________________ /Lennart
|
| 16 Feb 2014, 23:46 |
|
 |
|
Telemann
|
 Re: löda ytmonterat - funkar det med en vanlig lödkolv?
Ja visst! Smal spets, tunt tenn och en hyfsat spetsig pincett. Rensa paddarna med en fläta och förtenna sedan den ena padden. Placera dioden rätt och håll den med pincetten medans du smälter tennet på den förtennade padden så dioden fastnar. Sedan löder du den andra padden också. Piece of cake Det kniviga kan vara att ta bort den gamla, men den kanske redan är bortplockad? Annars görs det med en lite bredare spets (om du nu inte har tillgång till en lödpincett eller varmluft) så du kan värma båda ändarna av dioden samtidigt. Tillsätt lod och lyft eller fös bort komponenten när den lossnar. Var uppmärksam så du ser att den är lös i båda ändar innan du försöker ta bort den. Vanligaste orsaken till att vi kastar kort på jobbet är att någon har försökt byta komponenter och haft för bråttom och brutit loss en eller flera paddar.
|
| 17 Feb 2014, 00:05 |
|
 |
|
Tubis
|
Intressant. Jag funderar på att gå på ytmontage till nyproduktion. Min tanke var att förtenna alla paddar och sen flussa och och sen montera utan extra lödtenn. Vad tror panelen om det? Kommer det sätta sig bra?
_________________ Johan Hansson
|
| 17 Feb 2014, 10:49 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
det finns speciell lödtenn/pasta som man påför med en liten spattel... sen kan man köra varmluft eller lödpenna... flyter ut riktigt fiint...
|
| 17 Feb 2014, 13:24 |
|
 |
|
Tubis
|
Blir det verkligen lika hållbart med lodpasta och varmluftspenna? Jag har utfört detta moment en gång i tiden men det känns ju som att löda med stearin.
|
| 17 Feb 2014, 16:39 |
|
 |
|
Telemann
|
Tubis wrote: Intressant. Jag funderar på att gå på ytmontage till nyproduktion. Min tanke var att förtenna alla paddar och sen flussa och och sen montera utan extra lödtenn. Vad tror panelen om det? Kommer det sätta sig bra? Det går att göra så men då kommer komponenten att ligga en liten bit ovanför kretskortet om du inte värmer alla lödpunkter samtidigt. Bäst är att förtenna en pad, fixera (löda alltså) komponenten mot den padden och sedan löda resten. Tubis wrote: Blir det verkligen lika hållbart med lodpasta och varmluftspenna? Jag har utfört detta moment en gång i tiden men det känns ju som att löda med stearin.? Pasta/varmluft funkar väl iofs men pastan passar bättre i ugn och överhuvudtaget löder jag inte gärna med varmluft utan den föredrar jag att använda till avlödning istället. Jag tycker det är svårt att fixera kretsarna så de inte blåser ur läge medan man kör med varmluft och pasta. Dessutom värmer man komponenterna onödigt mycket med varmluft då det är en aning svårt att bestämma exakt vart luften skall ta vägen 
|
| 17 Feb 2014, 19:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Telemann wrote: Det går att göra så men då kommer komponenten att ligga en liten bit ovanför kretskortet om du inte värmer alla lödpunkter samtidigt. Bäst är att förtenna en pad, fixera (löda alltså) komponenten mot den padden och sedan löda resten.
Tack, tänkte inte så långt 
|
| 17 Feb 2014, 19:33 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Telemann wrote: Ja visst! Smal spets, tunt tenn och en hyfsat spetsig pincett. Rensa paddarna med en fläta och förtenna sedan den ena padden. Placera dioden rätt och håll den med pincetten medans du smälter tennet på den förtennade padden så dioden fastnar. Sedan löder du den andra padden också. Piece of cake Det kniviga kan vara att ta bort den gamla, men den kanske redan är bortplockad? Annars görs det med en lite bredare spets (om du nu inte har tillgång till en lödpincett eller varmluft) så du kan värma båda ändarna av dioden samtidigt. Tillsätt lod och lyft eller fös bort komponenten när den lossnar. Var uppmärksam så du ser att den är lös i båda ändar innan du försöker ta bort den. Vanligaste orsaken till att vi kastar kort på jobbet är att någon har försökt byta komponenter och haft för bråttom och brutit loss en eller flera paddar. Tusen tack för en bra och tydlig beskrivning! //Lennart
_________________ /Lennart
|
| 17 Feb 2014, 21:22 |
|
 |
|
Tubis
|
Hur gör man för att byta ut komponenter som har lödpadsen under komponenten? Typ sådana här roliga saker http://se.mouser.com/images/atmel/lrg/BGA-49.jpg
|
| 17 Feb 2014, 22:33 |
|
 |
|
Telemann
|
Man hoppas att garantin inte gått ut Nej, man använder ugn eller varmluft. Värm först loss den gamla med varmluft, rensa paddarna NOGA, flussa, placera den nya och värm. Problemet är att värma så pass att alla lodpärlorna under smälter så de får kontakt men inte så mycket att kretsen skadas. Ytspänningen i lodet gör att BGA-n lägger sig rätt - om man inte blåser på med för mycket luft så luftströmmen rubbar den förstås. Ugn är att föredra... Och jag kan garantera att man får försöka ett par gånger innan det fungerar 
|
| 17 Feb 2014, 23:08 |
|
 |
|
Tubis
|
Telemann wrote: Och jag kan garantera att man får försöka ett par gånger innan det fungerar  Ush, hoppas de inte har satt in sådana i något jag råkar ut för. Jag tänker då inte använda dem i alla fall till mina byggen.
|
| 17 Feb 2014, 23:26 |
|
 |
|
Tubis
|
Har för mig att vi satte nått lim under varje komponent när vi blåste fast dem med hetluft och pasta i skolan??
|
| 18 Feb 2014, 19:25 |
|
 |
|
Telemann
|
Tubis wrote: Har för mig att vi satte nått lim under varje komponent när vi blåste fast dem med hetluft och pasta i skolan?? Men LITE svårt att limma en BGA, va? Men visst - det går bra att limma även om det väl mer är för att komponenterna på undersidan inte skall trilla bort om man kör dubbelsidiga kort i ugn. Min bestämda uppfattning är att om det överhuvudtaget går att löda på konventionellt vis, så gör jag det. Men det är ju jag det... Och med penna löder man utan problem 0,5 mm pitch om man har rätt spets, men sån'a spetsar hittar man just inte på Biltema... 
|
| 18 Feb 2014, 23:59 |
|
 |
|
Tubis
|
Telemann wrote: Tubis wrote: Har för mig att vi satte nått lim under varje komponent när vi blåste fast dem med hetluft och pasta i skolan?? Men LITE svårt att limma en BGA, va? Men visst - det går bra att limma även om det väl mer är för att komponenterna på undersidan inte skall trilla bort om man kör dubbelsidiga kort i ugn. Min bestämda uppfattning är att om det överhuvudtaget går att löda på konventionellt vis, så gör jag det. Men det är ju jag det... Och med penna löder man utan problem 0,5 mm pitch om man har rätt spets, men sån'a spetsar hittar man just inte på Biltema...  Nä tänkte inte på BGA utan komponenter i allmänhet. Och inte f** köper man sina spetsar eller kolv eller någonting på biltema heller  Personligen har jag en weller som har en hel myriad av olika spetsar att tillgå.
|
| 19 Feb 2014, 10:08 |
|
|